900c laiskuus ja välitykset
900c laiskuus ja välitykset
Taisin joskus jo aiheesta avautua, mutta haku ei nyt tuottanut tulosta minun silmiini.
Voiko tämän satkuni 900c -90 laiskuus johtua seiskan enskasta? Erityisesti mäkeen ajettaessa tuntuu ettei jaksa vetää, samoin paikaltaankni lähtee aika laiskasti, mutta ohitukseen lähtee kyllä melkoisen hyvin, kunhan vaan on tarpeekseen kierroksia koneessa.
-84 vuotinen kaasaripeli on ihan eri maata, lähtee paikaltaan liukkaasti eikä mäkeenkään tarvitse kepittää. Tässä toisessa autossa on nelosen ensiövälitys ja vain neljä lovea.
Miten enskan, vetopyörästön ja vaihteiden välityssuhteista lasketaan kokonaisvälitys jokaiselle vaihteelle?
Näkisi tämän perusteella ainakin onko suurta eroa kokonaisvälityksissä.
Voiko tämän satkuni 900c -90 laiskuus johtua seiskan enskasta? Erityisesti mäkeen ajettaessa tuntuu ettei jaksa vetää, samoin paikaltaankni lähtee aika laiskasti, mutta ohitukseen lähtee kyllä melkoisen hyvin, kunhan vaan on tarpeekseen kierroksia koneessa.
-84 vuotinen kaasaripeli on ihan eri maata, lähtee paikaltaan liukkaasti eikä mäkeenkään tarvitse kepittää. Tässä toisessa autossa on nelosen ensiövälitys ja vain neljä lovea.
Miten enskan, vetopyörästön ja vaihteiden välityssuhteista lasketaan kokonaisvälitys jokaiselle vaihteelle?
Näkisi tämän perusteella ainakin onko suurta eroa kokonaisvälityksissä.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kaasarista ei varmaan ole kiinni, sillä tuo -84 satku on römperillä ja lähtee tosiaankin iloisesti. Vielä paremmin lähtee -87 noppa, jossa myös 4-lovinen laatikko ja pierpurkki.
Mutta tuo 900c viisilovisine laatikoineen on kyllä niin tahmee menijä ettei edes mummo.
Onkohan tuolla vaihteiden määrällä jotain merkitystä? Luulisi 5-vaihteisessa pienten vaihteiden olevan jopa tiheämpiä kuin 4-vaihteisessa ja vasta vitonen on sitten se harvempi.
Noita vitosen enskoja varmaan löytyy suht helposti, lienee se yleisin? Vaihdosta varmaan löytyy haulla tarkempaa tietoa, mutta onko helppo homma?
Miten mahtaa vaikuttaa bensankulutukseen? Saattaisi jopa olla edullinen vaikutus, sillä nyt kone taitaa kiertää vitosella 80km/h vähän tyhjäkäyntiä enemmän.. Satasta tuo meneekin sitten todella nätisti ja huomattavasti keveämmin, kun kierrokset nousee arviolta vähän 2000 yläpuolelle. Kiekkamittarin kun saisi hommatuksi, niin voisi tutkia asiaa tarkemmin.
Mutta tuo 900c viisilovisine laatikoineen on kyllä niin tahmee menijä ettei edes mummo.
Onkohan tuolla vaihteiden määrällä jotain merkitystä? Luulisi 5-vaihteisessa pienten vaihteiden olevan jopa tiheämpiä kuin 4-vaihteisessa ja vasta vitonen on sitten se harvempi.
Noita vitosen enskoja varmaan löytyy suht helposti, lienee se yleisin? Vaihdosta varmaan löytyy haulla tarkempaa tietoa, mutta onko helppo homma?
Miten mahtaa vaikuttaa bensankulutukseen? Saattaisi jopa olla edullinen vaikutus, sillä nyt kone taitaa kiertää vitosella 80km/h vähän tyhjäkäyntiä enemmän.. Satasta tuo meneekin sitten todella nätisti ja huomattavasti keveämmin, kun kierrokset nousee arviolta vähän 2000 yläpuolelle. Kiekkamittarin kun saisi hommatuksi, niin voisi tutkia asiaa tarkemmin.
7 enska on just paras maantieajoon. 2000rpm = 80km/h ja 3000rpm = 120+km/h.
Varmaan täällä saatu alhaiset kulutuslukemat.
4.vaihde on paras suorituskyvyn kannalta = kiihtyy jopa 180km/h , eikä mene ylikierroksille...
Varmaan täällä saatu alhaiset kulutuslukemat.
4.vaihde on paras suorituskyvyn kannalta = kiihtyy jopa 180km/h , eikä mene ylikierroksille...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Ja kun ajettuvuutta haluaa siihen autoonsa niin voi sen 7:kan heittää suohon.Jossain todella pitkälle viritetyssä turbossa toi hakee paikkaansa mutta esim mun +200 hv S:ässä ei.Tosin mä en ajakaan saksassa.Mulla on monta kertaa soralla se´180 ja yli mittarissa,ja lisää tuskin kaipaisin.Mutta jos uskoo näitä meidän "tietäjiä" niin kannattaa laittaa 4 vaihteinen laatikko 8 enskalla.Kyllä on varmaan hyvä ja kestävä Mulla itellä kävi 4-v laatikko 7enskalla kiinni ja tuntukuin joku olisi potkaissut 50 hv koneesta pois... tiedän kyllä noitten laatikoiden kestävyyserot.Eli mulla on nyt tossa-79 satkussa kiinne kovkill laatikko.
Toivottavasti kestää..
Toivottavasti kestää..
Joo, mutta normaalikäyttöön jos ei rallilla ajeta niin näillä polttoaineenhinnoilla ja laajalla kierrosalueisella moottorilla kallistun ehdottomasti pitkiin välityksiin.tomaatti kirjoitti:Ja kun ajettuvuutta haluaa siihen autoonsa niin voi sen 7:kan heittää suohon.Jossain todella pitkälle viritetyssä turbossa toi hakee paikkaansa mutta esim mun +200 hv S:ässä ei.Tosin mä en ajakaan saksassa.Mulla on monta kertaa soralla se´180 ja yli mittarissa,ja lisää tuskin kaipaisin.Mutta jos uskoo näitä meidän "tietäjiä" niin kannattaa laittaa 4 vaihteinen laatikko 8 enskalla.Kyllä on varmaan hyvä ja kestävä Mulla itellä kävi 4-v laatikko 7enskalla kiinni ja tuntukuin joku olisi potkaissut 50 hv koneesta pois... tiedän kyllä noitten laatikoiden kestävyyserot.Eli mulla on nyt tossa-79 satkussa kiinne kovkill laatikko.
Toivottavasti kestää..
Vaikka onkin kokemusta "pirteäkoneisesta" 2,1 stä missä on paljon lyhyemmät välitykset. En vaan muista mikä ensiövälitys siinä on.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Tietääkös kukaan sitten miten lasketaan tuo kokonaisvälitys?
Voisi vähään laskeskella paljonko kierroksia tulisi 5 tai 6 enskalla eri nopeuksilla.
Eihän sekään kuitenkaan ole niin yksiselittäeistä, että pienimmillä kierroksilla on pienin kulutus. Eikös jossain 2500rpm kohdalla ala olla Saabilla kulutuksen kannalta positiivisempi kuin vaikka 2000rpm..?
Voisi vähään laskeskella paljonko kierroksia tulisi 5 tai 6 enskalla eri nopeuksilla.
Eihän sekään kuitenkaan ole niin yksiselittäeistä, että pienimmillä kierroksilla on pienin kulutus. Eikös jossain 2500rpm kohdalla ala olla Saabilla kulutuksen kannalta positiivisempi kuin vaikka 2000rpm..?
Kerrotaan välitys luvut perävälityksen kanssa.akyttala kirjoitti:Tietääkös kukaan sitten miten lasketaan tuo kokonaisvälitys?
Voisi vähään laskeskella paljonko kierroksia tulisi 5 tai 6 enskalla eri nopeuksilla.
Eihän sekään kuitenkaan ole niin yksiselittäeistä, että pienimmillä kierroksilla on pienin kulutus. Eikös jossain 2500rpm kohdalla ala olla Saabilla kulutuksen kannalta positiivisempi kuin vaikka 2000rpm..?
Ellei käy raskaasti niin mitä pienempi kierroluku, sen pienempi kulutus.
Eli jos jaksaa mennä ilman syvää kaasunpainallusta niin hyvä on.
Itse pistän 5 silmään 60-70 vauhdissa ja siinä se jaksaa jo hyvin kevyemmällä kuormalla. Peräkärryä vedän yleensä 4.vaihteella.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
fforslund kirjoitti:Joo, mutta normaalikäyttöön jos ei rallilla ajeta niin näillä polttoaineenhinnoilla ja laajalla kierrosalueisella moottorilla kallistun ehdottomasti pitkiin välityksiin.tomaatti kirjoitti:Ja kun ajettuvuutta haluaa siihen autoonsa niin voi sen 7:kan heittää suohon.Jossain todella pitkälle viritetyssä turbossa toi hakee paikkaansa mutta esim mun +200 hv S:ässä ei.Tosin mä en ajakaan saksassa.Mulla on monta kertaa soralla se´180 ja yli mittarissa,ja lisää tuskin kaipaisin.Mutta jos uskoo näitä meidän "tietäjiä" niin kannattaa laittaa 4 vaihteinen laatikko 8 enskalla.Kyllä on varmaan hyvä ja kestävä Mulla itellä kävi 4-v laatikko 7enskalla kiinni ja tuntukuin joku olisi potkaissut 50 hv koneesta pois... tiedän kyllä noitten laatikoiden kestävyyserot.Eli mulla on nyt tossa-79 satkussa kiinne kovkill laatikko.
Toivottavasti kestää..
Pistä siihen 6:nen niin yllätyt varmasti positiivisesti ajettavuudessa
Vaikka onkin kokemusta "pirteäkoneisesta" 2,1 stä missä on paljon lyhyemmät välitykset. En vaan muista mikä ensiövälitys siinä on.
ng900aero kirjoitti:Onkohan mun satkussa jotkin kaasarimallin välitykset, huutaa vitosella jo satasen nopeudessa aivan liikaa? Auto on vm 1990 900i 8v katalysaattorilla??
Tässähän todettiin että kaasarissa on todella pitkät välitykset...
Mitä isompi enskanumero sitä pidempi välitys.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear