paisuntasäiliössä porisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

paisuntasäiliössä porisee

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Nyt ei ole kaikki tuoreessa kulkupelissä kohdallaan. Kyseessä on 900i 8v vm-90(kat) ja oireet seuraavan kaltaiset:

Paisuntasäiliössä porisee. Kuplia puskee jäähdyttimelta tulevasta letkusta. Lämmöt pysyy aisoissa ja kone käy ja vetää suht hyvin lämpimänä. Tosin vertailupohja on aika heikko, sillä olen ajellut autolla vasta reilun 1000 km. Kylmänä kone käy aika karkeasti, varsinkin tyhjäkäyntiä. Ja kaiken tämän lisäksi jäähdytysneste haisee bensalle. Moottoriöljyt näyttää ihan öljyiltä, eikä jäähdytysnesteen seassa vaikuta olevan öljyä.

Ilmeisesti kannentiiviste on pettänyt jostakin kohtaa, taikka sitten kannessa on halkeama?. Mahtaako olla oikea johtopäätös, vai onko kyseessä jostain muusta saabismista? Entäs mitähän mahtaa katti tykätä (mahdollisesti) pimeän sylinterin kautta tulevasta bensasta. Pitääkö varautua myös katin vaihtoon?

Heikki K
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kannentiiviste vikaa epäilen myös, noilla oireilla.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Leikkiä ei kannata. 8v katti maksaa eniten .
Kannentiivisteen vaihtoon korjaamolle. Tai vaihtelevasti itsetehden.
Yhteen 8v kaasari koneeseen on tullut vaihdettua kansitiiviste. Kone oli ajettu kuivaksi ja kansi niin kiero että nippanappa sai oikastua.
Omistaja insinööri mies sanoi että ei ole hänen tehtävä katsella nesteitä? Kukahan tälläisen ihmisen auton tankkaa?
Noissa muutamissa tiivisteissä joita olen nähnyt niin jokaisessa on vedet mennyt sylinteriin eikä öljytilaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Jatkokysymyksiä...

Osaako kukaan suositella pajaa, joka tollaisen kansipahvin vaihdon tekisi. Mielellään siis tässä Tampereen lähialueella. Entäs onkos tuossa kannen irroituksessa mitään suurempia taikoja. Ysikuupan kannet olen joskus menestyksekkäästi irti käyttänyt. Ainoa periaattellinen ero taitaa olla tuo yläpuolinen nokka-akseli.

Heikki
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kuinka paljon se nyt porisee ? Vaikea kun ei kuule eikä nää. Mutta tuleehan sieltä pikkuletkusta muutama kupla sillon tällön ,mutta sitä ei liene voi sanoa porinaksi..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

eiks jobbarit

Viesti Kirjoittaja mestari »

aina heittänyt pommin syyläriin niin lakkasi enimmät porinat. sehän olisi laikan miehen konsti noin niinku ensalkuun. mutta suositeltavaa tietysti on vaihtaa pahvi heti.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Kyllähän sieltä kuplaa jatkuvasti pukkaa.. ainakin enemmän, kuin muutama kupla silloin tällöin. Ilmeisesti sylinteriin vuotava jäähdytysneste pimentää yhtä tai useampaa sylinteriä, varsinkin kylmänä.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Silloin kylmänä vaikea lähteen käyntiin , ja kun lähtee ei käy kaikilla.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tarpeeksi kauan kun odottaa niin seisomisen jälkeen tekee tempun jossa kone ei pyöri enää (Vesipuristus) Kuten omani aikoinaan. Ja eikun tulpat pois ja pyörittämään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Autohuolto Sivonen Matti Hervannassa voisi tehdä kohtuullisella hinnalla rempan. Ainakin kun itse kyselin, niin antoi edullisen hinnan. Kustannusarvio piti ja tuli kuntoon. Osat hain itse Motonetista ja Saabilta. Muita korjaajia voisi olla Salmi T Hatanpäällä ja Hilvola & Salminen Sammonkadulla.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

voin myös vaihta pahvin korvausta vastaan ja että kansi
oikaistaan
Ari 1622
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Kannattaa vaikka käydä pajalla tarkistamassa paisuntasäiliön co-pitoisuus. Siitä selviää varmasti onko pahvi/kansi kyseessä eikä mittaus maksa montaa euroa. Ainakin Tammer-Dieselillä Nekalassa on sellainen juuri tuohon hommaan tarkoitettu putkilo, varmaan tavallinen pakokaasuanalysaattori ajaa saman asian.

Helposti pelkää kansivikaa ja yhdistää kaikkia oireita siihen, mutta yhtä hyvin kylmänä kolmella käyminen saattaa johtua suuttimista, paisuntasäiliön kuplat voivat olla ihan vaarattomia ilmakuplia etc.. Oma satku käy kylmäkäynnistyksen jälkeen 10-30 sekuntia vähän ontuen, mutta nestettä ei ole hävinnyt pisaraakaan 30000km aikana.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kansi on pakko oikaista, ja tiiviste vaihtoon... ja siitä tiivisteestä sen verran, että ON merkitystä millaisen tiivisteen laittaa...

itelläni ainakin remontti muuten on piece of cake, mutta se helvetin moottorin tuki siihen kanteen... onko jollain muuten apuja enempää, kuin se että tunkilla konetta kallelleen ja rautakangella loput??

siten sen itse tein.. ja silti meinas tulla hiki.. tosin edellisellä omistajalla ei noita pultteja ollu lainkaan... ihmettelin, kun huoju kone niin kovaa, ja oli olovana turhan kallellaan... NO IHME
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ite oon aina tunkannut konetta , alta ,vaihdelaatikon takapäästä .öljyropun vierestä, sen verran että kannake irtoo kannesta ja mahtuu nostaan kannen pois. Niin tein viimeviikonloppunakin ja aina on onnistunut. Se vaan että autoo ei liikuteta sinä aikana kun on tunkki alla.
Kannentiivisteeksi tuli aito Elring.
Kannattaa Plaanata kansi aina kun vaihtaa tiivisteen, Liekkirenkaat painaa sen verran jälkeen / kannen lämpölaajenemis liikkuminen hankaa niitä liekkirenkaita että 100% tulos tulee kun oikoo sen kannen ja putsaa kunnolla lohkon . Puhtaus on tärkeintä ja oikeat osat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

toms kirjoitti:Ite oon aina tunkannut konetta , alta ,vaihdelaatikon takapäästä .öljyropun vierestä, sen verran että kannake irtoo kannesta ja mahtuu nostaan kannen pois. Niin tein viimeviikonloppunakin ja aina on onnistunut. Se vaan että autoo ei liikuteta sinä aikana kun on tunkki alla.
Laudanpätkä laatikon ja palkin väliin, tunkki poijes ja kasattessa taasen nostetaan uudelleen tunkilla..

Hetkonen.. olikos se hätäapukeino, eli kaneli jo kokeiltu? Toimii paremmin kannen halkeamaan kuin tiivisteeseen, mutta monissa tapauksissa auttaa siihenkin. Eikä tuki syyläriä/lämpärin kennoa samassa määrin kun syylärinpaikkausaineet.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin