paisuntasäiliössä porisee
paisuntasäiliössä porisee
Nyt ei ole kaikki tuoreessa kulkupelissä kohdallaan. Kyseessä on 900i 8v vm-90(kat) ja oireet seuraavan kaltaiset:
Paisuntasäiliössä porisee. Kuplia puskee jäähdyttimelta tulevasta letkusta. Lämmöt pysyy aisoissa ja kone käy ja vetää suht hyvin lämpimänä. Tosin vertailupohja on aika heikko, sillä olen ajellut autolla vasta reilun 1000 km. Kylmänä kone käy aika karkeasti, varsinkin tyhjäkäyntiä. Ja kaiken tämän lisäksi jäähdytysneste haisee bensalle. Moottoriöljyt näyttää ihan öljyiltä, eikä jäähdytysnesteen seassa vaikuta olevan öljyä.
Ilmeisesti kannentiiviste on pettänyt jostakin kohtaa, taikka sitten kannessa on halkeama?. Mahtaako olla oikea johtopäätös, vai onko kyseessä jostain muusta saabismista? Entäs mitähän mahtaa katti tykätä (mahdollisesti) pimeän sylinterin kautta tulevasta bensasta. Pitääkö varautua myös katin vaihtoon?
Heikki K
Paisuntasäiliössä porisee. Kuplia puskee jäähdyttimelta tulevasta letkusta. Lämmöt pysyy aisoissa ja kone käy ja vetää suht hyvin lämpimänä. Tosin vertailupohja on aika heikko, sillä olen ajellut autolla vasta reilun 1000 km. Kylmänä kone käy aika karkeasti, varsinkin tyhjäkäyntiä. Ja kaiken tämän lisäksi jäähdytysneste haisee bensalle. Moottoriöljyt näyttää ihan öljyiltä, eikä jäähdytysnesteen seassa vaikuta olevan öljyä.
Ilmeisesti kannentiiviste on pettänyt jostakin kohtaa, taikka sitten kannessa on halkeama?. Mahtaako olla oikea johtopäätös, vai onko kyseessä jostain muusta saabismista? Entäs mitähän mahtaa katti tykätä (mahdollisesti) pimeän sylinterin kautta tulevasta bensasta. Pitääkö varautua myös katin vaihtoon?
Heikki K
Leikkiä ei kannata. 8v katti maksaa eniten .
Kannentiivisteen vaihtoon korjaamolle. Tai vaihtelevasti itsetehden.
Yhteen 8v kaasari koneeseen on tullut vaihdettua kansitiiviste. Kone oli ajettu kuivaksi ja kansi niin kiero että nippanappa sai oikastua.
Omistaja insinööri mies sanoi että ei ole hänen tehtävä katsella nesteitä? Kukahan tälläisen ihmisen auton tankkaa?
Noissa muutamissa tiivisteissä joita olen nähnyt niin jokaisessa on vedet mennyt sylinteriin eikä öljytilaan.
Kannentiivisteen vaihtoon korjaamolle. Tai vaihtelevasti itsetehden.
Yhteen 8v kaasari koneeseen on tullut vaihdettua kansitiiviste. Kone oli ajettu kuivaksi ja kansi niin kiero että nippanappa sai oikastua.
Omistaja insinööri mies sanoi että ei ole hänen tehtävä katsella nesteitä? Kukahan tälläisen ihmisen auton tankkaa?
Noissa muutamissa tiivisteissä joita olen nähnyt niin jokaisessa on vedet mennyt sylinteriin eikä öljytilaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jatkokysymyksiä...
Osaako kukaan suositella pajaa, joka tollaisen kansipahvin vaihdon tekisi. Mielellään siis tässä Tampereen lähialueella. Entäs onkos tuossa kannen irroituksessa mitään suurempia taikoja. Ysikuupan kannet olen joskus menestyksekkäästi irti käyttänyt. Ainoa periaattellinen ero taitaa olla tuo yläpuolinen nokka-akseli.
Heikki
Osaako kukaan suositella pajaa, joka tollaisen kansipahvin vaihdon tekisi. Mielellään siis tässä Tampereen lähialueella. Entäs onkos tuossa kannen irroituksessa mitään suurempia taikoja. Ysikuupan kannet olen joskus menestyksekkäästi irti käyttänyt. Ainoa periaattellinen ero taitaa olla tuo yläpuolinen nokka-akseli.
Heikki
Kuinka paljon se nyt porisee ? Vaikea kun ei kuule eikä nää. Mutta tuleehan sieltä pikkuletkusta muutama kupla sillon tällön ,mutta sitä ei liene voi sanoa porinaksi..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
eiks jobbarit
aina heittänyt pommin syyläriin niin lakkasi enimmät porinat. sehän olisi laikan miehen konsti noin niinku ensalkuun. mutta suositeltavaa tietysti on vaihtaa pahvi heti.
Tarpeeksi kauan kun odottaa niin seisomisen jälkeen tekee tempun jossa kone ei pyöri enää (Vesipuristus) Kuten omani aikoinaan. Ja eikun tulpat pois ja pyörittämään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Autohuolto Sivonen Matti Hervannassa voisi tehdä kohtuullisella hinnalla rempan. Ainakin kun itse kyselin, niin antoi edullisen hinnan. Kustannusarvio piti ja tuli kuntoon. Osat hain itse Motonetista ja Saabilta. Muita korjaajia voisi olla Salmi T Hatanpäällä ja Hilvola & Salminen Sammonkadulla.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Kannattaa vaikka käydä pajalla tarkistamassa paisuntasäiliön co-pitoisuus. Siitä selviää varmasti onko pahvi/kansi kyseessä eikä mittaus maksa montaa euroa. Ainakin Tammer-Dieselillä Nekalassa on sellainen juuri tuohon hommaan tarkoitettu putkilo, varmaan tavallinen pakokaasuanalysaattori ajaa saman asian.
Helposti pelkää kansivikaa ja yhdistää kaikkia oireita siihen, mutta yhtä hyvin kylmänä kolmella käyminen saattaa johtua suuttimista, paisuntasäiliön kuplat voivat olla ihan vaarattomia ilmakuplia etc.. Oma satku käy kylmäkäynnistyksen jälkeen 10-30 sekuntia vähän ontuen, mutta nestettä ei ole hävinnyt pisaraakaan 30000km aikana.
Helposti pelkää kansivikaa ja yhdistää kaikkia oireita siihen, mutta yhtä hyvin kylmänä kolmella käyminen saattaa johtua suuttimista, paisuntasäiliön kuplat voivat olla ihan vaarattomia ilmakuplia etc.. Oma satku käy kylmäkäynnistyksen jälkeen 10-30 sekuntia vähän ontuen, mutta nestettä ei ole hävinnyt pisaraakaan 30000km aikana.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
kansi on pakko oikaista, ja tiiviste vaihtoon... ja siitä tiivisteestä sen verran, että ON merkitystä millaisen tiivisteen laittaa...
itelläni ainakin remontti muuten on piece of cake, mutta se helvetin moottorin tuki siihen kanteen... onko jollain muuten apuja enempää, kuin se että tunkilla konetta kallelleen ja rautakangella loput??
siten sen itse tein.. ja silti meinas tulla hiki.. tosin edellisellä omistajalla ei noita pultteja ollu lainkaan... ihmettelin, kun huoju kone niin kovaa, ja oli olovana turhan kallellaan... NO IHME
itelläni ainakin remontti muuten on piece of cake, mutta se helvetin moottorin tuki siihen kanteen... onko jollain muuten apuja enempää, kuin se että tunkilla konetta kallelleen ja rautakangella loput??
siten sen itse tein.. ja silti meinas tulla hiki.. tosin edellisellä omistajalla ei noita pultteja ollu lainkaan... ihmettelin, kun huoju kone niin kovaa, ja oli olovana turhan kallellaan... NO IHME
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Ite oon aina tunkannut konetta , alta ,vaihdelaatikon takapäästä .öljyropun vierestä, sen verran että kannake irtoo kannesta ja mahtuu nostaan kannen pois. Niin tein viimeviikonloppunakin ja aina on onnistunut. Se vaan että autoo ei liikuteta sinä aikana kun on tunkki alla.
Kannentiivisteeksi tuli aito Elring.
Kannattaa Plaanata kansi aina kun vaihtaa tiivisteen, Liekkirenkaat painaa sen verran jälkeen / kannen lämpölaajenemis liikkuminen hankaa niitä liekkirenkaita että 100% tulos tulee kun oikoo sen kannen ja putsaa kunnolla lohkon . Puhtaus on tärkeintä ja oikeat osat.
Kannentiivisteeksi tuli aito Elring.
Kannattaa Plaanata kansi aina kun vaihtaa tiivisteen, Liekkirenkaat painaa sen verran jälkeen / kannen lämpölaajenemis liikkuminen hankaa niitä liekkirenkaita että 100% tulos tulee kun oikoo sen kannen ja putsaa kunnolla lohkon . Puhtaus on tärkeintä ja oikeat osat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Laudanpätkä laatikon ja palkin väliin, tunkki poijes ja kasattessa taasen nostetaan uudelleen tunkilla..toms kirjoitti:Ite oon aina tunkannut konetta , alta ,vaihdelaatikon takapäästä .öljyropun vierestä, sen verran että kannake irtoo kannesta ja mahtuu nostaan kannen pois. Niin tein viimeviikonloppunakin ja aina on onnistunut. Se vaan että autoo ei liikuteta sinä aikana kun on tunkki alla.
Hetkonen.. olikos se hätäapukeino, eli kaneli jo kokeiltu? Toimii paremmin kannen halkeamaan kuin tiivisteeseen, mutta monissa tapauksissa auttaa siihenkin. Eikä tuki syyläriä/lämpärin kennoa samassa määrin kun syylärinpaikkausaineet.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)