Matalakeulatonnarin IC helposti ja halvasti OG900:een

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Matalakeulatonnarin IC helposti ja halvasti OG900:een

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Asennuksen jälki ei ole näyttelytasoa, mutta täysin toimiva ratkaisu.

Asennuksessa tarvittavia osasia:
- Orkkis ahtoputket, kumet ja lemmarit (lemmareita tarvii lisää)
- 30cm 6mm kierretankoa.
- 9000 intercooler (pese ennen asennusta).
- Puoli metriä 60mm COOLER-letkua.
- Pätkä 50mm suoraa putkea.
- Tonnarin ahtimen kompurassa kiinni oleva ahtoletkun 90' kumikäyrä on oiva (tietenkin joku random 50mm 90' muhvikäppärä menee myös).
- 3kpl 90' 2" mustia hitsattavia mutkia (päältä 60,3mm) joista yhden halkaiset keskeltä kahtia ja sähköliimakoneella teet kaksi 135' käyrää ja maalit päälle korroosion varalta(mahdollisesti vieläpä pari suoranpätkää hitsillä käppyröihin kiinni).
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4628.JPG

Asennuksen vaihe 1.
- Irroita konepelti, puskurin etuosa ja maski.
- Ota jo tässä vaiheessa valoumpioiden pyyhkijät ja moottorit irti.
- Tulppaa umpioiden pesureiden letkut.
- Cooleri ei mene ihan suoraan paikalleen vaan rälläköi sille hieman kuvan mukaisesti tilaa.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4639.JPG
- Myös öljyjäähdyttimen yläpuolella olevaa lirpaketta joutuu rälläköimään (huomaa kyllä kuin paljon kun alat putkia sovittelemaan).
- Maalaa ruosteenestolla rälläköintisi.

Asennuksen vaihe 2.
- Leikkaa coolerin alatapit ja ylätappi rautasahalla poikki.
- Mittaa coolerin alalaidassa olevien reikien etäisyys.
- Ota kaksi 15cm pätkää 6mm kierretankoa ja hitsaa ne syylärin alla olevaan peltiin coolerissa olevien reikien mukaisesti.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4645.JPG
- Tässä vaiheessa voi joutua rälläköimään vielä peltiä hyvän istuvuuden saamiseksi.
- Heitä cooleri paikalleen ja laita tuplamutterit kierretankoon.
- Pätkäise kierretangoista ylimääräiset pois.
- Ylhäälle voi laittaa tarvittaessa (tuskin tarvii) vaikka pultin coolerin tueksi.

Asennuksen vaihe 3.
- Pura orkkis cooleri irti putkistoineen.
- Tee tämmöinen paketti käyttäen orkkisputkia + 9000 Saabin ahtoletkun mutkaa.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4647.JPG
- Tonnarin mutkan jatkeeksi laita tarvittava pätkä 50mm putkea.
- Leikkaa 2x5cm palanen Cooler-letkusta ja laita ne coolerin lähtöihin.
- Pistä orkkisletkuista löytyvä supistin 135' mutkaan ja kokoa jo puoliksi valmis putkisto.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4646.JPG

Asennuksen vaihe 4.
- Puhdista öljynjäähdytin päällisesti (mutka tulee hieman peittämään jäähyä ja ainakaan tukkoiset jäähdytysrivat ei paranna asiaa).
- Asettele toinen 135' käppyrä coolerin toiseen lähtöön.
- Ota loppu Cooler-letkusta ja tunge se konehuoneen puolelta käyrään.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... 0_4649.JPG
- Ota alkuperäinen Coolerilta imusarjalle menevä putki ja kaasuläppäkotelossa kiinni oleva kumimuhvi.
- Sovita Cooler-letkuun ja leikkaa Cooler-putkesta ylimääräinen rautasahalla pois.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... CT1399.JPG
- Kokoa putkisto ja tarkista liitokset.

Asennuksen vaihe 5.
- Asettele puskuri ja ainakin viistokeulassa joutuu 135' asteisten käkkyröiden kohdalta leikkaamaan puskurin alalaidasta siivut pois.
http://www.kolumbus.fi/tapani.sarjanoja ... CT1404.JPG
- Konepelti ja maski paikalleen.
- Valmista tuli ja heleppoa oli kuin paskominen.

HUOM.
Asennus on omasta päästä ja ohjeistusta ei tarvi noudattaa 100%:sti eli tee ihmeessä toisin jos näet sen paremmaksi.
Kummatkin kuvissa näkyvistä asennuksista on tehty vm.-90 T16 satkuun.
Öljyjäähdytin on joissain malleissa eri paikassa (vittumaisemmassa) ja ahtoputkistojen kokokin vaihtelee osakseen joka tulee ottaa huomioon.
Välijäähdyttämättömään malliin tulee luonnollisesti paljon suuremmat putkityöt.
Paineet tulevat putoamaan hieman isomman coolerin johdosta :arrow: ruuvaa lisää jos siltä tuntuu.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mahtava raportti.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

todella asialliset ohjeet. kesällä sitten huomaa eroja paremmin. itellä myös coolerin vaihto edessä...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Kiitoksia palautteesta.
Tiiä hyödyttääkö ketään, kuhan ajankuluksi kirjoittelin.

Tähän jatkoksi voisi laittaa muitakin coolerin asennus kuvia/ohjeita og:hen.
Tuskimpa niistä haittaakaan ole 8).

EDIT: Eli muidenkin kertomukset/ohjeet tervetulleita :wink:
Viimeksi muokannut Turbo900, Ti Maalis 28, 2006 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Turbo900 kirjoitti:
Tähän jatkoksi voisi laittaa muitakin coolerin asennus kuvia/ohjeita og:hen.
Tuskimpa niistä haittaakaan ole 8).
Joo kirjoittele lisää vaan.
Ei varmasti aleta mököttämään :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Kiitoksia hyvistä neuvoista!!Tossa olen miettinyt cooleri putkea,että pitääkö olla silikoni putkea vai käykö/kestääkö kangasvahvisteinen jäähdyttimen putki?Sen aikaa,Että on varaa ostaa silikooniputkea(140$/metri)
puh.050-3748237
#3078
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tiedä en varmaksi,mutta epäilen että kestävät.Ylipainehan siellä jäähdytysjärjestelmässä on.Kokeile ja raportoi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kestää ongelmitta.
Aki Peltola #1132
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Lisää outoja kysymyksiä?Kattelin tossa uutta ja vanhaa cooleria,vanhempi 5 senttiä pitempi.Saiskohan noita muovipäitä vaihdettua,vai tuleeko siinä hajotettua kumpikin?
puh.050-3748237
#3078
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Silikoni on perusteltua lähinnä vaan ulkonäköseikoilla. Ehkä ahtimenlähdössä se puoltaa kuitenkin jotensakin paikkaansa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

junnu kirjoitti:Lisää outoja kysymyksiä?Kattelin tossa uutta ja vanhaa cooleria,vanhempi 5 senttiä pitempi.Saiskohan noita muovipäitä vaihdettua,vai tuleeko siinä hajotettua kumpikin?
Siis miksi?

Vanhempaa on ihan turha ajatellakaan laittaa. Kaikki toisenkäden tietoa, mutta virtaa huonommin ja on sisärivoittamaton eli minun mielestä lähinnä vitsi :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

junnu kirjoitti:Lisää outoja kysymyksiä?Kattelin tossa uutta ja vanhaa cooleria,vanhempi 5 senttiä pitempi.Saiskohan noita muovipäitä vaihdettua,vai tuleeko siinä hajotettua kumpikin?
Eiköhän päädyt pysty vaihtamaan, mutta uusia muovipäätyjä tuskin enää saa paikalleen.
Hitsaamalla varmaan alumiinista tehdyt päätyt saakin laitettua.

Nyt saattasin saada omalle hitsarin, mutta kannattaako vanhasta tehdä?
Siis onko tuo kenno niin kelvotonta, kuin täällä lukee toisinaan?
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Sukellusvene kirjoitti:
junnu kirjoitti:Lisää outoja kysymyksiä?Kattelin tossa uutta ja vanhaa cooleria,vanhempi 5 senttiä pitempi.Saiskohan noita muovipäitä vaihdettua,vai tuleeko siinä hajotettua kumpikin?
Eiköhän päädyt pysty vaihtamaan, mutta uusia muovipäätyjä tuskin enää saa paikalleen.
Hitsaamalla varmaan alumiinista tehdyt päätyt saakin laitettua.

Nyt saattasin saada omalle hitsarin, mutta kannattaako vanhasta tehdä?
Siis onko tuo kenno niin kelvotonta, kuin täällä lukee toisinaan?
Älä edes harkitse. Uudempi 9k IC tai sitten joku "kiina"-cooleri
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ei siinä vanhassa oo muuta vikaa ku että on aika ahdas. Eli jos tavotteena mennä pitkästi yli 200hp niin ei oikein puolla paikkaansa. Jäähdyttää kyllä hyvin.

Sitten jos joudut coolerin ostoon niin tarvikkeen puoleen kannattaa kääntyä, ei se uudempi 9000 coolerikaan mikään pro laite ole.. :roll:
Aki Peltola #1132
Ddeccard
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ddeccard »

Olisikohan noita kuvia vielä jossain nähtävillä. Suullisten ohjeidenkin perusteella varmasti saa jälkeä aikaiseksi, mutta kaikki on niin helpompaan hahmollistaa kuvan kanssa. :)
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Vastaa Viestiin