Öljyvuoto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Pikkuruisenhan nuo Saabit aina tiputtaa, mutta aamulla huomasin, että nyt tekee jo pientä läikkää alle.
Mistä mahtaa vuotaa, kun öljyssä on koneen etupää virranjakajalta alaspäin, venttiilikopan reuna ja pelti pakosarjan ja sytytystulppien välillä sekä koneen takapää vesipumpusta alaspäin?

Ohjaustehostimen vuoto näyttäisi taasen lakanneen kuin itsekseen hihnan vaihdon myötä. Öljy kyllä näytti hirveältä paskalta, taitaa olla sekaisin ohjaustehostinöljyä ja ATF:ää. Vieläköhän tuosta muutaman vuoden jälkeen pitäisi sinne huoltoon mennä valittamaan, jossa tuonne ATF:ää sotkivat? Täytynee sitä Saabin omaa litkua käydä ostamassa, pestä systeemi ja kaataa kunnon liemet tehostimeen. Tekeekö pahaa, jos systeemin pesee 10w-30:llä, ettei tarvi kallista tehostinöljyä siihen uhrata?


Kilometrejä on takana nyt reilu 380 000, joten millainen homma olisi laittaa kaikki koneen tiivisteet, ainakin yläpäästä, uusiksi? Onnistuuko omassa tallissa, vaatiiko erikoistyökaluja ja pitääkö jotain säätöä tehdä konetta kootessa? Onkohan Saabeissa jotain muuta, joka kannattaisi tuon verran rullatussa autossa tarkastaa, kuten venttiilit, jakoketju yms? Ei ole koskaan aikaisemmin tullut mieleen, että konehan tuokin on, kuluvasta metallista valmistettu.


Edit: Miten tuo venttiilikopan tiiviste muuten vaihdetaan? Sellainen taitaa olla jo ostettuna jossakin, kun taisi tiputella pikkuruisen. Saako sitä irti ilman ,että täytyy vaivautua etsimään sitä ykkössylinteriä oikeaan kohtaan? Mitäs muita tiivistysoperaatioita kannattaa suorittaa, jos venttiilikopan avaa?

Editedit: Tästä tulee nyt yhtä edittiä, mutta mitäs sitten.. Bensapumpun kiinnitykset ei väytä vuotavan öljyä, mutta mietin, että voisihan siihenkin toki tiivisteet vaihtaa samalla vaivaa. Pumpun ja jalan väliinhän se O-renkaan vaihto on helppo homma, mutta mitenkäs tuo jalan ja koneen välinen kiinnitys? Voiko sen vaan ottaa irti, vaihtaa tiivisteen ja laittaa systeemin takaisin? Vai pitikö siinä erikoisesti ohjata joku härpäke johonkin tiettyyn paikkaan?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

108 kertaa luettu ja 0 kertaa vastattu. Apuja?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Venttiilikopan tiivisteen vaihtoa varten kannattaa katsoa vauhtipyörästä ajoitusmerkit kohtaan nolla, niin takaisinlaitto on virranjakaja kopan päädyssä kiinni helpompaa.

Voi vuotaa myös virranjakajan rungon ja venttiilikopan välistä, siinä on O-rengas, saa mm. Motonetistä.

Voi vuotaa myös virranjakajan akselin stefasta, tällöin öljyä on jakajan sisällä ja tulee ulos jakajan alapinnalla olevasta pikkureiästä. Stefan vaihto on vaikeampi juttu, jakaja pitää saada tyhjäksi ja prässätä pois liukulaakeriholkki, joka on stefan ja venttiilikopan välissä. Juuri purin harjoitusmielessä viikonloppuna kaksi virranjakajaa. Laakeriholkin irtisaaminen ehjänä osoittautui vaikeaksi, jotain osumaa liukupintaan saa kuitenkin siinä vängätessä aikaiseksi. Stefan koko on 12.5-20-5, toisaalla täällä foorumilla on ollut esillä ulkohalkaisija 19, mutta noissa kyllä oli molemmissa 20.

Bensapumpun jalan voi ottaa irti paikaltaan sylinterinkannesta. Siitä seuraa ihan samat pumpun käyttötangon tähtäämisjutut kuin sen O-renkaan vaihtamisesta. Kannattaa ajoittaa tämä pumpun jalan tiivistäminen samaan hetkeen kun venttiilikoppa on auki, niin tähtäilyssä ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

En lähtisi purkamaan toimivaa konetta kokonaan ihan pelkästään vuodonpoistomielessä, jos vuotaa vain nimeksi. Helpot paikat kuten yllämainitut sekä öljynsuodattimen jalka, öljynpaineanturi, ja 900:ssa öljypumpun O-rengas ja kampiakselin stefa kannattaa toki vaihtaa jos pahasti vuotaa. Pulttien kiristelylläkin voi saada vuotoja pienemmälle.

Voi olla että vastauksia tulee niukasti sen takia, että näihin kysymyksiin löytyy jo vastaukset täältä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Irtoaako tuo virranjakaja ihan vaan pultit pois ja ulos-menetelmällä? Onko sen takaisinlaitossa jotain ihmeellistä, voiko se mennä väärään kohtaan tms? Ja ilmeisesti venttiilikoppa nousee paikaltaan kivuttomasti vasta kun virranjakaja on poistettu?
Tuolla Motonetissä oli seuraava O-rengas:
900 78--88 Virranjaoittimen O-rengas (Ei 16V). . . . . . . 27-9625 1.35 ???

Näkyy loppuvan vuoteen -88 tuon sopivuus, mutta sopiiko silti tuohon -90 vuotiseen? Jos ei, niin onko kellään tämän renkaan mittoja?

Tuota bensapumpun kohdilleen laittamista olen aina miettinyt. Viimeksi kunvaihdoin pumpun tuohon vahempaan satkuun, otin vanhan irti ja pistin uuden paikalleen ilman mitään sen spesiaalimpia tähtäämisiä. Kävikö hyvä tuuri, kun ilmeisesti osui paikalleen? Bensa ainakin virtaa iloisesti.
Onko bensapumpum jalan ja kannen sekä bensapumpun ja jalan välissä saman kokoinen O-rengas? Tämä ilmeisesti:
900 11.80--89 O-rengastiiviste Ø22mm. . . . . . . . . . . . 27-9617 0.84 ???

Entäpä tuo öljypumpum O-rengas, onko se tuo öljypumpun kannen O-rengas? Öljyä tosiaankin ainakin koneen etupäästä tulee sen verran reilusti, että on vaikea sanoa, mistä tulee.

Ja kyllähän tuolla haulla hain ensin tietoa, mutta jokaisen ongelma on aina oma ongelma ja toisten neuvojen soveltaminen ei ole sama kuin varsinaisesti omaan ongelmaan saadut vastaukset.

Ja ainahan sitä toivoo vähintään "Käytä hakua!" -kommentteja.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

akyttala kirjoitti:Irtoaako tuo virranjakaja ihan vaan pultit pois ja ulos-menetelmällä? Onko sen takaisinlaitossa jotain ihmeellistä, voiko se mennä väärään kohtaan tms? Ja ilmeisesti venttiilikoppa nousee paikaltaan kivuttomasti vasta kun virranjakaja on poistettu?
Irtoaa juurikin "pultit pois ja ulos"-menetelmällä ja sen jälkeen venakoppa irtoaa nostamalla, kunhan ruuuvit on irrotettu. Virranjakajan akseli menee nokan päähän vain yhdessä asennossa, mutta itse jakajan taitaa saada paikalleen useammassa asennossa (jos kiinnitysruuvien jako on symmetrinen, kuten muistelen ?). Kunhan katsoo, että liitin osoittaa samaan suuntaan kuin ennen irroitukstakin, niin no problem. Jollei ole stroboa käsillä tai intoa ryhtyä syttyä säätämään, kannattaa ennen irrotusta tehdä ruuvarilla venakoppaan ja jakajaan merkit, joiden avulla jakajan saa asennusvaiheessa samaan kohtaan kuin ennen irroitusta.
#1970
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu virranjakaja kyllä irtoaa "pultit pois ja vedä" menetelmällä. ja se todennäköisesti menee väärään asentoon, ellet merkitse sen paikkaa ennen irroitusta.. (tussilla merkki venttiilikopan kannesta virranjakajan laippaan ennen ruuvien löysäämistä) sen tosiaan siis pitää olla oikeassa asennossa.

ja ei kun ruuvaamaan...

(venttiilikopan ruuvit saattavat olla ikävän hapettuneet, mutta hyvä kuusiokoloavain auttaa)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

akyttala kirjoitti: 1)Irtoaako tuo virranjakaja ihan vaan pultit pois ja ulos-menetelmällä?
2)Onko sen takaisinlaitossa jotain ihmeellistä, voiko se mennä väärään kohtaan tms?
3)Ja ilmeisesti venttiilikoppa nousee paikaltaan kivuttomasti vasta kun virranjakaja on poistettu?
1) kyllä
2) ei voi, jakajan pohja on lievästi epäsymmetrinen. ennen irroitusta tee meisselillä merkintä siitä missä asennossa jakaja on venttiilikoppaan nähden, ja takaisinlaitossa pyöritä samaan asentoon ennen ruuvien kiristämistä.
3) juuri näin
akyttala kirjoitti: Tuota bensapumpun kohdilleen laittamista olen aina miettinyt. Viimeksi kunvaihdoin pumpun tuohon vahempaan satkuun, otin vanhan irti ja pistin uuden paikalleen ilman mitään sen spesiaalimpia tähtäämisiä. Kävikö hyvä tuuri, kun ilmeisesti osui paikalleen?
ilmeisesti kävi hyvä tuuri. asia selviää sinulle kun avaat venttiilikopan ja katsot miten bensapumpun käyttötanko istuu nokka-akselin hahloon. minä ensikertalaisena jänistin sen verran että avasin suosiolla venttiilikopan tarkistaakseni että menee oikein.
akyttala kirjoitti: Onko bensapumpum jalan ja kannen sekä bensapumpun ja jalan välissä saman kokoinen O-rengas? Tämä ilmeisesti:
900 11.80--89 O-rengastiiviste Ø22mm. . . . . . . . . . . . 27-9617 0.84 ???
minä muistelisin että o-rengas on vain bensapumpun ja jalan välissä, tosin tiedä sitten sen pakollisuutta kun toisessa autossa mulla ei ollut o-rengasta lainkaan. olisiko jalan ja kannen välissä enintään paperitiiviste? itse laitoin tiivistemassaa jalan ja kannen väliin muistaakseni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virranjakajan saa irti kun irrottaa alipaineletkun, Hall-anturin johdon siitä jakajan kyljestä ja avaa ne kolme kiinnitysruuvia. Ei siinä sen kummpempia. Ennen irrottamista kannattaa avata virrranjakajan kansi ja katsoa missä asennossa pyörijä on, jotta osaa tarjota takaisin samassa asennossa.

Jakaja menee takaisin vain yhdessä asennossa. Jakajan akselin päässä olevat hampaat ovat vähän epäkeskeisesti niin, että "puoli kierrosta väärin"-asentaminen ei ole mahdollista. Jakajaa paikalleenlaittaessa voi hakea oikeaa akselin asentoa pyörijästä hiukan kääntämällä. Kyllä sen sitten huomaa kun osuu kohdalleen.

Venttiilikoppa on mahdollista nostaa pois virranjakajan ollessa kopan päätyyn kiinnitettynä, kunhan käännät moottorin nollakohtaan vauhtipyörän merkkien mukaan. Tällöin nokka-akselissa oleva ura, johon jakajan hampaat tulee, on kohtisuorarssa kannen tasoon nähden, ja kopan saa tällöin laskettua paikalleen, jakajan akselin päässä olevat hampaat pääsevät liukumaan nokan uraa pitkin.

Motonetin virranjakajan O-rengas sopinee kaikkiin 8-venttiilisiin H-moottorillisiin, ei nuo Motonetin listojen merkinnät aina ihan täysin oikein ole.

Bensapumpun jalan ja kannen välissä ei ole O-rengasta vaan paperitiiviste. Siihen voit leikata tilalle tiivistepaperista uuden tiivisteen, tai sitten vaan puhdistat tasopinnat ja laitat tuubitiivistettä.

Öljypumpun O-rengas on öljypumpun kannen O-rengas, kiertää kannen reunassa ssa olevaa uraa. Yleenäs tuo O-rengas kovettuu ja katkeilee, vuotaa todennäköisemmin kuin hihnapyörän juuressa oleva stefa. Samallahan ne molemmat vaihtaa.

Tässä öljypumpun kansi hihnapyörä irrotettuna:
http://www.hut.tkk.fi/u/jus/saab/9000/u ... pumppu.jpg

Tässä näkyy pumpun kansi sisäpuolelta, reunassa tuo musta on se O-rengas:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/116_1637_a.jpg
Ja kyllähän tuolla haulla hain ensin tietoa, mutta jokaisen ongelma on aina oma ongelma ja toisten neuvojen soveltaminen ei ole sama kuin varsinaisesti omaan ongelmaan saadut vastaukset.
Haulla löytämiisi topicceihin voit hyvin kirjoittaa jatkokysymyksen, jos keskustelussa sinulla jäi vielä jotain epäselväksi. Näitä samoja asioita on ihan turha kirjoittaa tänne joka kerta erikseen jokaisen autoa varten. Virranjakaja sinun autossasi on ihan samalla tavalla kuin minun autossani. Bensapumppu Lucan autossa on ihan samalla tavalla kuin sinun autossasi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Huomenillalla olisi tarkoitus vaihtaa ainakin venttiilikopan tiiviste sekä ilmeisesti samalla menee vaihtoon myös se virranjakajan O-rengas.
Miten kireälle tuo venttiilikoppa kuuluu vetää? Momenttilevyä ei ole, joten ihan sormikuulolla täytyy vetää. Mihin momenttiin se kuuluisi vetää? Kyllähän sitä vähän osaa käsin arvioida, meneekö sinnepäin edes..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tiukalle. Ja vuotaa silti, jos käytät ohutta tarviketiivistettä. Ohjearvo 5 Nm.
http://saabpics.com:3000/gallery/albuo72/p14?full=1

Ennemminkin ongelmaa saattaa olla ruuvien aukisaamisessa, jos ei ole vähään aikaan auottu. Napakka isku tasapäisen puikon ja vasaran avulla ruuvinkantoihin, niin saattaa herkistyä sen verran että saa naksahtamaan auki.

Kannattaa investoida kunnolliseen kuusiokolokärkeen, jonka saat räikän jatkeeksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:Tiukalle. Ja vuotaa silti, jos käytät ohutta tarviketiivistettä.

Ennemminkin ongelmaa saattaa olla ruuvien aukisaamisessa, jos ei ole vähään aikaan auottu. Napakka isku tasapäisen puikon ja vasaran avulla ruuvinkantoihin, niin saattaa herkistyä sen verran että saa naksahtamaan auki.

Kannattaa investoida kunnolliseen kuusiokolokärkeen, jonka saat räikän jatkeeksi.
Tiiviste on muistaakseni Länsi-auton tiskiltä haettu, piti jo viimekesänä vaihtaa, mutta jäi sitten kiireessä vaihtamatta. No ihan hyvä että jäi, kun ei näyttäisi olevan ainakaan ainoa paikka, josta puskee öljyä. Kyllä tuosta virranjakajan O-renkaasta näyttäisi ainakin tulevan enemmän.

Sarja 80-luvulta peräisin olevia, ainaki silloin todella hyviä 6-kulmapaloja löytyy, ja onpa nuo pienemmät koot siinä vielä käyttämättömiä. Luulisi avaimen siis pitävän. Ja uusi räikkäkahvakin tuli viikko sitten ostettua, joten ei pitäisi ainakaan vehkeistä olla kiinni. Tulen tänne sitten ruinaamaan apua, kun pultinkannat on pyöreinä tai kierteet nousee ylös.;)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Laita ne bensapumpun jalan tiivisteet nyt samalla kerralla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:Laita ne bensapumpun jalan tiivisteet nyt samalla kerralla.
Juu, tiivistemassaa pitäisikin olla siihen jalan ja kannen väliin, mutta O-rengas pitää ostaa samalla kun käyn hakemassa virranjakajan O-renkaan.

Onko noille O-renkaille muuten jotain mittoja olemassa? Ei millään jaksaisi kiertää motonetin kautta ja muualta ei yleensä ole löytynyt noita nimellä vaan mittojen mukaan.

Pitää varmaan sittenkin ostaa tiivistemassaa samalla, jos vanha vaikka on kuivunut, niin käy harmittamaan maaseudulta ajaa 35km suunta hakemaan jotain, jonka olisi voinut jo ostaa..

Edit: Mennäänpä sittenkin Motonetin kautta, niin tulee oikea osa.
Minkäpaksuinen tiivistepaperi olisi tuohon bensapumpun jalkaan oikeaa? 0.25,0.5,0.75 ja 1 ainakin näkyi motonetissä olevan.Vaikka voishan se tiivistemassa olla parempi ratkaisu..
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin tartuin kärpästä sarvista ja sain homman hoidettua.

Venttiilikopan tiiviste ja jakajan O-rengas vaihdettu, bensapumpun jalkaan laitettu tiivistemassaa paperitiivisteen tilalle.

Jakajan O-rengas oli ~ok näköinen, mutta venttilikopan tiiviste oli poikki yhdestä kohdasta ja kovettunut sellaiseksi, että pikkuruisen taivuttamalla sai paloiteltua. Oli siis jo aikakin vaihtaa. Kopan vedin käsituntumalla "momenttiin" eli jokainen pultti yhtä kireälle mitättömän pienellä varella. Käyntiä en vielä kokeillut, kun tiivistemassassa ei lukenut kuivumisaikaa ja päätin antaa sen olla huomiseen.
Katsotaan nyt sitten vuotaako vielä jostain ja jos vuotaa, niin kireämmälle vaan venttiilikoppaa..

Vaihdoin samalla termostaatin, kun lämpiäminen maantieajossa oli todella hidasta. Oli varmasti aika sekin vaihtaa, kun vanhassa luki "10 95" eli mitä todennäköisemmin on vaihdettu n. 10 vuotta sitten. Taisi olla vielä tarvikemallikin, kun luki 88astetta, eikös alkuperäinen ole 89?


Ja sitten seuraavaan ongelmaan, eli vaihdoin tänään myös toisen Saabin laturin jalkaan puslan, kun remmejä ei ole yhtä kireälle saanut, vaan pyörivät eri tahtiin. Laitoin tosin vanhat remmit paikalleen, joista toinen on venynyt pidemmäksi ja vinkuna jatkuu yhä, mutta laturi ei ainakaan enää heilu paikallaan.
Huomasin kuitenkin samalla, että laturin jalka, laturin alapää ja hihnapyörät ovat hävyttömän öljyisiä. Mistäs tuo mahtaa vuotaa, kun näyttää ikäänkuin öljy lentäisi alhaalta ylöspäin oikein lentämällä? Tekeekö se kampuran stefa tai öljypumpun O-rengas tällaisen efektin vai tiputtelevatko ne vain alaspäin?

Edit: Käytin tuossa bensapumpun jalan tiivistyksessä Würth silicon 343 tiivistemassaa, onko kellään kokemusta, onko tämä pätevä aine?
Yksi raskaankaluston asentaja tätä joskus suositteli, sanoi, ettei mitään muuta kannata käyttää.
Aine on siis tuommosessa aerosolipullossa ja tulee ulos kun suutinta kääntää vinoon, vähän kuin uretaani.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Edit: Käytin tuossa bensapumpun jalan tiivistyksessä Würth silicon 343 tiivistemassaa, onko kellään kokemusta, onko tämä pätevä aine?
On. Kukas järkkäisi minulle pullon?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 245#204245
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin