Matalakeulatonnarin IC helposti ja halvasti OG900:een
Matalakeulatonnarin IC helposti ja halvasti OG900:een
Asennuksen jälki ei ole näyttelytasoa, mutta täysin toimiva ratkaisu.
Asennuksessa tarvittavia osasia:
- Orkkis ahtoputket, kumet ja lemmarit (lemmareita tarvii lisää)
- 30cm 6mm kierretankoa.
- 9000 intercooler (pese ennen asennusta).
- Puoli metriä 60mm COOLER-letkua.
- Pätkä 50mm suoraa putkea.
- Tonnarin ahtimen kompurassa kiinni oleva ahtoletkun 90' kumikäyrä on oiva (tietenkin joku random 50mm 90' muhvikäppärä menee myös).
- 3kpl 90' 2" mustia hitsattavia mutkia (päältä 60,3mm) joista yhden halkaiset keskeltä kahtia ja sähköliimakoneella teet kaksi 135' käyrää ja maalit päälle korroosion varalta(mahdollisesti vieläpä pari suoranpätkää hitsillä käppyröihin kiinni).
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4628.JPG
Asennuksen vaihe 1.
- Irroita konepelti, puskurin etuosa ja maski.
- Ota jo tässä vaiheessa valoumpioiden pyyhkijät ja moottorit irti.
- Tulppaa umpioiden pesureiden letkut.
- Cooleri ei mene ihan suoraan paikalleen vaan rälläköi sille hieman kuvan mukaisesti tilaa.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4639.JPG
- Myös öljyjäähdyttimen yläpuolella olevaa lirpaketta joutuu rälläköimään (huomaa kyllä kuin paljon kun alat putkia sovittelemaan).
- Maalaa ruosteenestolla rälläköintisi.
Asennuksen vaihe 2.
- Leikkaa coolerin alatapit ja ylätappi rautasahalla poikki.
- Mittaa coolerin alalaidassa olevien reikien etäisyys.
- Ota kaksi 15cm pätkää 6mm kierretankoa ja hitsaa ne syylärin alla olevaan peltiin coolerissa olevien reikien mukaisesti.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4645.JPG
- Tässä vaiheessa voi joutua rälläköimään vielä peltiä hyvän istuvuuden saamiseksi.
- Heitä cooleri paikalleen ja laita tuplamutterit kierretankoon.
- Pätkäise kierretangoista ylimääräiset pois.
- Ylhäälle voi laittaa tarvittaessa (tuskin tarvii) vaikka pultin coolerin tueksi.
Asennuksen vaihe 3.
- Pura orkkis cooleri irti putkistoineen.
- Tee tämmöinen paketti käyttäen orkkisputkia + 9000 Saabin ahtoletkun mutkaa.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4647.JPG
- Tonnarin mutkan jatkeeksi laita tarvittava pätkä 50mm putkea.
- Leikkaa 2x5cm palanen Cooler-letkusta ja laita ne coolerin lähtöihin.
- Pistä orkkisletkuista löytyvä supistin 135' mutkaan ja kokoa jo puoliksi valmis putkisto.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4646.JPG
Asennuksen vaihe 4.
- Puhdista öljynjäähdytin päällisesti (mutka tulee hieman peittämään jäähyä ja ainakaan tukkoiset jäähdytysrivat ei paranna asiaa).
- Asettele toinen 135' käppyrä coolerin toiseen lähtöön.
- Ota loppu Cooler-letkusta ja tunge se konehuoneen puolelta käyrään.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4649.JPG
- Ota alkuperäinen Coolerilta imusarjalle menevä putki ja kaasuläppäkotelossa kiinni oleva kumimuhvi.
- Sovita Cooler-letkuun ja leikkaa Cooler-putkesta ylimääräinen rautasahalla pois.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... CT1399.JPG
- Kokoa putkisto ja tarkista liitokset.
Asennuksen vaihe 5.
- Asettele puskuri ja ainakin viistokeulassa joutuu 135' asteisten käkkyröiden kohdalta leikkaamaan puskurin alalaidasta siivut pois.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... CT1404.JPG
- Konepelti ja maski paikalleen.
- Valmista tuli ja heleppoa oli kuin paskominen.
HUOM.
Asennus on omasta päästä ja ohjeistusta ei tarvi noudattaa 100%:sti eli tee ihmeessä toisin jos näet sen paremmaksi.
Kummatkin kuvissa näkyvistä asennuksista on tehty vm.-90 T16 satkuun.
Öljyjäähdytin on joissain malleissa eri paikassa (vittumaisemmassa) ja ahtoputkistojen kokokin vaihtelee osakseen joka tulee ottaa huomioon.
Välijäähdyttämättömään malliin tulee luonnollisesti paljon suuremmat putkityöt.
Paineet tulevat putoamaan hieman isomman coolerin johdosta ruuvaa lisää jos siltä tuntuu.
Asennuksessa tarvittavia osasia:
- Orkkis ahtoputket, kumet ja lemmarit (lemmareita tarvii lisää)
- 30cm 6mm kierretankoa.
- 9000 intercooler (pese ennen asennusta).
- Puoli metriä 60mm COOLER-letkua.
- Pätkä 50mm suoraa putkea.
- Tonnarin ahtimen kompurassa kiinni oleva ahtoletkun 90' kumikäyrä on oiva (tietenkin joku random 50mm 90' muhvikäppärä menee myös).
- 3kpl 90' 2" mustia hitsattavia mutkia (päältä 60,3mm) joista yhden halkaiset keskeltä kahtia ja sähköliimakoneella teet kaksi 135' käyrää ja maalit päälle korroosion varalta(mahdollisesti vieläpä pari suoranpätkää hitsillä käppyröihin kiinni).
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4628.JPG
Asennuksen vaihe 1.
- Irroita konepelti, puskurin etuosa ja maski.
- Ota jo tässä vaiheessa valoumpioiden pyyhkijät ja moottorit irti.
- Tulppaa umpioiden pesureiden letkut.
- Cooleri ei mene ihan suoraan paikalleen vaan rälläköi sille hieman kuvan mukaisesti tilaa.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4639.JPG
- Myös öljyjäähdyttimen yläpuolella olevaa lirpaketta joutuu rälläköimään (huomaa kyllä kuin paljon kun alat putkia sovittelemaan).
- Maalaa ruosteenestolla rälläköintisi.
Asennuksen vaihe 2.
- Leikkaa coolerin alatapit ja ylätappi rautasahalla poikki.
- Mittaa coolerin alalaidassa olevien reikien etäisyys.
- Ota kaksi 15cm pätkää 6mm kierretankoa ja hitsaa ne syylärin alla olevaan peltiin coolerissa olevien reikien mukaisesti.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4645.JPG
- Tässä vaiheessa voi joutua rälläköimään vielä peltiä hyvän istuvuuden saamiseksi.
- Heitä cooleri paikalleen ja laita tuplamutterit kierretankoon.
- Pätkäise kierretangoista ylimääräiset pois.
- Ylhäälle voi laittaa tarvittaessa (tuskin tarvii) vaikka pultin coolerin tueksi.
Asennuksen vaihe 3.
- Pura orkkis cooleri irti putkistoineen.
- Tee tämmöinen paketti käyttäen orkkisputkia + 9000 Saabin ahtoletkun mutkaa.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4647.JPG
- Tonnarin mutkan jatkeeksi laita tarvittava pätkä 50mm putkea.
- Leikkaa 2x5cm palanen Cooler-letkusta ja laita ne coolerin lähtöihin.
- Pistä orkkisletkuista löytyvä supistin 135' mutkaan ja kokoa jo puoliksi valmis putkisto.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4646.JPG
Asennuksen vaihe 4.
- Puhdista öljynjäähdytin päällisesti (mutka tulee hieman peittämään jäähyä ja ainakaan tukkoiset jäähdytysrivat ei paranna asiaa).
- Asettele toinen 135' käppyrä coolerin toiseen lähtöön.
- Ota loppu Cooler-letkusta ja tunge se konehuoneen puolelta käyrään.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4649.JPG
- Ota alkuperäinen Coolerilta imusarjalle menevä putki ja kaasuläppäkotelossa kiinni oleva kumimuhvi.
- Sovita Cooler-letkuun ja leikkaa Cooler-putkesta ylimääräinen rautasahalla pois.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... CT1399.JPG
- Kokoa putkisto ja tarkista liitokset.
Asennuksen vaihe 5.
- Asettele puskuri ja ainakin viistokeulassa joutuu 135' asteisten käkkyröiden kohdalta leikkaamaan puskurin alalaidasta siivut pois.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... CT1404.JPG
- Konepelti ja maski paikalleen.
- Valmista tuli ja heleppoa oli kuin paskominen.
HUOM.
Asennus on omasta päästä ja ohjeistusta ei tarvi noudattaa 100%:sti eli tee ihmeessä toisin jos näet sen paremmaksi.
Kummatkin kuvissa näkyvistä asennuksista on tehty vm.-90 T16 satkuun.
Öljyjäähdytin on joissain malleissa eri paikassa (vittumaisemmassa) ja ahtoputkistojen kokokin vaihtelee osakseen joka tulee ottaa huomioon.
Välijäähdyttämättömään malliin tulee luonnollisesti paljon suuremmat putkityöt.
Paineet tulevat putoamaan hieman isomman coolerin johdosta ruuvaa lisää jos siltä tuntuu.
Kiitoksia palautteesta.
Tiiä hyödyttääkö ketään, kuhan ajankuluksi kirjoittelin.
Tähän jatkoksi voisi laittaa muitakin coolerin asennus kuvia/ohjeita og:hen.
Tuskimpa niistä haittaakaan ole .
EDIT: Eli muidenkin kertomukset/ohjeet tervetulleita
Tiiä hyödyttääkö ketään, kuhan ajankuluksi kirjoittelin.
Tähän jatkoksi voisi laittaa muitakin coolerin asennus kuvia/ohjeita og:hen.
Tuskimpa niistä haittaakaan ole .
EDIT: Eli muidenkin kertomukset/ohjeet tervetulleita
Viimeksi muokannut Turbo900, Ti Maalis 28, 2006 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siis miksi?junnu kirjoitti:Lisää outoja kysymyksiä?Kattelin tossa uutta ja vanhaa cooleria,vanhempi 5 senttiä pitempi.Saiskohan noita muovipäitä vaihdettua,vai tuleeko siinä hajotettua kumpikin?
Vanhempaa on ihan turha ajatellakaan laittaa. Kaikki toisenkäden tietoa, mutta virtaa huonommin ja on sisärivoittamaton eli minun mielestä lähinnä vitsi
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Eiköhän päädyt pysty vaihtamaan, mutta uusia muovipäätyjä tuskin enää saa paikalleen.junnu kirjoitti:Lisää outoja kysymyksiä?Kattelin tossa uutta ja vanhaa cooleria,vanhempi 5 senttiä pitempi.Saiskohan noita muovipäitä vaihdettua,vai tuleeko siinä hajotettua kumpikin?
Hitsaamalla varmaan alumiinista tehdyt päätyt saakin laitettua.
Nyt saattasin saada omalle hitsarin, mutta kannattaako vanhasta tehdä?
Siis onko tuo kenno niin kelvotonta, kuin täällä lukee toisinaan?
Älä edes harkitse. Uudempi 9k IC tai sitten joku "kiina"-cooleriSukellusvene kirjoitti:Eiköhän päädyt pysty vaihtamaan, mutta uusia muovipäätyjä tuskin enää saa paikalleen.junnu kirjoitti:Lisää outoja kysymyksiä?Kattelin tossa uutta ja vanhaa cooleria,vanhempi 5 senttiä pitempi.Saiskohan noita muovipäitä vaihdettua,vai tuleeko siinä hajotettua kumpikin?
Hitsaamalla varmaan alumiinista tehdyt päätyt saakin laitettua.
Nyt saattasin saada omalle hitsarin, mutta kannattaako vanhasta tehdä?
Siis onko tuo kenno niin kelvotonta, kuin täällä lukee toisinaan?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ei siinä vanhassa oo muuta vikaa ku että on aika ahdas. Eli jos tavotteena mennä pitkästi yli 200hp niin ei oikein puolla paikkaansa. Jäähdyttää kyllä hyvin.
Sitten jos joudut coolerin ostoon niin tarvikkeen puoleen kannattaa kääntyä, ei se uudempi 9000 coolerikaan mikään pro laite ole..
Sitten jos joudut coolerin ostoon niin tarvikkeen puoleen kannattaa kääntyä, ei se uudempi 9000 coolerikaan mikään pro laite ole..
Aki Peltola #1132
Olisikohan noita kuvia vielä jossain nähtävillä. Suullisten ohjeidenkin perusteella varmasti saa jälkeä aikaiseksi, mutta kaikki on niin helpompaan hahmollistaa kuvan kanssa.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.