paisuntasäiliössä porisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

shaft kirjoitti:Kannattaa vaikka käydä pajalla tarkistamassa paisuntasäiliön co-pitoisuus. Siitä selviää varmasti onko pahvi/kansi kyseessä eikä mittaus maksa montaa euroa. Ainakin Tammer-Dieselillä Nekalassa on sellainen juuri tuohon hommaan tarkoitettu putkilo, varmaan tavallinen pakokaasuanalysaattori ajaa saman asian.

Helposti pelkää kansivikaa ja yhdistää kaikkia oireita siihen, mutta yhtä hyvin kylmänä kolmella käyminen saattaa johtua suuttimista, paisuntasäiliön kuplat voivat olla ihan vaarattomia ilmakuplia etc.. Oma satku käy kylmäkäynnistyksen jälkeen 10-30 sekuntia vähän ontuen, mutta nestettä ei ole hävinnyt pisaraakaan 30000km aikana.
Entäs tuo bensan haju paisuntasäiliössä, voiko siitä päätellä mitään? Kone tosiaan käy vajailla/raskaasti kylmänä, ja lähtee vähitelleen sitten heräilemään, kun vähän matkaa ajelee. Eli kuitenkin enemmän kuin 10-30 s. Tulpat otin irti ja sieltä paljastui ykkössylinteristä ruskeansävyinen (normaali?) tulppa ja sylintereistä 2-4 mustat tulpat, joissa oli valkoista sivuelektrodeissa (laiha seos?).

Jäähdytysnestettä ei ainakaan vielä ole suuremmin hävinnyt, mutta enpä ole niin älyttömästi ajellutkaan. Pitänee tarkastella myös muita vaihtoehtoja.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tottakai laudanpätkä väliin tai "Jack pad" kumitalla.
Sehän on yhtä selvä asia kuin työvaatteet työhommiin. :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kokeilepa sellainen, että joskus kun auto on seissyt yön yli tai pidempään, ruuvaat tulpat irti ennen käynnistystä. Puolalta voi irrottaa jomman kumman pikkujohdon, niin ei turhaan kipinöi. Sitten pyöräytät startilla hiukan ja katsot puhalsiko jonkun tulpan reiästä jäähdytysnestettä.

Minulla oli 99:ssä kansi halki, ykkösestä roiskautti vedet em. testillä lokasuojaan asti.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=8972#8972
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kansi/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Jees, nyt on oireet poistettu ja Saabin pata taas kunnossa. Kannentiiviste meni vaihtoon, oli rikki 1 sylinterin kohdalta.
Vastaa Viestiin