Vapaalle ilman kytkintä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Vapaalle ilman kytkintä?

Viesti Kirjoittaja MV »

Huomasin tuossa että kolmoselta ja kakkoselta on mahdollista siirtää vapaalle kytkintä käyttämättä. Ja menee vielä kohtuullisen helposti, eli ei tarvitse mitenkään runnoa. Liekö tuo kuinka tavatonta? Vaihteet kyllä sinänsä pysyvät päällä.

Mallina -91 900i/2.0/16V
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Vapaalle ilman kytkintä?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

MV kirjoitti:Huomasin tuossa että kolmoselta ja kakkoselta on mahdollista siirtää vapaalle kytkintä käyttämättä. Ja menee vielä kohtuullisen helposti, eli ei tarvitse mitenkään runnoa. Liekö tuo kuinka tavatonta? Vaihteet kyllä sinänsä pysyvät päällä.

Mallina -91 900i/2.0/16V
Kaikilla vaihteilla pitäisi onnistua ihan helposti. Veto ei tietenkään saa olla päällä silloin, kun siirrät.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu, itselläni oli ennen tapana aina vetäistä liikennevaloissa vapaalle tuolla metodilla. Helpostihan tuo käy ilman kytkintäkin. En sitten tiedä onko tuolla vaikutusta laatikon kestoon?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huono tapa ja voi pilata vaihdelaatikon. Kytkin ei siitä niin paljon kulu, että kannattaisi vastaavasti kuluttaa vaihdelaatikon synkronointeja...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä, muutenkin vaihteet "napsahtaa_päälle_ku_Ferrarissa" :lol:

P.S. En kyllä tiedä miten Ferrarissa vaihteet menee päälle :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Huono tapa ja voi pilata vaihdelaatikon. Kytkin ei siitä niin paljon kulu, että kannattaisi vastaavasti kuluttaa vaihdelaatikon synkronointeja...
Näin minuakin opastettiin aikoinaan, tuo paha tapa loppui sitten aika nopeasti.
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Viesti Kirjoittaja MV »

Kiitoksia tiedoista, luulin jo että tuossa "ilmiössä" olisi jotain outoa.
dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä
Kerrotko lisää tästä operaatiosta? En ole oikein tyytyväinen Saabin vaihteistoon(pakkia pitää joskus suostutella, vaihteet menevät kytkimen kanssa joskus heikommin päälle kuin vapaalle ilman kytkintä, jne.) joten olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolle on tehtävissä ja vaaditaanko urakkaan paskalastillinen rahaa. Samaan syssyyn olisi hyvä saada se 80kmh(+-10) kuuluva laakerin ujellus pois. Tuo päälaakeri on ilmeisesti aika kuvottavan hintainen?
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä, muutenkin vaihteet "napsahtaa_päälle_ku_Ferrarissa" :lol:

P.S. En kyllä tiedä miten Ferrarissa vaihteet menee päälle :?
eikös se näin mene, että kun koneessa on tietty tarkka kierrosnopeus niin vaihteet menee ilman kytkintä päälle..?tietysti joka vaihteella on se tietty oma kierrosnopeus...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kyllä ne menee päälle vaikka millä kierrosalueella, siitä kuuluu vaan todella outoja ääniä :lol: :lol: :lol: :lol:

Sitten asiaan...

Joskus kun pakkia laittaa päälle, niin saattaa rushahtaa... Kuin kauan kestää pakki ???

On kyllä todella satunnaista, tai sitten ei vaan muista painaa kytkintä tarpeeksi pohjaan :?
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

mun hovimekaanikko sanoi vastaavasta rusahtelusta, että saattaa olla kytkin puhdistuksen tarpeessa. liekö tuohon jotain puhdistusaineita olemassa, ettei tarvitsis purkaa?

terv. jt
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

saabracing kirjoitti:
Joskus kun pakkia laittaa päälle, niin saattaa rushahtaa... Kuin kauan kestää pakki ???
Niin mullakin, ollut jokaisessa saabissani(3kpl) ja jokaisessa vaihdelaatikossa(8kpl) mitä niissä on ollut. Vinkki: Pakille kakkosen kautta niin ei rusahda.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

100tkm ja yksi laatikko loppuunajettu:
Kisatilanteessa AINA 1->2 voimalla (käytin kyllä kytkintä, mutta ei se kerenny irroittaa), siinä voitti ainakin metrin vastustajaan nähden, muuten tavallisessa ajossa aina vaihteelta pois ilman kytkintä, kytkin kerkes irroittamaan juuri sopivasti kun seuraava oli menossa päälle.

Lopputuloksena laatikko jossa isolta vaihteelta ei saannut kakkosta päälle yli 30km/h vauhdista, ja 1->2 aina rusahti. Joku sitä koitti sillon ajaa ja totes sen toivottomaksi.

Tämän jälkeen totesin että minulle ei sovi manuaali-autot, jotein nostettiin satkun keulille T16 automaatti, joka päivitettiin myöhemmin 9-3 automaatiksi, siis koko auto.

900 Aeron ostettuani olen joutunut ajaa huolella vaihtoja miettien, heti kun en ajattele vaihtamista lipsahdan takaisin vanhoille urille ja vaihdan vapaalle ilman kytkintä :(
Pahat tavat istuvat kovin syvällä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti: Niin mullakin, ollut jokaisessa saabissani(3kpl) ja jokaisessa vaihdelaatikossa(8kpl) mitä niissä on ollut. Vinkki: Pakille kakkosen kautta niin ei rusahda.
Jep. Mun satkussa kanssa toimi hyvin tuo, että tökkää ykköselle päin, niin synkro pysäyttää laatikon ja pakki menee nätisti. Toinen tapa toimii ainaskin mun ajopelissä, että polkee kytkimen pohjaan ja odottaa noin 3-4sekkaa, niin eipä pakki rusahda yhtään. Autossa on viimekesänä uusittu kytkin.

Joku kyseli kytkimen puhdistamisesta, niin sehän käy ainaskin paineilmalla tuskattomasti ilman sen isompaa hommaa, kuin ottaa sen muovikopan pois edestä. Ei kait sille tuon kummempaa puhdistusva voi tehdä, kun että pölyt poistaa?

Yksi ongelmien aiheuttaja voisi olla huonosti irroittava kytkin, joka voi johtua muunmuassa näistä vioista. pääsylinterin palautusjousi poikki tai/ja kytkinpolkimenvarren reiät väljistyneet.

Jos vaihteet lähtee huonosti pois kytkinpohjassa auton liikkuessa, voihan sitä kaasua painaa hiukan samalla, niin jopa helpottaa...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

MV kirjoitti:Kiitoksia tiedoista, luulin jo että tuossa "ilmiössä" olisi jotain outoa.
dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä
Kerrotko lisää tästä operaatiosta? En ole oikein tyytyväinen Saabin vaihteistoon(pakkia pitää joskus suostutella, vaihteet menevät kytkimen kanssa joskus heikommin päälle kuin vapaalle ilman kytkintä, jne.) joten olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolle on tehtävissä ja vaaditaanko urakkaan paskalastillinen rahaa. Samaan syssyyn olisi hyvä saada se 80kmh(+-10) kuuluva laakerin ujellus pois. Tuo päälaakeri on ilmeisesti aika kuvottavan hintainen?
Jees, elikkä. Minun 99:n (nelivaihteinen) laatikko piti kolmos- ja nelosvaihteilla aivan jumalatonta ulinaa, varsinkin ku vedätti.

Nooh. Vein eräälle tuttavalle tukon rahaa, eli paskalastillisen ja auton. Hän otti ja purki vaihdelaatikon ammattitaidolla (about 30 vuotta Saabin asentajana). Laatikosta oli laitaa lukien kaikki laakerit paskana, ryhmäakseli ja yksi neulalaakeri olivat "hitsanneet" jossain vaiheessa edellisellä omistajalla (**tunmoinen jypyttävä ääni). Synkrot oli ihan hyvät, eli laatikon väljyys johtu laakereista. Tuttava laittoi uudet laakerit laatikkoon, ensiövaihteeseen (vai minkä oli sen "ketjukopan nimi) ja vauhtipyörän silmälaakerin. Niin ja painelaakerin kytkimeen.

Kaiken kaikkiaan mulle tehtiin remonttia silloin seuraavan verran:

- plaanattu, koeponnistettu ja säädetty kansi
- jakoketju ja kiristin
- Ignitor-kärjetönsytytys
- kytkinlevy, paineasetelma ja -laakeri
- ryhmäakseli (käytetty, kulumaton)
- kaikki voimansiirron laakerit
- moottorin ja voimansiirron tiivisteet, stefat, O-renkaat jne.
- startti ja laturi (tehdaskunnostetut Boschit)
- moottorinlämmitin
- ja venakopan maalasin kuumankestävällä mustalla.

Moottorin osia; laakerit, männänrenkaat jne. ei vaihdettu niiden hyvän kunnon takia. Eli, isompaa ku tiivisteiden vaihtoa tulossa. Koko remontti (sisältäen ne spraymaalitkin) kustansi tarkalleen 7800 mummonrahaa, ja jos oikein muistelen, niin maksoin tutulleni 2800 mummonrahaa voimansiirron laakereista, ryhmäakselista ja lähes koko työn tekemisestä (itse asensin Ignitorin ja maalasin venakopan).

Nyt on ajettu syyskuusta 2001 yli 50000 km, ilman suurempia remontteja. Sytytystulppia, virranjakajan kansia, pyörijää, tulpanjohtoja, suodattimia, öljyjä... ...niitä normaaleja huolto-osia on vaihdettu. Niin ja vetarin suojakumi hanttarin puolelle.

Meni vastaus melkein elämänkerraksi, mutta minkäs teet. En osaa tarkemmin kertoa miten laatikko on korjattu. Yks vaihtoehto varmaan olis, että otat laatikon pois, purat sen ja laitat osat purku järjestykseen. Otat laakerit pois osa jonoista ja kävelet laakerikauppaan. Oman 99:n laakerit on ostettu Palot Lappi Oy:stä, eli ihan tavallisesta SKF:n laakereita myyvästä kaupasta. Laakereissa pitäis näkyä numerosarja (jos oikein muistan, saa korjata), joiden mukaan ne lappaa kaupassa uudet pöydälle.

En ole ennen kuullut tuota päälaakeri nimeä, mutta jos sulla kuuluu kokoajan semmoinen laahaava ääni, niin eikhän sulla ole menossa se olikos pikkuvetopyörän laakeri (siinä neljällä pultilla kiinni olevassa laipassa :? ). Siis se ääni kuuluu kokoajan, ei esim. suurimmalla vaihteella vedätettäessä.
juuso kirjoitti:eikös se näin mene, että kun koneessa on tietty tarkka kierrosnopeus niin vaihteet menee ilman kytkintä päälle..?tietysti joka vaihteella on se tietty oma kierrosnopeus...
Joo. Tosin kierrosnopeudella ei tainu olla merkitystä, kunhan vaihteen vaihto tapahtuu kohdassa, jossa veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Vähän niinku sellaisessa "tyhjässä_kohdassa".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

MV kirjoitti:Kiitoksia tiedoista, luulin jo että tuossa "ilmiössä" olisi jotain outoa.
dimebak kirjoitti:Itsellä meni kaikilla vaihteilla pois ja päälle, kun vähän kikkaili. Laatikkoremontin jälkeen ei mene enää edes pois päältä vaihde ilman kytkintä
Kerrotko lisää tästä operaatiosta? En ole oikein tyytyväinen Saabin vaihteistoon(pakkia pitää joskus suostutella, vaihteet menevät kytkimen kanssa joskus heikommin päälle kuin vapaalle ilman kytkintä, jne.) joten olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolle on tehtävissä ja vaaditaanko urakkaan paskalastillinen rahaa. Samaan syssyyn olisi hyvä saada se 80kmh(+-10) kuuluva laakerin ujellus pois. Tuo päälaakeri on ilmeisesti aika kuvottavan hintainen?
Jees, elikkä. Minun 99:n (nelivaihteinen) laatikko piti kolmos- ja nelosvaihteilla aivan jumalatonta ulinaa, varsinkin ku vedätti.

Nooh. Vein eräälle tuttavalle tukon rahaa, eli paskalastillisen ja auton. Hän otti ja purki vaihdelaatikon ammattitaidolla (about 30 vuotta Saabin asentajana). Laatikosta oli laitaa lukien kaikki laakerit paskana, ryhmäakseli ja yksi neulalaakeri olivat "hitsanneet" jossain vaiheessa edellisellä omistajalla (**tunmoinen jypyttävä ääni). Synkrot oli ihan hyvät, eli laatikon väljyys johtu laakereista. Tuttava laittoi uudet laakerit laatikkoon, ensiövaihteeseen (vai minkä oli sen "ketjukopan nimi) ja vauhtipyörän silmälaakerin. Niin ja painelaakerin kytkimeen.

Kaiken kaikkiaan mulle tehtiin remonttia silloin seuraavan verran:

- plaanattu, koeponnistettu ja säädetty kansi
- jakoketju ja kiristin
- Ignitor-kärjetönsytytys
- kytkinlevy, paineasetelma ja -laakeri
- ryhmäakseli (käytetty, kulumaton)
- kaikki voimansiirron laakerit
- moottorin ja voimansiirron tiivisteet, stefat, O-renkaat jne.
- startti ja laturi (tehdaskunnostetut Boschit)
- moottorinlämmitin
- ja venakopan maalasin kuumankestävällä mustalla.

Moottorin osia; laakerit, männänrenkaat jne. ei vaihdettu niiden hyvän kunnon takia. Eli, isompaa ku tiivisteiden vaihtoa tulossa. Koko remontti (sisältäen ne spraymaalitkin) kustansi tarkalleen 7800 mummonrahaa, ja jos oikein muistelen, niin maksoin tutulleni 2800 mummonrahaa voimansiirron laakereista, ryhmäakselista ja lähes koko työn tekemisestä (itse asensin Ignitorin ja maalasin venakopan).

Nyt on ajettu syyskuusta 2001 yli 50000 km, ilman suurempia remontteja. Sytytystulppia, virranjakajan kansia, pyörijää, tulpanjohtoja, suodattimia, öljyjä... ...niitä normaaleja huolto-osia on vaihdettu. Niin ja vetarin suojakumi hanttarin puolelle.

Meni vastaus melkein elämänkerraksi, mutta minkäs teet. En osaa tarkemmin kertoa miten laatikko on korjattu. Yks vaihtoehto varmaan olis, että otat laatikon pois, purat sen ja laitat osat purku järjestykseen. Otat laakerit pois osa jonoista ja kävelet laakerikauppaan. Oman 99:n laakerit on ostettu Palot Lappi Oy:stä, eli ihan tavallisesta SKF:n laakereita myyvästä kaupasta. Laakereissa pitäis näkyä numerosarja (jos oikein muistan, saa korjata), joiden mukaan ne lappaa kaupassa uudet pöydälle.

En ole ennen kuullut tuota päälaakeri nimeä, mutta jos sulla kuuluu kokoajan semmoinen laahaava ääni, niin eikhän sulla ole menossa se olikos pikkuvetopyörän laakeri (siinä neljällä pultilla kiinni olevassa laipassa :? ). Siis se ääni kuuluu kokoajan, ei esim. suurimmalla vaihteella vedätettäessä.
juuso kirjoitti:eikös se näin mene, että kun koneessa on tietty tarkka kierrosnopeus niin vaihteet menee ilman kytkintä päälle..?tietysti joka vaihteella on se tietty oma kierrosnopeus...
Joo. Tosin kierrosnopeudella ei tainu olla merkitystä, kunhan vaihteen vaihto tapahtuu kohdassa, jossa veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Vähän niinku sellaisessa "tyhjässä_kohdassa".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin