Hylsy: Päivän edestä hitsauksia, alapallo + jarrut

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Hylsy: Päivän edestä hitsauksia, alapallo + jarrut

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moi,

Tuossa aikaisemmin spämmäsin tänne, että olisi ollut ruiskusatku,
joka feilasi katsastuksessa.

Nyt ruoste tarkistettiin Espoon Kivenlahdessa yhdessä pienemmässä
korjausfirmassa tuloksella:

- kuskin puolella helmakotelossa
- tunkin nostokohdassa
- keskemmällä lattiaa joitain kohtia
- takaroiskekotelossa

Työarvio: 1 päivä eli about 500 EUR. Lisäksi 2-3h alapallolle ja jarruille
plus osat.

Kannattaako?

Hyvät neuvot tarpeen olisivat.

Korjatako vaiko myydä vaiko hävittääkö.

500 eur = paljon omassa kukkarossa ainakin.

t. MarkoL
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Itse kysyisin vielä muualtakin, hitsauksien hinnat ainakin oman kokemuksen mukaan heittelee paljonkin. Jos hommaa on kuitenkin päivän edestä saa varmasti varautua useamman sadan euron laskuun. Päivän hitsausurakan kuvittelisin edullisempien kaverien tekevät n. 250-300 eurolla iltahommina.

Korjauslistallisen Saabin myynti voi olla vähän hankalaa, en usko että on kovinkaan paljoa kysyntää eli paljoakaan ei saa myymällä. "Uuden" ostaminen tulisi itselle mieleen ensimmäisenä, mutta toisaalta "uudessa" voi olla samat murheet seuraavana vuonna. Ehkäpä auto kannattaa korjata, jos sitä on tarkoitus pitää vielä jatkossakin ja on muutoin tekniikaltaan hyväkuntoinen.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mielestäni ei kannata, etenkään jos korjaukset maksavat noinkin paljon, eli 500 + sitten nuo muut korjaukset ja osat.
Onhan noita ehjiäkin markkinoilla ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jos yhtään haluaa koittaa itse korjausta on migin osto hyvä homma.
Käytettyjäkin löytyy ja äkkiä oppii jonkunlaiseen jälkeen.
keskipohjan reiät tietysti tuottavat vaikeutta, mutta muuthan tällä hoituu ja aina sitä tahtoo tarvita jos vanhempaa autoa käyttää.......
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Oma näkemykseni korjauksen kannattavuuteen: Verrattuna toisen vanhan auton ostamiseen, pidän oman auton korjaamista parempana vaihtoehtona, koska on todennäköisesti erittäin vaikea löytää sellainen korvaava kärry, joka edes suurimman osan nykyisessä autossa kunnossa olevien kohtien osalta olisi samalla tasolla. Viat ja ongelmat vain vaihtuisi toisiin, ja rahaa menisi kuitenkin enemmän kuin korjaus maksaisi, ja kestää aikaa ennen kuin uudenvanhan huolto- ja kuntotilanne on sen verran hyvin selvillä, että uskaltaa tien päälle lähteä.

Käyttöautosta kun on kysymys, tulee raja tietenkin vastaan jossakin vaiheessa, joillakin vuosilla, kilometreilla, ruosteen etemisellä, tai tekniikan loppumisella.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos kaasari ja ruosteista päätellen malli lienee jotain -84-85 ? , jos näin niin arvo on kepeesti alle tos 500, eli eihän siihen silloin voi satsata. ja ilmeisesti ruoste on jo muuallakin kovasti etenemässä, eli taas ensi vuonna edessä...
Sanoisin en. oletuksilla, jos ei oo rahaa sijoittaa ja pakkohan on tietysti ajaa, niin kokeilisin ns. "kevyturakkaremppaa" jonkun hitsarin kaa ( jos et nyt sitten itse lähde yritteleen). yleensä se leiman saa kunhan jotain kovaa on sinne räitty kii ja " silmänruoka"massa päällä. Turhan hyvin tota ei ainakaan kandee tehdä.
Jos voi investoida, niin kattelisin parempaa ja jättäsin ton varaosaks tai myisin sit sesongeilla keväällä tms.
mut tosiaan riippuu vuosimallista , päällisestä siisteydestä, ja vähän kaikesta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Jos ei itse/kaveri tee niin ei missään tapauksessa. Ostat vaikka katsastetun joka vuosi. Tai satsaat hiukan parempaan useammaksi vuodeksi. Hinta ei tosin takaa laatua.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Kiitoksia kaikille replyistä.

Hyviä ajatuksia, keskimäärin samansuuntaisia kaikilla.

Mitä tulee tuohon että itse rupeaisi laittamaan, niin on kyllä tullut mietittyä että autonasentajan koulutus ja hitsauksen peruskurssi, laitteet ja talvilämmin korjaustila kuuluvat jokaisen vanhemman saapin kanssa puuhastelevien perustaitoihin ja varusteisiin :roll:

Varmaan jos löytyisi jokin kaveri täältä foorumilta tai joka tietäisi jonkun joka nykyäänkin harrastaisi tuollaisia keikkatyyppisiä hitsirupeamia, niin hintaluokkaan 200-250 eur voisi vielä harkita.

"Uuden" saman hintaluokan samantyyppisen auton hankkiminen voi tietenkin olla mielekkäämpää, jos se on lähiaikoina katastettu eikä koeajolla tule mitään järkyttävämpää huomattua.

Tietenkin tässä on ajan mittaan huomannut, että mikä tahansa osa autoa voi sanoa sopimuksensa irti vaikka päivä leimaltatulon jälkeen. Eikä leimalla kaikkea katsota. Vaikkapa välttävästi enää toimiva kytkin menee huomaamatta, mutta pettää viikon parin sisällä tai joka tapauksessa olisi jossain välissä korjattava. Aiemminkin "pikkufirmojen" kytkinremppahinnaston kokeneena ei siitäkään tunnetusti tule mikään puoli-ilmainen keikka.

Joo-no jos joku vinkki hitsarista olisi jollain, niin mielelläänhän tämän pitäisi saappin kun on siisti päältä ja sisältä muuten. Toisaalta, tämän voisi pitää "varaosina", jos ostaa jonkin toisen samanlaisen, mutta siis tuoreemmalla leimalla.

Tätähän tämä on niin justiinsa joo.

Mutta tosiaan, kiitoksia vaan vastanneille.
Hyvää lopputalvea ja kevään alkua.

t. Marko
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kiitos kiitoksista,
lisäilen vielä jotain.
toiminnalliset, tietoa tai erikoistyökaluja vaativat jutut vien periaatteessa aina merkkiliikkeeseen, koska siellä ei ihmetellä ja takuu pelaa, voipi tulla usein halvemmaksi koska on työkalut ja osaavat ja voipi olla myös vaihtokokeiluosia hyllyssä jne, säätöarvot on tiedossa jne.
Hitsaukset , jarrut ja pakoputket, nivelet voi pääsääntöisesti teettää muualla , tosin kyllä siinäkin yritän pitäytyä hyväksi havaitussa tutussa paikassa, enkä sorru kaikenmaailman lehdissä ilmoittaviin maumau- miehiin. Hyvien mestojen kun ei tarvii juuri lehdissä ilmoitella, millään alalla.
Siinä saa samalla etua itse hankituista ale- osista, jos ei kehtaa niitä merkkiliikkeeseen raahata.
itse tekee tietenkin kaikki mitä voi :)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin