Saab 900 Ohjaustehostin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
end product
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Saab 900 Ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja end product »

Käytössä on Saab 900c -89, ohjaustehostimessa on ilmeisesti jotain häikkää.
En ole aikaisemmin omistanut ohjaustehostimella varustettua Saabbia, taannoin kokeilin toista ysisatasta ja ihmettelin kyseisen auton kevyttä ohjattavuutta verrattuna omaani.
Eroa oli kuin yöllä ja päivällä.

Nyt aina rattia kääntäessä kuuluu sellaista "kwiik kwiik" meteliä, en tiedä sitten, voisiko se ääni syntyä ohjaustehostimen hihnasta?
Ja kovempien pakkasten saavuttua vaikuttaa, että loputkin "tehot" ovat hävinneet, kuin ei olisi ollenkaan tehostinta koko vehkeessä.

En ymmärrä autojen tekniikan päälle oikeastaan mitään, joten päätinpä kysäistä täältä.
Jos täällä joku viisaampi osaisi antaa jotain neuvoa?
Kiitos.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tehostinhoitoa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Haku-toiminnolla löytyy paljon aikaisempia tekstejä tuosta aiheesta. Tarkista aivan ensimmäiseksi, että ohjaustehostimessa on öljyä. Konehuoneen oikealla puolella, musta metallinen säiliö tai 16-venttiilissä muovinen. Käytä Saabin alkup. ohjaustehostinöljyä, sitä saa valtuutetulta n. 14€ / vajaa litra.

Tarkista samalla, että ohjaustehostimen hihna on a) hyväkuntoinen ja b) tarpeeksi, mutta ei liian kireällä. Vanhemmiten tehostin vaatii hiukan lämpenemistä (mm. ne öljyt) toimiakseen hyvin mutta pääasia on, että se ei puolla eikä omaa "aamujäykkyyttä", ts. päivän ensimmäinen käännös vaatii voimaa mutta ei enää sen jälkeen. Ainakin kaikissa vastaantulleissa og900-yksilöissä ohjaustehostin on ilmoittanut toiminnastaan äänellä tai sitten sitä ei ole ollutkaan.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mikäli öjyä tarpeeksi, hihna kunnossa eikä varsinaista selvää mekaanista vikaa ole, voisi tehostimen kunnostukseen testata RVS -ainetta. Muun muassa Suomalaisessa 4X4 -lehdessä testattu ainetta positiivisin kokemuksin heikentyneisiin tehostimiin. Tuolla sivulla alempana juttu suomeksi. http://www.rvs.se/4x4/4x4-magazine05200 ... 984e0d351b

http://www.rvs.fi
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja valde »

Päästin oman satkuni eroon täsmälleen samoista vaivoista ruiskuttamalla asesprayta rattiakselissa olevaan ristikkoniveleen, joka löytyy konehuoneen puolelta. Samalla apumies pyöritti rattia reunasta reunaan, jotta öljy tunkeutuisi paremmin perille.

Osa öljyistä valui tehostimen päälle rattiakselia pitkin, mikä saattoi lisäksi vähentää kankeutta pakkasella.

:wink: Kitinästä taas pääsee eroon ruiskuvaseliinilla, jota voi suhauttaa läpivientikumin sisään auton jalkotilasta.

Tällä 5 min "pikahuollolla" oli omassa tapauksessa suurempi vaikutus, kuin uusien öljyjen vaihdolla kuukautta aiemmin.
Vastaa Viestiin