satku sammuilee ihmeellisesti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

satku sammuilee ihmeellisesti

Viesti Kirjoittaja apina »

elikkäs otin satkun tossa pari päivää sitten seisonnasta oli seisonut joku3kk. no akku oli tyhjä vaikka latasin sen ennen seisomaan laittoa. no kun autolla ajaa niin eka sammuu stereot ja sitten auto. mutta joskus ennen auton sammumista rundari menee 0 kierroksille ja jos painaa pari kertaa kaasua voimakkaasti niin se pomppaa sieltä ylös ja sitten joutuu ajamaan parkit päällä menee ehkä noin 20min normaalisti kunnes taas stereot sammuu ja auto perään.toivottavasti joku tajusi tästä jotain kun tuli hieman epäselvästi selitettyä kiitos jo etukäteen vastauksista
petteri
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 18:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja petteri »

kannattaisi mitata lataako laturi?
moottorin käydessä akun navoista pitäisi tulla jotakin 14v.
#2502
9000cs 2.0t -97
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Laturi??
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
^saabisti^
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Joulu 10, 2005 23:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ^saabisti^ »

Kylhä se varmaa laturi on.... itelläni oli edellisessä autossa sama ongelma vuosi sitten :evil:
http://www.tehoa_lisaa.com/muulla_ei_valia
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie suosittelisin ihan ekana tutkimaan akkukaapelit ja sen etupalkin maapisteen. Jotenkin tuo haiskahtaisi maadoitusongelmalta, eihän laturia tarvita siihen, että auto käy, jos akussa vaan on virtaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 18:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja petteri »

missä asustelet Apina? onko ongelma jo selvinnyt?
#2502
9000cs 2.0t -97
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja apina »

Helsingissä asustelen. Eipä ole selvinnyt vaikka kaikki maadoituskohdat olen putsannut ja kaapelit olen tarkastanut no pitääpä kääntya huoltamon puoleen kun noi laturi hommat ei oikein itteltäni onnistu saavat siellä sitten mittailla ja availla laturia
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

apina kirjoitti:Helsingissä asustelen. Eipä ole selvinnyt vaikka kaikki maadoituskohdat olen putsannut ja kaapelit olen tarkastanut no pitääpä kääntya huoltamon puoleen kun noi laturi hommat ei oikein itteltäni onnistu saavat siellä sitten mittailla ja availla laturia
Lähteekö se sitten käyntiin vai meneekö akusta samalla potku ja uusi lataus edessä? Jos näin, niin voi se akkukin olla kuollut. Esim. Bilteman jotkut akut tuppaavat kuolemaan kohtuullisen nopeasti.

Ja eikös tuo laturi tarvinut jostain herätevirran? Oliko jopa niin, että se tuli latauksen merkkivalon kautta ja jos oli polttimo kärtsännyt, niin ei ladannut (tässä voin olla ihan ulalla...)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

iikoo kirjoitti:Ja eikös tuo laturi tarvinut jostain herätevirran? Oliko jopa niin, että se tuli latauksen merkkivalon kautta ja jos oli polttimo kärtsännyt, niin ei ladannut
Väite on faktaa. Herätevirta laturille tulee mittaristossa olevan latauksen 2-wattisen latauksen merkkivalon kautta. Jos polttimo on palanut tai polttimon johto irti laturilta, ei lataa.

Polttimon voi testata ottamalla herätejohdon liittimen irti laturilta ja maadoittamalla sen. Pitää vaan muistaa laittaa johto takaisin ja oikeaan liittimeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja apina »

jos päästää sammumaan niin eipä se käyntiin lähde mutta on tuo akkukin jo niin vanha että uuden hankinta on palkka päivänä edessä
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja apina »

no niin nyt on sitten laturi vaihdettu uuteen ja nuo mittariston valotkin saatu palamaan, ainoa asia mikä enää on niin kun laittaa vilkun päälle niin ei näy kojetaulussa mutta ulkona näkyy mutta ei ainakaa nyt vielä haittaa tiedä mitä katsastus sedät sanoo sitten tuosta. kiitos kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

apina kirjoitti:ainoa asia mikä enää on niin kun laittaa vilkun päälle niin ei näy kojetaulussa mutta ulkona näkyy mutta ei ainakaa nyt vielä haittaa tiedä mitä katsastus sedät sanoo sitten tuosta. kiitos kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan
Jos laturi oli rikki, niin voisi olla ihan merkkilamppu vika
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Latausvalon kautta tuleva herätevirta tarvitaan ainoastaan startissa. Laturi kyllä herää ilman lamppuakin, kun antaa koneelle kierroksia about 3000-4000rpm. Meillä oli veneessä lataus tolleen, ennenkuin korjasin latausvalon kytkennän. Ihmeteltiin, että miks ei lataa, mutta sit kun ajoi täysillä, niin laturi heräsi. Volttimittarista näki hyvin, että se rupes lataamaan täyskaasulla. Se 2.5 litran bensasisälaitakone Mercuruiser kun ei kierrä 4500rpm:ää enempää, niin hikisesti sai laturin heräämään kaasuttamalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Toissapäivänä "Rusoposki" sammui liikennevaloihin, eikä jaksanut enää startata.

Auto saatiin lisävirralla käyntiin, mutta sammui tyhjäkäynnillä. Huomattiin, ettei latauksen merkkivalo pala, kun virrat laittaa päälle.

Eli latauksessa tyhjäkäynnillä oli jotain vikaa ja alle puoli vuotta vahna akku on pikkuhissukseen kaupunkiajossa, liikennevaloissa ruuhkissa odotellessa kai tyhjentynyt(?)

Noh, auto pistettiin taas käyntiin ja runsaalla kaasulla, valot ja tuuletin sammuksissa, pääsin kotio asti.

Irrotin vasemman etukaiuttimen ja totesin merkkivalon ehjäksi. Ehdin jo purkaa puoli kojelautaa tutkiakseni merkkivalon virran/jännitteeensaantia, kun paikallinen saab-guru pisti viestiä, että siinä laturin merkkivalon liittimessä on kaksi ylimääräistä johtoa, jotka ei sinne alunperin kuulu. Lisäksi latauksen merkkivalon polttimo oli vaihdettu 1,2W:ksi alkuperäisen vihreäkantaisen 2.0W:n sijaan.
Vaihdoin polttimon ja otin extrajohdot pois ja merkkivalo syttyi virrat päälle laitettaessa.
Auto käyntiin ja latausjännite näytti tyhjäkäynnillä 13.8V.

Pitänee tutkia myöhemmin, mihin nuo kaksi laturista irroitettua, jälkiasennettua johtoa menee.

Josko ostais varalta Motonetista jännitemittarin kojelautaan ja kytkis sen akulle...
OG900i -88
VW 1300 -70
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja apina »

vika muuten löytyi. virranjakajasta oli murtunut se liitoskohta eli se johto joka tulee siihen kylkeen ja aiheutti tämän vian nyt on korjattu nippusiitellä siihen kiinni. no joo tulipa selittettyä monimutkaisesti ja vaikeasti :D
Vastaa Viestiin