Kierroslukumittari
Kierroslukumittari
Auto mallia 900 t8 -86 ja kierroslukumittari toimii satunnaisesti. Vaikuttaisi koketushäiriöltä itse mittarissa, koska en onnistunut havaitsemaan vikoja johdotuksissa, eli onko kellään muulla ollut samanlaisia ongelmia ja onko miten saatu toimimaan. Onko mittari tuhoon tuomittu vai saako sen avattua/korjattua. Niin ja kello, joka siis sijaitsee kiekkamittarin "alla" on täysin mykkä. En tiedä onko näillä yhteyttä keskenään. Jengamittari kun on sentään välillä mukana kuvioissa, niin kello on Saabin mukaan ollut 7:00 ainakin viimeiset 1,5vuotta.
Ilkka
Ilkka
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Ei siellä kiekkamittarin sisällä mitään kovin monimutkaista ole. Muutama vastus, konkka, lutikka ja viisaria kääntävä käämi. Jos toimii satunnaisesti, niin olisiko siinä vaivana sama kuin siinä kellossa, elektrolyyttikondensaattori kuivunut. Kyllä ne konkat sieltä saa vaihdettua jos jaksaa askarrella ja varovaisuutta riittää viisarin irrotuksessa/kiinnityksessä.
Muutama kuva ysiysin mittarista: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/
Tuossa kuvan kohteena muuten on mittari, jossa lutikka oli joku harvinaisempi. Ilmeisesti saman asian hoitaa SAK215, joka on tunnetumpi. Tuolla on urlin takana on mallikytkentäkin.
Juha
Muutama kuva ysiysin mittarista: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/RPM/
Tuossa kuvan kohteena muuten on mittari, jossa lutikka oli joku harvinaisempi. Ilmeisesti saman asian hoitaa SAK215, joka on tunnetumpi. Tuolla on urlin takana on mallikytkentäkin.
Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos kannustuksesta.
Taitaa taas kerran viedä oma uteliaisuus voiton ja otan auki tuon mittarin. Ei tuo elektroniikkapuoli ole oikein vielä tullut tutuksi, kun ei ole sen kanssa tarvinnut oikein pelata, mutta tekemällä oppii (särkemään).
Siis asiahan on mielestäni niin ettei sellaista laitetta ole valmistettukaan mitä ei pystyisi korjaamaan, tai tekemään itse, mutta joskus on vain kannattavampaa hankkia uusi/käytetty.
Taitaa taas kerran viedä oma uteliaisuus voiton ja otan auki tuon mittarin. Ei tuo elektroniikkapuoli ole oikein vielä tullut tutuksi, kun ei ole sen kanssa tarvinnut oikein pelata, mutta tekemällä oppii (särkemään).
Siis asiahan on mielestäni niin ettei sellaista laitetta ole valmistettukaan mitä ei pystyisi korjaamaan, tai tekemään itse, mutta joskus on vain kannattavampaa hankkia uusi/käytetty.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Mitään hintaa on paha mennä sanomaan, mutta tuskimpa iivarin kiekkamittarista joutuu paljoo maksamaan.
On aika helppo vaihtaa ja todennäköisesti tuon ikäsessä tulee kierrostietokin valmiiksi, kun 79:n gleehenkin tuli.
Kannattaa vaihtaa vain tuo kiekkamittariosio, ettei mee merkkivalot sekasin. Itse kiekkamittari taitaa olla aika sama vuosmallista riippumatta, jotain fonttieroja saattaa taulussa olla.
Ja alkuperäiseen kysymykseen.
Joskus täällä oli sähköpostilistalla oli juttua, että kun ekaks rupes kiekkamittari temppuileen, niin seuraavaksi hajos sytytyksen pääteaste lopullisesti.
T:Teemu paimiosta
On aika helppo vaihtaa ja todennäköisesti tuon ikäsessä tulee kierrostietokin valmiiksi, kun 79:n gleehenkin tuli.
Kannattaa vaihtaa vain tuo kiekkamittariosio, ettei mee merkkivalot sekasin. Itse kiekkamittari taitaa olla aika sama vuosmallista riippumatta, jotain fonttieroja saattaa taulussa olla.
Ja alkuperäiseen kysymykseen.
Joskus täällä oli sähköpostilistalla oli juttua, että kun ekaks rupes kiekkamittari temppuileen, niin seuraavaksi hajos sytytyksen pääteaste lopullisesti.
T:Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Onko tuo sytytyksen pääteaste se tulitikkuaskin kokoinen 7-napainen palikka siellä vas. etulokarin etupuolella. Jos on niin onko tietoa onko tuo palikka sama 900 -86 T8A / 900 i 2,1 -92 / 99 -84. Olisi helpin luonnollisesti testata vaihtamalla varmasti ehjä paikoilleen ja todeta onko tuo rikki.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Saabeissa 86-88 900 malleissa sama sytytyksen ohjausyksikkö Saab n:o 9390220, ilmeisesti pätee siis kaikiin hall-anturilla varustettuihin ennen -88 valmistettuihin h-moottoreihin, eli myös 99 ja 9000 mallit. Todennäköisesti Bosh numero kyseiselle osalle 0227100139. Otan siis kaverin hyllystä uuden ohjainyksikön ja kokeilen ratkeaisiko ongelmat sillä.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03