OG 900 Aero-oikea vai väärä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

OG 900 Aero-oikea vai väärä

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Yritin haulla, mutta ei ihan onnistunut, on varmasti jauhattu täällä jo parikertaa, mutta...

Elikkä siis-olenko ymmärtänyt oikein? Ja puhe siis OG satkusta.
Aero on aina kolmiovinen, combi-kori, viisivaihteinen manuaalivaihteisto.
Viistokeulat joko nahkapenkeillä tai plyyshi, katilla 165 hv.

Ja nimitys ''AERO'' on periaattessä vain meidän kavereitten keskellä käytössä :wink: Viralliset nimitykset ovat: Turbo 16 S, SPG.

Elikkä kun on aero-levikkeet, intercooleri, sähköt jnp. mutta tomaatti, niin ei oo aero, vai???????

Olenko mä siis nyt oikeassa? Ja tähän vielä OT-mistä olette hankkinut uudet kromilistat pystykeulan puskureihiin???
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tomaattiin en ota kantaa mutta Aero on ihan virallinen nimitys. Merkkiä kyljessä / takaluukussa vain ei ole koskaan ollut.

Varmuuden saa kuskin oviverhoilun irroittamalla. Sen takaa löytyy paperinen varustelutarra missä lukee yhtenä kohtana suurinpiirtein "AERO YES" jos aito kyseessä ja "AERO NO" jos ei :)

Pystäriinkin on muuten saanut plyyssiä...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

qaw kirjoitti:Tomaattiin en ota kantaa mutta Aero on ihan virallinen nimitys. Merkkiä kyljessä / takaluukussa vain ei ole koskaan ollut.
Eipä kyllä ole virallinen-kun sen oli varannut nimenomaan GM jollekin Ooopelille ja siksi ne kinasi Saabin kanssa-olivathan silloin vielä eri firmoja-onneksi-huomaahan sen tuotteistä :wink:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Tarvitaanko lisää todisteita? :)[/quote]

:) Hyvä. Siihen mä nimenomaan pyrin-että saataisiin tänne asiallinen keskustelu ja todisteitä. Vaikka sen aikaansaamiseksi pitäis vähän provosoida :wink:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

900 Aero oli Euroopassa Aero, mutta Jenkeissä se oli Turbo 16S, koska siellä Aero oli varattu Opelille.

Ovipahvitkin voi olla vaihdettu Aero-YES-pahveihin tai aitoon Aeroon jälkiasennettu tomaattiloota, eipä noissa vanhoissa autoissa mikään ole ihan 100% varmaa... Jos Suomi-Aerossa lukee rekisteriotteessa Aero, niin se on jo aika hyvä todiste.

Saabin historiikin mukaan se on juuri noin kuin Mart kirjoitti; Aero on aina kolmiovinen, 5-v manuaali, muovihelmat ja aina T16-koneella. Sitten on näitä ihmeellisyyksiä, kuten Saabin esitteessä väitetään, että punaisen sisustan kanssa on aina punainen kojelauta, joka ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Eski
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Eski kirjoitti:Ovipahvitkin voi olla vaihdettu Aero-YES-pahveihin tai aitoon Aeroon jälkiasennettu tomaattiloota, eipä noissa vanhoissa autoissa mikään ole ihan 100% varmaa... Jos Suomi-Aerossa lukee rekisteriotteessa Aero, niin se on jo aika hyvä todiste.
Niin se tarrahan on ovessa eikä ovipahvissa, toki voi tavalliseen malliin olla asennettu Aeron ovi mutta aika kaukaa haettua :D Suomi-Airossa ehkä voi rek.otteen tietoihin luottaa, tuontipeleissä ei kyllä. Nimim. "9000 CSE" jonka runkonumero sanoo CS

Pistetään nyt vielä linkki tuonne Eskin hyvälle Aero-sivulle:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero.htm
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

qaw kirjoitti:
Eski kirjoitti:Ovipahvitkin voi olla vaihdettu Aero-YES-pahveihin tai aitoon Aeroon jälkiasennettu tomaattiloota, eipä noissa vanhoissa autoissa mikään ole ihan 100% varmaa... Jos Suomi-Aerossa lukee rekisteriotteessa Aero, niin se on jo aika hyvä todiste.
Niin se tarrahan on ovessa eikä ovipahvissa, toki voi tavalliseen malliin olla asennettu Aeron ovi mutta aika kaukaa haettua :D Suomi-Airossa ehkä voi rek.otteen tietoihin luottaa, tuontipeleissä ei kyllä. Nimim. "9000 CSE" jonka runkonumero sanoo CS

Pistetään nyt vielä linkki tuonne Eskin hyvälle Aero-sivulle:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero.htm
Multa löytyi kyllä tarra ovipahvistakin, petyin pahasti, kun siinä luki ettei tuo i16 olekaan Aero. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Hassuja asiavirheitä kyllä noissa lehtijutuissa, mm. puhutaan 6-tuumaisista vanteista pystärissä (kyllä ne vaan kaikki on max 5,5") ja että sietää lyijytöntä bensaa APC:n ansiosta :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ville K »

[quote="Eski"]900 Aero oli Euroopassa Aero, mutta Jenkeissä se oli Turbo 16S, koska siellä Aero oli varattu Opelille.

Hieman tarkennusta..
Niin, jenkeissä auto oli SPG (special performance group) ja keskieuroopassa 900turboS. Tiedä sitten miksi pohjoismaissa käytettiin tuota aero nimeä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ovipahvin takana oleva "Aero YES/NO"-nimitys todennäköisesti liittyy siihen onko ko. autoon asennettu tehtaalla aero-helmat vai ei. Käytännössähän tämä korreloi sen kanssa myöskin onko auto T16S/Aero/SPG. :)

Purkamassani 900S:ssä (Ukin tuote) luki muuten ihan suomeksi "Ei Aero".
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Nojuu en ihan tarkkaan tuota merkintätapaa muista, hyvin yksiselitteinen se kuitenkin on :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

qaw kirjoitti: ja että sietää lyijytöntä bensaa APC:n ansiosta :)
no eihän tuo niin väärä väite olekaan-tarkoitettiin kyllä, että siedä matalaoktaanista bensaa APC-n ansiosta, Ja silloinhan bensan oktaaniarvoa=nakutuskestäävyttä nostettiin juuri lyijyllä :wink:

Miten muuten-olen jostain lukennut, että tuo lyijyn venttiiliistukkaitten voitelukyky oli keksitty lyijynmyyjien puolesta ja todellisuudessa kestää kyllä ihan kaikki vanhatkin koneet uusia bensoja=lyijyttömiä??
Ainakin omaan kuupaan en laittanu mitään lisäaineita konerempan jälkeen ja kestii ainakin myyntiin asti..

Mutta se toinen kysymys: mistä se kromilista?? :)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Ville K kirjoitti:
Eski kirjoitti:900 Aero oli Euroopassa Aero, mutta Jenkeissä se oli Turbo 16S, koska siellä Aero oli varattu Opelille.
Hieman tarkennusta..
Niin, jenkeissä auto oli SPG (special performance group) ja keskieuroopassa 900turboS. Tiedä sitten miksi pohjoismaissa käytettiin tuota aero nimeä.
Voisko johtua siitä, että GM ei olisi rekisteröinyt Aero nimeä Pohjoismaissa, vaan nimenomaan Pohjois-Amerikassa? Onhan noita malleja aina välistä nimetty muistakin syistä eri markkinoiden mukaan, jossain dieseleiden luvatussa maassa Belgiassa tuntui kaikki myynnissä olleet viimeisten vuosien tonnarit olevan jotain 2.0t "Ecoturboja"...
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: OG 900 Aero-oikea vai väärä

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

mart96 kirjoitti: Ja tähän vielä OT-mistä olette hankkinut uudet kromilistat pystykeulan puskureihiin???
Minä kiillotin rosterista uudet listat viistokeulaan 8) Ei ainaskaan mene poikki :lol:

Kai samaa voi soveltaa pystykeulaankin, jos on innostusta :roll:
Entinen jäsen#2331
Vastaa Viestiin