900i -88 käy kylmänä kolmella pytyllä jonkinaikaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

900i -88 käy kylmänä kolmella pytyllä jonkinaikaa

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Perhanan 900i -88 suappi kiukuttelee, kävi tuossa aamusella kylmänä jo tovin, ennen kuin neljäs pytty tuli mukaan. Lähti ekalla käyntin näillä pikkupakkasilla (-5).
Samaa vikaa oli n. kuukausi sitten, pakkasta -15C. Lähti käyntiin vaivalloisesti, kävi noin pari minuuttia kolmella pytyllä.


-ei vie jäähdytysnestettä paljoa(!), pistin max-kohtaan syksyllä, nyt oli min asennon yläpuolella. Liikennevaloissa vaikuttais syyläri höyryävän välillä...
-Kävi huollossa kaks viikkoa sitten, tulpat vaihdettiin. Huoltomies kertoili, että yhden tulpan kierteiden kans oli ongelmia (likaa tms). Kertoi puhdistaneensa ne ja nyt pitäis olla ok
-Ei lähde kovilla pakkasilla käyntiin (-20). -10C saa houkutella muutaman kerran.
-Tulpanjohdot "vaikuttaa/näyttää" uudehkolta
-Bensaa menee matka-ajossa n. 10l/100km, kaupungissa >12l/100km
-Kohta auto on sisäänajettu, eli menee 300t rikki..)
-Uusi akku vaihdettu n. 2vko sitten
-Olen ollut huomaavinani nykyisin nykimistä tasaisessa ajossa alle kuudenkympin vauhdissa. Ei väliä onko kone kylmä tai lämmin. Kun kiihdyttää tai jarruttaa moottorilla niin se tapahtuu tasaisesti.

Ajattelin vaihtaa kannen tiivisteen, se on korjaustoimenpiteistä luultavasti huokein vaihtoehto. Vai kannattaisiko vahtaa koko kansi? Ehkäpä niitä saa käytettynä edullisesti?
Lisäksi kokeilen kevyesti kylmässä koneessa kiristää tulppia, auki niitä tuskin kannattaa ottaa.
TUossa pöydällä on käytetty lämpöaikakytkin, se on myös vaihtolistalla.
Oisko muita ideoita, jotka kannattaa tarkistaa?
Käpälöin noita kaikennäköisiä piuhoja konepelti auki, kone käydessä tuossa kadunvarressa, ainakin tulpanjohdot vaikutti olevan kiinni.

Jos ne tulpan kierteet on paskana, niin se on vissiin lohkon vaihto eessä?
OG900i -88
VW 1300 -70
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tulpan kierteet on siis kannessa tietysti. haku-toiminnolla löytyy keskusteluja joissa sököt kierteet on korjattu helicoililla esim

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20022
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33434

mutta tuskin noi tulpan kierteet on syynä kolmella käymiseen? mulla kävi yks auto kolmella aamuisin, puoli vuotta ja +10tkm annoin asian olla kunnes oire paheni niin että piti tehdä jotain. kansi vaihdettiin, yks pakoventtiili oli sökö. samaisesta kannesta oli muuten kans kahden tulpan kierteet sököt, ja pääsin siitäkin ongelmasta samalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900i -88 käy kylmänä kolmella pytyllä jonkinaikaa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tpsaab kirjoitti:Jos ne tulpan kierteet on paskana, niin se on vissiin lohkon vaihto eessä?
Tulpat ja niiden kierteet on kannessa kiinni, ei lohkossa.

Kokeilisin kyllä ensin "perusjuttuja" kuntoon, ennen kuin lähtisin kansitalkoisiin. Eli jakajan kansi ja pyörijä, sytkän pääteaste, tulpan johdot (saattaa näyttää hyvältä, vaikka on sudet). Mitkäköhän tulpat "huoltomies" laittoi?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: 900i -88 käy kylmänä kolmella pytyllä jonkinaikaa

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

V.J.S kirjoitti:
tpsaab kirjoitti:Jos ne tulpan kierteet on paskana, niin se on vissiin lohkon vaihto eessä?
Tulpat ja niiden kierteet on kannessa kiinni, ei lohkossa.

Kokeilisin kyllä ensin "perusjuttuja" kuntoon, ennen kuin lähtisin kansitalkoisiin. Eli jakajan kansi ja pyörijä, sytkän pääteaste, tulpan johdot (saattaa näyttää hyvältä, vaikka on sudet). Mitkäköhän tulpat "huoltomies" laittoi?
Aivan, siis kannessahan ne on.

Huoltomiehen laittamista tulpista ei oo tietoa, en usko että niissä on vikaa, koska vika oli ennen tulppien vaihtamista.

Perskeles, täytynee tutkia tuota sytytyspuolta, ajella tovi ja mahdolliseti valmistautua alkukesästä kannenvaihtoon, jos/kun tuo pahenee.

Ei viitsisi vaihtaa turhaan niitä osia, joissa ei oo vikaa.

Kerran kuplavolkkarissa oli sama vika, paitsi että kävi kolmella myös lämpimänä, syynä huonosti kiinnioleva tulpan johto (uusi). Vika löytyi irrottamalla yks tulppa kerrallaan ja katsomalla kipinää. Pari kertaa tuli sähköä näpeille
OG900i -88
VW 1300 -70
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Eiköhän se ole ihan perinteinen, elikkä joku suutin vuotaa ja/tai sitten k-jetti ruutaa liikaa bensaa kylmänä..

Kokeileppa joku kerta kylmänä startata kylmäkäynnistyssuuttimen johto irti.

Meikälle oli satkuaikoina vähän turhankin tuttua hommaa.. aika moni aamu ennen töihin lähtöä meni tulppia kuivaillessa..
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mun 900i -88 saappi teki viime keväänä samankaltaista oireilua... Parin viikon ihmettelyn jälkeen tilanne muuttui siihen että kävi kahdella ja täristi niin maan p:sti. Syynä tulpat, tulpanjohdot ja CRC:lä töhritty virranjakaja. Olin siis vastikään joltain maajussilta auton hommannut.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

sarka kirjoitti:Mun 900i -88 saappi teki viime keväänä samankaltaista oireilua... Parin viikon ihmettelyn jälkeen tilanne muuttui siihen että kävi kahdella ja täristi niin maan p:sti. Syynä tulpat, tulpanjohdot ja CRC:lä töhritty virranjakaja. Olin siis vastikään joltain maajussilta auton hommannut.
Ja kaikki vaihtamallako homma parani?

Btw kutsutaanko tuota kylmäkäynnistyssuutinta noissa saabin manuaaleissa käynnistysventtiiliksi?
http://onki.homedns.org/saab/Korjausinf ... s48-97.pdf
manuaalin sivu 54, pdf sivu 7
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tpsaab kirjoitti:Btw kutsutaanko tuota kylmäkäynnistyssuutinta noissa saabin manuaaleissa käynnistysventtiiliksi?
Juu, sama osa on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ei tulpistakaan koskaan tiedä. Yksi 8-ruisku teki mulla juuri noin uusilla bosch-tulpilla (W7DC), lähes joka kerta. Vaihdoin NGK:t takaisin eikä kertaakaan oireillut enää.. :roll:
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Tulpat siis uudet, mutta onko oikein säädetty ja puhtaat? Tarkistapa ne alkuun. Ja nuo puheet pyörijän sekä jakajankannen kunnosta myös ihan hyviä, kannattaa tarkistaa. Jos kerran vielä tulpanjohdotkin kunnossa (tutki vastusmittarilla arvot ja kääntele varovasti samalla-> jos vastus kasvaa tai on ääretön, johto kaput).

Mun vanhassa iivarissa oli tuota oiretta alkuun. Suuttimet taisivat vuotaa. Nämä voit testata tutkimalla suihkun muodon eri syötöillä (kaikki suuttimet lasipulloissa, pumppu toiminnassa, ilmamäärämittarin levyä nostaen) ja tarkastamalla vuodot. Oliko se nyt, ettei puoleen minuuttiin saa tulla kuin tippumaton tippa suuttimen kärkeen, kun syöttö lakkaa.

Jos ei näistä apua, taitaa olla pahvi tai kansi tai venttiilit.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

K-jetin ihanuuksiin kuuluu että jos lähdet heti kylmällä koneella liikenteeseen niin saattaapi kastella tulapt , sen verrabn reilusti ruutaa ainetta. -5 astetta on pahin lämpö 15 v. kokemuksella. Mutta jos käy heti 3 pytyllä ku lähjteekäyntiin ja ei koskekkaan kaasuun niin kansi tai sen paffi suurin todennäköisyys.
Ite oppinut että käyttää konetta kylmänä tyhjäkäynnillä ( jos auto seissyt vaikka puoli päivää pakkasessa ) pari minsaa et kierrokset alkaa tippuun eli kylmäkäyntiluisti alkaa sulkeen ilmaa niin pelaa hyvin ja ei kastele tulppia .
Laitto tulpat kuin tulpat niin saattaa kastua. Nyt on Berun 4 kärki sellaiset ja saanut 2 kpl kasteltua tänä talvena kun ei malta lämmittää sekunttiakaan enne ajoa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

toms kirjoitti:K-jetin ihanuuksiin kuuluu että jos lähdet heti kylmällä koneella liikenteeseen niin saattaapi kastella tulapt , sen verrabn reilusti ruutaa ainetta. -5 astetta on pahin lämpö 15 v. kokemuksella. Mutta jos käy heti 3 pytyllä ku lähjteekäyntiin ja ei koskekkaan kaasuun niin kansi tai sen paffi suurin todennäköisyys.
Ite oppinut että käyttää konetta kylmänä tyhjäkäynnillä ( jos auto seissyt vaikka puoli päivää pakkasessa ) pari minsaa et kierrokset alkaa tippuun eli kylmäkäyntiluisti alkaa sulkeen ilmaa niin pelaa hyvin ja ei kastele tulppia .
Laitto tulpat kuin tulpat niin saattaa kastua. Nyt on Berun 4 kärki sellaiset ja saanut 2 kpl kasteltua tänä talvena kun ei malta lämmittää sekunttiakaan enne ajoa.
Ainiin jäi tuossa kertomatta näistä lisäoireista, nyt kun muistan, että eka kerralla tapahtui seuraavaa, ennen tulppien ja akun vaihtoa:

1. Kone käyntiin muutaman kerran starttaamalla, valokatkaisin kiiinni (akussa oli silloin vähän virtaa). Pakkasta -15
2. Puolisen minuuttia taisi käydä, varovasti kaasuttelin, että laturin valo sammuu. Se palaa aina heti käynnistyksen jälkeen, kunnes pistää kaasua.
3. Pistin valot päälle ja samantein kosla sammui
4. Lähti heti käyntiin (taas ilman valoja), mutta kolmella pytyllä
5. Lähdin varovasti liikkeelle ja neljäs pytty tuli messiin parin minuutin päästä liikennevaloissa

Mittailen nuo johdot, putsailen virranjakajan kannen ja otan piuhat pois tuosta (kylmä)käynnistysventtiilistä.
Katsotaan miten käy.
OG900i -88
VW 1300 -70
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Eli tais kastella tulpan/..t.
Jos aina aamulla tärähtää kolmella tulille niin sitte kantta ja paffia syyttämään moisesta.
Itelläkin oppinut että jos vaikka -15 asteesta starttaa niin ekalla se ei jää tulille vaan kun starttaa ja lähtee ekakerran käyntiin niin silloin se käy vähän huonosti. Sammuttaa heti ja laittaa heti virrat päälle , odottaa virrat päällä 5 sekkaa ja sitte startaa. Kone käy heti paremmin ja sitte vaan odottelee tyhjäkäynnillä muutaman minsan ja käyttää kierroksilla kerran ennenkuin tarjoo vaihdetta ja lähtee päästeleen.

Ilmeisesti 5 sekan odotus virrat päällä lämmittää kylmäkäynntiluistia, paineensäädintä ja kylmäkäyntianturia että huijaa niinku kone olisikin lämpimämpi kuin onkaan , eli ei "ryypytä" liikaa / liian vahvalla seoksella.

Meillä on ollut tämä kosla 16 vuotta ja aina on pitänyt toimia näin.
Autolla oli ajettu 150 000 km kun tuli taloon ja nyt n.465 000 ajettuna miksikään ei ole kylmäkäynnistys rituaalit muuttuneet.

Siskolla oli samanikäinen ruuta ja samat poppakonstit oli silläkin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

toms kirjoitti:Eli tais kastella tulpan/..t.
Jos aina aamulla tärähtää kolmella tulille niin sitte kantta ja paffia syyttämään moisesta.
Itelläkin oppinut että jos vaikka -15 asteesta starttaa niin ekalla se ei jää tulille vaan kun starttaa ja lähtee ekakerran käyntiin niin silloin se käy vähän huonosti. Sammuttaa heti ja laittaa heti virrat päälle , odottaa virrat päällä 5 sekkaa ja sitte startaa. Kone käy heti paremmin ja sitte vaan odottelee tyhjäkäynnillä muutaman minsan ja käyttää kierroksilla kerran ennenkuin tarjoo vaihdetta ja lähtee päästeleen.

Ilmeisesti 5 sekan odotus virrat päällä lämmittää kylmäkäynntiluistia, paineensäädintä ja kylmäkäyntianturia että huijaa niinku kone olisikin lämpimämpi kuin onkaan , eli ei "ryypytä" liikaa / liian vahvalla seoksella.

Meillä on ollut tämä kosla 16 vuotta ja aina on pitänyt toimia näin.
Autolla oli ajettu 150 000 km kun tuli taloon ja nyt n.465 000 ajettuna miksikään ei ole kylmäkäynnistys rituaalit muuttuneet.

Siskolla oli samanikäinen ruuta ja samat poppakonstit oli silläkin.

Ei käy aina kolmella startatessa (ainakaan tähän asti). Vasta kaks kertaa tapahtunu, kuukauden sisällä.
Pitääkö pumppailla kaasua vai kosketko koko pedaaliin?

Joo nämä autowanhukset on aika persoonia. Kuplavolkkari ei lähde käyntiin jos auto on yhtään ylämäessä..ja lähtee kuin palmun alta vaikka on ollu hangessa koko talven...Joka koslalla omat käynnistysrituaalit...

Pitänee ottaa päivän lehdet aamulla mukaan ja lukea autossa, konetta lämmitettäessä:)
OG900i -88
VW 1300 -70
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

En koske kaasuun. Pikkusen voit käyttää kierroksia jotta laturinvalo sammuu mut ei muuten ehkä kannata. Itellä on oikein kylmänä tyhjäkäynti reilut 1500 rpm et valo sammuu sen takia. Miten sulla kylmäkäyntikierrokset ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin