99:n ruosteongelma
99:n ruosteongelma
Mulla on ollut jo 20 vuotta arkiautona 83-vuoden tuplaysi. Auto on ollut pääsääntöisesti varma ja huoleton kulkuväline. Auto on tekniikaltaan hyvässä kunnossa. Muutama pieni ruosteen alku on vuosien saatossa paikattu lähinnä ovista. Nyt oli tarkoitus korjata oikealta takakaaresta muutama ruostepaikka uuden tarvikekaaren avulla. Yllättäen roiskeläpän takaa löytyikin kämmenen kokoinen pehmentymä. Vieläpä aika läheltä tukivarren kiinnikettä ja bensasäiliötä. Kaverini joka on näissä autellut sanoi hitsausta jo aika vaativaksi hommaksi. Näin vanhaa autoa ei oikein kannata viedä kalliilla liikkeeseen enää korjattavaksi. Lisäksi itseltä puuttuu riittävä taito ja välineet. Alkaa jo pelottamaan auton romuttamolle vienti.. Kysyisinkin viisaammilta, että kannattaako taistelua auton puolesta tälläisessä tapauksessa ylipäätään jatkaa? Jos kannattaa, niin onko Kuopion seudulla ketään tälläisestä hitsiurakasta kiinnostunutta? Ihan älyttömiä kun en pysty maksamaan. Itse osaan kyllä jo sentään massata ja maalata. Kun tajusin ongelman vakavuuden, niin ei ollut tippa silmästä kaukana.. Näin sitä parissa vuosikymmenessä kiintyy peltilehmäänsä.
Re: 99:n ruosteongelma
Jollei autossa tuon enempää mätää ole, niin sehän on suoranainen helmi tuonikäiseksiKukko-99 kirjoitti: Yllättäen roiskeläpän takaa löytyikin kämmenen kokoinen pehmentymä. Vieläpä aika läheltä tukivarren kiinnikettä ja bensasäiliötä. Kaverini joka on näissä autellut sanoi hitsausta jo aika vaativaksi hommaksi.

#1970
kyllä näin on
helppo homma valkoihoiselle miehelle ainut vaan et sen tankin pois otto turvalisuussyistä.
ja perä kontin sivupahvit. siitä se homma etenee
ja perä kontin sivupahvit. siitä se homma etenee
Eipä toi vaikuttanu vielä laisinkaan mahdottomalta tilanteelta. Ainakaan kun on seurannut tämän projektin peltitöitä
Tuolla topicissa on hyviä kuvia paljon, käyhän sieltä hakemassa vähän lohtua.

9-3SC 2.0t Aut. -08
Ihan sairaan luja auto jos ei tuon matkan aikana oo ruostunuviirut kirjoitti:apellapa on käytössä 84 mallin 99 ja ajettu 350000tkm ja ainoat ruosteet on ollu ovien sisäpinnoilla siinä missä on tiiviste. ne on hitsattu joskus noin 10 vuotta sitten ja ei ole sen jälkeen ruostunut mistään. ihme tapaus..

Mut joo, tilannetta näkemättä luulen ettei se loppusiltaan niin vaikea homma olekaan kuin vaikuttaa. Jos laiskottaa niin sillon se on hankalaa

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Kiitoksia vinkeistä ja kannustuksesta. Tilanne ei tunnu enää ollenkaan niin pahalta, kuin mitä se oli eilen tuoreeltaan. Ongelmana tässä nyt on sopivan tilan ja kaluston puute. Muuten kaveri hitsauksen varmaan hoitaisikin, mikäli kiireiltään suinkin ehtisi. Jos täältä ei löydy pelastavaa enkeliä jolla olisi paikka ja välineet, niin joutunee kaiketi soittelemaan ilmaisjakelulehtien hitsausilmoittelijoille.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Sitähän mie tuosta omasta 99:stäkin luulin, -84 ja ~450tkm mittarissa, ruostetta ei näkynyt missään... Vaan menimpä tökkimään sitä tiivistysmassaa saumoista niin karu totuus paljastui, ruostettahan sieltä löytyi (lähinnä etusisäkaarien yläpäät, massa/maalipinta kyllä oli ehjä). Olisihan tuo saattanut vuosia kestää ennenkun olisi tullut edes pahasti läpi, mutta korjailinpa joutessani.viirut kirjoitti:apellapa on käytössä 84 mallin 99 ja ajettu 350000tkm ja ainoat ruosteet on ollu ovien sisäpinnoilla siinä missä on tiiviste. ne on hitsattu joskus noin 10 vuotta sitten ja ei ole sen jälkeen ruostunut mistään. ihme tapaus..
Ei muuten ole tuohon autoon hitsattu kumpaakaan ovea, kuskin puolelta on se vedenpoistoreikä laajentunut n.2x3cm kokoiseksi, mutta tuolla menolla menee vielä vuosia katsastuksesta läpi. Vielä kun löytyisi suoraa peltiä jostakin, kymmeniä kiveniskemiä kuskin puolen kyljessä...

Kannattaa muuten katsoa myös nuo takahelmat sisäpuolelta (2-ovisissa)...! Tuolta jos ruoste leviää niin syö helposti tuon oviaukon alatakalaidan.
EDIT: (mielestäni need-to-know paikkoja ruosteen suhteen)
Ja tietysti takakontista se "sauma" siitä kontin takalaidasta, alhaalta (vaikea selittää, se missä tulee 2 peltiä päällekäin). Tuota ei kyllä näe jos ei tongi niitä massoja pois...
Ja myös niiten helekutin "runkopalkkien?" (jotka tulee koneen alta etujalkotilojen kohdalle) juuret kannattaa tarkastaa sisäpuolelta, vaatii kyllä käytännössä lattiamaton irroituksen/ taas sen massan tonkimisen edestä pois.
Ei nuo mitään ihan heti läpiruostuvia paikkoja taida olla, mutta jos meinaa ko. autoa pitää vielä vuosia...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Kiitoksia taas lisäinformaatiosta. Pitää ruveta nuokin paikat tutkimaan, kunhan saan nykyiset näkyvät reijät umpeen jollain konstilla. Kunpa olisi tullut jo 15-vuotta sitten mieleen, että koria voi huoltaa muutenkin kuin vain pesemällä.. No onneksi teetätin aikoinaan oston yhteydessä sentään ruosteenestokäsittelyn. Tässä se taas nähdään, että tieto lisää tuskaa
.

Nyt on sitten 99 menestyksellisesti katsastettu
. Vuosi tuli taas lisäaikaa laatuautoiluun. Tänä vuonna autoon tulikin ennen katsastusta kukkaron kannalta tuulettava päivitys.
Maaliskuussa tuli jumpattua kärryä seuraavasti:
- Perushuolto (tulpat,suodatin, öljyt, käret, ilmanputsari) itse tehtynä
- Kaksi uutta talvirengasta (Hakkapeliitta 4)
- Uusi lohkolämmitin ja yksi johdonpätkä
- Uusi puola
- Tuplakaasarin säädättäminen
- Ohjauskulmien säätö
- Käsijarrun säätelyä
- Oikean takapyöräkotelon ja kaaren hitsaustalkoot
Nyt pitäisi vielä saada aikaiseksi:
- Kaaren paklailu ja maalaus
- Yhteen iskariin uudet kumit ylös
- Kylkilistat ja roiskeläppä takaisin paikoilleen
Ja kesää odottelee
- Kurkistaminen vasemman takapyörakotelon "salaisuuksiin"
- Helmojen, pohjan ja ovien alaosien massausten "kohentelu"
- vasemmalla vetoakselin tunnelissa reijänalun hitsaus
Vanhan auton kanssa elellessä ei ole ainakaan pulaa pikku puuhastelusta. Onneksi tälläinen puuhailu on kivaa, ja saattaapa sitä aina oppia jotain uuttakin. Vaikkapa hitsauksen lyhyen oppimäärän.. Vuodessa tuli autolla ajettua noin 4000 kilsaa lähinnä kaupungissa lyhyttä työmatkaajoa. Tähän kärryyn maaliskuussa sijoitetulla rahalla olisi kyllä jo saanut ison palan uudempaakin autoa, mutta eihän tuosta enää raaski erota kuin pakon edessä (tai katsastusmiehen
).

Maaliskuussa tuli jumpattua kärryä seuraavasti:
- Perushuolto (tulpat,suodatin, öljyt, käret, ilmanputsari) itse tehtynä
- Kaksi uutta talvirengasta (Hakkapeliitta 4)
- Uusi lohkolämmitin ja yksi johdonpätkä
- Uusi puola
- Tuplakaasarin säädättäminen
- Ohjauskulmien säätö
- Käsijarrun säätelyä
- Oikean takapyöräkotelon ja kaaren hitsaustalkoot
Nyt pitäisi vielä saada aikaiseksi:
- Kaaren paklailu ja maalaus
- Yhteen iskariin uudet kumit ylös
- Kylkilistat ja roiskeläppä takaisin paikoilleen
Ja kesää odottelee
- Kurkistaminen vasemman takapyörakotelon "salaisuuksiin"
- Helmojen, pohjan ja ovien alaosien massausten "kohentelu"
- vasemmalla vetoakselin tunnelissa reijänalun hitsaus
Vanhan auton kanssa elellessä ei ole ainakaan pulaa pikku puuhastelusta. Onneksi tälläinen puuhailu on kivaa, ja saattaapa sitä aina oppia jotain uuttakin. Vaikkapa hitsauksen lyhyen oppimäärän.. Vuodessa tuli autolla ajettua noin 4000 kilsaa lähinnä kaupungissa lyhyttä työmatkaajoa. Tähän kärryyn maaliskuussa sijoitetulla rahalla olisi kyllä jo saanut ison palan uudempaakin autoa, mutta eihän tuosta enää raaski erota kuin pakon edessä (tai katsastusmiehen
