Saab 900i 16 Miksi aina käyntiin toisella käynnistyksellä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ultra
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 21:18
Paikkakunta: Helsinki

Saab 900i 16 Miksi aina käyntiin toisella käynnistyksellä

Viesti Kirjoittaja ultra »

Ostin pari viikkoa sitten Saab 900i 16 vm-91. Nyt olen huomannut että moottori ei juuri koskaan lähde käyntiin ekalla käynnistys yrityksellä.
Toisella käynnistysyrityksellä starttaa aina ja heti.

Onko tämä normaalia vai pitäiskö jotain putsata tai vahtaa ?
saab 90 vm 85
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jos sahoittaa käyntiin pitkään niin bensapumpun takaiskuventtiili..
Tavaratilassa luukun alla. Onkos bensapumppuu vaihdettu koskaan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ultra
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 21:18
Paikkakunta: Helsinki

käynnistys

Viesti Kirjoittaja ultra »

kokeilin eilen menisikö käyntiin ekalla käynnistyksellä, jos käynnistää pitkään

ja kyllä se käynistyi n. 5 sekunnin jälkeen.

Se mikä siis ihmetyttää on miksi kaksi lyhyttä käynnistystä saa moottorin käyntiin mutta yhdellä menee käyntiin vasta pitkän sahauksen jälkeen


nykyinen uusi autoni on siis 900i 16 vm-91 ja ei ole tietoa onko bensapumppu vaihdettu
saab 90 vm 85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pitkä käynnistyvyys on ominaisuus 16 tappisissa ja osa syyllisenä on tuo takaisku... pitäsi vaihtaa mutta ku ei jaksa..... meinaa usko loppua -28 pakkasta ja kone pyörii nippanappa ja joutuu pyörittää 5sekunttia...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Tota on moni ei saabistikin kysyny ja se vakio vastaus kuuluis:Saabilla olleet nii fiksuja,Että eka öljyt kiertoon ja tokalla käyntiin :lol: Ei ole tullu toista kertaa kysyyn!Oishan se kiva tietää tarkasti mistä johtuu?Takaiskuvena?
puh.050-3748237
#3078
900i 2D
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 20:03
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja 900i 2D »

itellä sama ongelma jos auto pitempään romottaa(8V i), sammutuksen jälkeen kuuluu joskus semmoista jousen narinaa tankin luonta, eli ilmeisesti paineen varain tyhjenee. auto lähtee aina ekalla kun sitä "hehkuttaa", eli kääntelee virta-avainta muutaman kerran (pumppuhan huutaa aina n 1 sek kun virrat kytkee) jolloin bensanpaineet nousee
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900i 2D kirjoitti:itellä sama ongelma jos auto pitempään romottaa(8V i), sammutuksen jälkeen kuuluu joskus semmoista jousen narinaa tankin luonta, eli ilmeisesti paineen varain tyhjenee
Taitaa jostain vuotaa aika rankasti, jos paineenvaraajan paineet laskee heti kun kytket virrat pois. Ääni taitaa tulla varaajan kalvon jousen hankaamisesta peltikuoreen. Tuollaisenaan varaajasta ei siis ole hyötyä bensan höyrystymisen ja puolilämpimän koneen käynnistysongelmien estämisessä. Paineet pitäisi säilyä järjestelmässä niin kauan, että moottori on jäähtynyt sen verran viileäksi että bensa ei enää höyrysty.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Saabi tarttuuttaa

Viesti Kirjoittaja SKi »

Saabi seisoo ja järjestelmäpaine laskee, mitä pitempään sitä alemmaksi. Mutta laitetaanpas virta päälle ja kuunnellaan pumpun ääntä,pumpun ääni muuttuu paineen noustessa. Aikarele katkasee pumpun virran. Vrta päälle uudelleen ja muutaman keran sama niin järjestelmäpaine on noussut, sitten starttaus. Yleensä ekakerralla lähtee käyntiin oli kesä tai talvi.
ultra
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 21:18
Paikkakunta: Helsinki

kiitos neuvoista - 900i 16V

Viesti Kirjoittaja ultra »

kiitos neuvoista.

vaihdoin toissapäivänä bensasuodattimen ja tuntuu siltä että se ehkä auttoi hieman.

minulle on kyllä edelleen epäselvää onko minulla bensapumppu ja takaiskuventtiili varapyörän alla, mutta siellä joutunee kaivamaan koska polttoainemittari alkoi juuri katkoilemaan.
saab 90 vm 85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: kiitos neuvoista - 900i 16V

Viesti Kirjoittaja jus »

ultra kirjoitti:minulle on kyllä edelleen epäselvää onko minulla bensapumppu ja takaiskuventtiili varapyörän alla, mutta siellä joutunee kaivamaan koska polttoainemittari alkoi juuri katkoilemaan.
Varapyörän alla ei ole mitään, mutta takakontin pohjavanerin alla varapyörän etupuolella on tankki ja pumppu ja bensamittarin anturi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sol
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 09:20
Paikkakunta: Raahe

Re: kiitos neuvoista - 900i 16V

Viesti Kirjoittaja sol »

jus kirjoitti:
ultra kirjoitti:minulle on kyllä edelleen epäselvää onko minulla bensapumppu ja takaiskuventtiili varapyörän alla, mutta siellä joutunee kaivamaan koska polttoainemittari alkoi juuri katkoilemaan.
Varapyörän alla ei ole mitään, mutta takakontin pohjavanerin alla varapyörän etupuolella on tankki ja pumppu ja bensamittarin anturi.
Näin on, kun juuri itsekin sen tarkistin. Osaako joku sanoa kumpi on painepuoli? Se keltaisella täplällä merkitty keulanpuolimmainen vai se taaempana oleva ilman merkintää? Ajattelin laittaa ulkopuolisen takaiskun, kun tuossa minun 900 i16 -89 mallissa on takaisku kaiketi pumpun sisällä :( Siinä -91 mallissa se pitäisi olla pumpun ulkopuolinen, joten helposti vaihdettavissa.
Saab 900i 16V -89
Ruosteruisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ruosteruisku »

Takaiskuventtiili on se valkoinen 90 asteenkulma pumpun lähdössä. Muovinen bensaletku on aika tiukassa, jos varaa niin katkaise vanhan juuresta ja lämmitä putkea että menee uuteen venttiiliin. Varo bensahöyryjä :D
'87 900i Satan
+Iso läjä 900:ien osia
'68 Plymouth Fury III
'67 Plymouth Valiant 100
sol
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 09:20
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja sol »

Ruosteruisku kirjoitti:Takaiskuventtiili on se valkoinen 90 asteenkulma pumpun lähdössä. Muovinen bensaletku on aika tiukassa, jos varaa niin katkaise vanhan juuresta ja lämmitä putkea että menee uuteen venttiiliin. Varo bensahöyryjä :D
Minun on annettu ymmärtää, että näin olisikin -90 mallista lähtien, koskien siis i16V mallia. Vm -89 olisi vielä pumpun sisäisellä takaiskulla ja siltä se mielestäni näyttikin, kun pumpun päällystää katselin. Kumpi letku siis on pumpun lähtö?
Saab 900i 16V -89
christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja christian80 »

moro,

mulla oli just auto huollossa kun sateisena ammuna ei meinannu startata ja sitten keskellä helsinkiä meinas jäädä tielle. arvelin ett ehkä benapumppu alkaa hajota kun kuitenkin melkein 360K mittarissa. vein sen sitten saabkorjaamolle ja siellä ne sai selville että bensapumpun relet oli hapettuneet.. ne sai myös selville miksi autossa on pitkä startti. eli nytte kestää ehkä 3 sekuntia ja toisella menee heti käyntiin. ongelma on moottorin ohjainyksikkö, eli se on rikki. kun pistää virran päälle ohj.yksikkö antaa signaalin bensapumpulle joka pistää bensapaineet kehiin. koska se ei anna signaalia ei tule painetta eikä mottori startaa heti. ohjainyksikkö maksaa uutena 2264 euroa. lompakko ei oiken tykkää :). saa vaan tehdä niinkun ennen, vetää 3 varvia ja sitten toisella heti käyntiin. itellä on 2.1 satku -92.

sanoisin että monella täällä taitaa olla sama vika.
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Vastaa Viestiin