og 900 sisävalo palaa jatkuvasti/ VIKA LÖYTYNYT !

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

og 900 sisävalo palaa jatkuvasti/ VIKA LÖYTYNYT !

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Satkun kunnostus jatkuu.
Ja en löytänyt tälle aiheelle aiempaa keskustelua.
Joten olisiko jollain tietoa mistä mahd. vikaa voisi yrittää hakea kun
sisävalot vivun 1 asennolla palavat jatkuvasti.
Jokin ovitunnistimista siis maadoittaa.tunnistimet ovat rinnan koska ovat yhdellä johdolla.Missähän voisi olla yhtymä kohta jotta voisi mitata
mikä ovi vian aiheuttaa.
Ennenkuin aloitan enemmän purkamisen niin kuunnellaan
olisiko jollain ratkaisua asiaan.

900 -92
Viimeksi muokannut kaneali, To Elo 31, 2006 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: og 900 sisävalo palaa jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

kaneali kirjoitti:Satkun kunnostus jatkuu.
Ja en löytänyt tälle aiheelle aiempaa keskustelua.
Joten olisiko jollain tietoa mistä mahd. vikaa voisi yrittää hakea kun
sisävalot vivun 1 asennolla palavat jatkuvasti.
Jokin ovitunnistimista siis maadoittaa.tunnistimet ovat rinnan koska ovat yhdellä johdolla.Missähän voisi olla yhtymä kohta jotta voisi mitata
mikä ovi vian aiheuttaa.
Ennenkuin aloitan enemmän purkamisen niin kuunnellaan
olisiko jollain ratkaisua asiaan.

900 -92
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... 54-157.jpg
Tuo kaavio on kyllä -90 malliin asti, mutta antaa osviittaa.
Toisaalta vois olla sisävalon viiverele jumissa eli ei katkaise kun aika on täysi. Nyppää rele pois, jos sammuu niin relevika. Rele on takapenkin alla.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: og 900 sisävalo palaa jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja stara »

kaneali kirjoitti: Jokin ovitunnistimista siis maadoittaa.tunnistimet ovat rinnan koska ovat yhdellä johdolla.Missähän voisi olla yhtymä kohta jotta voisi mitata
mikä ovi vian aiheuttaa.
Ennenkuin aloitan enemmän purkamisen niin kuunnellaan
olisiko jollain ratkaisua asiaan.

900 -92
lienee pahassa paikassa löytää, minä ruuvaisin vain yhden kerrallaan irti ja katsoisin mikä vaikuttaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kiusaanpa nyt vielä tuolla viivereleellä, vaikka on OT..
Itselläni on Bilteman viive, eli valot eivät sammu kun virta-avainta kääntää. Ajattelin tuosta kyhätä alkuperäisen kaltaista kytkentää, eli viive ohjaamaan tavallista sulkeutuvaa relettä, jotakuinkin tuon kytkentäkaavion mukaisesti. Mietin kuitenkin, miten tuo valon katkaisu virtojen kytkeytyessä on toteutettava? Eikös tuossa alkuperäisesä kytketä virta tällöin releen maapuolelle, eli rele lakkaa vetämästä. Jotakin siellä kuitenkin täytyy olla välissä, sillä sehän on selvää, mitä tapahtuu, kun virta kytketään suoraan maahan?
Onko kellään rikkinäistä relettä aukastuna?

Edit: Jaa mahtaakohan tuossa navan T ja releen ohjauksen välissä olla diodi? Varmaan myös kummassakin releen ohjaukselle tulevassa virtajohdossa on diodi, jotta niistä ei kulje toisiinsa läpi virta, ts. jatkuva virta tuosta releen napaan 30 tulevasta johdosta napaan 15, eli sytytysvirtaan.(?)
Edit: Ei ainakaan noin. Kannan T ja releen ohjauksen välillähän on maan kuljettava, kun ovi on auki, jotta viive aktivoituu. Diodi väliin estosuunnassa ja maa lakkaa kulkemasta. Taitaa olla mahdoton projekti ;)
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

