Akku jo nyt lopussa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Akku jo nyt lopussa?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lähdin tänä aamuna töihin Annilla ja startatessa ei aluksi tapahtunut juurikaan mitään. Hitusen yritti pyörittää mutta ei. Sain starttaamaan niin, että starttasin nopeasti kaksi kertaa peräkkäin.

Joten onko tuo Boschi jo tiensä päässä? Akku on otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja se on vedetty sippiin niin monta kertaa ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Jännitteitä en sen kummemmin alkanut mittaileen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

sama täällä, merkki varta blue, ikä 4,5 v.
tosin oli tossa pihassa jotain 20 min valot päällä ku pissapoikaa testailin. aamulla köh..
latadessa meni arviolta jotain vain 20---25 Ah sisään 60 Ah palikkaan, vääntäähän se tossa vielä mutta puolikuollut vissiin on.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Uudenkarheat akut pojilla jo sökönä..? 8O Ittellä nopan keulilla vuodelta "OSASET" merkkinen tarvikeromu vuodelta -89 jos leimoihin on uskominen. Tietty tuotakin on herätelty eloon vuosien saatossa hitsausmuuntajalla ym. rajuilla keinoilla, mut ei oo kun 2 kertaa koko talvena jättäny käynnistymättä.. :roll: :oops:

Edit: Ja akku on kaivettu kaverin korjaamon romuakkukasasta, oli ainoa joka kipinöi edes vähän kun volvon ikkunalistalla napoja sohrasi.. :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

On kyllä aika lyhytikäisiä akkuja kosseilla... 8O
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kauanko akun pitäisi sitten kestää..? :? Kyllä mä vaihdoin itsekin tässä hiljattain, tonnariin, uuden. Siinä ollut Boschi muistaakseni -00 tai -01 vuotinen.
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Akku jo nyt lopussa?

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

dimebak kirjoitti:Akku on otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja se on vedetty sippiin niin monta kertaa ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Jännitteitä en sen kummemmin alkanut mittaileen.
Eikös toi syväpurkaus just ole tuhoisaa akulle?
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

3 - 5 vuotta. Puolet vuodesta kylmää, lyhyitä pyrähdyksiä ja paljon startteja. Ilman laturilla täyteen latauksia pariin otteeseen vuodessa varsinkin kylmään aikaan sanoisin, että 5 vuotta on maksimi niin, että se ei kuole ekaan starttiin. Työpaikalla asiakkaiden autoista kuolee akut kun vanhat puliukot. Heti kun ne tuo sisälle lämpimään, niille tulee paha olo. Pari päivää ja akut on loppu ilman, että edes sisävalo palaa. Ei se nyt ole paha rasti kerran 4 vuodessa uusia akku. 60 eculla saa jo valita millaisen haluaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

JugiBoy kirjoitti: Ei se nyt ole paha rasti kerran 4 vuodessa uusia akku. 60 eculla saa jo valita millaisen haluaa.
Kunhan ei vaan Euromasterille eksy akkua ostamaan...hätätilassa jouduin tässä äskettäin Euromasterilta hakemaan uuden akun, 60Ah ihan tavis Exide Classic akku 80€ 8O Sanomattakin lienee selvää, että kävin "tilanteen" selvittyä ostamassa viidelläkympillä harakiristä toisen akun ja palautin seuraavana päivänä tuon sikahintaisen Euromasterille, kun se sattui olemaan "vääränkätinen" eikä millään sopinutkaan mun autoon...

Niin, ja se miksi jouduin tuohon yo. putkaan turvautumaan, oli se, että arviolta vähintään 10v Salama akku vihdoin antautui duunipaikan parkkikselle, eikä automaattia paljon työnnellä käyntiin...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

V.J.S kirjoitti:Niin, ja se miksi jouduin tuohon yo. putkaan turvautumaan, oli se, että arviolta vähintään 10v Salama akku vihdoin antautui duunipaikan parkkikselle
Nytkö jo muka Salama sippasi? Oli varmasti maanantaikappale. 8)
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onko teillä minkälaisia sterreoita kiinni Saabeissa? Itsellä meni kans tihiään tahtiin akkuja sököksi tuossa edesmenneessä 900i:ssä kun oli liikaa hifiä kiinni, eikä kondensaattorista ollut tietoa :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akku jo nyt lopussa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Lähdin tänä aamuna töihin Annilla ja startatessa ei aluksi tapahtunut juurikaan mitään. Hitusen yritti pyörittää mutta ei. Sain starttaamaan niin, että starttasin nopeasti kaksi kertaa peräkkäin.

Joten onko tuo Boschi jo tiensä päässä? Akku on otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja se on vedetty sippiin niin monta kertaa ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Jännitteitä en sen kummemmin alkanut mittaileen.
Tyhjäksi asti ei kannattaisi startata koskaan, kun se just pilaa akun. Jopa ne kahden käden sormien kerrat, eli 10 riittää tuhoamaan sen. Mie kyl kokeilisin vielä pyöritellä akkua parikertaa nurinpäin, mutta ei kannata pitää korkkeja itseen päin, jottei tule happokylpyä. Sitten vaan akku latauksen 2vrk yhtäsoittoa jollain vanhanajan laturilla, jossa ei tietenkään ole mitään automatiikkaa.

Toinen homma mitä kannattaisi tsiikata, että autoosi ei ole ilmestynyt jotakin virtasyöppöä, joka hitaasti hivuttaa akun tyhjäksi pidemmässä seisokissa. virtamittari akunkengän ja navan välille ja tsiikailemaan meneekö virtasta johonkin auton seisoessa sammuksissa. Sisävalo tietenkin sotkee koko jutun, jos ovi on auki. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Akku jo nyt lopussa?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mertmi kirjoitti: Toinen homma mitä kannattaisi tsiikata, että autoosi ei ole ilmestynyt jotakin virtasyöppöä, joka hitaasti hivuttaa akun tyhjäksi pidemmässä seisokissa. virtamittari akunkengän ja navan välille ja tsiikailemaan meneekö virtasta johonkin auton seisoessa sammuksissa. Sisävalo tietenkin sotkee koko jutun, jos ovi on auki. ;)
Jep, minun satkussa hiipui akku tyhjäksi parin viikon seisokin aikana ja virtasyöpöksi paljastui soitin, jossa on irroitettava etulevy ja tuo etulevy paikallaan soitin syö virtaa kokoajan, mutta ilman etulevyä ei...

Eski
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Juuri hankitussa satkussa oli Bilteman muutaman vuoden ikäinen, joka hädin tuskin jaksoi käynnistää auton, vaikka valot sun muut otinkin pois päältä. Hain uuden 72Ah Bosch-akun paikallisesta autosähköliikkeestä, 70e huoltovapaasta akusta on mielestäni ihan ok hinta.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ennen akkukauppaan rientämistä kannattaa kaikesta huolimatta kokeilla laturin remmin tiukkuus. Lisäksi akun lataaminen verkkolaturilla kerran vuodessa näyttää jatkavan käyttöikää huomattavasti. Paras on ollut Pakkasakun ensimmäinen "korkiton" mustamalli, ikää tuli 16vuotta kunhan silloin tällöin latasi verkkolaturilla.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaimon velikin neuvoi tuon akun kippaamisen hetkeksi ympäri, kuulostaa vaan jotenkin hullulta. Pari kolme vuotta sitten käytin Annin autosähköliikkeessä akun mittauksessa, kun ei starttannut kunnolla ja jouduttiin sedän kanssa laittamaan kaapeleilla käyntiin. Oli silloin seisonut pari kuukautta. Virtahävikiksi mitattiin 50mA eikä soittimen paneelin irroituksella ollut vaikutusta. Silloin autosähkäri muisteli jotain, että Pinohiiressä etulevyn irroitus ei vaikuta.

Eilen siirsin auton tallista pihalle ja nätisti pärähti käyntiin. Saman teki tänään, kun siirsin tallin eteen.

Pitänee mennä mittamaan tuo akku ja jos on sipissä niin lumien lähdettyä ostaa uusi. Samalla voisi käyttää startin pöydällä ja katsoa mikä perskule siihen on tullu. Aivan ku solenoidi ei vetäis tarpeeksi ja startti vaan pyörii tyhjää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin