Akku jo nyt lopussa?
Akku jo nyt lopussa?
Lähdin tänä aamuna töihin Annilla ja startatessa ei aluksi tapahtunut juurikaan mitään. Hitusen yritti pyörittää mutta ei. Sain starttaamaan niin, että starttasin nopeasti kaksi kertaa peräkkäin.
Joten onko tuo Boschi jo tiensä päässä? Akku on otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja se on vedetty sippiin niin monta kertaa ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Jännitteitä en sen kummemmin alkanut mittaileen.
Joten onko tuo Boschi jo tiensä päässä? Akku on otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja se on vedetty sippiin niin monta kertaa ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Jännitteitä en sen kummemmin alkanut mittaileen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
sama täällä, merkki varta blue, ikä 4,5 v.
tosin oli tossa pihassa jotain 20 min valot päällä ku pissapoikaa testailin. aamulla köh..
latadessa meni arviolta jotain vain 20---25 Ah sisään 60 Ah palikkaan, vääntäähän se tossa vielä mutta puolikuollut vissiin on.
tosin oli tossa pihassa jotain 20 min valot päällä ku pissapoikaa testailin. aamulla köh..
latadessa meni arviolta jotain vain 20---25 Ah sisään 60 Ah palikkaan, vääntäähän se tossa vielä mutta puolikuollut vissiin on.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Uudenkarheat akut pojilla jo sökönä..?
Ittellä nopan keulilla vuodelta "OSASET" merkkinen tarvikeromu vuodelta -89 jos leimoihin on uskominen. Tietty tuotakin on herätelty eloon vuosien saatossa hitsausmuuntajalla ym. rajuilla keinoilla, mut ei oo kun 2 kertaa koko talvena jättäny käynnistymättä..

Edit: Ja akku on kaivettu kaverin korjaamon romuakkukasasta, oli ainoa joka kipinöi edes vähän kun volvon ikkunalistalla napoja sohrasi..



Edit: Ja akku on kaivettu kaverin korjaamon romuakkukasasta, oli ainoa joka kipinöi edes vähän kun volvon ikkunalistalla napoja sohrasi..

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: Akku jo nyt lopussa?
Eikös toi syväpurkaus just ole tuhoisaa akulle?dimebak kirjoitti:Akku on otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja se on vedetty sippiin niin monta kertaa ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Jännitteitä en sen kummemmin alkanut mittaileen.
3 - 5 vuotta. Puolet vuodesta kylmää, lyhyitä pyrähdyksiä ja paljon startteja. Ilman laturilla täyteen latauksia pariin otteeseen vuodessa varsinkin kylmään aikaan sanoisin, että 5 vuotta on maksimi niin, että se ei kuole ekaan starttiin. Työpaikalla asiakkaiden autoista kuolee akut kun vanhat puliukot. Heti kun ne tuo sisälle lämpimään, niille tulee paha olo. Pari päivää ja akut on loppu ilman, että edes sisävalo palaa. Ei se nyt ole paha rasti kerran 4 vuodessa uusia akku. 60 eculla saa jo valita millaisen haluaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kunhan ei vaan Euromasterille eksy akkua ostamaan...hätätilassa jouduin tässä äskettäin Euromasterilta hakemaan uuden akun, 60Ah ihan tavis Exide Classic akku 80€JugiBoy kirjoitti: Ei se nyt ole paha rasti kerran 4 vuodessa uusia akku. 60 eculla saa jo valita millaisen haluaa.

Niin, ja se miksi jouduin tuohon yo. putkaan turvautumaan, oli se, että arviolta vähintään 10v Salama akku vihdoin antautui duunipaikan parkkikselle, eikä automaattia paljon työnnellä käyntiin...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Onko teillä minkälaisia sterreoita kiinni Saabeissa? Itsellä meni kans tihiään tahtiin akkuja sököksi tuossa edesmenneessä 900i:ssä kun oli liikaa hifiä kiinni, eikä kondensaattorista ollut tietoa 

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Akku jo nyt lopussa?
Tyhjäksi asti ei kannattaisi startata koskaan, kun se just pilaa akun. Jopa ne kahden käden sormien kerrat, eli 10 riittää tuhoamaan sen. Mie kyl kokeilisin vielä pyöritellä akkua parikertaa nurinpäin, mutta ei kannata pitää korkkeja itseen päin, jottei tule happokylpyä. Sitten vaan akku latauksen 2vrk yhtäsoittoa jollain vanhanajan laturilla, jossa ei tietenkään ole mitään automatiikkaa.dimebak kirjoitti:Lähdin tänä aamuna töihin Annilla ja startatessa ei aluksi tapahtunut juurikaan mitään. Hitusen yritti pyörittää mutta ei. Sain starttaamaan niin, että starttasin nopeasti kaksi kertaa peräkkäin.
Joten onko tuo Boschi jo tiensä päässä? Akku on otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja se on vedetty sippiin niin monta kertaa ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Jännitteitä en sen kummemmin alkanut mittaileen.
Toinen homma mitä kannattaisi tsiikata, että autoosi ei ole ilmestynyt jotakin virtasyöppöä, joka hitaasti hivuttaa akun tyhjäksi pidemmässä seisokissa. virtamittari akunkengän ja navan välille ja tsiikailemaan meneekö virtasta johonkin auton seisoessa sammuksissa. Sisävalo tietenkin sotkee koko jutun, jos ovi on auki.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Akku jo nyt lopussa?
Jep, minun satkussa hiipui akku tyhjäksi parin viikon seisokin aikana ja virtasyöpöksi paljastui soitin, jossa on irroitettava etulevy ja tuo etulevy paikallaan soitin syö virtaa kokoajan, mutta ilman etulevyä ei...Mertmi kirjoitti: Toinen homma mitä kannattaisi tsiikata, että autoosi ei ole ilmestynyt jotakin virtasyöppöä, joka hitaasti hivuttaa akun tyhjäksi pidemmässä seisokissa. virtamittari akunkengän ja navan välille ja tsiikailemaan meneekö virtasta johonkin auton seisoessa sammuksissa. Sisävalo tietenkin sotkee koko jutun, jos ovi on auki.
Eski
Juuri hankitussa satkussa oli Bilteman muutaman vuoden ikäinen, joka hädin tuskin jaksoi käynnistää auton, vaikka valot sun muut otinkin pois päältä. Hain uuden 72Ah Bosch-akun paikallisesta autosähköliikkeestä, 70e huoltovapaasta akusta on mielestäni ihan ok hinta.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ennen akkukauppaan rientämistä kannattaa kaikesta huolimatta kokeilla laturin remmin tiukkuus. Lisäksi akun lataaminen verkkolaturilla kerran vuodessa näyttää jatkavan käyttöikää huomattavasti. Paras on ollut Pakkasakun ensimmäinen "korkiton" mustamalli, ikää tuli 16vuotta kunhan silloin tällöin latasi verkkolaturilla.
Vaimon velikin neuvoi tuon akun kippaamisen hetkeksi ympäri, kuulostaa vaan jotenkin hullulta. Pari kolme vuotta sitten käytin Annin autosähköliikkeessä akun mittauksessa, kun ei starttannut kunnolla ja jouduttiin sedän kanssa laittamaan kaapeleilla käyntiin. Oli silloin seisonut pari kuukautta. Virtahävikiksi mitattiin 50mA eikä soittimen paneelin irroituksella ollut vaikutusta. Silloin autosähkäri muisteli jotain, että Pinohiiressä etulevyn irroitus ei vaikuta.
Eilen siirsin auton tallista pihalle ja nätisti pärähti käyntiin. Saman teki tänään, kun siirsin tallin eteen.
Pitänee mennä mittamaan tuo akku ja jos on sipissä niin lumien lähdettyä ostaa uusi. Samalla voisi käyttää startin pöydällä ja katsoa mikä perskule siihen on tullu. Aivan ku solenoidi ei vetäis tarpeeksi ja startti vaan pyörii tyhjää.
Eilen siirsin auton tallista pihalle ja nätisti pärähti käyntiin. Saman teki tänään, kun siirsin tallin eteen.
Pitänee mennä mittamaan tuo akku ja jos on sipissä niin lumien lähdettyä ostaa uusi. Samalla voisi käyttää startin pöydällä ja katsoa mikä perskule siihen on tullu. Aivan ku solenoidi ei vetäis tarpeeksi ja startti vaan pyörii tyhjää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001