akyttala kirjoitti:Kiusaanpa nyt vielä tuolla viivereleellä, vaikka on OT..
Edit: Jaa mahtaakohan tuossa navan T ja releen ohjauksen välissä olla diodi? Taitaa olla mahdoton projekti ;)
Ei ole mulla purettua relettä mutta se viittaa diodiin kun avaat oven ja sisävalo syttyy, kun suljet oven(tai painat ovikytkimen sisään)niin sisävalo himmenee hieman eli kynnysjännitteen verran? MUTU juttua. 8O
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tUrpoEinari kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Kiusaanpa nyt vielä tuolla viivereleellä, vaikka on OT..
Edit: Jaa mahtaakohan tuossa navan T ja releen ohjauksen välissä olla diodi? Taitaa olla mahdoton projekti ;)
Ei ole mulla purettua relettä mutta se viittaa diodiin kun avaat oven ja sisävalo syttyy, kun suljet oven(tai painat ovikytkimen sisään)niin sisävalo himmenee hieman eli kynnysjännitteen verran? MUTU juttua. 8O
Mittaapa yleismittarilla siitä valon molemmin puolin, minkälaista jännitettä sieltä löytyy. ;)
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

akyttala kirjoitti: Edit: Kannan T ja releen ohjauksen välillähän on maan kuljettava, kun ovi on auki, jotta viive aktivoituu. Diodi väliin estosuunnassa ja maa lakkaa kulkemasta. Taitaa olla mahdoton projekti ;)
Lainaus kokä-kirjasta:
Sisävalaistuksen sammumisen aikaviiveellä varustetuissa autoissa on rele 151, joka saa jännitteen sekä varokkeelta 12 virtalukon ollessa ajoasennossa että jatkuvasti +30-jännitteen virtalukon asennosta riippumatta.

Kun sisävalaistus syttyy, joko avaamalla ovi tai katkaisimesta kääntämällä, rele 151 vetää koska T maadoittuu.

Kun virtapiiri tämän jälkeen katkeaa, joko sulkemalla ovi tai katkaisimesta kääntämällä, palaa sisivalaistus edelleen. Tämä johtuu siitä, että releen aikapiiri säilyttää maadoitusyhteyden napojen T ja 31 kautta.

Aikaviive on n. 15 sekuntia, mutta se katkeaa käänettäessä virta-avain ajoasentoon. Jännite (+54) pääsee tällöin releen navalle 15. Navat 15 ja 30 tulevat tällöin jännitteellisiksi, joten rele päästää ja maadoituspiiri napojen T ja 31 kautta katkeaa. Lainaus loppu.

En saanut mittarilla 0,7 volttia enempää eroksi ovi auki/ovi kiinni jännitteessä.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tUrpoEinari kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Edit: Kannan T ja releen ohjauksen välillähän on maan kuljettava, kun ovi on auki, jotta viive aktivoituu. Diodi väliin estosuunnassa ja maa lakkaa kulkemasta. Taitaa olla mahdoton projekti ;)
Lainaus kokä-kirjasta:
Sisävalaistuksen sammumisen aikaviiveellä varustetuissa autoissa on rele 151, joka saa jännitteen sekä varokkeelta 12 virtalukon ollessa ajoasennossa että jatkuvasti +30-jännitteen virtalukon asennosta riippumatta.

Kun sisävalaistus syttyy, joko avaamalla ovi tai katkaisimesta kääntämällä, rele 151 vetää koska T maadoittuu.

Kun virtapiiri tämän jälkeen katkeaa, joko sulkemalla ovi tai katkaisimesta kääntämällä, palaa sisivalaistus edelleen. Tämä johtuu siitä, että releen aikapiiri säilyttää maadoitusyhteyden napojen T ja 31 kautta.

Aikaviive on n. 15 sekuntia, mutta se katkeaa käänettäessä virta-avain ajoasentoon. Jännite (+54) pääsee tällöin releen navalle 15. Navat 15 ja 30 tulevat tällöin jännitteellisiksi, joten rele päästää ja maadoituspiiri napojen T ja 31 kautta katkeaa. Lainaus loppu.

En saanut mittarilla 0,7 volttia enempää eroksi ovi auki/ovi kiinni jännitteessä.
Kiitoksia. Tämä olikin jo kovin valaisevaa. Ainoa mikä vielä mietityttää, on tuo navan T ja releen ohjauksen väli, sillä oven ollessa auki napaan T tulee maata ja tällöin kytkettäessä virrat päälle, tulee napaan 15 virta. Maa ja virta siis kohtaa, eli välissä pitää olla jotakin..
Jospa siinä on diodi, niin miten päin? Eikö sen pitäisi olla estosuunnassa T:stä napaan 15 katsoen, jotta maa kulkee siitä läpi? Tällöin siitä kulkee kuitenkin myös jännite läpi toiseen suuntaan, eli maa ja virta kohtaavat jälleen.

Eikös tuo 0,7V sopi kuitenkin kuvaan niin, että siellä olisi diodi. Tuon verranhan ne tuppaavat kadottamaan jännitettä.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: og 900 sisävalo palaa jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

kaneali kirjoitti:Satkun kunnostus jatkuu.
Ennenkuin aloitan enemmän purkamisen niin kuunnellaan
olisiko jollain ratkaisua asiaan.
900 -92
Ei ole näkynyt #kaneali# ratkaisua, joko vika on löytynyt?:?:
Jos löysit niin kerro että me muutkin voisimme tuon vian helposti korjata, kun ja jos sellainen iskee päälle. :? :?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Terve
Kyllä täällä vielä ollaan.
Sisävalo ongelma ei ole vielä ratkennut
Viiverele ei sitä aiheuta koska sen irtiotolla ei ole vaikutusta.
Tavaratilan valon toimintaa en ole vielä ehtinyt tutkia jos vaikka siellä voisi olla jotain vikaa.
Kun on ollut niin paljon muita korjauskohteita etusijalla.

Toinen asia on nyt tapetilla kun ohjaamo ei oikein tahdo pysyä matalilla
kierroksilla lämpimänä.Syynä tähän on tiedossa:Eli siitä muovisesta yhdyshässäkästä puuttuu kokonaan siellä sisällä alunperin ollut kuula.
Lienee jotenkin sulanut pois.
Vaihtoehdot lienevät korvata se uudella varaosalla tai vaihtaa vanhemman 16 ventt. letkut jolloin koko laitetta ei tarvita.
Omassa 900S -91 on suorat letkut ja sen lämppärin säätäminen on aika vaikeata aivan kuten "Mertmi" jossain aiemmassa tekstissään on maininnut
että pitää kääntää lämmöt lähes pois ennenkuin hytissä viilenee ja vastaavasti aika pitkälle pitää nostaa ennenkuin taas lämpenee.
Siis onkohan jollain kokemusta molemmista letkujärjestelmistä
Eli jos vaikka toimiva (ehjä) uudempi systeemi olisi säädön suhteen parempi kuin suorat letkut?
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

kaneali kirjoitti:Terve
Kyllä täällä vielä ollaan.
Sisävalo ongelma ei ole vielä ratkennut
Viiverele ei sitä aiheuta koska sen irtiotolla ei ole vaikutusta.
Tavaratilan valon toimintaa en ole vielä ehtinyt tutkia jos vaikka siellä voisi olla jotain vikaa.
Toinen asia on nyt tapetilla kun ohjaamo ei oikein tahdo pysyä matalilla
kierroksilla lämpimänä.
Selvä tuo sitten. Tossa pihalla kävi kaveri poikansa autolla. -92 satku.
Siinä huomasin sen että ei sisävalo sammu ykkösasennossa kun ovi on kiinni. Vasen ovikytkin jumissa, ei painu sisälle, muovitappi on jotenkin vinossa asennossa. Etuovissa on vastakappale johon katkaisijan tappi osuu.
Se voi olla vääntynyt sivuun. :roll: Takaovissa on erillainen systeemi eli pakotus pellissä. Tavaratilan valo ei vaikuta mielestäni sisävaloon.

Mun -93:ssa on tuo sama ongelma eli tyhjäkäynnillä lämminilman tulo loppuu. En ole tutkinut sen paremmin. Kun ei "valoissa" kylmene. :oops:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kaneali kirjoitti:Terve
Kyllä täällä vielä ollaan.
Sisävalo ongelma ei ole vielä ratkennut
Viiverele ei sitä aiheuta koska sen irtiotolla ei ole vaikutusta.
Tavaratilan valon toimintaa en ole vielä ehtinyt tutkia jos vaikka siellä voisi olla jotain vikaa.
Takabaksin valo elää oma elämäänsä, se tuskin voi vaikuttaa.
mahdollisia ovat mm.
1. valokytkin vikaantunut ja 2- asento jäänyt päälle, selviää mittaamalla kytkin.
2. joku ovikytkin jäänyt jotenkin jumiin ja maadoittaa vaikka ovi pannaan kiinni. selviää esim. irroittamalla KAIKKI ovikytkimet.
3. joku piuha maadoittuu epämääräisestä kohtaa, sitä onkin vaikea löytää, mutta on aika epätodennäköinen vika.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

sisävalo ongelma ratkaistu !

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Terve taas

Nyt on tehty perusteellinen tutkimus sisävalon toiminnasta.
ja aivan niinkuin "stara" epäili ovikytkimen johdin maadoittui
epämääräisessä paikassa. Vikakohdan löytämiseksi autosta poistettiin kaikki penkit,lattiamatot,b-pilarin verhoilut ja kojelaudasta se polvisuojus.

Ovikytkimien maadoitusjohdot ( rus/mus.) 4 kpl. yhdistyvät yhdeksi (mus.) vaihdekepin vas. puolella keskitunnelin vas.sivulla.
siitä ko.johdin jatkaa keskitunnelin päällä olevan muovikotelon sisällä
eteenpäin ja tuossa kohdassa auton alla onkin tämän tarinan pahis
no arvaatte varmaan? siis se katti. Pahalainen on joskus käynyt vähän kuumana ja lähes polttanut koko auton koska niin pahasti olivat johdot,
johdin kotelo,äänieristysmatot ja pikimassa sulaneet.
Ihme kyllä vain kaksi johtoa olivat toisissaan niin pahasti kiinni että sisäkalut koskettivat toisiaan.Toinen johto oli tietysti tämä musta ovikytkimiltä tuleva ja toinenkin oli maadoitus johdin.
Juotoskolvi, tinaa,sivuleikkurit,johtoa ja kutistussukkaa tarvittiin
jotta sisävalo viivereleineen taas toimii moitteettomasti.

Olisiko syynä liialliseen lämpenemiseen tuo aiemmin viallisena ollut ilmamassamittari vai edelleenkin osittain ruostunut ja reiällinen katin lämpösuoja?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eiköhän ne molemmat sitä aiheuta. vielä jos on ahtoja nostettu ja katti paikallaan niin on äkkiä punaisena!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

kaneali kirjoitti:Terve
Kyllä täällä vielä ollaan.
Toinen asia on nyt tapetilla kun ohjaamo ei oikein tahdo pysyä matalilla
kierroksilla lämpimänä.Syynä tähän on tiedossa:Eli siitä muovisesta yhdyshässäkästä puuttuu kokonaan siellä sisällä alunperin ollut kuula. Lienee jotenkin sulanut pois. Vaihtoehdot lienevät korvata se uudella varaosalla tai vaihtaa vanhemman 16 ventt. letkut jolloin koko laitetta ei tarvita.
Teettipäs kovan työn tuo sisävalon vian selvitys. Ok homma. Ei tuollaista vikaa osaa heti hakeakaan. Mitä tulee tuohon lämmityspulmaan niin omani ratkaisin sillä että poistin ko. hässäkän ja metalliputkesta pienet jatkopalat tilalle. :wink: Kuula oli sieltäkin hävinnyt.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin