900c laiskuus ja välitykset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

900c laiskuus ja välitykset

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Taisin joskus jo aiheesta avautua, mutta haku ei nyt tuottanut tulosta minun silmiini.
Voiko tämän satkuni 900c -90 laiskuus johtua seiskan enskasta? Erityisesti mäkeen ajettaessa tuntuu ettei jaksa vetää, samoin paikaltaankni lähtee aika laiskasti, mutta ohitukseen lähtee kyllä melkoisen hyvin, kunhan vaan on tarpeekseen kierroksia koneessa.
-84 vuotinen kaasaripeli on ihan eri maata, lähtee paikaltaan liukkaasti eikä mäkeenkään tarvitse kepittää. Tässä toisessa autossa on nelosen ensiövälitys ja vain neljä lovea.
Miten enskan, vetopyörästön ja vaihteiden välityssuhteista lasketaan kokonaisvälitys jokaiselle vaihteelle?
Näkisi tämän perusteella ainakin onko suurta eroa kokonaisvälityksissä.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

En tiedä, onko 90 viisilovisella lootalla enskaltaan erilainen, mutta ripeämpi se on selvästi verrattuna satkuun. C on tosin Pierburgilla varustettu ja noopassa on Römppäinen
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä toi 7 enska kuulostaa tosi hurjalta kaasaripeliin.Suosittelen lämpimästi 6 tai mielummin jopa 5:sta jos yhtään sporttisemmasta menosta tykkää.Itse en edes laittaisi turboon 7:kaa.Mun ässässä on tällähetkellä 6 ja on hyvä.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kaasarista ei varmaan ole kiinni, sillä tuo -84 satku on römperillä ja lähtee tosiaankin iloisesti. Vielä paremmin lähtee -87 noppa, jossa myös 4-lovinen laatikko ja pierpurkki.

Mutta tuo 900c viisilovisine laatikoineen on kyllä niin tahmee menijä ettei edes mummo.
Onkohan tuolla vaihteiden määrällä jotain merkitystä? Luulisi 5-vaihteisessa pienten vaihteiden olevan jopa tiheämpiä kuin 4-vaihteisessa ja vasta vitonen on sitten se harvempi.

Noita vitosen enskoja varmaan löytyy suht helposti, lienee se yleisin? Vaihdosta varmaan löytyy haulla tarkempaa tietoa, mutta onko helppo homma?
Miten mahtaa vaikuttaa bensankulutukseen? Saattaisi jopa olla edullinen vaikutus, sillä nyt kone taitaa kiertää vitosella 80km/h vähän tyhjäkäyntiä enemmän.. Satasta tuo meneekin sitten todella nätisti ja huomattavasti keveämmin, kun kierrokset nousee arviolta vähän 2000 yläpuolelle. Kiekkamittarin kun saisi hommatuksi, niin voisi tutkia asiaa tarkemmin.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

7 enska on just paras maantieajoon. 2000rpm = 80km/h ja 3000rpm = 120+km/h.
Varmaan täällä saatu alhaiset kulutuslukemat.
4.vaihde on paras suorituskyvyn kannalta = kiihtyy jopa 180km/h :wink: , eikä mene ylikierroksille...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ja kun ajettuvuutta haluaa siihen autoonsa niin voi sen 7:kan heittää suohon.Jossain todella pitkälle viritetyssä turbossa toi hakee paikkaansa mutta esim mun +200 hv S:ässä ei.Tosin mä en ajakaan saksassa.Mulla on monta kertaa soralla se´180 ja yli mittarissa,ja lisää tuskin kaipaisin.Mutta jos uskoo näitä meidän "tietäjiä" niin kannattaa laittaa 4 vaihteinen laatikko 8 enskalla.Kyllä on varmaan hyvä ja kestävä :lol: Mulla itellä kävi 4-v laatikko 7enskalla kiinni ja tuntukuin joku olisi potkaissut 50 hv koneesta pois... :!: tiedän kyllä noitten laatikoiden kestävyyserot.Eli mulla on nyt tossa-79 satkussa kiinne kovkill laatikko.
Toivottavasti kestää.. :wink:
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

tomaatti kirjoitti:Ja kun ajettuvuutta haluaa siihen autoonsa niin voi sen 7:kan heittää suohon.Jossain todella pitkälle viritetyssä turbossa toi hakee paikkaansa mutta esim mun +200 hv S:ässä ei.Tosin mä en ajakaan saksassa.Mulla on monta kertaa soralla se´180 ja yli mittarissa,ja lisää tuskin kaipaisin.Mutta jos uskoo näitä meidän "tietäjiä" niin kannattaa laittaa 4 vaihteinen laatikko 8 enskalla.Kyllä on varmaan hyvä ja kestävä :lol: Mulla itellä kävi 4-v laatikko 7enskalla kiinni ja tuntukuin joku olisi potkaissut 50 hv koneesta pois... :!: tiedän kyllä noitten laatikoiden kestävyyserot.Eli mulla on nyt tossa-79 satkussa kiinne kovkill laatikko.
Toivottavasti kestää.. :wink:
Joo, mutta normaalikäyttöön jos ei rallilla ajeta :twisted: niin näillä polttoaineenhinnoilla :evil: ja laajalla kierrosalueisella moottorilla kallistun ehdottomasti pitkiin välityksiin. 8)
Vaikka onkin kokemusta "pirteäkoneisesta" 2,1 stä missä on paljon lyhyemmät välitykset. En vaan muista mikä ensiövälitys siinä on. 8)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tietääkös kukaan sitten miten lasketaan tuo kokonaisvälitys?

Voisi vähään laskeskella paljonko kierroksia tulisi 5 tai 6 enskalla eri nopeuksilla.
Eihän sekään kuitenkaan ole niin yksiselittäeistä, että pienimmillä kierroksilla on pienin kulutus. Eikös jossain 2500rpm kohdalla ala olla Saabilla kulutuksen kannalta positiivisempi kuin vaikka 2000rpm..?
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

akyttala kirjoitti:Tietääkös kukaan sitten miten lasketaan tuo kokonaisvälitys?

Voisi vähään laskeskella paljonko kierroksia tulisi 5 tai 6 enskalla eri nopeuksilla.
Eihän sekään kuitenkaan ole niin yksiselittäeistä, että pienimmillä kierroksilla on pienin kulutus. Eikös jossain 2500rpm kohdalla ala olla Saabilla kulutuksen kannalta positiivisempi kuin vaikka 2000rpm..?
Kerrotaan välitys luvut perävälityksen kanssa.
Ellei käy raskaasti niin mitä pienempi kierroluku, sen pienempi kulutus.
Eli jos jaksaa mennä ilman syvää kaasunpainallusta niin hyvä on.
Itse pistän 5 silmään 60-70 vauhdissa ja siinä se jaksaa jo hyvin kevyemmällä kuormalla. Peräkärryä vedän yleensä 4.vaihteella.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

fforslund kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Ja kun ajettuvuutta haluaa siihen autoonsa niin voi sen 7:kan heittää suohon.Jossain todella pitkälle viritetyssä turbossa toi hakee paikkaansa mutta esim mun +200 hv S:ässä ei.Tosin mä en ajakaan saksassa.Mulla on monta kertaa soralla se´180 ja yli mittarissa,ja lisää tuskin kaipaisin.Mutta jos uskoo näitä meidän "tietäjiä" niin kannattaa laittaa 4 vaihteinen laatikko 8 enskalla.Kyllä on varmaan hyvä ja kestävä :lol: Mulla itellä kävi 4-v laatikko 7enskalla kiinni ja tuntukuin joku olisi potkaissut 50 hv koneesta pois... :!: tiedän kyllä noitten laatikoiden kestävyyserot.Eli mulla on nyt tossa-79 satkussa kiinne kovkill laatikko.
Toivottavasti kestää.. :wink:
Joo, mutta normaalikäyttöön jos ei rallilla ajeta :twisted: niin näillä polttoaineenhinnoilla :evil: ja laajalla kierrosalueisella moottorilla kallistun ehdottomasti pitkiin välityksiin. 8)


Pistä siihen 6:nen niin yllätyt varmasti positiivisesti ajettavuudessa :wink:
Vaikka onkin kokemusta "pirteäkoneisesta" 2,1 stä missä on paljon lyhyemmät välitykset. En vaan muista mikä ensiövälitys siinä on. 8)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkohan mun satkussa jotkin kaasarimallin välitykset, huutaa vitosella jo satasen nopeudessa aivan liikaa? Auto on vm 1990 900i 8v katalysaattorilla??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pistä siihen 6:nen niin yllätyt varmasti positiivisesti ajettavuudessa

Tällänen piti vastauksen olla...
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

ng900aero kirjoitti:Onkohan mun satkussa jotkin kaasarimallin välitykset, huutaa vitosella jo satasen nopeudessa aivan liikaa? Auto on vm 1990 900i 8v katalysaattorilla??
Katsopas laatikon numerosarja.
3:numero kertoo enskasi numeron mikäli alkuperäinen.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

ng900aero kirjoitti:Onkohan mun satkussa jotkin kaasarimallin välitykset, huutaa vitosella jo satasen nopeudessa aivan liikaa? Auto on vm 1990 900i 8v katalysaattorilla??
:?:
Tässähän todettiin että kaasarissa on todella pitkät välitykset...
Mitä isompi enskanumero sitä pidempi välitys.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Vastaa Viestiin