Kysymys satkun kajareista
Kysymys satkun kajareista
Terve,
en muista kuollaksenikaan kojelaudassa olevien kaiuttimien mittoja. Eipä löytynyt sopivan kokosta torx:iakaan että olisin voinut irrottaa.. Täytyy huomenna käydä päivittämässä työkalut
Hämärä muistikuva aikojen takaa oli että alkuperäset on Luxorin 4" pahvikartiolliset?? Mitenkäs sen reiän syvyys, olikohan se niin, että sinne ei yli 50mm syvät istu??
Pätkiikö muisti vai miten asianlaita on?
Olis vaan kaverilla kivat kajarit tyrkyllä ja jäisi rahaa vielä kaneliinkin
en muista kuollaksenikaan kojelaudassa olevien kaiuttimien mittoja. Eipä löytynyt sopivan kokosta torx:iakaan että olisin voinut irrottaa.. Täytyy huomenna käydä päivittämässä työkalut
Hämärä muistikuva aikojen takaa oli että alkuperäset on Luxorin 4" pahvikartiolliset?? Mitenkäs sen reiän syvyys, olikohan se niin, että sinne ei yli 50mm syvät istu??
Pätkiikö muisti vai miten asianlaita on?
Olis vaan kaverilla kivat kajarit tyrkyllä ja jäisi rahaa vielä kaneliinkin
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
toistaiseksi ilman saappia
Itselläni on tällaiset http://www.dls.se/english/speakers/224.htm joiden syvyydeksi ilmoitetaan tuo 50mm ja muistaakseni oikealle puolelle ei tuota syvempi mene ihan heittämällä. Kuskin puolella taitaa olla enemmän tilaa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Syvyydestä en osaa sanoa, mutta jos on kovin leveä magneetti niin se saattaa ottaa mittaristoon kiinni. omat 5.25" olisi ainakin syvyyden puolesta mahtunu, mutta juurikin tuon mittariston takia piti tehdä korotuspalat.
Ai niin nyt oli kyseessä 4" joten niissä tuskin on liika leveitä magneetteja
Ai niin nyt oli kyseessä 4" joten niissä tuskin on liika leveitä magneetteja
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Mulla on kanssa spl-dynamics 2-tie 4" sarja etusina. Hanskalokeroon otti kiinni hanttarin puolella, mutta siinä kajarin magneetissa olleen suojakumin poisto toi tarvittavan lisätilan. Nyt kun nopeusmittarina on tonnarin sähköinen mittari, niin taas on ahdasta. Kuskinpuolella ritilä on hieman koholla, kun kajari nojaa nopeusmittariin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Meikäläisellä meni viisvarttiset (DLS U5, http://koti.mbnet.fi/saab900/HIFI/specu5.pdf) vakiopaikoille, mutta pelkääjän puoli oli yllättäen ahtaampi hansikaslokeron takia.
Osaatteko suositella jotain edullista kajarisettiä eteen jotka mahtuisivat alkuperäisille paikoille ja jotka kuitenkin kuulostavat paremmilta kuin 20v alkuperäiset. Tuulilasin kautta heijastaminen ei tietenkään paranna ääntä mutta toisaalta en halua Saabiin esille mitään joka saattaisi herättää jonkun murtautumaan autoon.
Eikös Tuulilasissa ollut aikoinaan artikkeli 'Parempi ääni autoon' ja esimerkkinä Saab 900. Näitähän taisi olla kokonainen sarja eri esimerkein. Olisiko jollain tuota tallella? Jos siinä olisi vaikka jotain yleispätevää infoa joka ei olisi vanhentunut. Siinä tosin muistaakseni rakennettiin diskantit pilariin jotta ääni paranisi.
Eikös Tuulilasissa ollut aikoinaan artikkeli 'Parempi ääni autoon' ja esimerkkinä Saab 900. Näitähän taisi olla kokonainen sarja eri esimerkein. Olisiko jollain tuota tallella? Jos siinä olisi vaikka jotain yleispätevää infoa joka ei olisi vanhentunut. Siinä tosin muistaakseni rakennettiin diskantit pilariin jotta ääni paranisi.
Laitoin syksyllä satkuun tuon Mimmin mainostaman dls:n 4" erillissarjan, eli PS4a. Tuo a tarkoittaa erillisiä suotimia diskanteille ja bassoille, muutoin sama satsi kuin PS4. Menee (lähes) heittämällä paikalleen. Kuskin puolelta jouduin ottamaan ritilän ja elementin välistä kumin pois, koska muutoin elementti otti mittaristoon kiinni. Sitten Dremelin kanssa tein aukot diskanteille siihen kohtaan, johon ne alkuperäisetkin erillissarjan diskantit tulisivat.
Äänenlaatu parani huomattavasti Luxorin pahvikartioihin verrattuna, mutta aika pikkurahalla siitä selvisi, muistaakseni vähän yli 100€ kustansivat. Voin suositella lämpimästi budjetti-ratkaisua hakevalle.
Äänenlaatu parani huomattavasti Luxorin pahvikartioihin verrattuna, mutta aika pikkurahalla siitä selvisi, muistaakseni vähän yli 100€ kustansivat. Voin suositella lämpimästi budjetti-ratkaisua hakevalle.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
oju kirjoitti:...
Eikös Tuulilasissa ollut aikoinaan artikkeli 'Parempi ääni autoon' ja esimerkkinä Saab 900. Näitähän taisi olla kokonainen sarja eri esimerkein. Olisiko jollain tuota tallella? Jos siinä olisi vaikka jotain yleispätevää infoa joka ei olisi vanhentunut. Siinä tosin muistaakseni rakennettiin diskantit pilariin jotta ääni paranisi.
TM:ssä on ollut artikkeleita aiheella "Parempi ääni autoon".
Ensimmäinen vuonna -88 (Pösö 309) ja viimeinen vuonna -93 (740 farkku).
Saabia ei noista artikkeleista löytynyt.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Mistäs niitä tuohon hintaan saa? Näyttivät olevan 170 euron pinnassa nopealla haulla. Satanen olisi vielä perusteltavissa, 170 euroa vaatii uuden radion ja sitten mennäänkin jo uusilla urillaiku kirjoitti:Laitoin syksyllä satkuun tuon Mimmin mainostaman dls:n 4" erillissarjan, eli PS4a.
<SNIP>
Äänenlaatu parani huomattavasti Luxorin pahvikartioihin verrattuna, mutta aika pikkurahalla siitä selvisi, muistaakseni vähän yli 100€ kustansivat. Voin suositella lämpimästi budjetti-ratkaisua hakevalle.
Joskus aikoinaan ostin tuota kokoluokkaa olevat Jensenit tms. jotka maksoivat muutaman satasen (markkoja, kauan sitten) ja ne olivat mielestäni ihan ok, nykyiset vakiokajarit eivät ole.
Kysymys kuuluukin, olisiko melkein mikä tahansa merkkikaiutin parannus nykyisiin verrattuna?
Ok, muistin väärin.Isolohko kirjoitti:TM:ssä on ollut artikkeleita aiheella "Parempi ääni autoon".
Ensimmäinen vuonna -88 (Pösö 309) ja viimeinen vuonna -93 (740 farkku).
Saabia ei noista artikkeleista löytynyt.
http://www.powerset.fi näyttäis toi olevan DLS:n 4" 149:- ja seuraava koko hieman halvempi vielä.
Tosin isommalla menetetään se että noi on piilossa.
SPL:n sarjoja näyttäis saavan vielä edullisemmalla mutta ääni ei taida olla ihan samaa luokkaa, tosin alkuperäiset pahvikartiot varmaan hakkaa.
Hifi-lehdessä oli joskus useampaan autoon rakennettu vähän parempi äänentoisto mutta ei tainnu siinäkään saabia olla kohteena.
Tosin isommalla menetetään se että noi on piilossa.
SPL:n sarjoja näyttäis saavan vielä edullisemmalla mutta ääni ei taida olla ihan samaa luokkaa, tosin alkuperäiset pahvikartiot varmaan hakkaa.
Hifi-lehdessä oli joskus useampaan autoon rakennettu vähän parempi äänentoisto mutta ei tainnu siinäkään saabia olla kohteena.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ok, hyvä tietää. Ihmettelinkin jo kun sakemannit pyysivät 170 euroa.tetammi kirjoitti:www.powerset.fi näyttäis toi olevan DLS:n 4" 149:- ja seuraava koko hieman halvempi vielä.
Näyttää noita 4" olevan paljon tarjolla noin 50 eurolla, esim:
http://www.powerset.fi/autohifi/spldyna ... -t-402.htm
Kai nuokin nyt ne alkuperäiset voittavat?