
LEGENDAARINEN TUPLAYSI
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
LEGENDAARINEN TUPLAYSI
Hei. Mikä tekee tuplaysistä niin legendaarisen..vai tekeekö mikään. Eli onko Saabismin ruumiillistuma kunnon vanha tuplaysi. Kyllähään 900 on paljon parempi kuin 99 mutta mikä tekee tuplaysistä niin maineikkaan verrattaessa sataseen tai vaikkapa ysikuuppaan? Eli pidänkö vielä suhteellisen hyvin kulkevan tuplaysini vm-83 enkä vaihtaisi sitä muutaman vuotta nuorempaan sataseen. 

Tjaa, tää on taas niitä juttuja, että toinen tykkää, toinen ei.
Omasta mielestäni, ysiysit ovat hienoja autoja. Niissä on jotenkin enemmän tunnelmaa kuin 9satkuissa. Vanha 99 herättää aina lämpimiä ajatuksia, mutta vanha satku vain lähinnä sääliä. Jotenkin satkut ovat tuplayseihin verrattuna liian moderneja. Toisaalta olihan 99 silloin 60-luvun lopulla todella moderin näköinen auto verrattuna muihin sen aikakauden pirsseihin.
Kuuppaan verrattuna ysiyseissä on kuitenkin juhlavan isot tilat ja tekniikkakin on uudempaa ja luotettavampaa?, ainakin uudemmat h-moottoriset, kuten sinunkin vm-83. Ja onhan ysiyseissä tehoakin paljon enemmän kuin ysikuupassa.
Jos ysiysisi kulkee hyvin edelleen ja on luotettava menopeli, niin itse ainakin suosittelisin sillä ajelemista edelleen. Toisaalta tekisi mieli neuvoa, että osta hieman uudempi satku käyttöautoksi ja jätä tuplaysi "harrasteautoksi". Pidä sitä kuin kukkaa kämmenellä, mutta muista kuitenkin ulkoiluttaa säännöllisesti. Sillä kuten täällä foorumeissa esim lucaf on monesti todennut, tuplaysit ovat voimakkaasti katoava luonnonvara nykyään ja hyvistä yksilöistä kannattaa nyt pitää huolta.
Omasta mielestäni, ysiysit ovat hienoja autoja. Niissä on jotenkin enemmän tunnelmaa kuin 9satkuissa. Vanha 99 herättää aina lämpimiä ajatuksia, mutta vanha satku vain lähinnä sääliä. Jotenkin satkut ovat tuplayseihin verrattuna liian moderneja. Toisaalta olihan 99 silloin 60-luvun lopulla todella moderin näköinen auto verrattuna muihin sen aikakauden pirsseihin.
Kuuppaan verrattuna ysiyseissä on kuitenkin juhlavan isot tilat ja tekniikkakin on uudempaa ja luotettavampaa?, ainakin uudemmat h-moottoriset, kuten sinunkin vm-83. Ja onhan ysiyseissä tehoakin paljon enemmän kuin ysikuupassa.

Jos ysiysisi kulkee hyvin edelleen ja on luotettava menopeli, niin itse ainakin suosittelisin sillä ajelemista edelleen. Toisaalta tekisi mieli neuvoa, että osta hieman uudempi satku käyttöautoksi ja jätä tuplaysi "harrasteautoksi". Pidä sitä kuin kukkaa kämmenellä, mutta muista kuitenkin ulkoiluttaa säännöllisesti. Sillä kuten täällä foorumeissa esim lucaf on monesti todennut, tuplaysit ovat voimakkaasti katoava luonnonvara nykyään ja hyvistä yksilöistä kannattaa nyt pitää huolta.

9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Katso ja näe
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... gassa.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... assa2.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... sessa.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Links/Walk1.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Links/Walk5.html

http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... gassa.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... assa2.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... sessa.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Links/Walk1.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Links/Walk5.html
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pitkä elinkaari
Vastailin jo Suomi24:n puolella, mutta toistetaan tähän samat jorinat:
Minusta ankanpyrstön legendaarisuus tulee siitä, kuinka edistyksellinen perusajatus siinä oli tullessaan markkinoille 60-luvun lopussa. Siinä mielessä ysikuuppa edeltäjineen on kyllä vähintäänkin yhtä legendaarinen!
Eli ysiysin perusrakenne säilyi lähes sellaisenaan aina vuoteen 1993 saakka, jolloin ogysisatasen valmistus päättyi.
Mutta silti ja juuri siksi: Satku on oikeasti tuplaysin edelleenkehitelmä ja uudempi versio samasta aiheesta, vaikka ysiysiä tehtiinkin pitkään satkun rinnalla. Tottakai vaihdat uudempaan malliin, jos ja kun joskus vaihdat! Sehän riippuu eniten siitä, missä kunnossa "legendasi" on ja vieläkö jaksat sitä hoitaa.
Ja kun vaihdat uudempaan, mieti samalla vaihdatko paljonkin uudempaan! Siistejä ja hyväkuntoisia satkujakin alkaa olla vaikea löytää vaikka niitä toki paljon vielä on - enimmäkseen tyytyväisillä omistajillaan!
Minusta ankanpyrstön legendaarisuus tulee siitä, kuinka edistyksellinen perusajatus siinä oli tullessaan markkinoille 60-luvun lopussa. Siinä mielessä ysikuuppa edeltäjineen on kyllä vähintäänkin yhtä legendaarinen!
Eli ysiysin perusrakenne säilyi lähes sellaisenaan aina vuoteen 1993 saakka, jolloin ogysisatasen valmistus päättyi.
Mutta silti ja juuri siksi: Satku on oikeasti tuplaysin edelleenkehitelmä ja uudempi versio samasta aiheesta, vaikka ysiysiä tehtiinkin pitkään satkun rinnalla. Tottakai vaihdat uudempaan malliin, jos ja kun joskus vaihdat! Sehän riippuu eniten siitä, missä kunnossa "legendasi" on ja vieläkö jaksat sitä hoitaa.
Ja kun vaihdat uudempaan, mieti samalla vaihdatko paljonkin uudempaan! Siistejä ja hyväkuntoisia satkujakin alkaa olla vaikea löytää vaikka niitä toki paljon vielä on - enimmäkseen tyytyväisillä omistajillaan!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Onkos täällä muita jotka olis saikannu niiden alkupään 99 kans, mulla oli aikoinaan semmonen trumppa koneinen, toisaalta harmittaa sen hukkaaminen, toisaalta ei.
Harraste pelinä semmonen olis ehdoton, mutta käytössä ei (siis onhan ne jo sen ikäisiäkin että ei raaski käyttöautoksi ottaakkaan
)
Ite tykkään että peltipuskuri 99 on eräs kauneinpia luomuksia, toki myöhemmäkki, mutta erityisesti ne alkupään.
Harraste pelinä semmonen olis ehdoton, mutta käytössä ei (siis onhan ne jo sen ikäisiäkin että ei raaski käyttöautoksi ottaakkaan

Ite tykkään että peltipuskuri 99 on eräs kauneinpia luomuksia, toki myöhemmäkki, mutta erityisesti ne alkupään.
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa! Todella silmänruokaa. Vielä kun laittaisit tuohon alkuperäisen maskin niin tämä saabisti ei pysyisi nahoissaan!!dimebak kirjoitti:Katso ja näe![]()
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... gassa.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... assa2.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Li ... sessa.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Links/Walk1.html
http://personal.inet.fi/koti/dimebak/Links/Walk5.html

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
99:jä on rekisterissä 5600, mutta viime vuonna niitä poistui rekisteristä 1700. Jos tuo vauhti jatkuu niin mikä on tilanne muutaman vuoden päästä?iku kirjoitti:Sillä kuten täällä foorumeissa esim lucaf on monesti todennut, tuplaysit ovat voimakkaasti katoava luonnonvara nykyään ja hyvistä yksilöistä kannattaa nyt pitää huolta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
[quote="lucaf]99:jä on rekisterissä 5600, mutta viime vuonna niitä poistui rekisteristä 1700. Jos tuo vauhti jatkuu niin mikä on tilanne muutaman vuoden päästä?[/quote]
Kyllä se näin on. Muutaman vuoden kuluttua meillä on sama tilanne kuin 90 -luvun alussa kajakkien kanssa. No onhan niitä nyt riesaksi asti ja sitten ei kuitenkaan. Kun nyt näet kajakin liikenteessä,s e on ilmiö. Sama tilanne on tuplaysien kanssa. Muistakaan -84 oli viimeinen vuosimalli ja mikäs vuosi nyt on? Ei niitä loputtomiin riitä.
Ja Hennalle: Älä ihmeessä hukkaa toimivaa ja kunnossa olevaa tuplaysiäsi pois. Kadut sitä vielä. Hintaa sillä ei juurikaan ole nyt mutta arvoa viiden - kymmenen vuoden kuluttua kyllä.
Kyllä se näin on. Muutaman vuoden kuluttua meillä on sama tilanne kuin 90 -luvun alussa kajakkien kanssa. No onhan niitä nyt riesaksi asti ja sitten ei kuitenkaan. Kun nyt näet kajakin liikenteessä,s e on ilmiö. Sama tilanne on tuplaysien kanssa. Muistakaan -84 oli viimeinen vuosimalli ja mikäs vuosi nyt on? Ei niitä loputtomiin riitä.
Ja Hennalle: Älä ihmeessä hukkaa toimivaa ja kunnossa olevaa tuplaysiäsi pois. Kadut sitä vielä. Hintaa sillä ei juurikaan ole nyt mutta arvoa viiden - kymmenen vuoden kuluttua kyllä.
Viimeksi muokannut vesapo, Ke Helmi 11, 2004 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Nää on niin yksilöllisiä juttuja ja yksilöitä ovat sekä autot että niiden omistajatiku kirjoitti:Toisaalta tekisi mieli neuvoa, että osta hieman uudempi satku käyttöautoksi ja jätä tuplaysi "harrasteautoksi".

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Näin on
Meilläkin on kotona sisätiloissa odottamassa eläkepäiviään isännän vanha 99. Joka sai väistyä ykkösauton paikalta isännän hommattua pakettiauton.
Se on nyt ollu sielä pari vuotta mutta on joka kesä öljytty ja muutaman kerran vuodessa ulkoilutettu. Auto on -83 viininpunainen helmi ollu meillä vuodesta -85 ja aivan priimakunnossa ajettu 283tkm
Se on nyt ollu sielä pari vuotta mutta on joka kesä öljytty ja muutaman kerran vuodessa ulkoilutettu. Auto on -83 viininpunainen helmi ollu meillä vuodesta -85 ja aivan priimakunnossa ajettu 283tkm
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Itse olen haikein mielin katsonut myös näitä lukuja, joista Luca mainitsi.
Ostin juuri pari viikkoa sitten '76 96L:n, juuri sen takia että se on niin upea ja harvinainen nykypäivänä, ja sen ominaisuudet ja ulkonäkö miellyttää silmääni, ja siinä on järjellä valmistettu auto Suomen oloihin, kuten kaikki muutkin vanhat saabit.
Uusia, suorastaan naurettavia paskaräpellyksiä tulee markkinoille ties mistä telkkaripajasta kaukoidästä, ja ahtautumisennätykset ja "tipalla pidemmälle" -kilpailut ovat muodissa.
Ottaa niin päähän, mihin Suomi on EU:n myötä kadonnut.
Kaipaan todella 80 lukua, kaipaan sitä, vaikka olinkin silloin vasta pieni poika.
Joo, mutta asiaan, kaikki saabit ovat yksilöäitä, pidä niistä huolta.
Ostin juuri pari viikkoa sitten '76 96L:n, juuri sen takia että se on niin upea ja harvinainen nykypäivänä, ja sen ominaisuudet ja ulkonäkö miellyttää silmääni, ja siinä on järjellä valmistettu auto Suomen oloihin, kuten kaikki muutkin vanhat saabit.
Uusia, suorastaan naurettavia paskaräpellyksiä tulee markkinoille ties mistä telkkaripajasta kaukoidästä, ja ahtautumisennätykset ja "tipalla pidemmälle" -kilpailut ovat muodissa.
Ottaa niin päähän, mihin Suomi on EU:n myötä kadonnut.
Kaipaan todella 80 lukua, kaipaan sitä, vaikka olinkin silloin vasta pieni poika.
Joo, mutta asiaan, kaikki saabit ovat yksilöäitä, pidä niistä huolta.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace