Vapaalle ilman kytkintä?
Vapaalle ilman kytkintä?
Huomasin tuossa että kolmoselta ja kakkoselta on mahdollista siirtää vapaalle kytkintä käyttämättä. Ja menee vielä kohtuullisen helposti, eli ei tarvitse mitenkään runnoa. Liekö tuo kuinka tavatonta? Vaihteet kyllä sinänsä pysyvät päällä.
Mallina -91 900i/2.0/16V
Mallina -91 900i/2.0/16V
Re: Vapaalle ilman kytkintä?
Kaikilla vaihteilla pitäisi onnistua ihan helposti. Veto ei tietenkään saa olla päällä silloin, kun siirrät.MV kirjoitti:Huomasin tuossa että kolmoselta ja kakkoselta on mahdollista siirtää vapaalle kytkintä käyttämättä. Ja menee vielä kohtuullisen helposti, eli ei tarvitse mitenkään runnoa. Liekö tuo kuinka tavatonta? Vaihteet kyllä sinänsä pysyvät päällä.
Mallina -91 900i/2.0/16V
Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä, muutenkin vaihteet "napsahtaa_päälle_ku_Ferrarissa"
P.S. En kyllä tiedä miten Ferrarissa vaihteet menee päälle
P.S. En kyllä tiedä miten Ferrarissa vaihteet menee päälle
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kiitoksia tiedoista, luulin jo että tuossa "ilmiössä" olisi jotain outoa.
Kerrotko lisää tästä operaatiosta? En ole oikein tyytyväinen Saabin vaihteistoon(pakkia pitää joskus suostutella, vaihteet menevät kytkimen kanssa joskus heikommin päälle kuin vapaalle ilman kytkintä, jne.) joten olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolle on tehtävissä ja vaaditaanko urakkaan paskalastillinen rahaa. Samaan syssyyn olisi hyvä saada se 80kmh(+-10) kuuluva laakerin ujellus pois. Tuo päälaakeri on ilmeisesti aika kuvottavan hintainen?dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä
eikös se näin mene, että kun koneessa on tietty tarkka kierrosnopeus niin vaihteet menee ilman kytkintä päälle..?tietysti joka vaihteella on se tietty oma kierrosnopeus...dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä, muutenkin vaihteet "napsahtaa_päälle_ku_Ferrarissa"
P.S. En kyllä tiedä miten Ferrarissa vaihteet menee päälle
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
100tkm ja yksi laatikko loppuunajettu:
Kisatilanteessa AINA 1->2 voimalla (käytin kyllä kytkintä, mutta ei se kerenny irroittaa), siinä voitti ainakin metrin vastustajaan nähden, muuten tavallisessa ajossa aina vaihteelta pois ilman kytkintä, kytkin kerkes irroittamaan juuri sopivasti kun seuraava oli menossa päälle.
Lopputuloksena laatikko jossa isolta vaihteelta ei saannut kakkosta päälle yli 30km/h vauhdista, ja 1->2 aina rusahti. Joku sitä koitti sillon ajaa ja totes sen toivottomaksi.
Tämän jälkeen totesin että minulle ei sovi manuaali-autot, jotein nostettiin satkun keulille T16 automaatti, joka päivitettiin myöhemmin 9-3 automaatiksi, siis koko auto.
900 Aeron ostettuani olen joutunut ajaa huolella vaihtoja miettien, heti kun en ajattele vaihtamista lipsahdan takaisin vanhoille urille ja vaihdan vapaalle ilman kytkintä
Pahat tavat istuvat kovin syvällä...
Kisatilanteessa AINA 1->2 voimalla (käytin kyllä kytkintä, mutta ei se kerenny irroittaa), siinä voitti ainakin metrin vastustajaan nähden, muuten tavallisessa ajossa aina vaihteelta pois ilman kytkintä, kytkin kerkes irroittamaan juuri sopivasti kun seuraava oli menossa päälle.
Lopputuloksena laatikko jossa isolta vaihteelta ei saannut kakkosta päälle yli 30km/h vauhdista, ja 1->2 aina rusahti. Joku sitä koitti sillon ajaa ja totes sen toivottomaksi.
Tämän jälkeen totesin että minulle ei sovi manuaali-autot, jotein nostettiin satkun keulille T16 automaatti, joka päivitettiin myöhemmin 9-3 automaatiksi, siis koko auto.
900 Aeron ostettuani olen joutunut ajaa huolella vaihtoja miettien, heti kun en ajattele vaihtamista lipsahdan takaisin vanhoille urille ja vaihdan vapaalle ilman kytkintä
Pahat tavat istuvat kovin syvällä...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Jep. Mun satkussa kanssa toimi hyvin tuo, että tökkää ykköselle päin, niin synkro pysäyttää laatikon ja pakki menee nätisti. Toinen tapa toimii ainaskin mun ajopelissä, että polkee kytkimen pohjaan ja odottaa noin 3-4sekkaa, niin eipä pakki rusahda yhtään. Autossa on viimekesänä uusittu kytkin.Myrkky kirjoitti: Niin mullakin, ollut jokaisessa saabissani(3kpl) ja jokaisessa vaihdelaatikossa(8kpl) mitä niissä on ollut. Vinkki: Pakille kakkosen kautta niin ei rusahda.
