Ajattelin nyt että laitan tähän kun kummastutti tämä yksilö niin hiukan mitä tiedän ja mitä on kerrottu.
Tämä on se punainen 900 GL, jossa oli siis paha maadoitusvika ja se korjattiin.
Merkki: Saab
Tyyppi: 900 GL, 4ov sedan
Vaihteita: 5
Moottori: 8v Turbo (Garrett)
Siis myyjä kertoi: auto on tullut aikanaan jo tehtaalta turbona, vaikka takakontissa lukee GL. Kuulemma modifikaatioita tehtiin aikanaan pyynnöstä perusversioihinkin(???). Autossa oli ns. "vanha turbo" ja myöhemmin siihen vaihdettiin tekniikka uusiksi, kun vanha kone meni "huonoon" kuntoon. Samassa yhteydessä turbo vaihdettiin uudempaan ja tehokkaampaan (mainittiin Garrett tässä yhteydessä). Autossa on ainakin jäykemmät iskarit, ja myyjä muisti mainita että pitäisi katsoa oviin ko niissä on turvapalkit sisällä (???).
Jos runkonumeroa tutkii, se ei osoita mitään turbon suuntaan vaan ihan perusmalliin.
Ronska on foorumlaisista jopa muutaman metrin hallissa ajanut ja konetta tietenkin katsonut kun se maadoitusvika korjattiin. Hän totesi että asentajalta on jäänyt APC kytkemättä.
Myyjä esitteli minulle että turbo hajoaa jos hajoaa putken tietystä kohdasta, mutta että tässä se kohta on täysin ehjä. Niinpä näyttää ja kyllä auto kulkee tiellä hyvin ja tehoa tuntuu löytyvän. Ahtopaineet nousevat nätisti ja jos vain pitoa riittäisi...
Se mikä minua ihmetyttää on tuo tarinan osuus, että auto olisi olllut jo tehtaalta tullessa pyynnöstä turbo. Osaisiko joku sanoa onko Uudessakaupungissa aikanaan harrastettu tällaista, että joku olisi voinut pyytää auton muuten perusgeeällänä, mutta turbolla kiitos? Vai onko tämä kaikesta huolimatta selkeä tekniikanvaihtotapaus.
Jep. Auto on noudettu juuri Uudestakaupungista. Se on viettänyt aikansa tietojen mukaan noilla seuduilla.
Sitten sellainen juttu, että autossa piti tehdä pieni kevätsiivous sisällä. Pitkän seisonta-ajan aikana siihen oli päässyt ikävästi vettä sisään jostain ikkunanraoista tms. Tuloksena penkit eivät olleet "kovinkaan" hyvässä kunnossa...itse asiassa ne oli pakko nakata mäjellen.
Lattiamatto oli myös ties missä mähnässä, joten se on irroitettu kokonaan ja pesty! Samoin kori maton alta! Penkeistä säilyi vain selkänoja, ainoa mikä oli kelvollinen. Se on vesipesukoneella putsattu. Nyt vaan penkkiä kehiin ja auto leimalle, katsotaan riittääkö A4-paperia printterissä.
P.S. Ja tosiaan, jos jotakuta kiinnostaa tämä kyseinen autoyksilö, pistäkää yv:tä niin laitan kuvia. Tarvittaessa voin myydä ilman leimaa tai sitten joko leimattuna tai vikalistan kanssa. Aivan mahdotonta sanoa tuleeko mitä huomautettavaa, romu tämä ei kuitenkaan missään tapauksessa ole. Leimalle vien vasta n. kuukauden kuluttua, että siinä mielessä ei ole kiire.
Jos mitä ajatuksia kellään, pistäkää vastaten tänne.
t. MarkoL
Ostin oudon yksilön: 900 GL Turbo
Se on ainakin jossain määrin ollut mahdollista, että tehtaalta on voinut ainakin joinakin vuosina tilata enemmän tai vähemmän räätälöityjä pelejä, kuten nuo HMK:n mainitsemat (99) turbot, jotka ainakin verhoukseltaan ja ulkoasultaan vastasivat karvalakkimalleja.
Mutta yhdestä asiasta olen varma: Jos autossa on tehtaalta lähtiessään ollut turbo, ilmenee se varmasti runkonumerosta.
Vaikka sitten olisikin karvalakkimallin penkit ja GL-teksti takaluukussa.
Mutta yhdestä asiasta olen varma: Jos autossa on tehtaalta lähtiessään ollut turbo, ilmenee se varmasti runkonumerosta.
Vaikka sitten olisikin karvalakkimallin penkit ja GL-teksti takaluukussa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm