Pierburg kulutus kuriin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saappi88
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 22:10
Paikkakunta: Tampere

Pierburg kulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja saappi88 »

Onko tässä kaasutin mallissa tarvinnut vaihdella usein neulaa/suutinta/ym,millä km:llä ja onko kalliita tähän malliin?
Vinkkejä millä saa kulutusta pienennettyä, auttaisko pelkkä co-säätö?
Käy ja toimii muuten normaalisti, bensaa palaa vaan turhan paljon,n. 12l (talvella ja kaupunkiajoo tosin).
Saab 900 -88
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

12l sadalla kaupungissa talvella on oikeastaan aika vähän. Tuskinpa menee ruiskukaan pienemmällä.

Mun autolla on ajettu vajaa 400tkm ja kaasariremontti on Länsi-autossa tehty jossain 300tkm paikkeilla. Neulan ainakin vaihtoivat, muusta tehdystä ei kyllä ole tietoa. Neula maksoin siellä 50eur, Motonetistä varmaan saa edullisemmin.
Syynä remonttiin oli tulviminen, kylmänä lähti oikein hyvin käymään ja toimi ajossakin ok, mutta lämpimänä sai sahata hyvin kauan, jotta lähti.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Ja ainakin ysikymppini Pierburgiin jouduin vaihtamaan Motonetin neulan Saabin omaksi.
Kannattaa harkita tuota Saabin omaa, vaikka onkin vähän kalliimpi. Ei tuo säädätyskään ihan ilmaista ole...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

akyttala kirjoitti:12l sadalla kaupungissa talvella on oikeastaan aika vähän. Tuskinpa menee ruiskukaan pienemmällä.
Mun ruisku ainakin kulkee noin kahdeksalla ja puolella kaupungissa. Mutta itse asiaan: oli semmoinen kaasari-'84:kin joskus, ja kun pelkästään kaupungissa pyöritteli, niin kyllä sinne sen 11-12 litraa tahtoi hurahtaa. Eli väittäisin, että ihan normaaleja lukemia...Maantiekulutus kannattaa tietty myös mittailla, itse pääsin hiukan päälle seitsemän, nopeudella 80 km/h...

Mikähän ekospesialisti oikein olen, kun tahtoo joka autolla mennä vähemmän ainetta kuin muilla? 8)
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pierburg kulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja okaalto »

saappi88 kirjoitti:Onko tässä kaasutin mallissa tarvinnut vaihdella usein neulaa/suutinta/ym,millä km:llä ja onko kalliita tähän malliin?
Vinkkejä millä saa kulutusta pienennettyä, auttaisko pelkkä co-säätö?
Käy ja toimii muuten normaalisti, bensaa palaa vaan turhan paljon,n. 12l (talvella ja kaupunkiajoo tosin).
Omaani vaihtui neula samalla, kun pistin kaasariin korjaussarjan jossain tuossa joskus 300tkm jälkeen. En usko, että oli koskaan ennen vaihdettu aikaisemmin. Olihan tuo kelpo peli ennen, ja parempi siitä tuli, mutta en nyt voisi sanoa, että neuloja menisi siihen tahtiin, että pitäisi olla joka huollon yhteydessä vaihtelemassa. :)

Tuo 12 litraa kaupungissa sadalla tuntuu musta ihan normaalilta, maantiellä pitäisi kyllä mennä sitten 8 litran puolelle, etenkin talvirajoituksilla. Jos kuluttaisi ihan hulvattomasti enemmän kaunpungissa, niin sitten voisi epäillä viallista alipainesäätimen kalvoa. Sen kyllä huomannee jo lisääntyneenä suorituskyvyttömyytenä muutenkin.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: Pierburg kulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja akyttala »

okaalto kirjoitti: Tuo 12 litraa kaupungissa sadalla tuntuu musta ihan normaalilta, maantiellä pitäisi kyllä mennä sitten 8 litran puolelle, etenkin talvirajoituksilla. Jos kuluttaisi ihan hulvattomasti enemmän kaunpungissa, niin sitten voisi epäillä viallista alipainesäätimen kalvoa. Sen kyllä huomannee jo lisääntyneenä suorituskyvyttömyytenä muutenkin.
Minkälaista hinaamista ihmiset kaupungilla oikein pitää, jos 12l kulutus tuntuu normaalilta? Itsellä palaa kaupungissa 14-15l/sadalla, tosin valoista lähdetään sitten vauhdilla ja muutenkin koitan ajaa mieluummin reiluilla kierroksilla kuin vedättää isolla vaihteella.

Onkohan tuossa mun autossa sittenkin jotain häikkää, kun tuo kaupunkikulutus tosiaankin on noin iso eikä kone oikein tahdo pienillä kierroksilla vetää.
Kesällä menee kyllä maantiellä siihen 8litraan ja kyllä se vetää erinomaisesti, kunhan kierroksia on koneessa.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pierburg kulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja okaalto »

akyttala kirjoitti: Minkälaista hinaamista ihmiset kaupungilla oikein pitää, jos 12l kulutus tuntuu normaalilta? Itsellä palaa kaupungissa 14-15l/sadalla, tosin valoista lähdetään sitten vauhdilla ja muutenkin koitan ajaa mieluummin reiluilla kierroksilla kuin vedättää isolla vaihteella.
Kyllähän sitä lähtis valoista, jos ei olis kelit ihan pöperöä ja puoli maakuntaa samaan aikaan liikkeellä. :? Aikalailla hidasta junnaamistahan tää mun kaupunkiajo pääasiassa on, kakkosella ja kolmosella lilluttelua, jonoja, jne.
akyttala kirjoitti: Onkohan tuossa mun autossa sittenkin jotain häikkää, kun tuo kaupunkikulutus tosiaankin on noin iso eikä kone oikein tahdo pienillä kierroksilla vetää.
Kesällä menee kyllä maantiellä siihen 8litraan ja kyllä se vetää erinomaisesti, kunhan kierroksia on koneessa.
Silloin, kun mulla oli autosta alipainesäätäjä sökönä, oli kaupunkikulutus näppituntumalla varmaan lähemmäs 20 litraa sadalla, ja sen huomasin kyllä myös puhdittomuudesta. Eli kun sytkä ei säätynyt kuten pitää, ei ollut edes niitä vähiä tehoja, ja auton sai liikahtamaan vain polkemalla lisää, ja bensaa kului. Ja muistaakseni maantielläkin meni yli 10 litraa. Joten jos alipainesäätäjä olis rikki, niin sen ainakin mulla huomasi helposti.
saappi88
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 22:10
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saappi88 »

No täytynee tarkistaa se alipainesäädin ja sytytys.
Co varmaan olis hyvä säätää myös.
Saab 900 -88
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Aika tarkkaan tuntuu kaupunkipakkaspöperössä n. 12l hupenevan. Trippiin kilahtaa n. 400km ja alkaa valo tuikkia mittaristossa, jolloin tankissa on n. kymppi jäljellä (täytenä 58l). Tosin tuo on Solexilla, luulis että mikä muu tahansa olis parempi vaihtoehto. Miksi muuten Saabiin tuli kaasariksi Pierburg myöhemmin, oliko se jotenkin parempi päästöarvoiltaan/toiminnaltaan? Mallihan on jotain 175... eli jotain sukua alkuperäiselle Zenith/Solex 175CD:lle? Niinjoo, maantiellä menee talvella 8,5-9l joka on mielestäni ok, kesällä on mennyt alle 8, jos jaksaa ajella tosi nätisti.
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Minulla ongelmia 900 kanssa. Kulutus 12-15l ja ei oikein ole tehoja. Kaasua painettaessa puolivälin jälkeen jää junnaamaan ja sitten vasta alkaa kiihtyä.

Kaasarin kalvo, tulpat ja ilmansuodatin on vaihdettu.
Oliskohan alipainesäätimen kalvo mennyt? Meneekö koko säädin vaihtoon vai saako kalvoja erikseen?
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

kupo kirjoitti:Minulla ongelmia 900 kanssa. Kulutus 12-15l ja ei oikein ole tehoja. Kaasua painettaessa puolivälin jälkeen jää junnaamaan ja sitten vasta alkaa kiihtyä.

Kaasarin kalvo, tulpat ja ilmansuodatin on vaihdettu.
Oliskohan alipainesäätimen kalvo mennyt? Meneekö koko säädin vaihtoon vai saako kalvoja erikseen?
Jos kyseessä on Pierburgeri-malli, niin jossain määrin tuo hiljainen hetki (l. tuntuu siis ettei konehuonessa tapahdu mitään) kaasua reilummin painettaessa tuntuu olevan ominaisuus. Täysin siitä en ole eroon päässyt, vaikka kuinka olisi paikat kunnossa ja säädöissä. Alipainesäädin varmasti vaikuttaa - vaihtoon, jos on risa. Lisäksi oikea määrä oikeanlaista öljyä kaasarin vaimenninsylinterissä voi auttaa.

Muita mahdollisia syitä varmaan löytyy niitäkin iso liuta.
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Tsekkasin tuon alipainesäätimen ja se oli kunnossa. Pitää varmaan vielä koittaa säätää tuota ja saada seokset kohdalleen. Vois ehkäpä muutenkin putsata kaasarin.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Mun vanhassa 8-tappisessa iivarissa (K-jet) oli kanssa alkuaan tuollainen kiusallinen pohtiminen, kun kysyttiin tehoja nopeasti. Oire oli tosi kiusallinen maantieohituksissa, kun meni sekuntikaupalla aikaa ennen kuin kone rupesi vetämään ja nostamaan kierroksia. Kuinkas ollakaan, nuo kulutetut sekunnit sattuivat juuri yksiin alipainesäätimen hidastinventtiilin toiminta-ajan kanssa, joten epäilin sitä. Hidastin on joissain vuosimalleissa siksi, että typen oksidit pysyvät päästöpuolella aisoissa - pitää syttyä myöhäsempänä kuin alipainesäädin heti haluaisi. Alipaine-ennakko toisin sanoen kasvaa hitaasti. (Jos runttaat kaasupolkimen lattiaan, ei alipaine-ennakkoa tietenkään ole ollenkaan, vaan kone toimii perus- sekä "keskipako"ennakolla, kärjettömässä sytyssä tämä voi olla toteutettu elektronisesti.)

Kokeilin ilman hidastinta; kone alkoi reagoida heti paikalla, mutta ikävä kyllä vastineeksi tuli herkästi nakutusta. Nakutusta ei saanut asettumaan perusennakkoa rukkaamalla ja helpolla loputkin tehot hävisivät. Ratkaisuksi löytyi alipaineletkun kuristaminen sopivalla holkilla, hidastaa juuri sopivasti ennakkojen kasvua muttei liikaa. Hidastin ei ole välttämätön autossa, joka ei ole vähäpäästöiseksi tyyppikatsastettu. Mielestäni ihan turha kikotin muutenkin. Autoni oli vm.-87. Toki itse alipainesäätimellä on paljonkin tekoa taloudessa ja toiminnassa. Voit imeä letkusta (imusarjan päästä): pitäisi tuntua kunnon vastus ja jakajan pohjalevyn liikkua. Jos kulkeepi imu hotona läpi, on säätimen kalvo puhki, vehje viraton ja uusi säädin tarvitaan. Ei kovin kallis. Uusia kalvoja ei saa.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Jep, minulla juuri sama ongelma: ohituksissa ei tahdo auto lähteä millään vetämään. Katoin tuon säätimen imemällä siitä letkusta, ja vastusta oli. Eli siis se alipainesäädin ei ole rikki.

Voisin kokeilla tuota letkun kuristamista.
Auto on siis vuosimallia -90 ja kaasutin pierpurg.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko siinä se iso kumikurttu kaasarin ja imusarjan välissä?
omassa 900 vm86 oli se ja ihan täynnä hiushalkeemia,laitoin vanhemman mallin paperitiivisteen sellainen puole senttiä paksun tilalle ja pinnapultit,tulos kiihtyvyys parani ja bensan kulutus laski!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin