Jarrujen päivitys uudempiin 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Jarrujen päivitys uudempiin 900

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

haullakin etsin mutta ei oikein löytynyt
oikeannäköistä tietoa,eli onko se että vaihtaa
eteen vain navat jarrujen kanssa vetarit saman vahvusia
pooriosa ja taka-akselin vai täytyykö vaihtaa koko akseli
ei viitsisi alkaa taisteleen ennen kuin on 100% tietoa
kiitoksia etukäteen vastauksista, niin auto on 86 turbo.
Ari 1622
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Miten ne vetarit taka-akselin jarrujahan vaihdat?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

molemmille akseleille vaihdan kyllä
kässäri edestä pois joten etusatulat on minun tietääkseni erilaiset
vrt -86 ja esim -88 jossa on 108 jako ja -86 on jako 114.3
joten 108 jaon jarrut tilalle niin saako tehtyä pura ja vaihda
ilman mitään suurempia taisteluita paikoilleen tietoa niiltäkin
jotka ovat tehneet kyseisen toimenpiteen?!!
Ari 1622
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

en ny saanu tota EPC: tä auki, olisin kattonu onko vetoakselit eripituiset, muistaakseni ovat. boorit on kyllä samat.
taka- akselin pitkittäisissä tukitangoissa on kans takapään kumipusla eri kokonen ( muistaakseni pultin reikä) jossain vaiheessa, ei kyllä välttämättä just tässä vaiheessa? taitaa riittää ku puristaa uudet kumit, joka usein on muuteskin tarpeen.
jos muuten irrotat noi tuet luovuttajasta ite, niin aika kätsysti irtos laikalla siten, jotta pultin kanta poikki ja taivutti sen korvan sit pois tieltä, jos ei tarvi säästää runkoo. Alatukivarsien/ taka- akselin ja iskarin pultteja älä turhaan paikoillaan nyherrä, irrota alatukivarsi korista ja sit ne vittumaiset piltit kun koko akseli on irti. samoin tietysti kaikki jarrujutut.
Akselien napamutterit ( PITKÄ 32 mm voimahylsy), löysää jo autossa kiinni ollessa, 3/4" karainen vääntiö ja putkenpätkä siihen ja esim adaptorihylsy olis poikaa, koska pantu kiinni n. 30 kpm ja vielä mutteri mätkitty kiinni. mulla alkoi 1/2" T- vääntiö vähän taipumaan.
Taka- akselin jarruputket ja letkut menee uusiksi, jo iänkin puolesta.( uusi siis käsijarruvaijerit, tossa iässä just ne alkaa jumittamaan, vaihdoin viimekesänä 89 vaijerit, oma hommansa sekin erillisenä.
Eli kaikki on saatava elimenluovuttajasta kerralla, mm kässärikahva.
eiköhän ne tossa suunnilleen oo, vaikka en oo ite varsinaisesti vaihtanutkaan, mut muuten on duunittu.
roinat kun hiekkapuhalluttaa ja panettaa esim pulveriepoximaalit pintaan, niin ilahduttaa silmääkin pitempään. kilvetkin on yleensä viimonen hetki maalauttaa, jos meinaa niille ikää lisää. on niin sikakalliita saabilla.
uudemmista kun avaat etukilpien ruuvit varovasti esim pulttikoneella VAIN 1- teholla nytkytellen edestakaisin tms..,irrotusöljyy myös takakautta ja mieluusti lämpöä jos on tiukassa. mulla tais 1 katketa noista per napa kun ei ollu oikein lämmitysmahiksia., piti sit porata auki ja kierteittää uudelleen.

Ja katkaiset sitten sen peltikannaksen peltisaksilla, niin saa irti puhallettavaksi ilman että pitää laakereita avata.
Etulaakerithan ovat entisiä jos ne lähtee puristamaan ulos.
Son sit eri juttu jos panee nekin uusia, mutta jo työjärjestyksenkin takia toi olis edukasta.
kanaksen poisleikkaaminen peltisaksilla ei haittaa mitään, kiinnitysreiät jää ennalleen.
Niin ja ne jarrulevyjen senkkiruuvit on yksiä paskoja, se torx on niin matala, että nylppää yleensä kannan. hakkaa siihen jollain akselinpätkällä/ välityksellä ja vaikka pienet kuumat ja tietysti irroituskamaa. pulttikoneen 1- vaihde siihenkin on aika jees.

:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Joo kiitoksia vaan, selvensi aikas paljon asioita
paitsi ne vetareiden pituudet, no eiköhän sekin selviä tässä matkan varrella.
Ari 1622
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos iskareita ei meinaa käyttää uudelleen niin ei kannata ruuvailla, ei ne vähänkään vanhemmat takapäästä aukea kuin korkeintaan kierre pakalla avaamalla M10*1.
etupäässä on kontramutterit eli 2 kpl päällekkäin, pulttikoneella aukeaa parhaiten pitkällä hylsyllä siis 1 mutteri kerrallaan, massan hitaus/ isku yleensä avaa ilman että pitää jostain ängetä vastaan.
jos ei käytä uudelleen niin kumi halki TERÄVÄLLÄ puukolla ja hakaa kumia sivuun, sit laikaa vaan ja varsi poikki ( etupäässä ampuu jämän ylös kun kumin pinne laukeaa, eli älä pidä naamaa siinä). takapään iskarin alapään kiinnitys ( joka kans erityisen v- mäinen), sit vasta kun akseli on irti kokonaan.
jos vetarin nivelet on vanhoja niin kandee tarkistaa/ vaihtaa/ lisätä molybdeenirasvaa niihin kun ne on kivasti auki, samoin nivelien klappi kantsii kyteksiä, koska kovin huonoa ei kandee panna kiinni, varsinkin kun virirautaan kai tääkin tulee.
joo ja varaudu siihen kans jotta sisemmät kupit voi olla laatikossa erikokoisia kun sun vanhat, eli jää 2 vaihtoehtoo:
1. vaihdat ne sisemmät tripodit eli 3- pallonivelet uusiin varsiin ( siinä usein tarvii 3- vartista ulosvetäjää ja seeger rengaspihtejä).
2. vaihdat uudet kupit laatikkoon, jolloin tarkkana niiden sovitelevyjen kanssa !!!, eli aina ne vanhat sovitelevyt jäävät paikoilleen, muuten laakerin välys muuttuu, ja noi kartiorullalaakerit vaatii just oikeat välykset!!!. ja tästäkään en oo ihan varma jos tulee ne uudet kupit, miten ne mellat sit on. olisi hyvä kyteksiä noi perän välykset tosi huolella korjaamokäsikirja kourassa, koska se on tosi herkkä paikka.
sit vielä jos kupeissa on monttua, niin usein vaihdetaan vasen / oikea kuppi keskenään jolloin vedon aiheuttama monttu jää sinne toiselle laidalle. vanhat sovitelevyt edelleen tarkasti ja siistinä alkuperäisillä puolillaan. kupit ovat muuten joskus aika tiukasti paikoillaan, siihenkin käyttävät iskuvasaraa + sopivia tarraimia.
siellä kupin päässä on joku jousi ja kuula ( estävät vissiin klappikolinoita) , tarkkana sisäänpanossa ettei ne lipsahda pois paikoiltaan tai jää sisään peräti huomaamatta väärään rakoon.
voi olla jopa niin, jotta jos jää vanhat kupit ja tulee uudet navat, niin se vaatii ns. välikoon vetoakselin, tai sitten toisinpäin eli uudet kupit/ vanhat navat kuten n. vm 85--86 turboissa. kerran meinaan pantiin uudet kupit 85 napoihin ja siihen piti hakea sen mallin turbosta väliakselit.
ja niitä ei siis muissa ole koska ne uudet navat tuli turboihin vaan aiemmin. ja vasen/ oikea väliakseli ovat aina eripituisia, eli sitten kun on lattialla 6 eripituista akselia onkin kiva arpoa mikä oli mistäkin :)
tää ny meni vähä pelotteluks mutta parempi noi on selvittää ensin kuin et on projekti levällään sit yllärinä.
Yks mahkuhan on duunata " alkuun" vaan taka- akseli, jos haluu känkän taakse ja kyse on ratarassista.
:roll:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

korjaamokässärissä noi vetaripituudet/ kupit sanotaan, oon se lukenu mut en tiätysti tarkkaan muista.
sielläkin aika ylimalkaisesti ja mielestäni harhaanjohtavalla sanamuodolla ja tosta vm 85--86 turboversiosta ei sanaakaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

täs on EPC kopiota, valitettavasti toi mun EPC ei tunne vanhempia kuin 86 satkuja.
Mulla on tulkintavaikeus tossa kohdin kun on 2 erinumeroista tripodia ja kuitenkin vain yhtä numeroa kuppeja.?? ei osaa sanoa. 85 malleissa on sit vissiin pienempiä ja 85 turboissa jo isoja/ uusia kuppeja.
väliakseleita on sit jo 3 eri numeroa, eli jos eivät ole korvaavia numeroita , niin veikkaisin, jotta se kolmas versio on nimenomaan sellaiseen turboon jossa on vanhat navat mutta isommat kupit, mutta tää on arvaus.
Noheva jannuhan saattaa voida duunata eri akselinkin tasaisesti lyhennettynä molemmista päistä, mutta mallinhan se vaatii, ei sitä hevillä mittaamalla tee.


LH on left hand, RH on oikea puoli, A on kait automaatti CH olisko chassis, eli korinumero, ja M on manuaali vissiin, ja toi quantity on määrä joka tarvitaan autoon

Käyttöakseli - Ulompi vetonivel (1986 - 1989)

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8945420
Usage : M, INNER,LH
4-speed Ch.--G2012046. --G3007249.
5-speed Ch.--G2009922. --G3007065. --G7011597.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8945438
Usage : M, INNER,RH
4-speed Ch.--G2012046. --G3007249.
5-speed Ch.--G2009922. --G3007065. --G7011597.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 9102823
Usage : M, INNER,LH (8990731), NLS-USE 4106159
4-speed Ch.G2012047--. G3007250--.
5-speed Ch.G2009923--. G3007066--. G7011598--.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 9102831
Usage : M, INNER,RH (8990749), NLS-USE 4106142
4-speed Ch.G2012047--. G3007250--.
5-speed Ch.G2009923--. G3007066--. G7011598--.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990731
Usage : B202TURBO, LH, NLS-USE 4106159
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990731
Usage : A, NLS-USE 4106159
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1
Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990749
Usage : B202TURBO, RH, NLS-USE 4106142
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990749
Usage : A, NLS-USE 4106142
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

nää myötäliittimet on tripodeja eli sisäniveliä, 2 eri kokoa

Article : Myötäliitin
PartNo : 8945735
Usage : M
4-speed Ch.--G2012046. --G3007249.
5-speed Ch.--G2009922. --G3007065. --G7011597.
Order Quantity : 2


Article : Myötäliitin
PartNo : 8950628
Usage : M
4-speed Ch.G2012047--. G3007250--.
5-speed Ch.G2009923--. G3007066--. G7011598--.
Order Quantity : 2

Article : Myötäliitin
PartNo : 8950628
Usage : B202TURBO
Order Quantity : 2

Article : Myötäliitin
PartNo : 8950628
Usage : A
Order Quantity : 2

sisempi kuppi on TÄSSÄKIN myötäliitin nimellä, kumma kun se ei tunne kuin yhtä numeroa 86---89 välillä, vaikka tuntee 2 erinumeroista tripodia???

Article : Myötäliitin
PartNo : 8722472
Order Quantity : 2

sama numero kuin edellä, vm 90- 93
Article : Myötäliitin
PartNo : 8722472
Order Quantity : 1
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin