Startti... menee hermot...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900Ruisku
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 15:06
Paikkakunta: Oulu/Raahe

Startti... menee hermot...

Viesti Kirjoittaja 900Ruisku »

Elikkäpätä... auto yrittää käynnistää niin kuuluu vain naks(solenoidi?). Otin nopastani startin turboon ku näytti hiilten vaihto vaativan parempaa kolvia. Ensimmäinen starttaus ja käyntiin lähti kuin enkeli(riemu oli rajaton). Ajoin 100km ja auto seisoi jokusen tunnin ja naks. Pari iskua rengasavaimella ja vruum. Ja ny taas oli yön seisomassa ja naks. Ei prkl... ku nyt... 8O ... menee hermot.. apuva?!?
SvenskaAeroplanAktieBolaget
*88' 900 T8 http://www.minunauto.com/?3436
*85' 90
Viihteella.com
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Epätodennäköistä, että kaksi starttimoottoria prakaisi noin. Kannattaa aloittaa tarkistelemalla maadoitus, startin herätejohto ja akun piuhat.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

joo noin on,
päämaadoituksen putsaus, solenoidin abikon kireyden tarkistus, starttikaapeli lisämaaksi testeissä, akun kondis tietysti, katso että varmasti lataa, laturin maa ja herätepiuha, 6 keppanaa tässä vaiheessa, ja eikun tulille.
saattaa kyllä olla sonenoidivikaakin, jos toi varaosa on seissy pitkään, niin kostunu jne, liikkuvat heiluu yhtä huonosti kuin konepistoolin iskuri kastuttuaan pakkasella... jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

niin ja hiiliä ei sit voi tinata ymmärtääkseni, koska taitaa sulaa kovissa startisessioissa, taitaa vaatia paremmat juotosaineet ( tämä siksi kun puhuit kolvista)
mutta kyllähän sitä agan pilliäkin kait kolviksi haukkuvat jne....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7696
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

myydään solenoidi uusi

Viesti Kirjoittaja mestari »

siis 99 solenoidi uusi musta 20€ tarvitsevalle
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sama vika 900 -84, välillä startti vaan naksuu, mutta ei pyöri. Joskus taas saattaa sitten pyöriä ongelmitta. Akku ei ole vanha, laturi pyörii vain yhden hihnan varassa. Uudet hihnat kyllä jo ostettu ja maanantaina vaihtuu.
Maadoitukset varmaan pitää myös putsata. Saa nähdä, miten käy..
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tuo on yleinen vika ainakin 99:ssä. neljä starttia kolmessa autossa ollut tuollaisia naksuttajia..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Taitaa täälläkin olla yx naxu lisää listaan. Elikäs tämä -84 satkun vimpain, josta kirjoitellut ja tätäkin ketjua lukemalla alan samankaltaiseen vikaan yhä vahvemmin kallistua. Ja siis myös aiemmin saamiini kommentteihin viitaten.

t. MarkoL
viirut
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 18:09
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja viirut »

itse ostin eka tehdaskunnostetun startin, naksutti heti kun laittoi paikalle, sitte vaihdoin uuden solenoidin, sama juttu, sitte vaihdoin virtalukonpohjan, eikä vaikutusta. hermot meinasi mennä.. sitte lopuksi vaihdoin johtosarjan mikä katkeaa tuulilasin alareunaan niin tuli kuntoon.. purin vanhan sarjan ja huomasin. että 1johto sarjassa enää muutamalla säikellä kiinni. johdon huomasi vasta kun olin puukolla repinyt eristeen pois johtosarjan päältä...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

voi kans panna oman piuhan sille solenoidille esim startin syötöltä, ja kierrättää se sisänapin kautta, saa testattuu onko vika sisäpiirissä vai solenoidissa/ startissa. saa ehkä siirrettyä remppaa sopivaan aikaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jep, nostetaas tätä aihetta taas ylös..

On niin samat oireet meitsin satkussa..
Viimeisen puolivuotta on lähtenyt vaihtelevasti käyntiin. Viime viikonlopun reissussa kuudesta startista 5 piti hoitaa työntämällä :evil: Festariautomeininkiä :wink:

Vikakuvaus: solenoidi sanoo naks, mutta startti ei pyöri. Jos odottaa hetken niin saattaa yhtäkkiä käynnistyäkkin.

Maadoitus on putsattu, välillä kokeiltu "lisämaadoituksellakin", muttei vaikutusta. Starttia on koputeltu, solenoidia on koputeltu...Virtalukko toimii, koska puhaltimet sun muut vermeet saa virtaa. Solenoidin liittimet on puhdistettu.
Ongelma voi olla poissa viikon, kunnes taas yhtäkkiä esiintyy.

Eilen kokeilin himaan päästyäni startata juuri sammutetun auton. Kaksi kertaa lähti tulille, kun taas kolmannella yrittämällä ei kuulu kuin *naks*...

Akku on uusi ja pyörittää niin vimmatusti kun vaan pyörittää.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

OG900 kirjoitti: solenoidia on koputeltu...Virtalukko toimii, koska puhaltimet sun muut vermeet saa virtaa. Solenoidin liittimet on puhdistettu.
virtalukossa on ihan omat käjet starttiasennolle, eli muiden valojen toimimisesta ei voi paljoa päätellä.
Naksahdus voipi tulla yksinkertaisesti releestä....
eli naksumisen kohta on syytä tietää..
veikkaisin solenoidin kärkien paskaan.tumista.
Eli taas kerran: katso virtakynällä tuleeko virtaskaa solenoidille, jos tulee niin solenoidivika aika varma.
Solenoidia pitää koputella nimenomaan silloin kun starttaa, silloin kärjet voivat nytkähtää parempaan kontaktiin.
tämän pitäisi olla selvää tekstiä sanoi Urho Kekkonenkin joskun 50- luvulla :)

Niin ja herrasmies ei työnnä autoa, ainakaan automaattia käyntiin :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

stara kirjoitti: Naksahdus voipi tulla yksinkertaisesti releestä....
eli naksumisen kohta on syytä tietää..
Juu unohdin tietty mainita, että naksuminen loppuu kun ottaa solenoidin herätepiuhan irti.

Mittaisin eilen solenoidille tulevan jännitteen starttiasennossa: 12,2V. Eli virtalukko ja muu johdotus lienee kunnossa.

Taitaapi sitten olla hiilet lopussa startista?
Seuraava kysymys sitten onkin, että pitääkö imusarja ottaa pois jotta saa startin vaihdettua?
Entä saako solenoidin irti jos startti on vielä autossa kiinni? (kaksi ruuvinkantaa on kyllä näkyvissä solenoidin päässä).
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Startin saa vaihdettua imusarja kiinni. Kytkinkotelon (sen muovisen) joutuu irroittamaan raolleen, että saa pultit irti. Startin tukiraudan irroittaminen lohkosta imusarja kiinni vaatii hermoja, kuten myös startin pujottelu sieltä alta pois. Öljytikku ja muut letkut siinä välissä kätevästi vähän haittaavat.. Hiilet loppu/irti tai moottorin yksi käämi palanut poikki, jolloin startti pyörähtää vain tietystä asennosta satunnaisesti..
Citroen C5, OG900t16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11545
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

OG900 kirjoitti:Mittaisin eilen solenoidille tulevan jännitteen starttiasennossa: 12,2V. Eli virtalukko ja muu johdotus lienee kunnossa.
Oliko herätejohto mittaushetkellä kiinni solenoidissa vai irti? Oletko kokeillut antaa solenoidille herätettä suoraan akulta tai laturin plusnavasta tms. "varmasta" jännitelähteestä?

http://townsendimports.com/Web/electric ... ircuit.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin