LH 2.4.2. käyntiongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

LH 2.4.2. käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Tervehdys foorumilaisille! Olen vastakirjautunut käyttäjä, ja kaiketi pikapuoliin jäsenkin, joten toivotaan noviisille ymmärtämystä... :D En
nimittäin ole tietomasiinan käytössä kovin häikäisevä. Mutta yritetään... autoni on 900 i 2,1-16, mallia 92 ja veivattu on siinä 300 tuhatta. Käy ja kukkuu ja kaikinpuolin miellyttää, mutta yksi vaivaa: tietäisikö kukaan, tai onko itse todennut senkaltaista häiriötä, että kylmäkäynnistyksen jälkeen, noin pari minuuttia käytyään ei auto tahdo vastata kaasuun vaan soosia tuntuu tulevan oikein isän kädestä. Pahimmillaan oire on kylmällä ilmalla (alle +5 asteen) mutta taas oikein kovalla pakkasella ei juuri vaivaa. Soosikohtauksen mentyä ohi seuraa yleensä parit terävät nykäisyt kuormitettuna. Loppuosa käynnistä OK ja päästöt myös. On vaihdettu IMMut, lämpöanturit,lambaadat, kaasuläpänanturit ja niin edelleen. Syttypuolikin kunnossa. Kansipahvi ei tihku, paristi jo sekin vaihdettu. Tehot, käynnistyminen OK ja samoin kulutus.
Ettäkö ECUssa syntymävika tai kylmät juotokset syynä?? Kiitetään kovin jo etukäteen, mie en ainakaa enää kohta keksi mitään...
Ja älkää hyvät 2,1 kuskit lannistuko. Ei tämä ole ainoa vika autossa, mm.
ongelmallisen kurja suuntavakavuus on toinen kestoriesa. Mutta muuten
voisi kai sanoa, etää tällaisella ajelen, kun en paremmastakaan tiedä... 8)
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tunnuthan tuota jo jyvällä olevan :),

mites jos koklaa ottaa sähköt pois kylmäsuuttimelta. vaikutus?, jos kerta meinaat jotta soosia saa runsaasti.
ootko testerillä käyttäny näkyykö mittään silloin kun vetää henkeä.


vaeltelu:
auraus, väljää nivelissä/ ohjauksessa, laakeri tai sen mutterin tiukkuus...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Testereillä oon käyny aikani, kyllästyin siihen kun ei mitään järkevää tunnu koskaan löytyvän. Alppilan autohuolto Hgissä oli asiantuntevin, mutta silläkin jäi arvailut vialliseen tai ei-vialliseen immuun. Ostin 2 vuotta sitten tehdaskunnostetun Boschin immun->ei sitä eikä tätä vaikutusta. Tuo rikastussuuttimen piuhan irrotus voisi olla tosin hyväkin idea...! Ehkä kokeilen...
Tuosta ajamisen hortoilusta senverran, että olen aurauksen säätöjen suhteen luottanut itseeni, eli on kokeiltu säätöjä harituksesta aina +7mm kokonaisauraukseen ja kaikkea mahdollista siltä väliltä. Ja löysiä kun ei minun konsteilla löydy etu-eikä takapäästä :evil: , niveliä olen vaihdellut (paitsi raidetankojen sisäsellaiset!), takapään reaktiotankojen heloituksia on uusittu, etupäässä tukivarsienhelat uusimatta. Oireena kaamea raideherkkyys, tuuliherkkyys, etupään pidon puute. Kaarteet menee kyllä kuin kiskoilla!
Pitäis varmaan kysellä eri aiheen alla, tuota ajopuolta nimittäin?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Onkos PelleP millon tarkistanut iskunvaimentimien kunnon?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

No jep...onhan noilla nykyisillä orkkis-vaimentimilla jo tahkottu, pian neljä vuotta ja varmaan 120 tuhatta...suattaapa hyvinnii olla että ovat pehmenneet. Katsastustestit eivät kyllä kavalla mitään, eikä tehon puutetta muutenkaan äkkiseltään huomaa. Pumput ovat Saabin tiskiltä ostetut orkkis-Sachsit. Kuin ihmeen kovat ne iskarit pitäis olla?? Niin ja yksi juttu mietityttää. Tehostettu hammastanko toimii kyllä, eikä mainittavaa "aamuväsymystäkään" siinä ole, mutta aikojen saatossa on pinionin hammasvälys päässyt vähän kasvamaan keskiasennossa. Pieni toimintavälys tuntuu ratissa, mutta olen epäillyt,että liukukappaleen jousen jousto voisi saada kummiakin aikaan ajotilanteessa. On käynyt mielessä vähän kiristää sen jousen esijännitystä, mutta milläs se pellistä prässätty iso kuusio(lukko)mutteri avataan, jotta säätöruuvi kiertyy??Entä onko mainitut ruuvit tiivistetty, ts. onko vaarana, että aiheutuu nestevuotoa?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

OK, nyt nää mun jutut meni OT:ksi - kyselenpä hammastankoasiaa uuden aiheen puitteissa. Kiitän mielenkiinnosta ja kommenteista.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

sachsit on hyvii, jos olis Monroet sanoisin heti jotta heitä....
mut eihän koskaan tii, noi katsastustestit ei taida paljoo kertoo iskareista.
Paa nostaen etupää siten jotta ne jousivoiman kompensointipalikat on paikoillaan, sit vielä kerran kyteksit kaikki:
ohjaus nivelet ( puristaa sisempää niveltä kumin päältä kun kaveri hetkuttelee rattii), laakerivälys, pallojen klapit ja kiinnitys...

Yleensä välys on raidetangon sisemmässä nivelessä, eli varmistu ainakin ensin siitä ennenkuin kosket siihen välyssäätöön.
mä kerran taunuksessa otin ohuimman mellalevyn pois siitä kohtaa, heti ei enää ohjaus palauttanu, tarkkaa oli.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Siirsin jo tän hampitanko-topicin omaksi aiheekseen, mutta palataan silti hetkeksi: jos ne raidetangon sisäpäät on väljät ja menee tangot vaihtoon,miten ne saa kätevimmin irti? oon lukenut täältä, että jotkut väsää ne irti hammastanko autossa kiinni, mutta miten se muka onnistuu?
Tähänkin joku jekku olemassa? Millä esim. tartutaan hammastangosta kiinni rikkomatta sitä, jotta raidetangon saa ruuvailtua irti? Millainen lukitus raidetangon sisänivelessä on tässä tehostetussa?

Vai onko ihan vain viisainta sovinnolla irrottaa ne kaikki noin 77 letkua ja putkea ynnä vakaajaa (siltä tuntuu) ja kallistella ja killistellä se tanko työpöydälle??
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tee vaan autossa kii, aloita pelkurin puolelta, se lie helpompi. laikkaa 20 mm kiintoavain pikkulaikan kaarevalla reunalla siten, jotta se kita on vain 4 mm ainepaksuus, siis reunoilta orkkispaksu jotta on vahva.( mä taisin tehdä 19 mm avaimesta)
Se mahtuu tangon avainväliin, se puristettu lukitus aukee kyllä nahkoineen, ainakin meillä aukes. nivelen murikasta voi sit kääntää vaikka moniotepihdeillä. en oo ite paikoillaan duunannu, mut irrallaan oon, kysyin kyllä tekijämiehiltä tän, ettei oo pelkkää kuvitteluu.
lukitus lie aika paha runtata ihan välyksettömäksi, käytä lisäksi jotain ruuvilukitetta jengaan. Momentista en sit tiiäkään, ai sanoo toi harrastekirja 70 Nm
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Täälläkin yksi oikutteleva 2.1 !
Löytyisikö apuja LH 2.4.2 :lle vikakoodi 12223 eli liian laiha seos.
Vaihdettu lambda-anturi HC 10 CO 0,000 02 3.6 ja lambda 1.17.
Lambdan signaalijännite putoaa 0,03 volttiin ja jää sinne.Ei vaihtele niinkuin pitäisi.
Ajoittain käynti aaltoilevaa.
Kaikki liitokset/maadoitukset tarkistettu.
Olisiko seuraavaksi uusittava IMM ?

Apuva kaipaava.
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja valde »

Olihan moottorin lämpötila yli 70 astetta, kun mittasit Lambdan jännitettä?

Jos Lambda antaa 0V myös kuumalla koneella, niin Bentleyn kirjan mukaan vika voi olla Lambdan esilämmitys-piirissä tai sulakkeessa.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Saatan olla väärässäkin, mutta siinä uskossa olen ollut, että lambdan esilämmityskytkentä kykenisi lämmittämään lambda-anturin toimintakuntoiseksi ihan parissakin minuutissa - edellyttäen, että se tosiaan toimii. Muutenhan tietenkin pakokaasut lämmittävät, eli moottorin käyntilämpötilalla ei niin suurta merkitystä ole. Sinänsä käynnin aaltoilu viittaisi hyvinkin vialliseen lambdaan ja itse lambda-arvohan jo kertookin, että seos on kovin laihalla. Lambdan generoiman jännitteen kuuluu fluktuoida eli vaihdella, ts. se about 0,2-1 voltin jännite ei saa olla jämähtänyt paikoilleen mitattaessa. Onhan mittaus varmasti tehty oikein? Eli digitaalisen DCV-mittarin plusa lambda-anturin tuloon (ei esilämmityksen plugi!) ja miinus maihin.

Voit myös simuloida rikasta seosta esim. kytkemällä käyvästä koneesta polttoaineen paineensäätimen alipaineletkun irti tai laihaa seosta järjestämällä ilmavuodon esim. avaamalla öljyntäyttökorkin. Lambdan ulostulojännitteen pitäisi reagoida.

Syökö kone ylimääräisiä aineita? Palaako öljyä, vuotaako kansitiiviste jäähdytysnestettä? Voi ottaa lambda näistä itseensä ja lakata toimimasta...
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

stara kirjoitti:tee vaan autossa kii, aloita pelkurin puolelta, se lie helpompi.
niin, saatat joutua irrottaan tangon runkokiinnityksen ??, en tiiä, mut sehän on aika pikkujuttu... :roll:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tuosta vaeltelusta vaan semmoista että onhan kaikki vanteet (leveys, offset) ja renkaat (koko, pinta, paineet!) samanlaisia? Mulla on kummasti pirssien käytös rauhoittunut kun on korjannut rengaspaineet oikeaksi tai mieluummin vähän yli :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Minuakin on kesällä moottoritienopeuksissa vaeltelu ja tuuliherkkyys vaivanneet.
Eturenkaiden ilmanpaineiden laskeminen on hiukan rauhoittanut menoa mielestäni? Silti sivutuuliherkkyys on pahempi kuin vanhalla hiacella.
Etupaan pito on talvella todella heikko, syyksi epäilen vaimentimia mutta katsastuksessa ei ollut huomauttamista eikä auto pompota muutenkaan.
Mitähän kustantaa kierros kunnon iskareita asennettuina?
900i 2.1 16v -93
Vastaa Viestiin