Jos lähdetään siitä ,että (8v -> 16v)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Jos lähdetään siitä ,että (8v -> 16v)

Viesti Kirjoittaja taunu »

tottakai kannatta,niin mitä vaatii 8v muuttaminen 16 venaseksi?
Joo,tupakkia ja bissee...ja aikaa.
Onko ees mahdollista?
Mitä tilpehöörejä se vaatii jne?
Mitä sanoo moiseen konttorin ukko?

Nii ja jos jossain on juttuu tästä jo niin laittakaa linkki mulle sinne.
Ite en taas löytäny!
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Kannen vaihto 8v->16v verrataan moottorin vaihtoon

Tarvit 16v kansi, jakopää imu/pakosarjat, mikäli 8v on lh-jet niin ruiskuhilppeet siihen (mikäli ei niin askartelet siihen ruiskun joko K-jetistä tai lh-jetistä, jälkimmäinen vaatii hieman enemmän piuhaa sekä ohjaus boxit)
Männistä en tiedä miten käy.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ehkä vaan helpointa nakata koko 16V kone kokonaisena kiinni.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Eikös noi romppeet tuu sit yhtä kalliiks ku koko kone?
Vois olla helpompi vaihtaa koko motti.
No,jos tekisin niin,ni miten paljon siinä olis hommaa ja mitä pitäs lisätä/muuttaa?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

taunu kirjoitti:Eikös noi romppeet tuu sit yhtä kalliiks ku koko kone?
Vois olla helpompi vaihtaa koko motti.
No,jos tekisin niin,ni miten paljon siinä olis hommaa ja mitä pitäs lisätä/muuttaa?
Jos haet budjetti ratkaisua niin suosittelen hommaamaan mahdollisesti 16v-satkun, tekniikan luovuttajaksi, niitä saa kohtuu halvalla. Siinä on sen verta urakkaa ruveta "palapelinä" noita palikoita keräämään..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Jarrut pitää vaihtaa myös ja mahtaa olla myös kallistuksen vakaajat eteen.

Konttorille sopii varmasti kuhan kaikki tarvittavat on tehty. Prosentteja tulee koneesta(kuuluu vaidelaatikko, ja kytkin myös) 21% ja jarruista muistaakseni 14%(mutta jos katsastat ensin vaihdetuilla jarruilla ei tule lisäprosentteja ja saat vähän enemmän liikkumavaraa rakenteluun) ja siinäpä se raja meneeki eli 35%(muutos katsastuksella), tosin 50% on ehdoton raja jos haluaa muutakin vaihtaa esim mittaristo mut maksaa enemmän..
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kallistuksen vakaajia ei taida olla vakiona kun 16v turbossa.
Elikka ei tartte laittaa, jarrulevyt on 16v:ssä tuuletetut joten ne menee vaihtoon.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kallistuksenvakaajat ON vakiona 88-89 i16:ssa, taas n. 90 eteenpäin ne poistuu. Niitä nyt ei kuitenkaan kukaan katsastusinssi sinne kaipaa. Missään 900:ssa ei ole ollut vain edessä, ne on aina sekä edessä että takana tai sitten ei ollenkaan.

Jarruissa ei ole _mitään_ eroa kaasarin ja 16v turbon välillä. Ainoastaan, jos jarrut vaihtuu vanhoista uusiksi, mutta sitä muutosta taas ei tarvitse tehdä koska vanhatkin kelpaa siihen 175hp+25% asti.

Moottoriin ei kuulu vaihteisto. Johan se selvästi AKEn prosenttitaulukossakin lukee. Sama vanha vaihteisto kelpaa todennäköisesti turbokoneellekin asti, tämä selviää vaihteiston sarjanumerosta. Vihjeitä mitä pitää aikuisten oikeasti vaihtaa: http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... distus.gif

Suurin hommahan tuossa muutoksessa tulee olemaan ruiskun sähköissä. Kannattaa muuten ihan tosissaan puntaroida että onko järkeä tehdä i8:sta i16, jos turbosta oli kyse niin sitten asia on tietysti hieman eri.

Jos lähtökohtana on i8, niin täältä löytyy halvalla T8-kone mihin ei tarvitse kuin ahdin ja pakoputki lisätä ja senkun lyö paikalleen, kaikki hilppeet on mukana... tehoa & vääntöä kuitenkin ihan eri tavalla kuin i16:ssa :)
Viimeksi muokannut qaw, Ti Maalis 21, 2006 08:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Mitäs,jos vaan tota kasii laittelis ja jättäs tommoset haahuilut siksee...
Taidan ostaa jostai hyvän 16v saabin ku eteen tupsahtaa.
Mä vaan en tykkää hirveesti maksella noita vakuutusmaksuja monesta pelistä.Toisaalta yhdestäkään en haluu luopua! :lol:
Pihas olis tommone pökötti diisuli 505 8 heng. farkku ja arvatkaas mitä sen maksuihin palaa hilloo!!
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Nii,muuten mites kun tohon on jo joskus tehty muutoskatsastus,tuottasko se lisä tuskaa muutoksiin yleensä?En tiedä mitä on tehty ja missä,eivätkä saaneet konttorillakaa selville/viitsineet saada,kun on kuulemma niin kauan aikaa!
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ihan vitusti..

mikäs siinä 16v pannussa nyt olis niin ihanaa että semmonen ihan väen väkisin täytyy konehuoneeseen asentaa..

niiden hevosten takia sitä ei kyllä kannata tehdä, kun kuitenki 8-tappisestakin koneesta irtoaa suht kivuttomasti yli 200 kaakkia..

joku on kyllä väittäny, että se olis jotenki vikasempi se k-jet, mutta tiedä sitäkään sitte, kun oon kyllä ajanu omallani ihan kiitettävästi, eikä siinä mitään ylipääsemätöntä ole ollu..

no mutta anyway.. T8 pannu paikalle, ja ihan k-jettinä vaan.. on se ny kumminki toista kun nämä ruiskut..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

taunu kirjoitti:Nii,muuten mites kun tohon on jo joskus tehty muutoskatsastus,tuottasko se lisä tuskaa muutoksiin yleensä?En tiedä mitä on tehty ja missä,eivätkä saaneet konttorillakaa selville/viitsineet saada,kun on kuulemma niin kauan aikaa!
Todennäköisesti muutoskatsastettu vetokoukku. Ei tuota lisähankaluuksia.

Luin vähän huonosti tuota ekaa viestiä, tai oikeammin signaturea, kun eihän siinä viestissä puhuttukaan. Siis jos auto tosiaan on automaatti niin sitten kyllä vaihteistokin menee vaihtoon, ainakin jos turboksi meinaa päivittää.

Turbon automaattikin voi muuten olla kohtalaisen mahdoton löytää, siis menee manuaaliin vaihdoksi...


Suosittelen kyllä vaihtamaan koko auton, i16 saa nykyään jo alle tonnilla, T16 täys- tai matalapaineen alle 1500e. Vähän vaan pitää silmät auki ja malttaa odottaa sopivaa :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Joo,ei se enää kuullostakaan järkevältä.
Onneksi taas kyselin ennen ku aloin hörveltää mitään.
Ei oo mikään kiire ton 16v kanssa,jos kesäksi sais!
Mitä tohon 8v vois tehdä,et sais hiukan lisätehoo irti?
Meinaan sillai edullisesti ja suht helpolla,sillai kuitenki ,et toimintavarmuus säilyy?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

taunu kirjoitti:Joo,ei se enää kuullostakaan järkevältä.
Onneksi taas kyselin ennen ku aloin hörveltää mitään.
Ei oo mikään kiire ton 16v kanssa,jos kesäksi sais!
Mitä tohon 8v vois tehdä,et sais hiukan lisätehoo irti?
Meinaan sillai edullisesti ja suht helpolla,sillai kuitenki ,et toimintavarmuus säilyy?
Edelleen puhutaan ruiskusta, eikä turbosta? Eipä sille voi käytännössä helpolla ja halvalla tehdä yhtään mitään lisätehon toivossa :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

qaw kirjoitti:Edelleen puhutaan ruiskusta, eikä turbosta? Eipä sille voi käytännössä helpolla ja halvalla tehdä yhtään mitään lisätehon toivossa :)
Biltemasta 3,5" kromattu putkenpää: +15hv
Vauhtiraitateippaukset: +20hv
Joku "racing" tarra takalasiin ja tummennuskalvot: +25hv
Karvanopat: 20% lisää alakierrosvääntöä
Erinäinen määrä ledivaloja auton sisä- ja ulkopinnoille: +10hv
Tommy's Billet lintulauta takaloosterin kanteen: 33% jämäkämmät ajo-ominaisuudet jo parkkipaikkanopeuksilla.

Eiköhän noilla päästä jo korkealle diksin katurallikisoissa. :lol:

Niin, eli jos lisätehoja kaipaa, niin turbotekniikka vaan kiinni niin hyvä tulee. Vaparin laittaminen on "hiukan" työläämpää.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin