Vapaalle ilman kytkintä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Niin, siis vaihteisto ei kulu yhtään sen enempää, vaikka vaihteen siirtää vapaalle ilman kytkintä.

Särkeminen on sitten erikseen. Jos ei osaa vaihteistoa käsitellä oikein, pidä kytkin aina pohjassa koskiessasi vaihdekeppiin :roll:
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pystyy pystyy tietenkin ajamaan ilman kytkintä. Minä ajoin äitimuorin Opel Ascona C:n ilman kytkintä (vaijeri katkesi) Joensuun prismasta Rantakylän varaosaan ja ostin uuden vaijerin (3km taajama-ajoa). Sen jälkeen ajoin varaosaliikkeestä Kontiolahteen (20km päähän) porukoiden kotiin ja vaihdoin vaijerin siellä. Kyllä ne pykälät menee päälle. Liikkeelle lähdetään moottori sammutettuna 1-vaihde silmässä ja starttia. Isommalle vaihdetaan ihan normaalisti, niinkuin kuvittelisi vaihtavansa kytkimenkin kanssa. 2-vaihde menee päälle risteykseen tultaessa helpoiten, kun polkaisee reippaasti välikaasua noin 60km/h vauhdissa ja tuuppaa vaihteen silmään. 1-vaihteen saaminen liikkuessa voi olla vaikeaa. Se voi onnistua 30-40km/h vauhdissa kunnon välikaasun kera. :wink:

Elkää nyt kukaan kuvitelko, että säästätte jotakin, jos ottaa vaihteen pois ilman kytkintä. Varoituksen sanat on nyt sanottu ja lopetan tähän.
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Viesti Kirjoittaja MV »

Joo siis ei tässä mistään "kuinka säästän kytkintä laatikon kustannuksella" -jutusta ollutkaan kyse. ;) Ajattelin lähinnä että enteileekö tuo tilanne jotain korjausurakkaa. Mutta jos kuuluu asiaan niin hyvä homma.

Dimebak:
Oli tuossa hieman extraa tietoa, mutta olipahan ainakin spesifinen posti! :) On tuo laatikkoremppa kyllä käynyt muutaman kerran mielessä, mutta pitäisi miel. Kainuun alueelta löytää joku Saab spesialisti, joka ei pidä "Brysselin" taksoja. Onko kenelläkään tietoa asiasta?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Yhdestä 5:sella huutavasta ja 5:sta pois potkivasta laatikosta oli pienen vetopyörän pinioninlaakerit paskana.

Siis näin esimerkkinä. Muita paskana olevia laatikoita en ole itse ajanut.

Jos enskan ketjut on venynyt niin siitä kuuluu laahaava ääni tyhjäkäynnillä. Ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan.

Vaihteiden vaikea vaihtaminen kielii kuluneista laakereista. Rusahtava vaihtaminen kielii rikkinäisestä synkronista.

T. Pasi
Vastaa Viestiin