saab 900 turbo ruiskuun tehoa!
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 21:40
saab 900 turbo ruiskuun tehoa!
pihalla seisoo tollanen vielä ruoska mutta miten sais tehoa n.250hp:ta onko mahdotonta? Mitä pitäis uusia(jarruja).Ei ole kokemusta kun olen vasta 16 vuotias.Jos viittisitte auttaam,kun ei oikein viel kokemusta ole et pitäis osat löytyy suomenmaalta ja jos voisitte sanoo vähän hintoja niin olis valtava apu.
Kiitos jo etukäteen!
Kiitos jo etukäteen!
tehoa vaan vaikkei korttia olekkaan
Tähän suosittelen taas tuota yläpalkissa näkyvää HAKU-toimintoa. Oikeilla sanoilla, kuten viritys etc löytyy kyllä aiheesta melkoinen määrä tietoa. Kannattaa selata tämän og-osaston lisäksi myös tuo styling&tuning palsta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: saab 900 turbo ruiskuun tehoa!
mitä vuosimallia sun 900 on? 8 vai 16 venttiiliä?lamina-poika kirjoitti:pihalla seisoo tollanen vielä ruoska mutta miten sais tehoa n.250hp:ta onko mahdotonta? Mitä pitäis uusia(jarruja).Ei ole kokemusta kun olen vasta 16 vuotias.Jos viittisitte auttaam,kun ei oikein viel kokemusta ole et pitäis osat löytyy suomenmaalta ja jos voisitte sanoo vähän hintoja niin olis valtava apu.
Kiitos jo etukäteen!
jos noin isoja lukemia kaivelet, niin ihan ekaksi koneen kuluvat osat vaihtoon, eli moottori auki, tarkastat onko väljä/muuten ehyt ja tarpeen mukaan osaa uusiksi (männät/m.renkaat, laakerit, hoonaus?, poraus?, kampiakselin kunto..ym.)
samalla uusiksi jakopäätä ym. kuluvia osia.
itse tehoa lähtisin hakemaan koneen hengityksen parantamisella, eli budjetin rajoissa kansi-hommia. kannattaa aloittaa kannen ja venttiilien perus-kunnostuksella.
seuraavaksi välijäähdytintä kehiin (jos cooleri jo löytyy niin parempaa/isompaa kehiin) muistathan hyvät ahtoputket ja klemmarit. ja liitokset pitäviksi! ahtoja voi hiukan (nakutuksen rajoissa) höllätä ylemmäs, myös ahtimen kunnostus kannattaa noin isoja tehoja etsittäessä.
sitten peltisarjaa, isompi downpipe ja putkisto.
peltisarjoja tuolla:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33102
tässävaiheessa kannataa jo kiinnittää huomiota bensansyöttöön, olis helpompi neuvoa jos tietäisi mikä järjestelmä on kyseessä.
vakio ahdin ei noin isoihin lukemiin riitä eli se varmaankin menee
vaihtoon jossain välissä, joka kannattaa huomioida ennen peltisarjan/downpipen teettämistä..

huomion arvoisia seikkoja on myös moottorin öljynkierto ja jäähdytys noin isoilla lukemilla.
myös venttiilien paininkupit ja vaihdelaatikko voivat joutua lujille.
kannattaa muutenkin suunnitella moottoria etukäteen, eli budjetti, laskea tarvittavat osat ja asettaa tavoitteet.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 21:40
Sitten varmuuden vuoksi tarkastat että onko autossasi by-pass? Yleensä se 16v-malleissa on vakiona, mutta poikkeuksia on joukossa. Se on ainakin hyvä olla olemassa jos ahtoja likimmäs kiloa ruuvataan..
Ja myös tosin tuo polttoaine järjestelmä on hyvä käydä läpitte ennen kovaa ajoa eli Suuttimet, bensanpaineet, bensapumppu yms. Tääläkin foorumilla on jokunen surullisempi tarina ollut kun suutin tjs. mennyt isoilla ahdoilla tukkoon
Ja myös tosin tuo polttoaine järjestelmä on hyvä käydä läpitte ennen kovaa ajoa eli Suuttimet, bensanpaineet, bensapumppu yms. Tääläkin foorumilla on jokunen surullisempi tarina ollut kun suutin tjs. mennyt isoilla ahdoilla tukkoon

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
ikös tuosta nyt yli 200 pitäisi irrota melko kivuttomasti... konehan on käsittääkseni sama kuin 9000 Turbossa... olenko väärässä.. ja iitä ainakin oli veljen ex-tonnarissa laput otettu 218hp.. ja sillä ajettiin viritettynä yli 100 000 km jonka jälkeen mittarissa olikin jo 450 000 että, ei se nyt ihan harakiri virityskään ollut..
itse en tiedä mitä autossa silloin oli...
ja jos kerran 16-tappinen turbo, ´niin lienee sama kuin aerossa.. eli ihan saabin osillakin pitäisi päästä tuonne 170 hevosen yli... vai olenko nyt ihan hakoteillä...
itse en tiedä mitä autossa silloin oli...
ja jos kerran 16-tappinen turbo, ´niin lienee sama kuin aerossa.. eli ihan saabin osillakin pitäisi päästä tuonne 170 hevosen yli... vai olenko nyt ihan hakoteillä...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki kirjoitti:...
ja jos kerran 16-tappinen turbo, ´niin lienee sama kuin aerossa.. eli ihan saabin osillakin pitäisi päästä tuonne 170 hevosen yli... vai olenko nyt ihan hakoteillä...
Niin, tuossa on vakiona 175 hv.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Se nyt riippuu haluaako "kunnolla" virittää vai ei (budjetti ja tilat), mutta paljon ajetut Saabin koneetkin kestävät viriä mainiosti.
Itse tekisin autoon vain kunnollisen perushuollon.
Helppo ja ei niin huonokaan tie vajaaseen 250hv:n tehoihin voisi olla vaikka seuraava.
- Matalakeulatonnarin intercooler/joku muu keulalle asennettava ic.
- Putkisto uusiksi tai vaimentimien vaihto läpivirtaaviin.
- Bensalastu antamaan lisää soppaa täysikaasulla ajettaessa + säädettävä bensanpaineensäädin.
- Rajumpi APC modaus
Nuilla luulisi jo pääsevän alkuun ja ensiautoksi olisi ihan tarpeeksi hönkää.
"Kunnolla" tehtynä laittaisit tietenkin isomman ahtimen, säädettävän moottorinohjauksen, portatun 2.1 kannen (t5) ja imusarjan, peltisatsin, täysalumiinisen ic:n, paremman by-passin, vahvistetun laatikon ymymym
Itse tekisin autoon vain kunnollisen perushuollon.
Helppo ja ei niin huonokaan tie vajaaseen 250hv:n tehoihin voisi olla vaikka seuraava.
- Matalakeulatonnarin intercooler/joku muu keulalle asennettava ic.
- Putkisto uusiksi tai vaimentimien vaihto läpivirtaaviin.
- Bensalastu antamaan lisää soppaa täysikaasulla ajettaessa + säädettävä bensanpaineensäädin.
- Rajumpi APC modaus
Nuilla luulisi jo pääsevän alkuun ja ensiautoksi olisi ihan tarpeeksi hönkää.
"Kunnolla" tehtynä laittaisit tietenkin isomman ahtimen, säädettävän moottorinohjauksen, portatun 2.1 kannen (t5) ja imusarjan, peltisatsin, täysalumiinisen ic:n, paremman by-passin, vahvistetun laatikon ymymym
