Käytössä on Saab 900c -89, ohjaustehostimessa on ilmeisesti jotain häikkää.
En ole aikaisemmin omistanut ohjaustehostimella varustettua Saabbia, taannoin kokeilin toista ysisatasta ja ihmettelin kyseisen auton kevyttä ohjattavuutta verrattuna omaani.
Eroa oli kuin yöllä ja päivällä.
Nyt aina rattia kääntäessä kuuluu sellaista "kwiik kwiik" meteliä, en tiedä sitten, voisiko se ääni syntyä ohjaustehostimen hihnasta?
Ja kovempien pakkasten saavuttua vaikuttaa, että loputkin "tehot" ovat hävinneet, kuin ei olisi ollenkaan tehostinta koko vehkeessä.
En ymmärrä autojen tekniikan päälle oikeastaan mitään, joten päätinpä kysäistä täältä.
Jos täällä joku viisaampi osaisi antaa jotain neuvoa?
Kiitos.
Saab 900 Ohjaustehostin
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
- Paikkakunta: Lappeenranta
Tehostinhoitoa
Haku-toiminnolla löytyy paljon aikaisempia tekstejä tuosta aiheesta. Tarkista aivan ensimmäiseksi, että ohjaustehostimessa on öljyä. Konehuoneen oikealla puolella, musta metallinen säiliö tai 16-venttiilissä muovinen. Käytä Saabin alkup. ohjaustehostinöljyä, sitä saa valtuutetulta n. 14€ / vajaa litra.
Tarkista samalla, että ohjaustehostimen hihna on a) hyväkuntoinen ja b) tarpeeksi, mutta ei liian kireällä. Vanhemmiten tehostin vaatii hiukan lämpenemistä (mm. ne öljyt) toimiakseen hyvin mutta pääasia on, että se ei puolla eikä omaa "aamujäykkyyttä", ts. päivän ensimmäinen käännös vaatii voimaa mutta ei enää sen jälkeen. Ainakin kaikissa vastaantulleissa og900-yksilöissä ohjaustehostin on ilmoittanut toiminnastaan äänellä tai sitten sitä ei ole ollutkaan.
Tarkista samalla, että ohjaustehostimen hihna on a) hyväkuntoinen ja b) tarpeeksi, mutta ei liian kireällä. Vanhemmiten tehostin vaatii hiukan lämpenemistä (mm. ne öljyt) toimiakseen hyvin mutta pääasia on, että se ei puolla eikä omaa "aamujäykkyyttä", ts. päivän ensimmäinen käännös vaatii voimaa mutta ei enää sen jälkeen. Ainakin kaikissa vastaantulleissa og900-yksilöissä ohjaustehostin on ilmoittanut toiminnastaan äänellä tai sitten sitä ei ole ollutkaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Mikäli öjyä tarpeeksi, hihna kunnossa eikä varsinaista selvää mekaanista vikaa ole, voisi tehostimen kunnostukseen testata RVS -ainetta. Muun muassa Suomalaisessa 4X4 -lehdessä testattu ainetta positiivisin kokemuksin heikentyneisiin tehostimiin. Tuolla sivulla alempana juttu suomeksi. http://www.rvs.se/4x4/4x4-magazine05200 ... 984e0d351b
http://www.rvs.fi
http://www.rvs.fi
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Päästin oman satkuni eroon täsmälleen samoista vaivoista ruiskuttamalla asesprayta rattiakselissa olevaan ristikkoniveleen, joka löytyy konehuoneen puolelta. Samalla apumies pyöritti rattia reunasta reunaan, jotta öljy tunkeutuisi paremmin perille.
Osa öljyistä valui tehostimen päälle rattiakselia pitkin, mikä saattoi lisäksi vähentää kankeutta pakkasella.
Kitinästä taas pääsee eroon ruiskuvaseliinilla, jota voi suhauttaa läpivientikumin sisään auton jalkotilasta.
Tällä 5 min "pikahuollolla" oli omassa tapauksessa suurempi vaikutus, kuin uusien öljyjen vaihdolla kuukautta aiemmin.
Osa öljyistä valui tehostimen päälle rattiakselia pitkin, mikä saattoi lisäksi vähentää kankeutta pakkasella.
Kitinästä taas pääsee eroon ruiskuvaseliinilla, jota voi suhauttaa läpivientikumin sisään auton jalkotilasta.
Tällä 5 min "pikahuollolla" oli omassa tapauksessa suurempi vaikutus, kuin uusien öljyjen vaihdolla kuukautta aiemmin.