Joku kyseli kytkimen puhdistamisesta, niin sehän käy ainaskin paineilmalla tuskattomasti ilman sen isompaa hommaa, kuin ottaa sen muovikopan pois edestä. Ei kait sille tuon kummempaa puhdistusva voi tehdä, kun että pölyt poistaa?
Yksi ongelmien aiheuttaja voisi olla huonosti irroittava kytkin, joka voi johtua muunmuassa näistä vioista. pääsylinterin palautusjousi poikki tai/ja kytkinpolkimenvarren reiät väljistyneet.
Jos vaihteet lähtee huonosti pois kytkinpohjassa auton liikkuessa, voihan sitä kaasua painaa hiukan samalla, niin jopa helpottaa...
Jees, elikkä. Minun 99:n (nelivaihteinen) laatikko piti kolmos- ja nelosvaihteilla aivan jumalatonta ulinaa, varsinkin ku vedätti.MV kirjoitti:Kiitoksia tiedoista, luulin jo että tuossa "ilmiössä" olisi jotain outoa.
Kerrotko lisää tästä operaatiosta? En ole oikein tyytyväinen Saabin vaihteistoon(pakkia pitää joskus suostutella, vaihteet menevät kytkimen kanssa joskus heikommin päälle kuin vapaalle ilman kytkintä, jne.) joten olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolle on tehtävissä ja vaaditaanko urakkaan paskalastillinen rahaa. Samaan syssyyn olisi hyvä saada se 80kmh(+-10) kuuluva laakerin ujellus pois. Tuo päälaakeri on ilmeisesti aika kuvottavan hintainen?dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä
Nooh. Vein eräälle tuttavalle tukon rahaa, eli paskalastillisen ja auton. Hän otti ja purki vaihdelaatikon ammattitaidolla (about 30 vuotta Saabin asentajana). Laatikosta oli laitaa lukien kaikki laakerit paskana, ryhmäakseli ja yksi neulalaakeri olivat "hitsanneet" jossain vaiheessa edellisellä omistajalla (**tunmoinen jypyttävä ääni). Synkrot oli ihan hyvät, eli laatikon väljyys johtu laakereista. Tuttava laittoi uudet laakerit laatikkoon, ensiövaihteeseen (vai minkä oli sen "ketjukopan nimi) ja vauhtipyörän silmälaakerin. Niin ja painelaakerin kytkimeen.
Kaiken kaikkiaan mulle tehtiin remonttia silloin seuraavan verran:
- plaanattu, koeponnistettu ja säädetty kansi
- jakoketju ja kiristin
- Ignitor-kärjetönsytytys
- kytkinlevy, paineasetelma ja -laakeri
- ryhmäakseli (käytetty, kulumaton)
- kaikki voimansiirron laakerit
- moottorin ja voimansiirron tiivisteet, stefat, O-renkaat jne.
- startti ja laturi (tehdaskunnostetut Boschit)
- moottorinlämmitin
- ja venakopan maalasin kuumankestävällä mustalla.
Moottorin osia; laakerit, männänrenkaat jne. ei vaihdettu niiden hyvän kunnon takia. Eli, isompaa ku tiivisteiden vaihtoa tulossa. Koko remontti (sisältäen ne spraymaalitkin) kustansi tarkalleen 7800 mummonrahaa, ja jos oikein muistelen, niin maksoin tutulleni 2800 mummonrahaa voimansiirron laakereista, ryhmäakselista ja lähes koko työn tekemisestä (itse asensin Ignitorin ja maalasin venakopan).
Nyt on ajettu syyskuusta 2001 yli 50000 km, ilman suurempia remontteja. Sytytystulppia, virranjakajan kansia, pyörijää, tulpanjohtoja, suodattimia, öljyjä... ...niitä normaaleja huolto-osia on vaihdettu. Niin ja vetarin suojakumi hanttarin puolelle.
Meni vastaus melkein elämänkerraksi, mutta minkäs teet. En osaa tarkemmin kertoa miten laatikko on korjattu. Yks vaihtoehto varmaan olis, että otat laatikon pois, purat sen ja laitat osat purku järjestykseen. Otat laakerit pois osa jonoista ja kävelet laakerikauppaan. Oman 99:n laakerit on ostettu Palot Lappi Oy:stä, eli ihan tavallisesta SKF:n laakereita myyvästä kaupasta. Laakereissa pitäis näkyä numerosarja (jos oikein muistan, saa korjata), joiden mukaan ne lappaa kaupassa uudet pöydälle.
En ole ennen kuullut tuota päälaakeri nimeä, mutta jos sulla kuuluu kokoajan semmoinen laahaava ääni, niin eikhän sulla ole menossa se olikos pikkuvetopyörän laakeri (siinä neljällä pultilla kiinni olevassa laipassa ). Siis se ääni kuuluu kokoajan, ei esim. suurimmalla vaihteella vedätettäessä.
Joo. Tosin kierrosnopeudella ei tainu olla merkitystä, kunhan vaihteen vaihto tapahtuu kohdassa, jossa veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Vähän niinku sellaisessa "tyhjässä_kohdassa".juuso kirjoitti:eikös se näin mene, että kun koneessa on tietty tarkka kierrosnopeus niin vaihteet menee ilman kytkintä päälle..?tietysti joka vaihteella on se tietty oma kierrosnopeus...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jees, elikkä. Minun 99:n (nelivaihteinen) laatikko piti kolmos- ja nelosvaihteilla aivan jumalatonta ulinaa, varsinkin ku vedätti.MV kirjoitti:Kiitoksia tiedoista, luulin jo että tuossa "ilmiössä" olisi jotain outoa.
Kerrotko lisää tästä operaatiosta? En ole oikein tyytyväinen Saabin vaihteistoon(pakkia pitää joskus suostutella, vaihteet menevät kytkimen kanssa joskus heikommin päälle kuin vapaalle ilman kytkintä, jne.) joten olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolle on tehtävissä ja vaaditaanko urakkaan paskalastillinen rahaa. Samaan syssyyn olisi hyvä saada se 80kmh(+-10) kuuluva laakerin ujellus pois. Tuo päälaakeri on ilmeisesti aika kuvottavan hintainen?dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä
Nooh. Vein eräälle tuttavalle tukon rahaa, eli paskalastillisen ja auton. Hän otti ja purki vaihdelaatikon ammattitaidolla (about 30 vuotta Saabin asentajana). Laatikosta oli laitaa lukien kaikki laakerit paskana, ryhmäakseli ja yksi neulalaakeri olivat "hitsanneet" jossain vaiheessa edellisellä omistajalla (**tunmoinen jypyttävä ääni). Synkrot oli ihan hyvät, eli laatikon väljyys johtu laakereista. Tuttava laittoi uudet laakerit laatikkoon, ensiövaihteeseen (vai minkä oli sen "ketjukopan nimi) ja vauhtipyörän silmälaakerin. Niin ja painelaakerin kytkimeen.
Kaiken kaikkiaan mulle tehtiin remonttia silloin seuraavan verran:
- plaanattu, koeponnistettu ja säädetty kansi
- jakoketju ja kiristin
- Ignitor-kärjetönsytytys
- kytkinlevy, paineasetelma ja -laakeri
- ryhmäakseli (käytetty, kulumaton)
- kaikki voimansiirron laakerit
- moottorin ja voimansiirron tiivisteet, stefat, O-renkaat jne.
- startti ja laturi (tehdaskunnostetut Boschit)
- moottorinlämmitin
- ja venakopan maalasin kuumankestävällä mustalla.
Moottorin osia; laakerit, männänrenkaat jne. ei vaihdettu niiden hyvän kunnon takia. Eli, isompaa ku tiivisteiden vaihtoa tulossa. Koko remontti (sisältäen ne spraymaalitkin) kustansi tarkalleen 7800 mummonrahaa, ja jos oikein muistelen, niin maksoin tutulleni 2800 mummonrahaa voimansiirron laakereista, ryhmäakselista ja lähes koko työn tekemisestä (itse asensin Ignitorin ja maalasin venakopan).
Nyt on ajettu syyskuusta 2001 yli 50000 km, ilman suurempia remontteja. Sytytystulppia, virranjakajan kansia, pyörijää, tulpanjohtoja, suodattimia, öljyjä... ...niitä normaaleja huolto-osia on vaihdettu. Niin ja vetarin suojakumi hanttarin puolelle.
Meni vastaus melkein elämänkerraksi, mutta minkäs teet. En osaa tarkemmin kertoa miten laatikko on korjattu. Yks vaihtoehto varmaan olis, että otat laatikon pois, purat sen ja laitat osat purku järjestykseen. Otat laakerit pois osa jonoista ja kävelet laakerikauppaan. Oman 99:n laakerit on ostettu Palot Lappi Oy:stä, eli ihan tavallisesta SKF:n laakereita myyvästä kaupasta. Laakereissa pitäis näkyä numerosarja (jos oikein muistan, saa korjata), joiden mukaan ne lappaa kaupassa uudet pöydälle.
En ole ennen kuullut tuota päälaakeri nimeä, mutta jos sulla kuuluu kokoajan semmoinen laahaava ääni, niin eikhän sulla ole menossa se olikos pikkuvetopyörän laakeri (siinä neljällä pultilla kiinni olevassa laipassa ). Siis se ääni kuuluu kokoajan, ei esim. suurimmalla vaihteella vedätettäessä.
Joo. Tosin kierrosnopeudella ei tainu olla merkitystä, kunhan vaihteen vaihto tapahtuu kohdassa, jossa veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Vähän niinku sellaisessa "tyhjässä_kohdassa".juuso kirjoitti:eikös se näin mene, että kun koneessa on tietty tarkka kierrosnopeus niin vaihteet menee ilman kytkintä päälle..?tietysti joka vaihteella on se tietty oma kierrosnopeus...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001