Saab 90 vm86 sähköt ei toimi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

Saab 90 vm86 sähköt ei toimi

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Mikä on 2 litrasessa saabissa kun akku loppui ja rupesin antamaan virtaa toisesta autosta apukaapeleilla, toinen auto kokoajan päällä.
Ensin startti jaksoi juuri ja juuri pyörittämään moottoria eikä tietenkään lähtenyt käyntiin. Sen jälkeen kuului vaan sitä naksutus ääntä solenoidista.
Tämän jälkeen ei kuulunut enää naksutustakaan :( . Vähän aikaa annoin olla jonka jälkeen koitin taas startata. No nyt ei enää syty mikään valo edes koko autoon. Mikä sulake voi mennä koska mitään en kytkenyt väärin? Vai kärähtikö joku sähkö härpäke tosta starttailu koitoksesta? Neuvoja kaivataan rikoinko koko auton sähköjärjestelmän vai? Edellisellä päivällä vielä ajoin sen kanssa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24046
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

akku ei ota virtaa vastaan,uusi akku!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Jep, näin on. akkusi on niin sanotusti kaput. Pääsikö kenties jäätymään pakkasten aikaan. Uusi akku tilalle niin taas toimii.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

ahaa

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Ok pitää koittaa.
Mutta sitä ihmetyttää eikö sen pitäis käynnistyä koska toisen auton akkuhan toimii periaatteessa ton saabin "omana" akkuna jos se siinä kiinni on vai olenko oikeassa? Vai vaikuttaako sökö akku sitten niin ettei toinenkaan auto saa sitä käyntiin.. voiko sökö solenoidi sekä startti olla jossei vielä toimi uudella akulla?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24046
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siun akku on kuollut usko jo.... ei virta kulje läpi......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Kokeilepa apuvirran antamista niin, että apuakusta pluskaapeli oman autosi akun napaan ja miinuskaapeli koneen kylkeen eikä akkuun. Jos starttaa, niin moottorin maadoituskaapeli on irti tai liitoksista hapettunut.

Nimim. "Turhaan startin vaihtanut" :oops:
NG 900S 3d 2.3i -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7554
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

niin

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja sinun apukaapelit ei ole suurella todennäköisyydellä ammattikäyttöön suunnitellut eli anttilassa esim myytävissä apukaapeleissa virta kulkee todella huonosti mieluummin vaikka kääntäisi akun nurinpäin ja tarjoaisi virtaa suoraan napoihin niin olisi eri meininki. (niin tein kerran kuiva-akulla)
mutta kannattaa tarkastaa tietysti maadoitus kaapelin kunto lootan sivulta akulle.
jos vielä tökkii niin joskus startille tuleva harmaa kaapeli hapettuu poikki siinä pakosarjan tienoilla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Halpakaapeleista kannattaa anakin kurkata miten ne johdot on prässätty sinne kahvojen sisään. Saattaa olla johto kuorittu ja taitettu taaksepäin eristeen viereen, ja sitten jotenkin suurinpiirtein puristettu eristeineen kiinni. Tuurilla voi toimia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

jep

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Nyt se lähtee käyntiin kun pistin miinuksen saabin runkoon enkä enää suoraan akkuun. Nyt en tiedä mikä kaasarissa on kun sain käyntiin kaasua piti pumpata ryyppy päällä että edes pysys käynnissä. Ei ottanut kiekkoja kun ehkä 2500 kun kaasua pisti pohjaan. Kauhea röpötys myös

Nyt ei enää edes lupaa. Kastelinko koneen? Kun ajoin sillon edellispäivänä enne tätä vikaa se otti melko hyvin kiekkoja. Ei kai toi kaasarikin menny jäähän?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7554
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

mites

Viesti Kirjoittaja mestari »

kokeilitko ihan vaihtaa akun? vai vain apukaapeleilla?
saako huonosti virtaa syttypuoli kun röpöttelee vai kaasari tulvii?
miten se tätä ennen pelasi?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: jep

Viesti Kirjoittaja lucaf »

anttijh kirjoitti:Nyt se lähtee käyntiin kun pistin miinuksen saabin runkoon enkä enää suoraan akkuun. Nyt en tiedä mikä kaasarissa on kun sain käyntiin kaasua piti pumpata ryyppy päällä että edes pysys käynnissä. Ei ottanut kiekkoja kun ehkä 2500 kun kaasua pisti pohjaan. Kauhea röpötys myös

Nyt ei enää edes lupaa. Kastelinko koneen? Kun ajoin sillon edellispäivänä enne tätä vikaa se otti melko hyvin kiekkoja. Ei kai toi kaasarikin menny jäähän?
voisiko tuon johdosta epäillä myös sitä että akku on kenties hyvä, mutta maajohto akulta runkoon huono?

ja tuohon käyntiin, mulla kävi samalla tavalla kun ilmat lauhtui kovasta pakkasesta nopsasti, ysiysin kaasutin jäätyi, bensa haisi ja kyljestä tulvi bensaa ilmanputsarin kotelon päälle.

aamulla kun piti lähtee töihin kone sammui 20 metrin jälkeen enkä meinannut saada enää käyntiin, edes mäkistartilla. ilman ryyppyä sattui sitten heräämään ja sitten pidin puoli tuntia käynnissä paikallaan ja pientä rinkiä ajaen jonka jälkeen alkoi käymään hiukan paremmin ja tulvimistakin tapahtui enää tyhjäkäynnillä. tulviminen lakkasi kokonaan vasta parin päivän ja parin sadan kilometrin jälkeen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

asfd

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Niin no pääasiahan on että starttaa. Kaipa se maajohto on huono kun käynnistys kun pisti apuakun miinuksen saabin runkoon eikä miinukseen. Tai se akku sitten rikki.

Nyt on toi ongelma että enää ei edes lupaa.. miten kuivattelen konetta? Tulpat kuivaks kankaalla ja starttailen kaasu pohjassa ilman ryyppyä? Ja jos lähtee käyntiin niin ilman ryyppyä kokoajan koittaa?
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

joo

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Välillä lupaa ihan vähän vaan mutta ei vaan käynnisty. pakoputkesta tuli mustaa. Naapurin mies sano että kaasariin on tullu vettä että pitäis käyttää crctä käynnistymisessä? Ja että se röpötys johtuu siitä vedestä
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

afd

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Miksi solenoidi vaan niksuttaa ja taulun valot ei pala nyt kun tuli pakkasta vähän? Apuauto on käynnissä ja virtaa pitäis tulla? Aamulla starttasi koko ajan ihan hyvin tällä systeemillä nyt ei...
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Joko akku on vaihdettu?
Jospa se on vetänyt jäähän, niinkuin vedellä on tapana pakkasella. Käytännöllisesti katsoenhan akku, jossa ei ole lainkaan varausta ja joka ei sitä ota vastaan, on muovilaatikko täynnä vettä.
Vastaa Viestiin