900 keula natisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

900 keula natisee

Viesti Kirjoittaja swolking »

Morjens kaikille! Onko kellään hajua mikä voisi olla syynä viistokeula-Saabin nitinään? Kuuluu VOIMAKKAASTI kuskin puolen etujousen tietämiltä - riittää, että painelee kevyesti konepellistä ja narina on aika infernaalinen. Vaihtoon on mennyt jo etuiskarit sekä ylä- ja alatukivarren puslat. Jousi näyttäisi olevan ihan normaalissa kunnossa. Ainoat mitkä tulee vielä mieleen, joita en ole vaihtanut, ovat jousikupin nivelen pusla ja jousen pohjaanlyöntikumin päällä oleva ympyränmuotoinen kumi. Voisko nää olla syynä. Meteli on järkyttävä, mut ei viitsis tehdä turhaa duunia, kun ton ylätukivarren irroittamiseksi täytyy irroittaa koko kone, eikä jousikupin nivelen puslaa saa pois ilman irroitusta. Help! 8O
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se ei kuitenkaan natise rattia kääntäessä? Pallonivelistäkin voi tulla natinaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

melkeen voisin sanoa että 100%:sti pallonivelestä tulee ääni :wink:

jos ei väljä, niin pelkkä rasvaus riittää :D

ja ääni sitten häviää kun nostat keulan ylös, että joudut tunkkaamaan vähän pyöräntuentaa ylös että saat paikallistetua äänilähteen.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Onko autossa kallistelunvaimennin edessä? Jos on, voivat tukivarsien päätykumit tai korikiinnityksen helat aiheuttaa narinaa. MoS2 CRC on pika-apu näiden voiteluun. Parasta olisi kuitenkin löysätä vähän kiinnityksiä (irrottaa päätyhelat) ja voidella silikoni-tai molybdeenisulfidirasvalla.

Pallonivelet voivat tosiaan olla potentiaalinen syy narinaan. Joskus tuliterät niveletkin alkavat hetken käytön jälkeen narista. Tutki ensin löysät: jos on, niin uusi niveliä. Tarkista suojakumien kunto. Mikäli nämäkin ehjät, voit toimia seuraavasti: puhdista rasvaliuottimella pyyhkäisten kumin pintaa, tuikkaa injektioruikulla kumin läpi. Varaa ruiskuun molybdeenisulfidivaseliinia 1-2 ml. Neulan paksuus voi olla 0,7 mm luokkaa. Tunnustele neulalla pallon ja kupin rajakohtaa, tämä on helpompaa kuin luulisi. Paina ruiskulla rasvaa niin paljon kuin saat: kumi on tiiviihkö ja alkaa lopulta vastustaa, kun ilma ei pääse pois. Ottaessasi neulan pois tulee reiästä yleensä pikkuisen rasvaa. Pyyhi taas kumin pinta rasvaliuottimella, laita reiän kohtaan tippa pikaliimaa ja hiero sormella nopeasti niin, ettei sormi tartu kiinni. Saat vedenpitävän "pistokohdan".
Sormi lähtee puhtaaksi melkein millä vain. Lopuksi painele jousitusta tai ajele vähän. Narinat loppuu! :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

helppo se kumin panta on avatakkin, niin ei tartte ruiskua.

likaantuuhan siinä, mutta ei tarvitse pyörtyä kesken remontin jos pelkää neuloja :lol:

ihan kelpo idea tuokin kyllä ja nopea...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kyä kait ton natinan ny pystyy paikallistaan , jos kerta paikoillaankin saa natiseen.
panee kuunnellen apuvälineillä jos ei muuten.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Aika saletisti pallonivel sanoisin. Kaverilla ihan just samat oireet ja syynä yläpallo.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Mulla oli nopassa tuollaista natinaa ja meinasi mennä hermo.
Sain silloin vinkin että ohutta moottoriöljyä paksuhkoon injektioneularuiskuun ja pari putkiloa kumeista sisään. Loppu meinaan narina siitä autosta siihen paikkaan! Että tuollainen auttoi minulla. Ei tullut enää takaisin ääni, ajoin pitkän kuuman kesän ja syksyn jälkeen myin auton pois muista syistä.

P.S. Pistelin sillä piikillä kaikki kumit läpi mitäs moottoritilasta löysin.
Ne neljä isompaa pyöreetä auton kulmissa jätin kummiskin rauhaan 8O

t. MarkoL
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Mites sitten jos kuuluu natinaa/rutinaa, ei kuitenkaan napsumista, silloin kun rattia kääntää oikealle ja kiihdyttää kevyesti tai ajaa tasakaasulla? Tämä siis kuuluu lähinnä normaalissa risteysajossa silloin kun rattia käännetään vain jonkin verran. Jos parkkipaikalla veivaa tappiin asti, mitään ääntä ei kuulu. Myöskään pelkkä ratin kääntely ei aiheuta natinaa, vedon täytyy olla päällä. Pallonivel(et)kö..?
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Meikällä ainaki keula nitisi ku oli etuiskarin alapään kiinnike revennyt irti :D
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Nyt helpotti...

Viesti Kirjoittaja swolking »

Tungin ruiskulla rasvaa palloniveleen ja kesti viikon ennen kuin rasva löysi tiensä oikeaan kohtaan. Olin jo palaamassa Motonetista hakemasta uutta palloniveltä kun natina loppui. Tulipahan ostettua uusi pallonivel varalle... :D
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Vastaa Viestiin