Lähtihän se sieltä!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Lähtihän se sieltä!

Viesti Kirjoittaja sarka »

Huhhuh! Pari tuntia meni että sai väänneltyä tehostetun raidetankohärdellin pihalle tuosta pihalla lojuvasta saapista :oops:
Vaikka ei edes ollut ku vaihelaatikko paikoillaan...

Oisko jollakulla rakentavia vinkkejä kun pitää vielä toisesta (moottorillisesta) saappaasta ottaa tanko irti ja vaihtaa toinen paikoilleen :roll: Jotenkin tuntuu että se on aika paljon vaikeampaa :?

Meinas muuten Muutamasti alkaa ihan oikeasti ottaan otsalohkoon kun tuolla yksin muljutteli :)
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Mukaeltu lainaus alkuperäisen AC:n asennusohjeesta NG900: Asentajan pitää, parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi, säilyttää mielenmaltti, putkien asennus on hankala ja rauhallisuutta vaativa toimenpide. :lol:
Kyllä se hammastankokin paikoilleen menee ihan nätisti, kunhan ei reuho.
Se menee pujottamalla toinen pää ensiksi tunnelista alakautta läpi ja vetämällä sitten toinen pää paikoilleen. Jos on vakaajat, on tila hitusen ahdas mutta tangon ollessa oikeassa asenossa onnistuu kyllä, vaikka lattialla selällään maaten. MOT.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Viime kesänä tein saman homman tuohon CD:hen. Bentleyn manuaalin ohjeita noudatellen jotenkin näin koko rojekti meni:

1. Auton keula ilmaan, eturenkaat irti.
2. Ohjaustehostimen öljy veks, -> jollakin öljynimuruutalla kannattaa tyhjentää ensiksi ohjaustehostimen öljysäiliö, irrota sitten öljysäiliöstä paluuletku, se ohuempi/ylempi ja laita litran vetoiseen keräilyastiaan/pulloon. Näin siis 16v autoissa. En ole nähnyt 8v autojen systeemiä.
3. Kone käyntiin, pyörittele rattia laidasta laitaan. Sammuta kone heti kun öljyntulo lakkaa. Kiinnitä paluuletku takaisin säiliöön.
4. Löysää raidetangonpäiden lukitusmutterit.
5. Mittaa raidetangon pään ja raidetangossa olevan pykälän välinen etäisyys, jotta saat aurauskulmat suunnilleen oikealle hehtaarilukemalle kasausvaiheessa.
6. Pyöritä raidetangot irti raidetangon päistä. (papukaijapihdeillä tms.)
7. Sitten pitäisi irrottaa hydrauliputket ohjausakselin juuresta. Ite muistaakseni irroitin letkut jostakin ylempää.
8. Irrota lukituspultti, joka kiristää ohjausakselin hammastankoon.
9. Irrota hammastangoa kiinnipitävät pultit.
10. Irroita ohjausakseli hammastangosta.
11. Pyöräytä hammastankoa puoli kierrosta niin, että ohjausakselin kiinnitysjuttu on alaspäin.
12. Siirrä hammastankoa pelkääjän puolelle.
13. "Käännä ratti" vasemmalle eli liikkuvat osat pelkääjän puolelle.
14. Hammastangon saa nyt pudotettua alas kuskinpuolelta alkaen.

Asennuksesta
Käytettyä hammastankoa asentaessa kannattanee vaihtaa samalla raidetankojen sisäpäät (tangot tulee mukana) uusiin (esim. Motonetissa 16,48 euroa/kpl). Tosin näissä on se mittaamista helpottava pykälä eri kohdassa, joten aurauskulmat joutuu hakemaan muilla konsteilla.
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Lopuksi täytä ohjaustehostimen säiliö (ääni alkuperäiselle öljylle, ei ATF:lle)
Kone sammuksissa pyörittele rattia laidasta laitaan 3-4 kertaa.
Renkaat paikalleen, etupää alas pukeilta, kone käyntiin. Pyörittele rattia vielä pari kertaa laidasta laitaan.
Kuten tuossa jo todettiin, rauhallisesti hosumatta ja reuhtomatta hyvä tulee.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Rauhallisesti rauhallisesti tottakai :lol: Taidan asennuksen tehdä autotallissa, joka tarkoittaa sitä että kolmas saabi täytyy ensin saada pois sieltä... Oli aika ikävää tuolla jäisellä maalla makoilla :(

Tuosta huoltokirjasta (Alfamer??) lueskelin ohjeita, ja siinä se kävi niin että nesteet pois, pultit ja letkut irti ja "lasketaan raidetanko pois alakautta" :lol: Tai ainakin sinnepäin...

Eli siis tänäiltana alkaa lämppärinhana-prokkis jotta saa tallin tyhjäksi :)

OT: Miten C-pilarin (eli siis takapikkuikkunan?) verhoilu lähtee pois?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

salomi kirjoitti:Viime kesänä tein saman homman tuohon CD:hen. Bentleyn manuaalin ohjeita noudatellen jotenkin näin koko rojekti meni:
.
täähän oli hyvä ohje, ei ole tullut tutustuttua tuohon Bentleyn kirjaan, onko se suomenkielinen. Alfamerin kirja on minusta aika kehno näissä vähänkin syvällisemmissä jutskissa. ja kovin pintapuolinen ja yleisluontoista tarinaa.
on aika arpomista ilman ohjetta jo tehostamattomankin poisotto, kuin maallikko saarnaaja rubikin kuutiota kääntelisi.
noihin edellisiin kun vielä lisäisi momentit sisänivelelle ja sen irroittamisen oleelliset asiat, esim että ei saa väntää vaihdetta vasten ja 20 mm kita- avain joka on laikattu vain siitä kidan alueelta n.4,5-- 5 mm ohueksi käy siihen tehostetun avaamiseen.

samoin pitää laittaa ratti samaan asentoon kuin olikin.
6. Pyöritä raidetangot irti raidetangon päistä. (papukaijapihdeillä tms.)Tää 6- kohta vähän ihmetyttää, eikö tule ulos muuten, luulisin jotta tulee. Eri juttu on sitten jos aikoo käyttää ne uuteen. Mutta jos tekee jotain muuta, kuten tiivarien vaihtoa niin olisi aurauskulmien säilymisen kannalta suuri etu antaa niiden olla paikoillaan.?
ja vielä vois lisätä jotta tehostetun sisänivelen voi vaihtaa autossa kiinni ollen, en ole kyllä vielä itse tehnyt, mutta alan mies on kertonut, pelkääjän puoli on vähän helpompi.
En sit tiiä pitääkö tangon kiinnityspultit irroittaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ilmeisesti tehostetussa ainakaan ei mahdu tulemaan ala raidetangon pään ollessa paikallaan, on liian pitkä. Toki riittää, että irrottaa pään vain siltä puolelta mikä tulee ekana alas (kuskin puolelta).

Mertmin kirjoittama tarina ohjausvaihteen irrottamisesta ja tehostimen asentamisesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7704#97704
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Mites se tehostettu tanko poikkeaa mitoiltaan tehostamattomaan verrattuna? Luulisi nyt sentään pituutta olevan saman verran kummassakin, joka tässä tapauksessa on se ratkaisevin mitta. Itse en ole purkanut tangoista päitä irti koskaan silloin kun niitä on irroitettu ja asennettu, muuten kyllä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

stara kirjoitti:täähän oli hyvä ohje, ei ole tullut tutustuttua tuohon Bentleyn kirjaan, onko se suomenkielinen.
Ei, Lontoon murretta on. Pesee silti Alfamerin mennen tullen. Ja ne kytkentäkaaviot - lähes täydelliset joka vuosimalliin. Jostain syystä kattoluukun ja sähkösäätöisten penkkien kytkikset on jätetty pois. Samoin Lucasin ruisku. Ilmeisesti Amerikkaan on viety vain boschilaista. Mulla on vain 16v mallien kirja, 8v kirjakin on olemassa.
stara kirjoitti:noihin edellisiin kun vielä lisäisi momentit sisänivelelle ja sen irroittamisen oleelliset asiat, esim että ei saa väntää vaihdetta vasten ja 20 mm kita- avain joka on laikattu vain siitä kidan alueelta n.4,5-- 5 mm ohueksi käy siihen tehostetun avaamiseen.
Nämä momentit kirjassa mainitaan:
hammastanko runkoon 60 - 80 Nm
rattiakselin lukituspultti 25 - 34 Nm
hydraulilekut 20 - 34 Nm
raidetangonpään lukitusmutteri 60 - 80 Nm
ja lopuksi
pyörän pultit 105 - 125 Nm (uusi jako)
pyörän mutterit 90 - 110 Nm (vanha jako)
stara kirjoitti:ja vielä vois lisätä jotta tehostetun sisänivelen voi vaihtaa autossa kiinni ollen, en ole kyllä vielä itse tehnyt, mutta alan mies on kertonut, pelkääjän puoli on vähän helpompi.
Saattaa onnistua, mutta ne lukitussysteemit oli ikävät avata vaikka hammastanko oli pöydällä saati sitten selällään maaten.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

JugiBoy kirjoitti:Mites se tehostettu tanko poikkeaa mitoiltaan tehostamattomaan verrattuna?
Olisiko niin, että letkut estävät saamasta tehostettua tankoa siirtymään sivuun niin paljon kuin tehostamatonta? Raidetangon pään irrottaminen kuulostaa mukavammalta kuin letkun irrottaminen tangosta.

Raidetangonvaihtoon tankoa irrottamatta mainitaan kirjassa erikoistyökalu
Kuva
Viimeksi muokannut jus, To Loka 16, 2008 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie ainaskin jouduin ottamaan sen vasemman raidetangonpään irti, jotta se tehostettu hammastanko sopi muljahtamaan paikalleen. Putkea yms yms. niin paljon kiinni siinä ja paljo paksumpi, kuin tehostamattomassa. Muistelen tuon tehostamattoman sopineen pois kokonaisena. Ite tein homman rasvamontulla. En suosittele kenellekään tasamaalla tehtäväksi. Melkoista punnerrusta oli montustakäsinkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Ite tein homman rasvamontulla. En suosittele kenellekään tasamaalla tehtäväksi. Melkoista punnerrusta oli montustakäsinkin.
Ronskan kanssa otettin kesällä tehostettu pois tasamaalla, ei siinä minusta kovasti punnerrusta ollut. Tosin ei ollut vakaajatankoa, eikä laitettu ohjausvaihdetta takaisin, pelkkä purku :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ainakin se sieltä särkemättä lähtee vielä vaihdelaatikon ollessa paikallaan... Huomisiltana nähnee miten se lähtee kun on kaikki osat paikoillaan. Aika tiukkaa se just niiden letkujen osalta teki, etenkin (oliko ne) käsijarruvaijerit ja vaihteensiirtäjä pistää vastaan kovasti, kuten myös tehostimen pumpulle menevät päät niistä kahdesta letkusta. Onneksi ei ole vakaimia! :wink:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nii, no mullahan oli vakaajatanko ja mie en ottanu sitä pois, vaan mie asensin sen sinne. Eli kaikki just päinvastoin :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jep, kokonaisena se lähti (tehostettu) eikä tarvinnut käyttää lekaa tms. Olihan se ihmeen helppo sujauttaa sinne väliin takaisin :O Letkut vaan irti yläpäästä, rattiakselin nivel irti, raidetankojen päät irti ja raidetangon kaksi kiinnityspulttia auki ja sieltähän se lähti, hitaasti ja varovasti.

Piti muuten ihan ohimennen laittaa se akseli pari kertaa väärille booreille :twisted: Kivaa ottaa aina uudestaan irti ja kääntää vähän rattia. :?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mites muuten mahtuisi satkun tehostettu tanko nopan keulalle? Runkoaisoihin ainakin joutuisi poraamaan kiinnityspulttien reiät mutta mahtuminen muuten olisi mitä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin