Etupenkkien ehostus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Etupenkkien ehostus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onko kellään kokemusta etupenkkien jousien vaihdosta? Olis tarkoitus viikonloppuna irroittaa penkki, korjata lämmitykset ja pestä verhoilut, samallahan vois noi jousetkin vaihtaa. Olis sitten ehostettu jakkara 8)

Motonetti myy istuinjousisarjaa:

900 81--87 Istuinjousisarja. . . . . . . . . . . . . . . . 41-4901 19.17

Eikös penkit olekkaan samanlaiset kaikissa OG-satkuissa? Itsellä on vm. 92 ja toi ei näyttäis käyvän.

Mutta esim. speedpartsin mukaan heidän sarjansa käy 99/90/900 aina vm. -93 asti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän se ero tuossa ole lähinnä se, että 87 alkaen penkin pohja on jo tehtaalta lähtien metalliverkko/metallijousi kun vanhemmissa on kumia ja juuttikangasta. Ei nuo metallijouset mene miksikään vuosien saatossa, turha ryhtyä vaihtamaan jos kaikki näyttää olevan paikallaan.

Tällainen on se penkin runko 87-alkaen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/penkin_runko.jpg

Muuten kyllä se penkinlämmityksen korjaaminen ja verhoilun pesu on ihan mukavaa ja suositeltavaa askartelua :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, eli sitten riittää pelkkä pesu ja tinailu.
Kestääkö noi verhoilut 40-asteisen pesun ja linkouksen? Noissa kun tuskin on pesumerkintöjä kiinni :wink:

Oli muuten hyvä kuva, selvensi asiaa melkoisesti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän ne verhoilut hienopesun linkouksineen kestä. Itse tosin uitin vaan kylpyammeessa, ne on aika isoja kappaleita. Joudut pesua varten vetämään ne rautalankaruodot verhoiluun ommelluista kujista ennen pesua. Tosin omissa autoissani nuo kujat oli ratkenneet ja pesun jälkeen ommeltiin uudet. Erityisesti selkänojassa pystysuunnassa olevat kujat on kovilla verhoilua irrottaessa.

Penkkikeskustelua: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=11783
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti: Ei nuo metallijouset mene miksikään vuosien saatossa, turha ryhtyä vaihtamaan jos kaikki näyttää olevan paikallaan.
Tuntemattomasta syystä X jouduin säätämään peilit uudestaan, kun vaihdoin ritilän jousineen uuteen, vaikka entinen oli kutakuinkin kuosissaan. Kyllä ne jouset kuoleentuu. Tuskin ne rautalangat ritilässä oli niin paljoa venyneet, että kuljettaja istuu ylempänä uudella ritilällä ja jousilla.

Jos siis purkaa penkin ja haluaa tehdä kerralla hyvän, kannattaa laittaa uusi ritilä jousineen. Samoin kannattaa laittaa pintakankaassa olevat langat kuntoon. Nippusiteet on helppo laittaa lankojen välistä superlonin läpi alas ja kiristää pintakangas sopivan kireälle penkin alla olevaan ritilään nähden. Jos pintakankaan jousilangat jättää pois, tuppaa penkki leviämään ja superloniin jää ikävä railo...

Saabin alkuperäinen ritilä näytti olevan ihan sama tuote, kuin ProCarservicen myymä ritilä. Procarservice myy vaan halvemmalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

OK, ehkä ne jouset kuoleentuvat, mutta totaaliseen romahdukseen, josta seuraa "kuppi-istuin" pystyvät useimmiten vain kumijoustimet :-) Riippunee vähän kuskin selän pituudestakin, onko istuinkorkeus vanhoilla jousilla sopiva. 86-satkun penkit 82-ysiysissä on ainakin korkeammat kuin ysiysin alkuperäiset motonetin korjaussarjalla korjatut. Ero voi tietysti olla toppauksessakin. Tuntuu kuitenkin, että pää hipoo kattoa ja silmät on melkein tuulilasin yläreunan korkeudella. Pitäisi madaltaa...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Etupenkkien ehostus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Motonetti myy istuinjousisarjaa:

900 81--87 Istuinjousisarja. . . . . . . . . . . . . . . . 41-4901 19.17
Älä hyvä mies osta tuota Motonetin sarjaa. Itellä se kesti melkein puoli vuotta. Hanttarin penkissä on alk. peräinen ollu jo kohta kolme vuotta ja kuskin penkissä kohta 2 vuotta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Tolla on tekemäni juttu sen vanhemman penkin korjaamisesta mutta tuskinpa siitä mitään apua on satkun ongelmaan

http://www.jamsa.fi/~vepohjal/saabiko/

siellä osasto vinkkejä ja penkin kunnostus
masaminds
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 11:58

juutit jousiksi

Viesti Kirjoittaja masaminds »

Minulla on Motonetin jouset kestäneet nyt 5-6 vuotta. Naapuri tosin otti koira-aitauksen verkkoa ja viritti siitä...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jaahas, kuskin jakkara valmistui eilen ja tänään on vuorossa apparin. Kuskin penkistä oli kulahtanut pohjasta tuo verkko. Penkin istuinosasta oli murtunut liitos maadoituksen ja lämpölangan pään kohdalta. Aika yksinkertainen vika siis.

No apukuskin penkki on nyt sisällä ja lämmityksen toimimattomuuden syy selvisi: termari on rikki. Noinkin yksinkertainen osa, mutta ei vaan kytkeydy päälle vaikka olis kuinka kylmässä.

Penkkien verhoilut kesti muuten 30 asteen hienopesun ja kunnon linkouksen. Hiukan tahrasuolaa koneeseen ja tuli todella siistiä jälkeä :D
Vastaa Viestiin