Miksi 90 on aliarvostettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Miksi 90 on aliarvostettu

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Huonoa Saabiahan ei olekaan, mutta miksi 90 on niin aliarvostettu malli? Usein kuuluu puhuttavan, että se on vain köyhänmiehen 900 tai 99: ja 900:n surkea risteytys.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hmm, voi osittain johtua siitä, että ysikympin mallivalikoima oli perin suppea, eikä se sinällään tuonut mitään uutta Saabille. Mallin ikäkin jäi melko lyhyeksi, kun Saabilla keksittiin, että 90:n "markkinaraon" voi täyttää myös karvalakki-kaasari ysisatasella. Itse en kyllä "häpeäisi" ysikymppistä ollenkaan: varmatoiminen ja takuulla oiva kulkupeli. Mutta eipä ole meidän perheeseen kuitenkaan tod.näk. tulossa, niin, koska perheeseen kuuluu jo karvalakkikaasari satku :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Talvipäivillä oli yksi ilahduttavan siisti 90 paikalla. Sininen väriltään. Siinä oli turbon pakoputki! HMM... Pellin alle en päässyt kurkkaamaan :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Itsellä oli melkein 7 vuotta ysikymppi. Hyvin palveli ainakin minua.

Eräskin kaveri sanoi, että mittaristo ja kojelauta on kuin suoraan 70-luvulta, mutta ajo-ominaisuuksista ei sitten löytänyt moitittavaa..

Osathan on melkein kaikki samoja kuin satkussa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mun mielestäni onnistunut kokonaisuus, jossa 99 keula ja ohjaamo, joka 900 vastaavaa pienempi mittasuhteiltaan. Kun taas takakontti on suurempi. Ainakin minun mielestäni 99 on näppärä kaupunkipyörityksissä. Lisäksi tykkään tuosta kojelaudasta enemmän kuin satkun hieman modernimmasta.

Se tosin tulee siihen ajanjaksoon, joka tällä hetkellä ei oikein kiinnosta: liian vanha käyttöautoksi, liian uusi "mobiiliksi" eli museoon/harrasteeksi. Mutta kyllä aika tekee tehtävänsä tämänkin asian korjaamiseksi.

Täällä yksi linkki, josta löytyy myös esite skannattuna: http://www.saab90.co.uk
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Kaverilla on kanssa tuollanen ysikymppi, on muuten ollu tosi hyvä ja luotettava, mutta kori happanee käsiin eli päiväpaistaa takakonttiin ja reaktiotangot tippuu. Kerran se unohti "pienessä sievässä" ovet auki ku oli käyny fiilistelemässä baarista tullessaan ja tietenki joku onneton oli käyny ronkkii virtalukon rikki, mutta ei ollu saanu autoa liikkeelle. Ei se sitten vieny "kymppiä" edes leimalle, kun tiesi ettei se mene läpi => jäi pihalle seisomaan. Aina silloin tällöin käy vaan käyttämässä koneen lämpimäksi ja auto lähtee aina ilman piuhoja ja apuvirtoja käyntiin..
KTM SD
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Kyllähän ysinollan aliarvostus johtuu vain siitä tosiasiasta, että se oli "viimeinen yritys" myydä satkua halvempaa Saabia Suomessa. Autossa sinänsähän ei ole muuta vikaa kuin se, että moderninpaa satkua tehtiin koko ajan rinnalla!

Jälkikäteen ajatellen olen itsekin ihmetellyt, eikö tehtaallekin olisi tullut halvemmaksi pudottaa kaksiovisen perussatkun hintaa sen verran, että olisi sillä korvattu poistuva ankanpyrstö ja näin saatu sama myynti aikaan ilman erillistä ysikymppimalliakin. Kyllähän satku siihen aikaan kuitenkin oli halutumpi, hintaero oli suurin ja painavin peruste ysikympin puolesta!

Eli oikeastaan, jos ysikymppi olisi tullut vähän aikaisemmin markkinoille, sille olisi ollut enemmän tilausta ja sitä olisi ymmärretty paremmin.

