GM45614 kolahtaa vedätyksen alussa/lopussa
GM45614 kolahtaa vedätyksen alussa/lopussa
Kolahtaa liikkeelle lähdettäessä ja myös ajon aikana 1. 2. ja 3. vaihteella kun painasee tai löysää kaasua. Tasaisessa ajossa en oo pannu merkille mitään ylimääräisiä ääniä. Kolahdus on kuulunut hyvin vaimeana aina hankinnasta asti, jolloin kilometrejä oli noin 270 000. Tämän kevään aikana kolina on voimistunut häiritseväksi.
Kolahdus vaikuttas tulevan toisiovälityksen, eli perän seudulta. Ääni rajottuu tosiaan vaihelootaan sillä vääntelin rengasraudalla kaikki moottorintuet ja pakoputken mistä ei kolinaa tule. Kolina kuuluu myös sammuksissa, kun työntelee rauhallisesti autoa edestakaisin 1. vaihteen ollessa päällä.
Taustatietoja:
- 900 2,1 ex. Valmet, Jyväskylä
- huoltohistorian mukaan vaihteistoon ei ole vaihdettu öljyjä ennen minua
- tällä hetkellä kilometrejä takana 330 000
- lisätty vaihteistoöljy Mobil 10W40 (vanha öljy imetty täyttöaukosta)
- uloimmat vetonivelet vaihdettu ~300 000km kohdalla
Onko kokemuksia? Lähinnä haluaisin jonkinmoista varmuutta kun lähtee pitemmälle matkalle ettei laukea loota tien päällä.
Kolahdus vaikuttas tulevan toisiovälityksen, eli perän seudulta. Ääni rajottuu tosiaan vaihelootaan sillä vääntelin rengasraudalla kaikki moottorintuet ja pakoputken mistä ei kolinaa tule. Kolina kuuluu myös sammuksissa, kun työntelee rauhallisesti autoa edestakaisin 1. vaihteen ollessa päällä.
Taustatietoja:
- 900 2,1 ex. Valmet, Jyväskylä
- huoltohistorian mukaan vaihteistoon ei ole vaihdettu öljyjä ennen minua
- tällä hetkellä kilometrejä takana 330 000
- lisätty vaihteistoöljy Mobil 10W40 (vanha öljy imetty täyttöaukosta)
- uloimmat vetonivelet vaihdettu ~300 000km kohdalla
Onko kokemuksia? Lähinnä haluaisin jonkinmoista varmuutta kun lähtee pitemmälle matkalle ettei laukea loota tien päällä.
Perävälykseltähän tuo vaikuttaa. Varmaan laakerivikaa, mutta on tuollainen parantunut shimmilevyjä vetoakselien kuppien alla poistamalla/lisäämälläkin.
Ehkä kannattaisi avata laatikon peräluukku ja tutkailla sieltä.
Ehkä kannattaisi avata laatikon peräluukku ja tutkailla sieltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Isäukolla aikoinaan hajettiin kolinaa kissojen ja koirien kanssa kun löysäs kaasua niin kolahti ja sitte kun painoi kaasua niin taas kolahti. Laatikkoa epäiltiin niin syy olikin hammastangon sisäpäät väljät ! Kun kiihdytti niin renkaat pyrki haritukselle ja löysäs niin halus renkaat aurata tai päin vastoin mutta kolahdukset loppu heti kun vaihdettiin nivelet ja se muuten alkoi vaimeana ja paheni vuosien myötä ennekuin katsastusinssi huomautti väljistä nivelistä ohjauksessa.
Eikä sitä osannut arvata silloinkaan että syy oli väljissä sisäpäissä vaan isäukko sano rempanjälkeen ettei enään kolahtele... Oppia ikä kaikki.
Eikä sitä osannut arvata silloinkaan että syy oli väljissä sisäpäissä vaan isäukko sano rempanjälkeen ettei enään kolahtele... Oppia ikä kaikki.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Itsellä kolinaa aiheutti satkussa joskus hajonnut moottorin etukiinnike. Kolina tosin loppui hyvin lyhyeen, kun kone pääsi hajonneen kiinnikkeen takia heilahtamaan sen verran että jakajan kansi otti konepeltiin kiinni ja pyörijä/kansi säpäleiksi. Ilmeni juuri kuvaamallasi tavalla.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Annissa kolinat loppui, kun samassa remontissa vaihdettiin kytkin ja kiristettiin moottorin etutuki. Vaikea sanoa kumpi oli, kuitenkin veikkaisin etutukea vaikka oli se kytkinkin "aika" finaalissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Nostin toisen etunurkan ilmaan ja pyörittelin rengasta 1. vaihde päällä. Kolahtelu kuuluu edelleen perästä, joten jcarlsonin veikkaus lienee lähimpänä.
Mietityttää vaan tuo shimmilevy säätö. Jos olen ymmärtänyt oikein niin perämurikka "kelluu" vetoakselin kuppien välissä kartiolaakereiden varassa?
Miten saan säädettyä murikan oikeaan kohtaan, jottei hampaat pohjaa tai sitten jää liian nokille?
Mietityttää vaan tuo shimmilevy säätö. Jos olen ymmärtänyt oikein niin perämurikka "kelluu" vetoakselin kuppien välissä kartiolaakereiden varassa?
Miten saan säädettyä murikan oikeaan kohtaan, jottei hampaat pohjaa tai sitten jää liian nokille?
Älä mene säätään summassa ,ei kolahtelu siitä voi johtua????laakerien kunnossa ollessa perän hammas välys (noin 0,10-0,20mm)ei voi kuulua kolauksena!!!valde kirjoitti:Nostin toisen etunurkan ilmaan ja pyörittelin rengasta 1. vaihde päällä. Kolahtelu kuuluu edelleen perästä, joten jcarlsonin veikkaus lienee lähimpänä.
Mietityttää vaan tuo shimmilevy säätö. Jos olen ymmärtänyt oikein niin perämurikka "kelluu" vetoakselin kuppien välissä kartiolaakereiden varassa?
Miten saan säädettyä murikan oikeaan kohtaan, jottei hampaat pohjaa tai sitten jää liian nokille?
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).
Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf
Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Edit: Urli ei näy oikein eikä phpBB näköjään tajua tuota äätä, mutta käsin cut'n'pasteemalla onnistuu.
Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf
Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Edit: Urli ei näy oikein eikä phpBB näköjään tajua tuota äätä, mutta käsin cut'n'pasteemalla onnistuu.
Viimeksi muokannut jcarlson, La Maalis 04, 2006 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hyvin epätodennäköistä!!!!! tuskin johtuu että ollut ammatti taidoton kupin kääntäjä,mutta toki teoriassa mahollista!!jcarlson kirjoitti:Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).
Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf
Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Ja sitten perusteluita kehiin. Kiitos.ecopower kirjoitti:Hyvin epätodennäköistä!!!!! tuskin johtuu että ollut ammatti taidoton kupin kääntäjä,mutta toki teoriassa mahollista!!jcarlson kirjoitti:Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).
Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf
Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Eikös noissa edellisissä ollut kommentteja ja perusteluja miksi todennäköisti asia ei ole näin!!! Mutta toki myönin epäilen,etteikö väärä hammasvälys vois olla kolauksen aihettaja!!tema kirjoitti:Ja sitten perusteluita kehiin. Kiitos.ecopower kirjoitti:Hyvin epätodennäköistä!!!!! tuskin johtuu että ollut ammatti taidoton kupin kääntäjä,mutta toki teoriassa mahollista!!jcarlson kirjoitti:Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).
Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf
Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Kannattaa käyttää lootan takimmaista luukkua auki,nähdäkseen miltä perän pikkuvetopyörän laakerit näyttää välyksen puolesta! vika vois löytyä sieltä!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid