Satku (i16) hukkasi nesteensä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Satku (i16) hukkasi nesteensä

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tuo mun ex-i16 oli kaverilla eilen hukannut nesteet, oli jättänyt lähtemättä liikkeelle, kun huomasi, että lämmöt nousi normaalisti, mutta lämmintä ei tullut hyttiin.

Kaveri lisäsi 2 litraa 8O jäähynestettä. Missään ei näkynyt kosteita kohtia, öljyt olivat siellä missä pitääkin ja oikean väriset, jäähyneste oikean väristä / makuista, ja tosiaan vuotokohtia ei näkynyt. Kone käynnistyy ja käy nätisti (eli ei vaikuttaisi pahvivialta, jolloin käynnistäessä käy yleensä vajailla) eikä myöskään pakokaasuissa ole jäähynesteen merkkejä.

Mistä vikaa hakemaan? :? Ei muuten väliä, mutta jos ostan tuon joskus takaisin, niin haluan sen ehjänä. 8)

Lisäys: Eikä hytissä haise neste, joten kennokin on pois vikakoihteista.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ettei vaan kaveri kuulu autoilijoihin jotka eivät katso koskaan konehuoneeseen.
Tulee vaan mieleen että nestepinta on vajennut piiiitkän ajan kuluessa, ja nyt pinta vain tuli niin alas ettei lämppärin kenno enää saanut vettä.
Jos parilitraa nestettä häviää lyhyessä ajassa, täytyy jossain kyllä näkyä märät jäljet.
Veikkaan nesteen "hävittäjäksi" puhkikulunutta syyläriä. Sekin tosin yleensä näkyy höyryämisenä liikennevaloissa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

MacTurbo kirjoitti:Ettei vaan kaveri kuulu autoilijoihin jotka eivät katso koskaan konehuoneeseen.
Tulee vaan mieleen että nestepinta on vajennut piiiitkän ajan kuluessa, ja nyt pinta vain tuli niin alas ettei lämppärin kenno enää saanut vettä.
Jos parilitraa nestettä häviää lyhyessä ajassa, täytyy jossain kyllä näkyä märät jäljet.
Veikkaan nesteen "hävittäjäksi" puhkikulunutta syyläriä. Sekin tosin yleensä näkyy höyryämisenä liikennevaloissa.
Kuuluu, valitettavasti. Itse kuitenkaan en muista joutuneeni tuohon autoon nestettä lisäilemään, kuin ostopäivänä, jolloin oli vain desin vajaa. Harmittaa vaan, kun tarkoitus olisi tosiaan ostaa tuo yhtenä kappaleena joskus takaisin vielä.

Onko nyt oletettavissa, että autosta on päässyt jotain hajoamaan? Eilen nestetankkauksen jälkeen kyllä lähti ja kävi nätisti, ilman oikkua ja lämmintäkin tulee, lämmöt ei heittelehdi jne..

Ihan pientä höyryä on keulassa joskus näkynyt, mutta paha sanoa onko jäähynestettä, kun yleensä huomasin asian kosteilla keleillä, jolloin syyläri (ja koko auto) oli muutenkin märkä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

nestehukka

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Taisi olla se kesä kun Saab-klubin kesäpäiville oltiin Porvooseen lähdössä koko perheellä, vaunu oli jo perässä ja takakontti oli satkusta lastattu viikon kestävää reissua varten niin...

Jokseenkin näin olisin voinut lohkolämmittimen nestevuodon aiheuttaman pikarempan aloittaa, mutten aloita. Porraslaatalle ajaminen ja pari tuoretta nestepisaraa herättivät epäilykset ja vaihtoon menivät lohkolämmittimen vastus ja "vastuksen jalka". Ei välttämättä aiheeton vian etsinnän kohde, kuten ei lämppärin hanakaan. Hana kylläkin valuttaa kabiiniin tennarin kärjelle ja haisee.

teevee P:n Vee
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: nestehukka

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

P:n Vee kirjoitti:Morjens!

Taisi olla se kesä kun Saab-klubin kesäpäiville oltiin Porvooseen lähdössä koko perheellä, vaunu oli jo perässä ja takakontti oli satkusta lastattu viikon kestävää reissua varten niin...

Jokseenkin näin olisin voinut lohkolämmittimen nestevuodon aiheuttaman pikarempan aloittaa, mutten aloita. Porraslaatalle ajaminen ja pari tuoretta nestepisaraa herättivät epäilykset ja vaihtoon menivät lohkolämmittimen vastus ja "vastuksen jalka". Ei välttämättä aiheeton vian etsinnän kohde, kuten ei lämppärin hanakaan. Hana kylläkin valuttaa kabiiniin tennarin kärjelle ja haisee.

teevee P:n Vee
Lohkista en tarkastanut, hyvä vinkki, kiitos.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vesipumppu paikallistettiin vikakohteeksi, alapuolelta valuu neste pihalle. Kai sieltä kansipahvikin on mennyt, kun tekee jo kuplaa paisuntasäiliöön. Taas huomaa mitä tapahtuu, kun autoja ei pestä / huolleta / tarkasteta koskaan.. :cry:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lefa42 kirjoitti:Taas huomaa mitä tapahtuu, kun autoja ei pestä / huolleta / tarkasteta koskaan.. :cry:
Olen ollut ittekin melkonen oloneuvos noiden auton huoltojen suhteen koko talven. Torstaina kuiten menee Turbo huoltoon ja muutama osa saa vaihtua (vetarin suojakumet, polttoaineen suodatin jne.). Itsekin nuo voisi vaihtaa mutta Anni on tallissa ja vaiheessa. Senkin voisi laittaa iskukuntoon mutta on vähän hämärän peitossa koska noita kesärenkaita saa pitää (laiska olen, en jaksa pyöräyttää talvikumeja alle :lol: ).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

no johan on, kevätoireita saabissa? mulla meinaan kans vesipumppu vuotaa, mut nyt meni ilmeisesti laturikin... kaiket pakkaset kesti mut sit kun koittaa kevät niin sit hän rupee vaatimaan uutta osaa
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

dimebak kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Taas huomaa mitä tapahtuu, kun autoja ei pestä / huolleta / tarkasteta koskaan.. :cry:
Olen ollut ittekin melkonen oloneuvos noiden auton huoltojen suhteen koko talven. Torstaina kuiten menee Turbo huoltoon ja muutama osa saa vaihtua (vetarin suojakumet, polttoaineen suodatin jne.). Itsekin nuo voisi vaihtaa mutta Anni on tallissa ja vaiheessa. Senkin voisi laittaa iskukuntoon mutta on vähän hämärän peitossa koska noita kesärenkaita saa pitää (laiska olen, en jaksa pyöräyttää talvikumeja alle :lol: ).
Ottaa päähän, kun jotkut naureskelee asenteelleni auton kunnon suhteen, kun laitan huonoonkin autoon yleensä rahaa juuri huoltojen ja pikkukorjausten verran, toiset vain ajavat niin kauan kuin liikkuu.. :(

Pääasia on nyt kuitenkin, että tuohon autoon on vaihdettu vesipumppu, eikä näyttäisi nyt kuplivan, lämmintä tulee ja lämmöt eivät vispaa. Vesipumppu siis oli pettänyt ja heitti vedet ulos.

Oman muistikuvani mukaan vaan ensimmäisen 99:ni kanssa kävi siten, että kun pumppu oli vaihdettu, meni 2vko ja sitten kansipahvi, kertakin vähillä nesteillä on liikaa..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin