turpon ikä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

turpon ikä

Viesti Kirjoittaja jarna »

Mikä on mielestänne turpon maksimi ikä.Katselin Ruotsista cse 2.0t mallista 9000 saaboa,160000km ajettu.Mitä luulette paljonko ois vielä kilsoja jäljellä ennen turpon menoa.Kokemusta on 900t v93 kesti vain vajaa 200000km sitten pukkas paksut savut. :?
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eihän sitä tiedä, vai tietääkö. Omalla turbolla tuli viime viikolla 250tkm lasiin. Moottorissa on ollut aina synteettiset öljyt (edellisen omistajan mukaan) ja niitä olen käyttänyt. Ehjältä tuo ahdin tuntuis, pientä vislausta kuuluu joillain kierroksilla. En ole sen tarkemmin kuunnellut tai katsonut milloin.

Uskoisin kuiten normaalikäytössä ahtimen kestävän hyvinkin. Kävin mm. viime kesänä koeajamassa 9000 CDE 2,3t jossa oli 314tkm lasissa. Autossa oli aukoton huoltokirja. Tasainen humina kuului, kun paikoillaan kaasuttelin kaasuläpästä. Itseä hieman harmittaa, että en vaihtanut Turboa siihen, kun närppää näkyi vain takakaarissa. Ja olishan siinä ollut armoton takakontti (vaimon mieliksi) ja 200-heppainen kone (minun mieliksi). Eipä tästä sen enempää ettei ala harmittamaan vielä enemmän :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Iskän -89 tonnarissa 322tkm lasissa nyt ja alkuperäinen ahdin. Huomaa kyllä kun seisoo että käynnistäessä pölläyttää ja tulee kyllä ahtimesta, kun ahtimen jälkeen hiemman öljyisiä putket. Ainakaan ajossa/kiihdytyksissä ei vielä pölläyttele. :P Koneessa on pyörineet täyssynteettiset öljyt.

ps. kaveri puhu että S40 t mallissa olis 200tkm kohdalla huoltokirjassa turbo remontti :?: :!: :?: Ilmeisesti tiivisteiden vaihto.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

460tkm mittarissa, luulisin ettei mitään ole tehty kun klappia jonkun verran alkaa olemaan ja putket öljyssä, mutta hyvin vielä ahtaa eikä ylimääräisiä aaniä kuulu. 900s mallina, te05 hyrränä..
kaksi turboa elämässäni rikki olen saanut, vanhassa T8 meni ~320 kohdalla, silloinkin pakopuolelle pääsi joku köntti joka särki siivet, karstan pala tms..
toinen meni tuosta T16 ~360 kohdalla, 10tkm sillä ajelin reilulla kilolla,se oli sitten liikaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Se on kyllä käyttäjästä pitkälti kiinni. Eli käytetty koneessa kunnon öljyjä ja vaihtovälejä pidetty kurissa. Ja käyttöikää saa ainakin pidennettyä, kun ei kylmällä koneella tee täyskaasu kiihdytyksiä ja reissun jälkeen käyttää tyhjäkäynnillä hetken aikaa.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

ehkä makuasia, mutta samaan aiheeseen liittyen: kannattaako vaihtaa ennenkuin kilahtaa? ts. millaista vahinkoa turbo saa aikaan hajotessaan..? nimim. 360tkm+
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei se sieltä ihan itsekseen hajoa, kyllä alkaa ensin ääntämään, siis jossei siipiin pääse mitään irtonaista. eli ei mitään syytä huoleen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

turbon ikä

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Mulla on nyt 367 000 mittarissa 900 T16 92. Alkuperäinen mitsun ahdin, ahtopaineet n. 1,3. Ei pöläyttele, ei syö öljy, eikä pidä minkäänlaista ääntä.
Öljyt vaihdettu 10 tkm välein koko auton historian ajan. Koneessa ollu aina synteettiset tai täyssynteettiset. Ei ole poljettu kylmänä ja muistettu jälkikäyttää. Toisin sanoen ahdin ja konekkin ovat kuin uudesta autosta. Tiheän öjyn vaihtovälin ja jälkikäytön edut ovat ilmeiset. Tällä kokemuksella voisin veikata että ainakin mitsun ahdin kestää asiallisella huollolla yli puoli miljoonaa kilometriä. Tehoja autossa on n. 225-230 bensan laadusta ja kelistä riippuen.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tulipahan nähtyä nyt talvella sellainen 900S, jolla oli ajettu melkein 650tkm. Alkuperäinen Mitsun turbo ja avaamaton moottori. Nämä kilometrit oli siihen ajanut sama omistaja.
Vastaa Viestiin