Paljonko 2,1 kestää ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Paljonko 2,1 kestää ?

Viesti Kirjoittaja C900 »

Minulla on 2,1-vm92 ajettu n. 298tkm. Kyselin muutamista liikkeistä vaihtotarjouksia ja niiden perusteella autoni vaihtoarvo on negatiivinen. Kun en siitä löydä karkean kylmäkäynnin lisäksi muuta vikaa, niin olen kyseenalaistanut vaihtamisen järkevyyden. Taidan ajella sillä jatkossakin.

Kuinka paljon te muut 2,1:n omistajat olette autoillanne ajaneet ja mitä on mahdollisesti odotettavissa 300 - 350tkm:n välillä ? Oman auton vikahistoriasta muistan :

- kansipahvi 144tkm
- ruiskupumppu 175tkm, aikaisessa vaiheessa ?
- jäähdytin 290tkm

Jos öljynkulutus on jonkinlainen hyvyyden mittari, niin sitä kuluu 1-1,5l vaihtovälillä 10 - 14tkm. Toki kuluvia osia on vaihdettu ja huollot tehty viimeisen päälle hyvin.

Ns. hyvityshinnat olivat 1000e tuntumassa laskettuna lähtöhinnasta. Jos tuolla hinnalla pitäisi auto hankkia, niin minkälaisen raadon sillä saisi ? Tuskin sellaisella uskaltaisi maantielle mennä.

JMi
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Itsellä on kokemusta vain 2.0-litraisista, omilla 16-tappisilla (turboilla tosin) on ajettu 470-475 tkm ja hyvin ovat kestäneet. Eiköhän tuollakin ole vielä huolettomia kilometrejä edessään. :)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Joo no, negatiivinen vaihtoarvo! :P
On taas rosvot skraka kaulassa puhumassa paskaa. :evil:

Eiköhän sillä kannata ajaa niin kauan kunnes, niin kallis remontti tulee eteen ettei kannata korjata. Siinä vaihessa sen voi pistää osiksi ja saada sen vajaan tonnin. :idea:
Ruoste ja katsastus-korjaukset ovat varmasti tulevia ongelmia.
Kuluvat osat esim pallonivelet ja vetonivelet, ehkä laakeri tai jarruremppa.
Kansipahvi tai sähköviat ovat myös mahdollsia.

Riittävällä huoltopanostuksilla autosi on lähes ikuinen ;)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Ei tuossa hintaluokassa kovin suuria yllätyksiä enää pääse tulemaan. Luulis et kuluvia osia tyyliin vesipumppu, pakoputki joutuu ehkä vaihtamaan. Paljon riippuu käytöstä et minkälaisessa kunnossa on esim. sisusta.

Ruoste noissa taitaa olla suurin peikko. Ei tuo öljynkulutus kuulosta ollenkaan pahalta, jos kasvaa niin ei muuta kuin halvempaa öljyä kehiin.
9-5 2,3t -03
#2514
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Tuossa omassa yksilössä on vasta 389tkm. Eipä tuo ole vielä millänsäkään, käy ja kukkuu. Öljy laskee tikussa vajaan senttimetrin 10tkm vaihtovälillä. Sen kolmen vuoden aikana mitä tuon olen omistanut ei mitään normaalista poikkeavaa ole tarvinut laittaa, kuluvia osia vain silloin tällöin.

Taas pääsin liputtamaan 2.1:n puolesta :D
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tuosta mun vaparista tarjosivat delta-autossa 1800e vaihossa Kia Ceratoon. Kävin kojeajamassakin ja ihan asialliselta vaikuttikin, mutta kyllä silti Aerotonttua tuli ikävä. Sain sentään vaivan palkaksi Vikinglinen risteilyn... :D
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Ahtopaine kirjoitti:Tuosta mun vaparista tarjosivat delta-autossa 1800e vaihossa Kia Ceratoon. Kävin kojeajamassakin ja ihan asialliselta vaikuttikin, mutta kyllä silti Aerotonttua tuli ikävä. Sain sentään vaivan palkaksi Vikinglinen risteilyn... :D
mulle tuli sama tarjous ja myös tuli risteily haettua :P
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Tuo vaihtoauton arvokkuushan on tunnetusti vain hinnoittelutekninen juttu. Saadaan ostaja suorastaan hämilleen siitä, kuinka hyvä ja arvokas hänen vanha autonsa on. Kaveri vaihtoi 84´Masukkansa Fiat Puntoon ja Masukasta hyvitettiin osapuilleen 1500.
Itse kävin vilkasemassa yhtä NG-satkua, jonka hintalapussa luki 6900. Kysyin myyjältä mikä olisi lopullinen hinta, jos en edes yrittäisi tarjota vanhaa vaihdossa. Näppäili kalkulaattoria ja totesi hinnaksi 5500 €

Ainiin. Omalla 2,1:sellä ajettu kohtsillään 378 tkm. Kansiremppa ja kuluvaa osaa. Öljyä tippuu pari pisaraa maahan, mutta vaihtovälillä ei näy 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Ahtopaine kirjoitti:Tuosta mun vaparista tarjosivat delta-autossa 1800e vaihossa Kia Ceratoon. Kävin kojeajamassakin ja ihan asialliselta vaikuttikin, mutta kyllä silti Aerotonttua tuli ikävä. Sain sentään vaivan palkaksi Vikinglinen risteilyn... :D
Mullekin tarjottiin sama mun kaasaripelistä, jossa oli kuukausi leimaa jäljellä.

Itse maksoin autosta n. 800e vähemmän 35tkm ja 2v sitten.

Öljyhän ei sitten tikussa laske, eikä tielle tipu. :wink:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

1800eur tarjottiin myös -85 mallisesta nopasta.. kävin juomassa kahvit ja kysyin että eivätkö lunastaisi edes puolella hyvityshinnasta jollen uutta osta.. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Mites tuo kesto nyt sitten määritellään?

Ei kai runko sentään vielä 500tkm jälkeen velttoonnu..? Peltiä voi hitsata aina uutta. ja koneeseen vaihtaa uusia kaluja. Ajetaanhan mersuillakin miljoon(i)a ja sillä pohjois-suomen postivolvolla (240) ajettiin ylli 2 miljoonaa...

Ai että on mahtavaa kun on kaks ruosteetonta satkua omanain :)
(lue: yks 99.5% ruosteeton ja toinen jossa tosi vähän ruosteita)

vähän kun kultaan sijoittais ;)

Jokke A kirjoitti:Itsellä on kokemusta vain 2.0-litraisista, omilla 16-tappisilla (turboilla tosin) on ajettu 470-475 tkm ja hyvin ovat kestäneet. Eiköhän tuollakin ole vielä huolettomia kilometrejä edessään. :)
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
automatic
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:16
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja automatic »

Nykyinen Saab on nyt 327.000km ajettu, 900i 2,1 käyttöönotettu 1992 (vm. 1993). Tämä vihreä kaunotar on ollut mulla vasta runsaan vuoden, ostin jopa autoliikkeestä (useampi liike ympäri Suomea). Ei mitään suurempia vikoja, autonhuoltaja kehuu aina miten hienosti kulkee ja vaihtaa (automaatti).
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Paljonko 2,1 kestää ?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

C900 kirjoitti:Minulla on 2,1-vm92 ajettu n. 298tkm. Kyselin muutamista liikkeistä vaihtotarjouksia ja niiden perusteella autoni vaihtoarvo on negatiivinen. Kun en siitä löydä karkean kylmäkäynnin lisäksi muuta vikaa, niin olen kyseenalaistanut vaihtamisen järkevyyden. Taidan ajella sillä jatkossakin.

Kuinka paljon te muut 2,1:n omistajat olette autoillanne ajaneet ja mitä on mahdollisesti odotettavissa 300 - 350tkm:n välillä ? Oman auton vikahistoriasta muistan :

- kansipahvi 144tkm
- ruiskupumppu 175tkm, aikaisessa vaiheessa ?
- jäähdytin 290tkm

Jos öljynkulutus on jonkinlainen hyvyyden mittari, niin sitä kuluu 1-1,5l vaihtovälillä 10 - 14tkm. Toki kuluvia osia on vaihdettu ja huollot tehty viimeisen päälle hyvin.

Ns. hyvityshinnat olivat 1000e tuntumassa laskettuna lähtöhinnasta. Jos tuolla hinnalla pitäisi auto hankkia, niin minkälaisen raadon sillä saisi ? Tuskin sellaisella uskaltaisi maantielle mennä.

JMi
Ostin 3 viikkoa sitten 431 tkm ajetun 2.1 satkun ko. 11/91.
Ed. omistajalla ollessa siitä oli mennyt syyläri ja nesteen vajauksesta johtuen kansipahvi. :cry: Pahvi uus, ventt.varren kumit uudet, ventt. hiottu ja koppa kiinni ja menoks. Muuta ei ole koneelle tehty. Jo tutuksi tullut karkea käyntiääni kylmänä tässäkin. Koppa er. hyvin säilynyt.

Maksoin 750 eur 2 renkailla. Kitkarenkaat uudenkarheat. On nätti peli. :lol
:lol: Ja luottamus säilyy!
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

2,1

Viesti Kirjoittaja C900 »

Ok. Kommenteista päätellen ei tässä ole kiirus autokauppaan ainakaan sen vuoksi, että 2,1:n taival uhkaisi päättyä. Jos ei tule sössittyä, niin 100tkm voisi olettaa vielä olevan edessä.

Kiitokset vastauksista,

JMi
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Paljonko 2,1 kestää ?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

C900 kirjoitti:
- kansipahvi 144tkm
- ruiskupumppu 175tkm, aikaisessa vaiheessa ?
- jäähdytin 290tkm



JMi
heh.. aika jännä juttu, mut tos mun 2,1:ses samoissa kilometreissä kuin sulla pahvi ja pumppu.. hassua. Mutta, nyt 317tkm ja matka jatkuu 8) :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin