Onko kellään kokemusta etupenkkien jousien vaihdosta? Olis tarkoitus viikonloppuna irroittaa penkki, korjata lämmitykset ja pestä verhoilut, samallahan vois noi jousetkin vaihtaa. Olis sitten ehostettu jakkara
Eiköhän se ero tuossa ole lähinnä se, että 87 alkaen penkin pohja on jo tehtaalta lähtien metalliverkko/metallijousi kun vanhemmissa on kumia ja juuttikangasta. Ei nuo metallijouset mene miksikään vuosien saatossa, turha ryhtyä vaihtamaan jos kaikki näyttää olevan paikallaan.
Eiköhän ne verhoilut hienopesun linkouksineen kestä. Itse tosin uitin vaan kylpyammeessa, ne on aika isoja kappaleita. Joudut pesua varten vetämään ne rautalankaruodot verhoiluun ommelluista kujista ennen pesua. Tosin omissa autoissani nuo kujat oli ratkenneet ja pesun jälkeen ommeltiin uudet. Erityisesti selkänojassa pystysuunnassa olevat kujat on kovilla verhoilua irrottaessa.
jus kirjoitti: Ei nuo metallijouset mene miksikään vuosien saatossa, turha ryhtyä vaihtamaan jos kaikki näyttää olevan paikallaan.
Tuntemattomasta syystä X jouduin säätämään peilit uudestaan, kun vaihdoin ritilän jousineen uuteen, vaikka entinen oli kutakuinkin kuosissaan. Kyllä ne jouset kuoleentuu. Tuskin ne rautalangat ritilässä oli niin paljoa venyneet, että kuljettaja istuu ylempänä uudella ritilällä ja jousilla.
Jos siis purkaa penkin ja haluaa tehdä kerralla hyvän, kannattaa laittaa uusi ritilä jousineen. Samoin kannattaa laittaa pintakankaassa olevat langat kuntoon. Nippusiteet on helppo laittaa lankojen välistä superlonin läpi alas ja kiristää pintakangas sopivan kireälle penkin alla olevaan ritilään nähden. Jos pintakankaan jousilangat jättää pois, tuppaa penkki leviämään ja superloniin jää ikävä railo...
Saabin alkuperäinen ritilä näytti olevan ihan sama tuote, kuin ProCarservicen myymä ritilä. Procarservice myy vaan halvemmalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
OK, ehkä ne jouset kuoleentuvat, mutta totaaliseen romahdukseen, josta seuraa "kuppi-istuin" pystyvät useimmiten vain kumijoustimet Riippunee vähän kuskin selän pituudestakin, onko istuinkorkeus vanhoilla jousilla sopiva. 86-satkun penkit 82-ysiysissä on ainakin korkeammat kuin ysiysin alkuperäiset motonetin korjaussarjalla korjatut. Ero voi tietysti olla toppauksessakin. Tuntuu kuitenkin, että pää hipoo kattoa ja silmät on melkein tuulilasin yläreunan korkeudella. Pitäisi madaltaa...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Älä hyvä mies osta tuota Motonetin sarjaa. Itellä se kesti melkein puoli vuotta. Hanttarin penkissä on alk. peräinen ollu jo kohta kolme vuotta ja kuskin penkissä kohta 2 vuotta.
Jaahas, kuskin jakkara valmistui eilen ja tänään on vuorossa apparin. Kuskin penkistä oli kulahtanut pohjasta tuo verkko. Penkin istuinosasta oli murtunut liitos maadoituksen ja lämpölangan pään kohdalta. Aika yksinkertainen vika siis.
No apukuskin penkki on nyt sisällä ja lämmityksen toimimattomuuden syy selvisi: termari on rikki. Noinkin yksinkertainen osa, mutta ei vaan kytkeydy päälle vaikka olis kuinka kylmässä.
Penkkien verhoilut kesti muuten 30 asteen hienopesun ja kunnon linkouksen. Hiukan tahrasuolaa koneeseen ja tuli todella siistiä jälkeä