Mutta kuten sanottu, ihan kelpo perusSaabhan se on ja sikäli vielä hyvä, että jo yhdeksänkymmentäluvun alussa niitä sai edullisesti käytettynä.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Autotehtaalla kokeiltiin myös sellaista Saabia, jossa oli 900:n keula ja 99:perä. Ei ollut oikein sopusuhtaisen näköinen IMO :)
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

ASTech kirjoitti:Autotehtaalla kokeiltiin myös sellaista Saabia, jossa oli 900:n keula ja 99:perä. Ei ollut oikein sopusuhtaisen näköinen IMO :)
Ootko sinä ollut Uudenkaupungin autotehtaalla töissä? Luin vanhasta TM:stä 7-ovisesta Talbot Horizonista, oli Uudessakaupungissa tehty. Missä se on nyt?

Ai niin, tämä oli saabfoorumi...
Saab 9000 CD -96
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Toby kirjoitti:Jälkikäteen ajatellen olen itsekin ihmetellyt, eikö tehtaallekin olisi tullut halvemmaksi pudottaa kaksiovisen perussatkun hintaa sen verran, että olisi sillä korvattu poistuva ankanpyrstö ja näin saatu sama myynti aikaan ilman erillistä ysikymppimalliakin. Kyllähän satku siihen aikaan kuitenkin oli halutumpi, hintaero oli suurin ja painavin peruste ysikympin puolesta!

Eli oikeastaan, jos ysikymppi olisi tullut vähän aikaisemmin markkinoille, sille olisi ollut enemmän tilausta ja sitä olisi ymmärretty paremmin.

Mutta kuten sanottu, ihan kelpo perusSaabhan se on ja sikäli vielä hyvä, että jo yhdeksänkymmentäluvun alussa niitä sai edullisesti käytettynä.
Hmm... Miksi satkun markkinoilletulon jälkeen 99/90 jätettiin vain perusversiona markkinoille? Toki silloin oli ajat toiset, mutta perusmallin hankinta johtuu pitkälti kustannuspakotteisesti. Ei fiilisten pohjalta.

Jälkiviisaus on tuomittavaa, mutta sorrun siihen silti. Jos EMS-malli (ja ehkä myös turbo) olisi jätetty 99-mallistoon, niin olisivatko ne houkutelleet ostajia, vaikka olisivatkin olleet kalliimpia kuin halvin 900. Olisihan se syönyt 900 markkinoita, mutta Saabeja olisi mennyt silti ja 99 (ehkä myös 90) olisi ollut huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto myös muihin merkkeihin verrattuna.

Joillekin koko on tärkeä piirre autoissa, kuten minulle. Valitsen mieluummin (ainakin Saabeista) sen pienemmän.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

90.

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Itselläni on tarkoitus säilöä oma 90 senkin jälkeen kun se aktiivi palveluksesta poistuu. Autohan tässä vaiheessa kuin uusi. Ajomäärä 120tkm ja ruostetta ei missään niin noiden valossa melko helmi tulevaisuus. Eli yksi ainakin pelastettu. :)
#1890
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla on tämän näköinen ysinoppa:
http://office.vippet.net/servlet/genera ... mage=43883

Joka tuli mulle puolivahinkossa varaosakauppojen myötä.
Aluksi en aatellu, että hyvä että saa jonkun pelin talviautoksi tuuraamaan lepoon jäänyttä finkkua.
Mutta tuolla ajellessa, niin aikamoisia sympatioita tuo on herättäny vaikka puhallussysteemit ja etupään jalkatilat ei vedä lähellekään vertoja satkulle.
Mutta ajettavuudessa on jotain hauskempaa kuin satkussa...

Mielestäni tuon sivuprofiili on jopa nätimpi kuin ysiysin ja siten kaukana sekasikiöstä. :D
Ja erityisesti näin talvella tuon ominaisuudet pääsee esille, ei haittaa ohjaustehostimen puute ja sata hummaa vievät ihan riittävästi mitä näillä keleillä tarviikin.

Luotettavasti toi tänäänkin heräsi hankesta vaikka olikin viikon maannu ja pakkasta oli kiitettävästi eikä roikasta tietoakaan.

Tässä viikolla olen tuohon fiksannu ehjempiä ovia että pääsis hakeen leiman, toki oishan noi toiset ovet(siniset)voinu jättää sellaisenaankin paikalleen, mutta valkoisessa autossa ovat ehkä turhan huomiota herättävät.... :lol:

Tosin tuo noppa menee varmaan pikkuveljelle, jos saan parsittua itselleni kajakin käyttökuntoon, mutta pysyy perhepiirissä kumminkin.


Täytyy vielä muistuttaa että foorumin torin puolella olis hyvä ja kiree tulevaisuuden erikoisuus myytävänä.


T:Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

jariha kirjoitti: Hmm... Miksi satkun markkinoilletulon jälkeen 99/90 jätettiin vain perusversiona markkinoille? Toki silloin oli ajat toiset, mutta perusmallin hankinta johtuu pitkälti kustannuspakotteisesti. Ei fiilisten pohjalta.

Jälkiviisaus on tuomittavaa, mutta sorrun siihen silti. Jos EMS-malli (ja ehkä myös turbo) olisi jätetty 99-mallistoon, niin olisivatko ne houkutelleet ostajia, vaikka olisivatkin olleet kalliimpia kuin halvin 900. Olisihan se syönyt 900 markkinoita, mutta Saabeja olisi mennyt silti ja 99 (ehkä myös 90) olisi ollut huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto myös muihin merkkeihin verrattuna.

Joillekin koko on tärkeä piirre autoissa, kuten minulle. Valitsen mieluummin (ainakin Saabeista) sen pienemmän.
Eihän tuo ihan pidä paikkaansa: vuosimallissa 1980 oli tarjolla kaksiovinen 99 Turbo, joka olikin aika makean näköinen. Hintaa vain kertyi sillekin niin paljon, ettei se myynyt tarpeeksi...

Pointtihan on oikeasti siinä, ettei 90 ole juurikaan sen pienempi auto kuin kaksiovinen satkukaan! Vaikka onkin lyhyempi, sisätiloissahan ero on vain etujalkatiloissa. Väittäisin, että valmistuskustannuksiltaan 90 ei ollut sen halvempi kuin perussatkukaan, ellei sitten Saabille ollut jäänyt varastoon runsaasti ysiysin kojelautoja...

Ilman päällekkäinvalmistustahan kehitys olisi ollut ihan selvä: 99 -> 99 Combi Coupe -> 900 -> 900 Sedan (joka siis minusta oikeasti on ysiysin modernisoitu versio, ei juurikaan isompi malli!).

Mutta hei: se mitä pitäisi kaivata on tuo valinnanvara takapään muotoilussa: Vuoden 1994 Sooppelin jälkeen ei ole pienempään Saabiin saanut kuin yhdenlaista korimallia. No ehkä taas ensi vuonna...
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Olen täysin samaa mieltä että 90 on aivan liian aliarvostettu. Ajellessani 90:llä jopa saabhenkiset ihmiset ovat joskus tulleet kuittailemaan "sekasikiöstä".
90 on erittäin hyvä talviauto, joskus tuntuu paremmalta kuin ruiskuysisatku. Maavaraa on paljon ja käynnistyy vaikka millaisella kelillä. Ohjaustehostimen puute ei siinä autossa niin haittaa, onhan ranteessa senverran ruista...

Itselläni on -87 vuosimallin 90 jolla ajettu nyt 98000 km.

...ja matka jatkuu... :D
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toihan on ysikympeistä sitä harvinaisinta vuoslaatuu, jotain toista tuhatta kappaletta tehty(Vesapo muistanee tarkemmin) kun 86-vuotisia on tehty yli 30tuhatta tjsp.
Mistä oletkin noin vähän ajetun löytänyt?

Pidä hyvää huolta tuosta!


T:Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin