Startti... menee hermot...
Startti... menee hermot...
Elikkäpätä... auto yrittää käynnistää niin kuuluu vain naks(solenoidi?). Otin nopastani startin turboon ku näytti hiilten vaihto vaativan parempaa kolvia. Ensimmäinen starttaus ja käyntiin lähti kuin enkeli(riemu oli rajaton). Ajoin 100km ja auto seisoi jokusen tunnin ja naks. Pari iskua rengasavaimella ja vruum. Ja ny taas oli yön seisomassa ja naks. Ei prkl... ku nyt... ... menee hermot.. apuva?!?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Epätodennäköistä, että kaksi starttimoottoria prakaisi noin. Kannattaa aloittaa tarkistelemalla maadoitus, startin herätejohto ja akun piuhat.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
joo noin on,
päämaadoituksen putsaus, solenoidin abikon kireyden tarkistus, starttikaapeli lisämaaksi testeissä, akun kondis tietysti, katso että varmasti lataa, laturin maa ja herätepiuha, 6 keppanaa tässä vaiheessa, ja eikun tulille.
saattaa kyllä olla sonenoidivikaakin, jos toi varaosa on seissy pitkään, niin kostunu jne, liikkuvat heiluu yhtä huonosti kuin konepistoolin iskuri kastuttuaan pakkasella... jne...
päämaadoituksen putsaus, solenoidin abikon kireyden tarkistus, starttikaapeli lisämaaksi testeissä, akun kondis tietysti, katso että varmasti lataa, laturin maa ja herätepiuha, 6 keppanaa tässä vaiheessa, ja eikun tulille.
saattaa kyllä olla sonenoidivikaakin, jos toi varaosa on seissy pitkään, niin kostunu jne, liikkuvat heiluu yhtä huonosti kuin konepistoolin iskuri kastuttuaan pakkasella... jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
niin ja hiiliä ei sit voi tinata ymmärtääkseni, koska taitaa sulaa kovissa startisessioissa, taitaa vaatia paremmat juotosaineet ( tämä siksi kun puhuit kolvista)
mutta kyllähän sitä agan pilliäkin kait kolviksi haukkuvat jne....
mutta kyllähän sitä agan pilliäkin kait kolviksi haukkuvat jne....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
myydään solenoidi uusi
siis 99 solenoidi uusi musta 20€ tarvitsevalle
itse ostin eka tehdaskunnostetun startin, naksutti heti kun laittoi paikalle, sitte vaihdoin uuden solenoidin, sama juttu, sitte vaihdoin virtalukonpohjan, eikä vaikutusta. hermot meinasi mennä.. sitte lopuksi vaihdoin johtosarjan mikä katkeaa tuulilasin alareunaan niin tuli kuntoon.. purin vanhan sarjan ja huomasin. että 1johto sarjassa enää muutamalla säikellä kiinni. johdon huomasi vasta kun olin puukolla repinyt eristeen pois johtosarjan päältä...
voi kans panna oman piuhan sille solenoidille esim startin syötöltä, ja kierrättää se sisänapin kautta, saa testattuu onko vika sisäpiirissä vai solenoidissa/ startissa. saa ehkä siirrettyä remppaa sopivaan aikaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jep, nostetaas tätä aihetta taas ylös..
On niin samat oireet meitsin satkussa..
Viimeisen puolivuotta on lähtenyt vaihtelevasti käyntiin. Viime viikonlopun reissussa kuudesta startista 5 piti hoitaa työntämällä Festariautomeininkiä
Vikakuvaus: solenoidi sanoo naks, mutta startti ei pyöri. Jos odottaa hetken niin saattaa yhtäkkiä käynnistyäkkin.
Maadoitus on putsattu, välillä kokeiltu "lisämaadoituksellakin", muttei vaikutusta. Starttia on koputeltu, solenoidia on koputeltu...Virtalukko toimii, koska puhaltimet sun muut vermeet saa virtaa. Solenoidin liittimet on puhdistettu.
Ongelma voi olla poissa viikon, kunnes taas yhtäkkiä esiintyy.
Eilen kokeilin himaan päästyäni startata juuri sammutetun auton. Kaksi kertaa lähti tulille, kun taas kolmannella yrittämällä ei kuulu kuin *naks*...
Akku on uusi ja pyörittää niin vimmatusti kun vaan pyörittää.
On niin samat oireet meitsin satkussa..
Viimeisen puolivuotta on lähtenyt vaihtelevasti käyntiin. Viime viikonlopun reissussa kuudesta startista 5 piti hoitaa työntämällä Festariautomeininkiä
Vikakuvaus: solenoidi sanoo naks, mutta startti ei pyöri. Jos odottaa hetken niin saattaa yhtäkkiä käynnistyäkkin.
Maadoitus on putsattu, välillä kokeiltu "lisämaadoituksellakin", muttei vaikutusta. Starttia on koputeltu, solenoidia on koputeltu...Virtalukko toimii, koska puhaltimet sun muut vermeet saa virtaa. Solenoidin liittimet on puhdistettu.
Ongelma voi olla poissa viikon, kunnes taas yhtäkkiä esiintyy.
Eilen kokeilin himaan päästyäni startata juuri sammutetun auton. Kaksi kertaa lähti tulille, kun taas kolmannella yrittämällä ei kuulu kuin *naks*...
Akku on uusi ja pyörittää niin vimmatusti kun vaan pyörittää.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
virtalukossa on ihan omat käjet starttiasennolle, eli muiden valojen toimimisesta ei voi paljoa päätellä.OG900 kirjoitti: solenoidia on koputeltu...Virtalukko toimii, koska puhaltimet sun muut vermeet saa virtaa. Solenoidin liittimet on puhdistettu.
Naksahdus voipi tulla yksinkertaisesti releestä....
eli naksumisen kohta on syytä tietää..
veikkaisin solenoidin kärkien paskaan.tumista.
Eli taas kerran: katso virtakynällä tuleeko virtaskaa solenoidille, jos tulee niin solenoidivika aika varma.
Solenoidia pitää koputella nimenomaan silloin kun starttaa, silloin kärjet voivat nytkähtää parempaan kontaktiin.
tämän pitäisi olla selvää tekstiä sanoi Urho Kekkonenkin joskun 50- luvulla
Niin ja herrasmies ei työnnä autoa, ainakaan automaattia käyntiin
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Juu unohdin tietty mainita, että naksuminen loppuu kun ottaa solenoidin herätepiuhan irti.stara kirjoitti: Naksahdus voipi tulla yksinkertaisesti releestä....
eli naksumisen kohta on syytä tietää..
Mittaisin eilen solenoidille tulevan jännitteen starttiasennossa: 12,2V. Eli virtalukko ja muu johdotus lienee kunnossa.
Taitaapi sitten olla hiilet lopussa startista?
Seuraava kysymys sitten onkin, että pitääkö imusarja ottaa pois jotta saa startin vaihdettua?
Entä saako solenoidin irti jos startti on vielä autossa kiinni? (kaksi ruuvinkantaa on kyllä näkyvissä solenoidin päässä).
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Startin saa vaihdettua imusarja kiinni. Kytkinkotelon (sen muovisen) joutuu irroittamaan raolleen, että saa pultit irti. Startin tukiraudan irroittaminen lohkosta imusarja kiinni vaatii hermoja, kuten myös startin pujottelu sieltä alta pois. Öljytikku ja muut letkut siinä välissä kätevästi vähän haittaavat.. Hiilet loppu/irti tai moottorin yksi käämi palanut poikki, jolloin startti pyörähtää vain tietystä asennosta satunnaisesti..
Citroen C5, OG900t16
Oliko herätejohto mittaushetkellä kiinni solenoidissa vai irti? Oletko kokeillut antaa solenoidille herätettä suoraan akulta tai laturin plusnavasta tms. "varmasta" jännitelähteestä?OG900 kirjoitti:Mittaisin eilen solenoidille tulevan jännitteen starttiasennossa: 12,2V. Eli virtalukko ja muu johdotus lienee kunnossa.
http://townsendimports.com/Web/electric ... ircuit.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00