900 i16 ´91 sähköhäröä...(Toimii taas!!)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

900 i16 ´91 sähköhäröä...(Toimii taas!!)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Edit: lopusta löytyy selostus korjauksesta

Veikkauksia, mistä löytyy löysä/hapettunut liitos tai jotain vastaavaa.

Oireet, lämpömittarin neula pomppas yhtäkkiä jonkun kummentä astetta ylemmäs. Eli kylmänä nousee lähelle puoliväliä. Samaan aikaan alkoi oirehtia siten, että saattaa sammua yhtäkkiä kuin avaimesta kääntämällä. Eikä välttämättä käynnisty. Starttaa kyllä, muttei yritäkkään. Sitten yhtäkkiä esim vartin odottelun jälkeen lähtee kuin ei mitään.

Tämä alkoi kovien pakkasten jälkeen kun lämpötila tipahti nollaan.
En ole päässyt vielä autoa tutkimaan, mutta sen verran asiaan netistä hain alustusta että joku maadoituspiste saattaa olla syypää. Syylärin edessä oleva piste se ei ole kun sen olen syksyllä puhdistanut ja rasvannut huolella. Onko jossain tuskaisen syvällä kojelaudan uumenissa joku paikka joka ois yhteinen virtalukolle ja lämpömittarille??

Kiitos sille joka vaivautuu kommentoimaan!
Viimeksi muokannut Marko A, Pe Huhti 14, 2006 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mittariston takana on ainakin joku maadoituspiste, ainakin vanhemmissa oli sellanen rima johon sai abikoja tökkiä.

Valitettavasti ei tullu katteltua tuosta uudemmasta miten maadoitus oli hoidettu ku käytin kojelaudan pois tuosta ässästä.
Muutama maadoitusjohto tuli ainakin siihen vilkkureleen yläpuolelle johon ei pääse käsiksi kuin polvisuojan irroittamalla.

Ja tais siinä konepellin avausvivun yläpuolella olla paksumpi maadoituspiuha mutta se saattaa olla vaan maadoittamassa tuota poikittaispalkkia. Sähkökirjassahan noi maadoituspaikat olisi ilmoitettu mutta ei ole nyt hollilla ku vuoden 86 kirja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

uskon vahvasti että olisi silti tuo syylärin vieressä oleva. itsellä oli täysin samat oireet, lämmöt tapissa ja sammuili yhtäkkiä tai kun laittoi jotain sähkölaitteita päälle esim. vilkut takalasinlämppärin tms...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Syylärin etupuolen maadoituspiste ei tunnu vaikuttavan tähän vikaan. Ainakaan en saa sitä sen kummemmin puhdistettua ja vika pysyy edelleen. Osaatteko kertoa tarkemmin G8 (instrumenttipaneelin takana) sijaintia?
Kaiuttimen reiästä se ei näy. Tänään vasta eka kerran pääsi tutkimaan asiaa, eikä ainakaan heti löytynyt syytä. Sähkökaavion perusteella toisaalta tuo kojelaudan takainen joka maadoittaa lämpömittari, ei ole yhteydessä kriittisiin pisteisiin auton käynnin kannalta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Sori kun nostan tätä taas, mutta ei ole vikaa vielä löytynyt (ei kyllä kovin ahkerasti haettukaan ajanpuutteen vuoksi).

Eli eilen tutkin asiaa. Ei välttämättä silti olekaan maadoitusvika. Nyt sain jonkin aikaa mittailla ns. vika päällä ja siinä tilanteessa ei bensapumpulle tule ollenkaan jännitettä. Onko bensapumpun rele tai se toinen ohjausrele yleensä vikaantuvia härpäkkeitä?

Kerkesin jo luulla saaneeni vian hävitettyä maadoituspisteitä puhdistelemalla ja kiristelemällä kun auto ehti käydä pihalla varmaan liki puoli tuntia ilman ongelmia. Pari kertaa sammutin ja starttasin uudelleen. Hyvin pelitti. Koeajolle lähdin ja ensimmäisen poikkitien ylitettyäni (auto tärähti urissa jonkin verran) sammahti jälleen. Edelleen lämpömittari näyttää liian korkeaa arvoa?? Laskee kyllä nollaan jos irroittaa johdon lämpöanturilta.

Bentleyn manuaalin ohjeilla ohitin bensapumpun releen ohjauspiirin jotta pystyi testaamaan pumpun toiminnan. Nätisti hyrisee ja jakotukin seutuvilta kuuluu semmonen hiljainen suhina, mikä lienee ok ja ilmaisee jotain toimintaa olevan. Mutta tosiaan vikatilanteessa ei pumpulle tule jännite ollenkaan.

Manuaali kertoo, että pumpulle ei ohjata jännitettä jos ei tule tietoa "moottori pyörii" joka tulee sytytyksen ohjauksesta. Tämä lienee yksi tarkistuksen kohde, mutta muuten taitaa olla ensimmäinen toimenpide testata uusilla releillä?

Kaikki apu ja kokemukset tervetulleita.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Houbi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 09:03
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Houbi »

mullaki häröilee toi käynti, alko kun ajoin vesilätäkköön ja n.0,5km myöhemmin sammu äkisti. tänään halliin kuivumaan ja toivomaan et sil korjaantuu.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Kampiakselin asentoanturi? Jos tämä pimeenä, luulee bensapumppukin, että moottori on pysähtynyt eikä tarvita syöttöä. Tai sitten ihan asentoanturin liitin, löytyy ainakin 2,1-litraisessa tuolta startin tietämiltä. Kai tuossa sun autossa sit on asentoanturi kampuran hihnapyörän sisässä, vai löytyykö Hall-anturi jakajasta (sama laite itseasiassa kyseessä).

Tuo lämpömittarivika ei minulle auennut. Tuttu vika kuitenkin itsellenikin entisistä autoista. Maadoitusvika saisi aikaan liian pientä näyttöä, värinää viisarissa?? Mitenkäs mittarin anturi? Ja termari ei varmasti ole viallinen?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jakajasta ei löydy anturia, joten taitaa olla siellä kampuran hihnapyörässä. Termari on todella viallinen, eli ei lämpene kunnolla...
Tai siis ainakin ennen tätä vikaa toimi näin. Tiedä sitten tuosta lämpötilan näytöstä, mutta samaan aikaan hyppäs mittari uusille asteille kun alkoi tämä sammuilu.
Ajattelin, että jos itse mittarin käyttöjännitteen maakontakti on huono, ja +12V tulee kunnolla, niin silloinhan maadoittava mitta-anturin näyttämä vääristyy ylöspäin.
Pitänee hommata heti alkuun nuo releet uusiksi, ainakin on helpoin tapa testata. Jos vikailu jatkuu edelleen niin sitten tutkitaan taas lisää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Mulla temppuili kans lämpö- ja pensamittari näyttäen liikaa. Välillä näytti oikein, mut enimmäkseen liikaa. Molempien mittarien takaa löytyy kaksi mutteria, jotka oli löysällä. Kiristyksen jälkeen toiminu normaalisti. Onnistuin kopeloimaan homman kajarin reiästä.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

OK, noin päinhän se mittari kai sittenkin käyttäytyy, jos maatto huono. Ja tuo maatto siellä mittariston takana voi tosiaan olla vikapää. Kiristely on hyvä, mittariston vain mielellään tuolloin irroittaisi. Itse sain bensamittarista värinät ja vajaanäytön pois ihan vain tarkkaan truuttaamalla vähän kontaktienpuhdistusainetta (ei voiteleva CRC) niiden nastojen liitoskohtiin, ja sormin vähän painelin kontakteja.

Lämpömittarin anturitkin voivat mennä viallisiksi, ja eri anturit voivat antaa vähän erilaisia näyttöjä mittariin. Tästä kokemus. Kaikkiaan koko lämpömittari on vähän sellainen suuntaa-antava, mun mielestäni.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ja tuo maatto siellä mittariston takana voi tosiaan olla vikapää.
Ilmeisesti juuri tuota ohjekirjan maadoituspiste G-8:a en löytänyt kun katselin. Kuskin vasemman polven yläpuolella vilkunreleiden vieressä on yksi piste. Mutta nuo auton sisäpuoliset maadoituspisteet on kyllä siinä kunnossa, ettei ne kiristelemällä parane. Mieluummin päinvastoin. Ovat toisinsanoen erittäin hyvässä kunnossa. Korkeintaan joku soittimen asennuksen yhteydessä irroitettu piste voi olla hieman tökerömmin laitettu. Ainoastaan tuo syylärin viereinen piste oli semmonen jota ois voinut epäillä. Mutta kun sekin on puhdistettu ja tarkistettu mittarilla hyväksi kontaktiksi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jälleen tämä tarina jatkuu. Tänään sain ns. hallitusti vian päälle, eli auto tallissa ja kytkikset käsillä kun teki tenän. Kipinä puuttuu. Aikani haarukoitua (Bentleyn manuaali kaverina) vaikuttaa että sytytyspulssin vahvistin ois rikki. Käyttäytyi ikään kuin lämmettyään lopettaisi toiminnan. Nyt teki lopullisen tenän, eikä kipinää ollenkaan.

Täytynee arkipäivänä hakea uusi pulssivahvistin tarvikeliikkeestä. Nyt vain kiinnostaa, onko kellään tosi kokemuksia ko. komponentin hajoamisesta? Käyttäytyykö noin, että lämmettyään lopettaa toiminnan ja lopulta hajoaa kokonaan?

Auton oireet on kuin virta-avaimesta sammuttais. Bentleyn kirjaa seurailemalla päädyin kohtaan jossa tarkastetaan vahvistimen liittimet 4/1 välinen jännite kun virrat laitetaan päälle. Pitäis nousta jännite n.6V:n jonka jälkeen laskea liki nollaan. Jos ei nouse, vaihda vahvistin kertoo manuaali. Käyttöjännite vahvistimelle tulee kun virrat laittaa päälle.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Marko A kirjoitti:Käyttäytyykö noin, että lämmettyään lopettaa toiminnan ja lopulta hajoaa kokonaan?
Edesmenneessä B-moottori petrossani (kärjetön induktiosytkä) oli aikoinaan joko jakajassa tai sytkän ohjausyksikössä samantyyppinen oire. Kone kun lämpesi, kipinä katosi täysin. Vartin odotuksen jälkeen toimi taas moitteetta. Vaihdoin sekä virranjakajan että ohjausboksin ja vika poistui. En koskaan tarkemmin tutkinut, kumpi komponentti ongelman aiheutti.

Samantyyppistä lämpenemisen aiheuttamaa sammuilua on saanut aikaan H-koneen viallinen sytytyksen ohjausyksikkö.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
kp60
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 16:47

Viesti Kirjoittaja kp60 »

Täällä olis kanssa kipinä hukassa(lh 2.4). Välillä lähtee käyntiin ja sitten sammuu hetken päästä kuin veitsellä leikaten, ja tällöin aina kipinä katoaa. Vinkkejä kaivattais kovasti. Uutta sytytyksen ohjainyksikköä kokeilin, ei apua.
Olisko kellään ohjetta miten sais kampiakselin asentotunnistimen mitattua? Jos joku viittis vaikka mitata omasta autosta minkälaisia vastusarvoja pitäis näyttää kun moottoria pyörittää ja mistä navasta.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Terve,

Ikävä kuulla. Samanlaiset oireet täälläkin, joten nähtäväksi jää auttaako syttymoduulin vaihto mitään. Bentleyn manuskassa oli muistaakseni ohjeet myös hall-anturin testaamiseen. Eli testaus tapahtuu EZK-yksiköltä mittaamalla, en nyt muista miten mutta voin katsoa asian kun ehdin.

Tarkoititko muuten vaihdolla sitä mustaa APC-boksin näköistä sytytyksen ohjainyksikköä, vai sitten sytytyksen vahvistinta (Bosch, kännykän kokoinen mokkula)? Mulla epäilyksen kohteena siis tuo vahvistin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin