madallussarjaa yli 35mm ?
madallussarjaa yli 35mm ?
Löytyykö satkuun madallussarjaa joka tiputtaa enemmän kuin 35mm ?
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
En kyllä tiedä mistä moista saisi mutta sanoisin että kannattaa harkita toistekin.
Omassa on lesjöforsin malli eli -35mm ja auto on ajoittain jopa ärsyttävän matala. Ilman mitään kuttaperkkavirityksiä keulalla. Pohjapanssari koneen alla ottaa varsinkin näin talvella jatkuvasti kiinni joka paikkaan. Kuten myös keskikuraläpät. Ajettavuus toki sitten on ihan toista luokkaa kuin vakiojousilla, kunhan on kunnon iskarit eikä mitään loppuunajettuja vakioiskareita.
Toinen juttu on se että jos tiputtaa paljoakaan enemmän kuin sen 35mm, kääntyy alatukivarsi nurinniskoin ja sisäänjoustossa etupään kulmat kääntyvät aina vain enemmän perseelleen, päin peetä ne ovat jo tehtaan jäljiltä, siis ajo-ominaisuuksia ajatellen.
-Ville
Omassa on lesjöforsin malli eli -35mm ja auto on ajoittain jopa ärsyttävän matala. Ilman mitään kuttaperkkavirityksiä keulalla. Pohjapanssari koneen alla ottaa varsinkin näin talvella jatkuvasti kiinni joka paikkaan. Kuten myös keskikuraläpät. Ajettavuus toki sitten on ihan toista luokkaa kuin vakiojousilla, kunhan on kunnon iskarit eikä mitään loppuunajettuja vakioiskareita.
Toinen juttu on se että jos tiputtaa paljoakaan enemmän kuin sen 35mm, kääntyy alatukivarsi nurinniskoin ja sisäänjoustossa etupään kulmat kääntyvät aina vain enemmän perseelleen, päin peetä ne ovat jo tehtaan jäljiltä, siis ajo-ominaisuuksia ajatellen.
-Ville
Joo edellisessä satkussa oli 35mm ja tietysti uudet iskarit joka nurkkaan.Baas 009 kirjoitti:En kyllä tiedä mistä moista saisi mutta sanoisin että kannattaa harkita toistekin.
Omassa on lesjöforsin malli eli -35mm ja auto on ajoittain jopa ärsyttävän matala. Ilman mitään kuttaperkkavirityksiä keulalla. Pohjapanssari koneen alla ottaa varsinkin näin talvella jatkuvasti kiinni joka paikkaan. Kuten myös keskikuraläpät. Ajettavuus toki sitten on ihan toista luokkaa kuin vakiojousilla, kunhan on kunnon iskarit eikä mitään loppuunajettuja vakioiskareita.
Toinen juttu on se että jos tiputtaa paljoakaan enemmän kuin sen 35mm, kääntyy alatukivarsi nurinniskoin ja sisäänjoustossa etupään kulmat kääntyvät aina vain enemmän perseelleen, päin peetä ne ovat jo tehtaan jäljiltä, siis ajo-ominaisuuksia ajatellen.
-Ville
Kyselin vaan jos "vielä vähän" enemmän ois nykyisestä laskenut.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tomaatille: mä vaan aina haaveilen siitä vähän enemmän madalletusta satkusta , mut en tosiaan satkun omilla jousilla.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
semmonen punanen 900T16 oli joskus noilla jousilla ja siinä oli 17" mas italy - axel vanteet alla.Karspa kirjoitti:Cobralta löytyy, ilmoitettu madallus 40mm. Hinta näkyy olevan 300+ euroa.
Itsellä ei ole mitään kokemusta ko. jousista, enkä ole nähnyt edes kuvia saati livenä miltä satku näyttää noilla jousilla.
aika samankorkunen oli kun lesoilla....
http://www.netma.fi/jouko/saab/Ahvenist ... 210001.JPG
toi on se auto, mutta en tiiä onko siinä jouset alla vai ei ???
korkeelta tuo ainakin näyttää ???
Joillain on teetettyjä matalia jousia ja sitten esim. mulla on kynäjouset korkeudensäädöllä.Ciswami kirjoitti:Tiukassa taitaa olla. Rata-saabeissahan varmasti jotain erikoisempaa on, valmistajaa en tiedä.
Ei varmaan oikeen käy katu-autoon kun laatikon alla olevan alumiinipalkin alle jää jopa kolmisen senttiä maavaraa...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Samoin kun lyö alle vakion mittaiset iskarit, niin ne menee pohjaan niin että heilahtaa!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vallilan takomo juu tekee ainakin, mutta tosiaan eikö juuri esim nuo Cobrat olis ihan jees ja helppo ratkaisu.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
On ne ihan jees ja hintansa puolesta noi motonetin jouset on vielä enemmän jees.kallejh kirjoitti:
Vallilan takomo juu tekee ainakin, mutta tosiaan eikö juuri esim nuo Cobrat olis ihan jees ja helppo ratkaisu.
Arvelin vaan kysellä kun täältä aina löytyy tietoa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Tästä olen täysin samaa mieltä.Baas 009 kirjoitti:En kyllä tiedä mistä moista saisi mutta sanoisin että kannattaa harkita toistekin.
Omassa on lesjöforsin malli eli -35mm ja auto on ajoittain jopa ärsyttävän matala. Ilman mitään kuttaperkkavirityksiä keulalla. Pohjapanssari koneen alla ottaa varsinkin näin talvella jatkuvasti kiinni joka paikkaan. Kuten myös keskikuraläpät. Ajettavuus toki sitten on ihan toista luokkaa kuin vakiojousilla, kunhan on kunnon iskarit eikä mitään loppuunajettuja vakioiskareita.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Tästä taas aika eri mieltä...Baas 009 kirjoitti: Toinen juttu on se että jos tiputtaa paljoakaan enemmän kuin sen 35mm, kääntyy alatukivarsi nurinniskoin ja sisäänjoustossa etupään kulmat kääntyvät aina vain enemmän perseelleen, päin peetä ne ovat jo tehtaan jäljiltä, siis ajo-ominaisuuksia ajatellen.
-Ville
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Eiköhän ne Saabin suunnittelijat ovat tietoisesti asettaneet parhaat mahdolliset jousitusgeometriat.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pelkkä mahdollisimman suuri Camber-kulma eli ns. sivukallistuma ei aina ole paras mahdollinen ratkaisu...
Onko oikeasti niin että pyörä kallistuu ulospäin jouston myötä ???? Olen muualtakin kuullut tämän väitteen, enkä oiken usko sitä. Yleensä jousitusgeometria kallistaa pyörää sisäänpäin jouston mukaan jolloin pyörä on suorassa vaikka kori kallistuu. Näin saadaan renkaasta paras pito.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jos pyörä kallistuu ulospäin on sillä haluttu muuttaa auton ajo-dynamiikkaa (vähentää yliohjautuvuutta, turvallisempaan suoraan puskemiseen).
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Omassa autossani en ole havainnut "väärinpäin toimivaa jousitus-geometriaa"
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Baas 009 kirjoitti: Toinen juttu on se että jos tiputtaa paljoakaan enemmän kuin sen 35mm, kääntyy alatukivarsi nurinniskoin ja sisäänjoustossa etupään kulmat kääntyvät aina vain enemmän perseelleen, päin peetä ne ovat jo tehtaan jäljiltä, siis ajo-ominaisuuksia ajatellen.
-Ville
Tehtaan jäljiltä oleva jousitusgeometria on ihan passeli normaaliin ajoon, mutta kun pitäisi päästä kovaa pitävällä alustalla on tilanne aivan toinen.fforslund kirjoitti: Tästä taas aika eri mieltä...![]()
Eiköhän ne Saabin suunnittelijat ovat tietoisesti asettaneet parhaat mahdolliset jousitusgeometriat.![]()
Pelkkä mahdollisimman suuri Camber-kulma eli ns. sivukallistuma ei aina ole paras mahdollinen ratkaisu...
Onko oikeasti niin että pyörä kallistuu ulospäin jouston myötä ???? Olen muualtakin kuullut tämän väitteen, enkä oiken usko sitä. Yleensä jousitusgeometria kallistaa pyörää sisäänpäin jouston mukaan jolloin pyörä on suorassa vaikka kori kallistuu. Näin saadaan renkaasta paras pito.![]()
Jos pyörä kallistuu ulospäin on sillä haluttu muuttaa auton ajo-dynamiikkaa (vähentää yliohjautuvuutta, turvallisempaan suoraan puskemiseen).![]()
Omassa autossani en ole havainnut "väärinpäin toimivaa jousitus-geometriaa"
Ensinnäkin, päällekkäisten kolmiotukivarsien ollessa kyseessä, kun alatukivarsi alkaa kääntyä sojottamaan kohti taivasta, vetää se samalla olkakappaleen alapäätä sisäänpäin. Tämä lisää positiivista camberia, mikä on kaikkea muuta kuin toivottavaa asvaltilla. Toiseksi, satkun etupäässä on aivan liian vähän casteria eli olkatapin/kappaleen takakallistusta, mikä aiheuttaa sen että pyöriä käännettäessä ulkomutkan puoleinen etupyörä kaatuu alle koska sen pos. camberi lisääntyy aivan poskettomasti. Tästä johtuu satkuille ominainen julmettu puskeminen ja renkaan sorto kovapitoisella alustalla.
Tehtaan jäljiltähän satkussa on negatiivista camberia erittäin vähän, joka toki tekee sen että auto taatusti on ennalta arvattava ja rauhallinen käytökseltään, puskee siis kuin pässi. Lisäksi pieni caster tekee autosta kevyen ohjata, mutta lisää myös puskua. Eli kun lisätään neg. camberia ja caster-kulmaa, saadaan kääntyvyyttä lisää, mutta auto muuttuu myös äkkipikaisemmaksi ajaa ja raskaammaksi kääntää, mikä taas ei ole siviiliajossa mitenkään erityisen toivottavaa.
Madallusjousillahan yleensä haetaan katu-uskottavuuden kasvun lisäksi myös parempia ajo-ominaisuuksia pitävällä alustalla, ja liiallinen madaltaminen ilman muita muutoksia tekee hallaa kaarrekäytökselle. Rataluokan vekottimissakin taisi olla tukivarsien kiinnityspisteiden muuttaminen kielletty, vai miten on? Matalia värkit ainakin ovat, miten nämä etupään kulmat ja niiden muuttuminen on ratkaistu näissä peleissä?
Jos nyt ajattelin jotain ihan päin seiniä, joku korjatkoon. Ei olisi mikään ihme tähän aikaan vuorokaudesta.
-Ville