Raidetangon sis. nivelet vaihtoon - mitä samalla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Raidetangon sis. nivelet vaihtoon - mitä samalla?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

9satkun raidetangon sis. nivelistä ainakin toinen menee vaihtoon (no, ainakin joskus) ja tämä tapahtuu tuntiveloituksena korjaamolla. Mielellään vaihdattaisi samoilla "kipurahoilla" molemmat puolet mutta mitä muuta voisi tuolla kertaa vaihdattaa, kun raidetanko otetaan auki? Kumipalkeet varmasti, mutta miten on tilanne esim. ohjaustehostimen/raidetangon tiivistesarjan kanssa - kannattaako tälläinen ja suostuvatko korjaamot yleensä tälläiseen "näpertelyyn varmuuden vuoksi"? Muita kulutuskohteita? Suosituksia kumituotteista?

Niin, ja jos jollain olisi ulkomuistissa ko. raidetangon sisemmän nivelen osanumero, niin osaisi ainakin vastaanottaa oikeannäköisen osan. EPC:stä en onnistunut löytämään..
vph2
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 17, 2003 10:56

Viesti Kirjoittaja vph2 »

mulle vaihto euromaster itäväylä sen nivelen ja laitto auraukset kuntoon makso 130e....pelkääjän puolelle ...ei tarvinnut irrottaa mitään......onnistuu kyl itseltäkin jos auton saa tarpeex ylös....kuumentaa sitä niveltä ennen irrotusta niin kyl lähtee.....
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos irrottavat, niin nesteiden vaihtoa ja nimenomaan originaalinesteisiin voi harkita, ja auraus on pakko tarkistaa. vie ite saab- nesteet jos teetät muualla.
Nivelet kandee tarkistaa samalla, jos välystä niin uusiks vaan ja panisin senkin orkkista, koska vaihto teettää aina aurauksen tarkistuksen.

Ei ne palkeet herkästi hajoo, mut jos on syytä / pykimiä niin en hevillä tarviketta panisi, niiden kumit voipi kulahtaa paljon nopeemmin kuin se vanha.
tiivarisarjan vaihto vaatisi tangon irroituksen ja aika paljon duunia>>>kallista, en menisi toimivaa nykimään, voithan arviota kysyä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT SAAB 900 79--93
900 78--93 Raidetanko+sisäpää V/O Tehostimella!. . . . . . 17-2064 16.48 ???
eipä noissa juuri sekaannusvaaraa ole, vasen ja oikea( sekä nivel että kumisuojus) ovat samoja motonetissä :lol:
HAMMASTANGON SUOJAKUMI SAAB 900 79--93
900 ohjaustehostimella vasen/oikea. . . . . . . . . . . . . 17-3123 6.39 ???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

stara kirjoitti: Nivelet kandee tarkistaa samalla, jos välystä niin uusiks vaan ja panisin senkin orkkista, koska vaihto teettää aina aurauksen tarkistuksen.
Ylä/ala-paloniveliäkö tarkoitat ?
Jos niin ;
minusta tuo kulmien tarkistus on ko tapauksessa jo hätäjarjelun liiottelua.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

vph2 kirjoitti:mulle vaihto euromaster itäväylä sen nivelen ja laitto auraukset kuntoon makso 130e....pelkääjän puolelle ...ei tarvinnut irrottaa mitään......onnistuu kyl itseltäkin jos auton saa tarpeex ylös....kuumentaa sitä niveltä ennen irrotusta niin kyl lähtee.....
Ei kai raidetangon kumin sisällä olevaa päätä tarvitse kuumentaa. Pallonivelenkin luulisi lähtevän kiltisti asiallisella työkalulla ilman kuumennusta, vai olenko ihan väärässa?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Sisempi raidetangonpää lähtee irti vaikka putkipihdeillä vääntäen, ei ole tarvinnut kuumentaa...
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Vaihtuu irrottamatta ja kuumentamatta. Tai no vannomatta paras :wink: V-mäinen paikka kylläkin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

moksu kirjoitti:
stara kirjoitti: Nivelet kandee tarkistaa samalla, jos välystä niin uusiks vaan ja panisin senkin orkkista, koska vaihto teettää aina aurauksen tarkistuksen.
Ylä/ala-paloniveliäkö tarkoitat ?
Jos niin ;
minusta tuo kulmien tarkistus on ko tapauksessa jo hätäjarjelun liiottelua.
raidetangon ulompia niveliä tarkoitin
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

stara kirjoitti:raidetangon ulompia niveliä tarkoitin
Jos mitta pysyy käsissä niin ei kyllä nuo nivelet saa vaihdetua ilman mitään tarvetta kulmien säätöön.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Jussi kirjoitti:
stara kirjoitti:raidetangon ulompia niveliä tarkoitin
Jos mitta pysyy käsissä niin ei kyllä nuo nivelet saa vaihdetua ilman mitään tarvetta kulmien säätöön.
Dodda, nimenomaan EI, kuten kirjaatkin.
Vipusuhteet tekevät noin 2.5, eli pitäisi saada 0,4 mm tarkkuudella paikoilleen, jotta osuu edes millin ( = toleranssi) sisään. kapulan valmistustoleranssit siihen vielä jälkkäriksi.

Tsäkällä voi tietenkin osua, mutta no hätä. Kyllähän noita monta milliä pielessä olevia aurauksia kierii maanteillä koko ajan, ja luullaan niiden olevan ihan ok, jopa ns. pajojen laittamina.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

stara kirjoitti:Dodda, nimenomaan EI, kuten kirjaatkin.
Vipusuhteet tekevät noin 2.5, eli pitäisi saada 0,4 mm tarkkuudella paikoilleen, jotta osuu edes millin ( = toleranssi) sisään. kapulan valmistustoleranssit siihen vielä jälkkäriksi.
Noh... tuolla tavalla voi ainakin elättää kulmia säätäviä verstaita :)

Väitän kuitenkin että on asentajassa vikaa jos raidetangon ulompien pallonivelten vaihdon vuoksi on pakko lähteä säädättämään auraus. Aurauksen säätökin vanhaan satkuun riittävällä tarkkuudella on homma jonka pystyy melkoisen simppelisti tekemään omassa pihassa tai tallissa.

Ei nämä vanhat koslat mitään lentokoneita ole.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Hylsyhän sieltä paukahti... syy:
oik + vas. raidetangon sisäpää väljä
:?
Tämän tarkoitus ei nyt aivan kirkastu:
RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
900 78--93 Raidetanko+sisäpää V/O Tehostimella!. . . . . . 17-2064 16.48 ???
Eli pitääkö noita nyt sitten tilata kaksi kappaletta :?:
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

SAABMikko kirjoitti:Hylsyhän sieltä paukahti... syy:
oik + vas. raidetangon sisäpää väljä
:?
Tämän tarkoitus ei nyt aivan kirkastu:
RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
900 78--93 Raidetanko+sisäpää V/O Tehostimella!. . . . . . 17-2064 16.48 ???
Eli pitääkö noita nyt sitten tilata kaksi kappaletta :?:
Joo. Siis tuo osa on sama molemmille puolille. Yksi auto tarvitsee kaksi tommosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Kiitos! Niin arvelinkin. Täytyypä laittaa tilaus menemään.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Vastaa Viestiin