900S 91 ja vanha 9000 intercooleri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

900S 91 ja vanha 9000 intercooleri

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuli tuossa hommattu vanhanmallinen (taaksepäin olevilla letkulähdöillä) 9000 Turbon cooleri ahtoputkineen.
Kuinka suuri homma tuo on asentaa ja sovittaa 900S:n keulalle?
Ja löytyykö mistään kuvaa operaatiosta

Mistä tuo painerajoittaja säädetään , mikä katkaisee polttoaineen syötön ahtojen noustessa ?

Ja millä tavalla ja minkäverran ahtopainetta viisasta nostaa, että kone kestää päivittäisessä ajossa?

Millä paineilla lastu tarpeen?

Olen vielä aika tuore Saabisti, siksi neuvoja kysyn :D .
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kannattaa varmaankin laittaa se APC valvomaan nakutusta.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onko helppo laittaa APC järjestelmä?
Onko tuossa paljon osia? Löytyykö kaaviokuvia?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

jokuhan oli tehnyt kattavan opastuksen kuvien kera tonnarin coolerin vaihdosta. en vaan yhtään muista kuka...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nämä jo havainnollistaa kovasti tuota APC systeemiä.
Ainoastaan komponenttien valokuvat ei jostain syystä näy.
Kiitos!!!

Asennus kuvia jos jollain on tiedossa coolerista, saa laittaa linkkejä.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Joo kiinnoistas kovast tuon vanhemman coolerin laitto ässään.Sais nuo putket pysyyn piilossa?Uuteen cuuleriin löytyy ohjeita vaikka kuinka paljon,mutta ei vanhaan?Eikö muka kukaan oo laittanut?
puh.050-3748237
#3078
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Kai ne jokainen originaalista poikkeava vällärin asennus OG satkuun on enemmän tai vähemmän käsityötä. Toimintaperiaate on simppeli, mielestäni ongelmia ovat ainoastaan putkien vienti ja coolerin kiinnitys. Molemmat ovat riippuvaisia toisistaan. Ei muuta kun puskuri ja konepelti pois ja sovittelemaan.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

itse laitoin omaani 900:n tonnarin vanhan kuulerin ja kyllähän se sinne menee, varsinkin kun omassa projektissa oli uusi turbo ja saatiin käännettyä se turbon painepuoli osoittamaan alaspäin niin saatin se ahtoputki joka menee välijäähdylle tulemaan siitä melko suorasti ja lyhyesti. Toinen ahtoputki joka menee siis imusarjalle oli vaikeampi mutta tehtiin pohjaan reikä siihen lampun ja ruiskun väliin ja siitä ylös imusarjalle. Siinä ainakin jotain ohjeita, kuvia en kehtaa edes tässä rakennus vaiheessa ottaa ollekaan.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

itsellä juuri samanlainen kokoonpano tulossa. Eli 900s -91 ja Tonnarin vanhempi IC. Nyt ajattelin pian projektin aloittaa, kun tässä on saanut tarpeeksi jo tuota ahtoputkisto värkkiä hankittua. Hinauskoukut ainakin joutuu rälläköimään. Puskurien stoppareista en ole varma joutuuko niitä leikkelemään. Uudemman mallin tonnarin kumimutkia olen saanut hommatuksi ja uskoisin että niiden avulla saa ne IC:n lähdöt hyvin ranetettua sinne konehuoneen puolelle.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tämäpä kivaa että muitakin samanlaista projektia meinaavia löytyy :D .
-20 - -30 Pakkaset ja kylmä talli vaan siirtää hommaa keväämmälle :evil: , mutta asian selvittely on jo nyt aiheellista. Toki jos sää lauhtuu riittävästi, saattaahan tuon joku viikonloppu saada paikalleenkin :wink: .

Onko tuo luvallista, jos puhkaisee keulan pohjapeltiin reikää ahtoputkea varten?
Mitä tuumii katsastusmies?

Hinauslenkitkö on pakko poistaa?
Mistäs sitten pystyy hinaamaan, jos auto jää tielle :) ?
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, itselläkin kyllä projektin aloittamista rokottaa tuo lämpimän tallin puute :twisted:

Hinauslenkit on kyllä pakko poistaa.

Tuosta pohjuspellistä ei ole tietoa. Riippuu niin paljon aina katsastusmiehestä.

Eihän Saabi tien päälle jätä :wink:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tehkää ny jotkin hinauslenkurat sinne sentäs...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Suabisti kirjoitti:

Eihän Saabi tien päälle jätä :wink:
Toivottavasti ei ihan heti ainakaan :oops: . Kerran jo jäin hiljattain, virta loppui ajaessa. Hiilet tuli tiensä päähän.

Sleeper ilme tuolla vanhemmalla coolerilla ainakin säilyisi paremmin, ei ne putket heti paljastaisi virityksiä :wink: .

Kääntyykö tuo turbo toiseen asentoon helposti?
Sais coolerille suoremman putken siten.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mertmi kirjoitti:Tehkää ny jotkin hinauslenkurat sinne sentäs...
Pitää kokeilla saisko sellaset tehtyä toiseen paikkaan, jos tulee tarvetta joskus hinata.
Vastaa Viestiin