Og 900 offset?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Og 900 offset?

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Millä offsetillä menee 16 tuuman vanteet alle?
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Mikäs se Aeron vanteessa on, mitkä itsellä alla... editoin heti kun löydän
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

http://jpowell.tripod.com/saab-wheels -sivuilta apinoituna:

6.5"X16" ET27 6.5Jx16 Aero and Super-Aero Rims,
elikkäs jos on noin kapeat 6,5 tuumaiset niin ET27. Jos tarvikevanteet ovat kyseessä niin todennäköisesti ovat silloin vähintään 7tuumaa leveät.
#1430
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Nuo Saabin alkuperäiset 16" on kaikki tarkoitettu tonnariin, eikä satkuun. Satkuun niissä on vähän turhan pieni ET, meinaa kurkkia kaarista yli. Kun verrataan orggis 15" vanteita niin ero offsetissa on 5-7mm joten tuosta äkkiä laskemalla satkuun oikea 6,5x16":lle olisi 32-34.

7x16" ET35 ja renkaina 205/50 on todettu satkuun täydellisesti sopivaksi ja hyväksi ajaa. Tuosta isommaksi taas ei voi offsettia muuttaa kun alkaa ottaa sisäreunasta kiinni ties mihin, ja taas jos vannetta vielä leventää niin vastaavasti offsettia pienennetään...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

käykös nuo 15" sunburstit(tonnarin) 95 kumeilla heittämällä 900 alle?
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

norther7 kirjoitti:käykös nuo 15" sunburstit(tonnarin) 95 kumeilla heittämällä 900 alle?
95? Siis 195/60 tai 195/65 tarkoitat? Ihan sama, molemmat käy heittämällä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Oikein paljon kiitoksia kaikille!
Juuri samoja ajattelin kysellä, kuin mitä täällä on jo kirjoitettukin.
Käytettyjä vanteita hommatessa hyvä olla selvillä offseteistä, että vanteet sopivat varmasti satkuun. Ilmeisesti näillä samoilla mitoilla olevia vanteita löytyy ranskalaisista ja Fordeista?
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

qaw kirjoitti:
norther7 kirjoitti:käykös nuo 15" sunburstit(tonnarin) 95 kumeilla heittämällä 900 alle?
95? Siis 195/60 tai 195/65 tarkoitat? Ihan sama, molemmat käy heittämällä.
Ei mulla tähän mitään ollutkaan. Hetken kun muistelin tarkemmin niin.... Sori.

Mutta pienestä se on kiinni 195/65-15. ET 30 vanteella ei sopinut.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Sukellusvene kirjoitti:Oikein paljon kiitoksia kaikille!
Juuri samoja ajattelin kysellä, kuin mitä täällä on jo kirjoitettukin.
Käytettyjä vanteita hommatessa hyvä olla selvillä offseteistä, että vanteet sopivat varmasti satkuun. Ilmeisesti näillä samoilla mitoilla olevia vanteita löytyy ranskalaisista ja Fordeista?
Joo, mulla on Satkussa TSW 15"x 6,5" et35. Oli mua ennen ollut Sierran alla. Eli Fordin vanteet aika hyvin saabiinkiin käyvät. Pösöön vanteista en sitten tiedä..
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Ranskalaisen vanteessa on et liian pieni, luokkaa 15-20.

Nimim. lekaa olisi tarvittu.

Oli kyllä muuten komeat mutta tuli ulos kaarista. Muistaakseni edessä enemmän kuin takana? Saattoi olla toisin päin, siitä on jo aikaa kun kokeilin.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

meverkko kirjoitti:Mutta pienestä se on kiinni 195/65-15. ET 30 vanteella ei sopinut.
Ihan vaan mielenkiinnosta: miksei? Madallettu auto, turhan korkea kumi ja raapi takakaareen kiinni tms?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

qaw kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Mutta pienestä se on kiinni 195/65-15. ET 30 vanteella ei sopinut.
Ihan vaan mielenkiinnosta: miksei? Madallettu auto, turhan korkea kumi ja raapi takakaareen kiinni tms?
Madaltamaton auto, Yokohaman 195/65-15 kumit, Vanteena 7*15 ET 30 Fondmetal.

Raapi kiinni takaa kaaren "takareunaan" syvälle joustaessa.

Itse asiassa noilla vanteilla hipoi kiinni seuraavatkin renkaat, Nokian NRH2 195/60-15. Vaihdoin tässä vaiheessa taakse uudet progressiiviset jouset sekä uudet Sachsin kaasuiskarit joka nurkkaan. Kiinni raapiminen loppui tähän (periaatteessa kai olisi vieläkin ottanut kiinni erittäin voimakkaassa joustossa).

Kyllästyin kuitenkin siihen, että ET 30 vanteilla heitti mielestäni liikaa kiviä kylkeen, ja vaihdoin alle tonnarin Diamond Spoket. Sen jälkeen ollut muutama muukin tonnarin vanne, 195/60 renkaalla ilman mitään ongelmia. Omalla 5,5" ET 38-40 vanteella 195/60 renkaan kanssa ei mitään ongelmia tietystikään ole, ainoastaan se että 195 on hieman liian leveä tuolle vanteelle. Mutta siis vain hieman.

Pistetään vielä hieman kuvitusta:

ekaksi noilla Fondmetalleilla ja 195/65 kumeilla, vasemmanpuoleinen auto.
http://www.saunalahti.fi/~werkko/saabit.jpg

Sitten ne tonnarin Diamond Spoket ja 195/60 kumit Nokian, oikeanpuoleinen auto
http://www.saunalahti.fi/~werkko/saabistit.jpg

Sitten vielä nykyiset tonnarin Soft Spoket ja 195/60 Bridgestone
http://office.vippet.net/servlet/genera ... age=152195
Viimeksi muokannut meverkko, Pe Maalis 10, 2006 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Jep jep. Tarkalla se kyllä on, täytyy myöntää. Siksipä en minä ainakaan suosittele yhtään liian isoja renkaita (esim 195/65 tai 205/60) satkuun :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

meverkko kirjoitti: Madaltamaton auto, Yokohaman 195/65-15 kumit, Vanteena 7*15 ET 30 Fondmetal.

Raapi kiinni takaa kaaren "takareunaan" syvälle joustaessa.
Noissa meverkon raappimisissa varmaan toi vanteen leveys on se ratkaiseva tekijä.

Mutta jos uusia renkaita on hommaamassa niin ei tosiaan voi suositella 195/65 tai 205/60 renkaita 15-tuumasina satkun alle.
Kyllähän molemmilla ajelee jos sellaiset on tullu esim. vanteiden mukana mutta ei oo nätit ja ajotuntumakin on vähän löysä, ainakin omasta mielestä.
Molempia löytyis, ketä ostaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

tetammi kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Madaltamaton auto, Yokohaman 195/65-15 kumit, Vanteena 7*15 ET 30 Fondmetal.

Raapi kiinni takaa kaaren "takareunaan" syvälle joustaessa.
Noissa meverkon raappimisissa varmaan toi vanteen leveys on se ratkaiseva tekijä.
Renkaat vanteineen tuli tosiaan auton mukana, mutta takaisin tähän vanteen numeroihin.

Perustelkaapas mulle nyt tää taas esiin tullut myytti. Miten niin se vanteen leveys vaikuttaisi????

ET = etäisyys vanteen keskilinjasta kiinnityspintaan

Mitä merkitystä sillä on kiinni ottamiseen onko vannetta tästä keskilinjasta puolelleen 3" vaiko 3,5". Keskilinja = ET määrittää missä kohti se rengas on. Se rengas on kuitenkin ihan samassa kohdassa riippumatta siitä onko 6" vaiko 7" vanne jos ET on sama. Rengas se on mikä kiinni ottaa.

Se on eri asia jos vanne ottaa kiinni esim. jousilautaseen, silloin on vanteen leveydestä ja ET:stä kiinni.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin