lisäpitkät + sumuvalot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

lisäpitkät + sumuvalot

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

Onko kellään kytkentäkaaviota lisäpitkille+sumuvaloille 900 -92:een, kojelaudan johdotukset näkyvät olevan jo valmiina tehtaan tekeminä.
Extra-kytkimet on tolkuttoman kalliita uusina, käykö takasumarien katkaisija sellaisenaan, niitä saa romikselta melkein ilmaiseksi...Lamput mulla on, mutta releet ja katkaisijat olis haussa !
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24630
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos tehtaan valmis asennus niin sit pitäsi kyllä olla se extra nappulakin siin koelaudassa! releitä saat tarvikeliikkeistä ja kytkentä kaavio yleismallinen löytyy haulla tai googlesta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Etusumarit voit kytkeä mielestäni takasumareiden kassa saman napin alle. Jos ova nk. fiilistelyvalot, niin sitten tietty erillinen painin. Pitkille ei välttämättä maadotuksen katkasua edes tartte - Ei kai sitä laki vaadi?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lisäpitkiin ei tartte laitta katkaisijaa, jos ei halua. Tosin joskus ne lisäpitkät on liikaa, kuten sopivassa lumisateessa tahi sumussa jolloin puolivalot on liian vähän ja lisäpitkien kanssa on valoa liikaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mulla on takasumarien kytkimen takana lisävalot. Takasumarit on taas kytketty jarruvaloiks.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mimmi kirjoitti:Takasumareita ei lain mukaan saa kytkeä jarruvaloiksi, koska niissä ei ole tarvittavaa hyväksyntää.
Konttori kyllä hyväksyy ratkaisun :) Ja onpahan jotain hyötyä eikä vain haittaa toisin kuin sumareista.

Ja ennen kuin kuin joku ehtii sanoon, niin periaatteessa ei, ja poliisi voi pysäyttää jne. Käytännössä--->
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ei niillä sumareilla mitään tee.
9000 aero -97, 9000 cde -96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

dimebak kirjoitti:Lisäpitkiin ei tartte laitta katkaisijaa, jos ei halua.
Niin, hommasin kulahtaneiden umpioiden kaveriksi kunnon lisäpitkät & asennussarjan (piuhaa, rele ja kytkin). Mieluusti haluaisin lisäpitkien ohjauksen samaan kuin normipitkätkin, eli molemmat pitkät syttyy/sammuu samaan aikaan kun nykäistään viikseen...eiku siis viiksestä. Mites toi toteutetaan? Ryövätäänkö pitkien piuhasta ja pannaan isompaa sulaketta, vai jotenkin muuten?
Ref-luku viisastelut voi jättää sitten johonkin toiseen topikkiin, lain vaatimukset on kyllä tiedossa :wink:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24630
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jep jep. heräte vaikka toisesta lisävalon johdosta. kuorijohto,tinaa toinen johto kaveriksi,kutiste sukkaa päälle-.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

dimebak kirjoitti:Lisäpitkiin ei tartte laitta katkaisijaa, jos ei halua. Tosin joskus ne lisäpitkät on liikaa, kuten sopivassa lumisateessa tahi sumussa jolloin puolivalot on liian vähän ja lisäpitkien kanssa on valoa liikaa.

tuo on kyllä totta että ei tarvi mutta kannattaa, lisäpitkistä kun tuntuu aina lähtevän ylöskin päin sitä valoa joka ei sateella/sumussa ainakaan helpota ajamista mutta pelkillä auton pitkillä vielä voi ajaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

V.J.S kirjoitti:Niin, hommasin kulahtaneiden umpioiden kaveriksi kunnon lisäpitkät & asennussarjan (piuhaa, rele ja kytkin). Mieluusti haluaisin lisäpitkien ohjauksen samaan kuin normipitkätkin, eli molemmat pitkät syttyy/sammuu samaan aikaan kun nykäistään viikseen...eiku siis viiksestä. Mites toi toteutetaan? Ryövätäänkö pitkien piuhasta ja pannaan isompaa sulaketta, vai jotenkin muuten?
Kannattaa vaihtaa ne kulahtaneetkin jossain vaiheessa ja johdottaa uusiksi jos jännitehäviötä niin ei oo kontrasti niin iso kun vaihtaa pitkiltä pois.

Nopein johdotus on tosiaan ottaa releelle ohjaus alkuperäsestä polttimolle menevästä piuhasta mutta toisinaan kyllä kaipaa että sais lisäpitkät pois päältä. Vähimmällä piuhoilla selvii kun vetää releen ohjauksen maadoituksen hyttiin ja kytkimen kautta sitten maihin niin ei tarvii vetää kuin yksi piuha.

Itse asentelin tonttuun biltsun valonvahvistimen kun siinä ei ole vielä sitä valorelettä niin otin lisävaloille ohjauksen toiselta puolelta ku vahvistimelle niin ainakin teoriassa on mahdollista saada jotain valoja päälle jos auton sulakeboxista paukkuu sulake. Tuollaisessa valovahvistimessahan kun otetaan molemmille valoille ohjaus samalta puolelta, toisaalta riski tuollaiseen on kaiketi aika pieni kun alkuperäisessä systeemissä ei enää kulje isoja virtoja.

Alkuperäiseen aiheeseen vielä:
Alkuperäinen extra-napin johdotus taitaa olla kaukovaloille jos muistan oikein mutta helpostihan tuon ohjauksen ottaa toisesta piuhasta, tosin ilman polvisuojan irrotusta ei taida mahtuu johtoja ropaan.
Itsellä on ainakin tuota johdotusta näkynyt vaikka ei kytkintä ollukkaan.
Lähes joka tapahtumassa noita on porukalla ollu myynnissä niin eiköhän sellanen joltain nyttenkin löydy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tattikset kaikille neuvojille, tänään ajattelin koittaa turata valot toimintaan.
Kertauksena vielä:
Lisävaloille tuli asennussarjassa siis oma rele (+erinäisiä piuhoja & kytkin). Kuorin siis tuolle lisävalojen releellee herätteen auton omien kaukovalojen piuhasta. Releelle tuodaan lisäksi sulakkeen kautta jatkuva +12V ja maadoitus. Releelle tulevan maadoituspiuhan voisi periaatteessa vetää kabiiniin kytkimen taakse (?) ja kytkimen ollessa siis "suljettu", toimisi lisäpitkät ja alkuperäiset pitkät samanaikaisesti. Kytkin "auki", niin olisi pelkät auton omat pitkät käytössä. Sitten tietty lisävaloille vielä maadotus. Parkit ajattelin jättää lisävaloista pimeäksi, niin ei pääse konsta fidduilemaan :wink:
Sanottakoon nyt vielä sekin, että tuikut tulee siis Pajeroon. Siinä on orkkiksena hurjat ref 12.5 umpiot, joilla ei valojen edessä olevan "kiveniskuristikon" takia tee yhtään mitään, vaikka ois uudenkarheet umpiot :lol: Jää muuten reffilukukin lain sallimaan maksimiin (ref 75), noissa Britaxeissa kun on ref 25 per tuikku, eli (12.5 + 25) x 2 = 75.

EDIT: Yllä mainitut toimenpiteet suoritettu menestyksekkäästi, toimintasavutkin pysyivät pääsääntöisesti laitteiston sisäpuolella. Hieman meinasi mennä hermot läpivientiä etsiessä, mutta löytyhän sekin kun vähän käytti järkeä (=seurasi lohkiksen sisähaaran piuhaa). Nyt näkee 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin