99 kannentiiviste / kannenhalkeama*Korjattu*
99 kannentiiviste / kannenhalkeama*Korjattu*
Auto 99 -84 h-moottori, tarvittais mielipiteitä Saab-konkareilta
Oireet: Ajossa kuului kylmäkäynnistyksen jälkeen napsutusta, ja lopulta 1. pytty ei käynnistynyt kylmäkäynnistyksen heti alussa. Eli läpilyövä tulpanjohto korvattiin varaosajohdolla, joka toimikin kuukauden päivät.Samalla vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyörijä.
Nyt sitten n. kuukauden päästä autotallista käynnistettäessä vaiva uusiutui, 1.pytty ei lähtenyt kuin rinnalle hyrähtelemään, mutta käynti tasoittoi sen jälkeen hyvin pian normaaliksi. Tässä yhteydessä uusittu kaikki tulpanjohdot (Bougicord) Ilmiö ei ole vielä ehtinyt uusiutua uusilla johdoilla, koska on luonteeltaan satunnainen. Tosin autotallista ulos peruuttaessani olen tuntevinani pakkasnesteen hajua...
Avattu tulpat ajon jälkeen , 1. pytyn tulppa ei eroa harmaudeltaan oleellisesti muista, ei ole aiankaan ylipuhdistunut. Paisuntasäiliössä on jonkin verran vaahtoa, mutta kuvittelen sen johtuvan paikkausaineesta jota sinne on joskus laitettu. Kuplia tulee syylärin suunnasta jonkun verran, tosin niiden määrää ei ole joutunut aikaisemmin tarkkailemaan. Paisuntasäiliönkorkki ei vuoda eikä roiski yli. Nestettä vajenee tasaiseen tahtiin jäähdyttimen vuodon takia, joten siitä on vaikea päätellä mitään. Täyttö ehkä 1-2 kk:n välein.
Tässä kohtaa tarvittaisiinkin kristallipalloa tai viisaudenkiveä. Ongelmat osoittavat melkoisella varmuudella vuotoon kannessa. Nyt kuitenkin ovat lomat alkaneet, ja tarkoituksena pöllyttää Saabilla tuonne pohjoisen tuntureille suksimishommiin. Siitäpä johtuen remontti tässä vaiheessa ei kuulu harkittaviin asioihin, jos sitä vain voisi siirtää hieman eteenpäin. Lähinnä kiinnostaa tietysti toi totaalisen korkkauksen lähestymisvauhti, mutta uskaltaako siihen kukaan lausua mitään? Arvostan mielipiteitä laidasta laitaan.
Oireet: Ajossa kuului kylmäkäynnistyksen jälkeen napsutusta, ja lopulta 1. pytty ei käynnistynyt kylmäkäynnistyksen heti alussa. Eli läpilyövä tulpanjohto korvattiin varaosajohdolla, joka toimikin kuukauden päivät.Samalla vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyörijä.
Nyt sitten n. kuukauden päästä autotallista käynnistettäessä vaiva uusiutui, 1.pytty ei lähtenyt kuin rinnalle hyrähtelemään, mutta käynti tasoittoi sen jälkeen hyvin pian normaaliksi. Tässä yhteydessä uusittu kaikki tulpanjohdot (Bougicord) Ilmiö ei ole vielä ehtinyt uusiutua uusilla johdoilla, koska on luonteeltaan satunnainen. Tosin autotallista ulos peruuttaessani olen tuntevinani pakkasnesteen hajua...
Avattu tulpat ajon jälkeen , 1. pytyn tulppa ei eroa harmaudeltaan oleellisesti muista, ei ole aiankaan ylipuhdistunut. Paisuntasäiliössä on jonkin verran vaahtoa, mutta kuvittelen sen johtuvan paikkausaineesta jota sinne on joskus laitettu. Kuplia tulee syylärin suunnasta jonkun verran, tosin niiden määrää ei ole joutunut aikaisemmin tarkkailemaan. Paisuntasäiliönkorkki ei vuoda eikä roiski yli. Nestettä vajenee tasaiseen tahtiin jäähdyttimen vuodon takia, joten siitä on vaikea päätellä mitään. Täyttö ehkä 1-2 kk:n välein.
Tässä kohtaa tarvittaisiinkin kristallipalloa tai viisaudenkiveä. Ongelmat osoittavat melkoisella varmuudella vuotoon kannessa. Nyt kuitenkin ovat lomat alkaneet, ja tarkoituksena pöllyttää Saabilla tuonne pohjoisen tuntureille suksimishommiin. Siitäpä johtuen remontti tässä vaiheessa ei kuulu harkittaviin asioihin, jos sitä vain voisi siirtää hieman eteenpäin. Lähinnä kiinnostaa tietysti toi totaalisen korkkauksen lähestymisvauhti, mutta uskaltaako siihen kukaan lausua mitään? Arvostan mielipiteitä laidasta laitaan.
Viimeksi muokannut 99Man, Pe Kesä 23, 2006 19:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Laitappa ne sytkäosat uusiin ja vaihdat sen syyläri ehjään
niin voipi korjautua vika että ei tule enää kuplia ja kun on syttyosat
uudet niin niin lähtee käymään heti kaikilla, en usko että olisi
kansivikaa se nesteen haju tulee todennäköisesti sieltä
syyläristä.Jos syylärin vaihto ei auta että tulee kuplia niin sitten vasta
syventyisin kanteen ja että vesi pumppukaan ei vuoda koska tekee
niitä kuplia. ja järjestelmän ilmaus niin pitäisi toimia moitteetta.
niin voipi korjautua vika että ei tule enää kuplia ja kun on syttyosat
uudet niin niin lähtee käymään heti kaikilla, en usko että olisi
kansivikaa se nesteen haju tulee todennäköisesti sieltä
syyläristä.Jos syylärin vaihto ei auta että tulee kuplia niin sitten vasta
syventyisin kanteen ja että vesi pumppukaan ei vuoda koska tekee
niitä kuplia. ja järjestelmän ilmaus niin pitäisi toimia moitteetta.
Ari 1622
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Niin että käy vain kolmella ennen kuin lämpiää
entäs tuo imusarjan tilke niin olen sitä mieltä edelleenkin että
vaihda se vuotava syyläri ehjään,Ja jos sinne pyttyyn menis vettä nestettä niin se olisi ihan puhdas,ei harmaa eikä ole karstaa ollenkaan
koska vesi neste poistaa kaiken karstan ja muun epäpuhtauden,
ja onkos lämmöt normaalit,vai tuleekos tyhjäkäynnillä kylmää
lämpäristä jos niin on niin sitten se on melko varmaan kansi vika
mutta vaihda se syylari ensin ehjään ja tutkiskele sitten lisää.
entäs tuo imusarjan tilke niin olen sitä mieltä edelleenkin että
vaihda se vuotava syyläri ehjään,Ja jos sinne pyttyyn menis vettä nestettä niin se olisi ihan puhdas,ei harmaa eikä ole karstaa ollenkaan
koska vesi neste poistaa kaiken karstan ja muun epäpuhtauden,
ja onkos lämmöt normaalit,vai tuleekos tyhjäkäynnillä kylmää
lämpäristä jos niin on niin sitten se on melko varmaan kansi vika
mutta vaihda se syylari ensin ehjään ja tutkiskele sitten lisää.
Ari 1622
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Kiitos neuvoista. Koneen ja lämppärin lämmöt ihan normaalit tyhjäkäynnillä ja ajossa. Imusarjan pultit kireällä.
Syyläri menee uusiksi joka tapauksessa, järkevintä se on tietty vaihtaa samalla jos joutuu kannen avaamaan. Siihen vain ei juuri nyt olisi mahdollisuuksia.
Täytynee käyttää vanhaa hyväksi havaittua tapaa ja luottaa tuuriin...
Osaako kukaan muuten kertoa hyvin/huonosti päättyneitä tarinoita tuontapaisen vikakuvauksen omaavan auton kestosta ennen "lopullista niittiä". Tuollainen vika saattaa kehittyä pikku hiljaa ja jäädä pitkäksi aikaa huomaamatta, varsinkin jos ei ole erityisesti vihkiytynyt näihin moottoriasioihin?
Syyläri menee uusiksi joka tapauksessa, järkevintä se on tietty vaihtaa samalla jos joutuu kannen avaamaan. Siihen vain ei juuri nyt olisi mahdollisuuksia.
Täytynee käyttää vanhaa hyväksi havaittua tapaa ja luottaa tuuriin...
Osaako kukaan muuten kertoa hyvin/huonosti päättyneitä tarinoita tuontapaisen vikakuvauksen omaavan auton kestosta ennen "lopullista niittiä". Tuollainen vika saattaa kehittyä pikku hiljaa ja jäädä pitkäksi aikaa huomaamatta, varsinkin jos ei ole erityisesti vihkiytynyt näihin moottoriasioihin?
Jos epäilet tuon ykkösen käyntihäiriön kylmänä johtuvan kannesta / tiivisteestä niin käytä konetta kylmänä vain pari sekuntia (ettei ykkönen ehdi mukaan) ja ota sytystulppa irti. Jos se on kostea ja maistuu makealle( jäähd.nesteelle) niin homma on selvä. Joko kansi halki tai tiiviste vuotaa. Jos tulppa kuitenkin on kuiva tai maistuu bensalle niin sitten on jotain muuta häikkää.
Joskus on tuollaisella kylmäkäyntivaivaisella pahvivikaisella sekä toisessa tapauksessa kansivikaisella tullut ajettua viikkokausia...
Joskus on tuollaisella kylmäkäyntivaivaisella pahvivikaisella sekä toisessa tapauksessa kansivikaisella tullut ajettua viikkokausia...
Vielä sen verran kysyttävää, että onko tuo vuoto noilla oireilla imusarjan puolelta vakavastiotettava mahdollisuus? Imusarjan irrottaminen on vielä pikku juttu koko kannen aukaisuun verrattuna.
Toinen juttu on sitten se, että avaamisen yhteydessä se ohuehko tiiviste yleensä repeää, ja siitä voi olla aika vaikea löytää varsinaisia vuotojälkiä. Vai onko?
Moottorin kannentiiviste on uusittu 115 tkm sitten.
Toinen juttu on sitten se, että avaamisen yhteydessä se ohuehko tiiviste yleensä repeää, ja siitä voi olla aika vaikea löytää varsinaisia vuotojälkiä. Vai onko?
Moottorin kannentiiviste on uusittu 115 tkm sitten.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Uusi tiiviste aina imusarjaan vanhalla ei tule pitämään
eikä millään tiiviste silikonilla.motonetistä imusarjantiivisteen löytää.
voihan se olla että vuotaa imusarjasta?!tilke ei ole kallis,
ja kun asennat uutta tilketta niin tasopinnat puhtaaksi vanhoista tilkeen jämistä.ja olikohan kannelle tehty taso-oikaisu kun oli se tilke vaihdettu
ja syy siihen pahvin vaihtoon keittänyt tms.??!!
eikä millään tiiviste silikonilla.motonetistä imusarjantiivisteen löytää.
voihan se olla että vuotaa imusarjasta?!tilke ei ole kallis,
ja kun asennat uutta tilketta niin tasopinnat puhtaaksi vanhoista tilkeen jämistä.ja olikohan kannelle tehty taso-oikaisu kun oli se tilke vaihdettu
ja syy siihen pahvin vaihtoon keittänyt tms.??!!
Ari 1622
Joo pikkujuttu imusarjan vaihtotyö on, tuossa vaan tutkiskellessani totesin paisuntasäiliöön tulevan sellaisen kuplavanan kuin paikattavasta rengaasta veden alta . Hiljakseen vuotava syyläri tota tuskin aiheuttaa eikä imusarjakaan (alipaine).
.Joten kai se on lusikka otettava kauniiseen käteen ja katsottava mitä se on syönyt. Kannentiiviste on vielä pala kakkua, ehjän kannen metsästys haljenneen tilalle voi olla vaikeampaa. Ykkössylinterin oireena antaa tietty toivoa että vain pahvi ois mennyt.
Aikaisemman kannenvaihdon kohtaloista en tiedä mitään, muuta kun se on kirjattu "tarkkaan" huoltovihkoon.
.Joten kai se on lusikka otettava kauniiseen käteen ja katsottava mitä se on syönyt. Kannentiiviste on vielä pala kakkua, ehjän kannen metsästys haljenneen tilalle voi olla vaikeampaa. Ykkössylinterin oireena antaa tietty toivoa että vain pahvi ois mennyt.
Aikaisemman kannenvaihdon kohtaloista en tiedä mitään, muuta kun se on kirjattu "tarkkaan" huoltovihkoon.
Ilmoittelehan PM:änä jos on kannelle tarvista, 100% varmuudella ehjää ei ole tarjota mutta hyvin toimineesta moottorista irroitettuja kylläkin. Ja takuulla sopuhintaan.99Man kirjoitti:Joo pikkujuttu imusarjan vaihtotyö on, tuossa vaan tutkiskellessani totesin paisuntasäiliöön tulevan sellaisen kuplavanan kuin paikattavasta rengaasta veden alta . Hiljakseen vuotava syyläri tota tuskin aiheuttaa eikä imusarjakaan (alipaine).
.Joten kai se on lusikka otettava kauniiseen käteen ja katsottava mitä se on syönyt. Kannentiiviste on vielä pala kakkua, ehjän kannen metsästys haljenneen tilalle voi olla vaikeampaa. Ykkössylinterin oireena antaa tietty toivoa että vain pahvi ois mennyt.
Aikaisemman kannenvaihdon kohtaloista en tiedä mitään, muuta kun se on kirjattu "tarkkaan" huoltovihkoon.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Niksi-pirkkavinkki. Kun laitat imusarjaan tiivistettä niin laita jotain tiivisteliimaa kaikkiin niihin kohtiin joissa on kosketusjäähdytysnesteen kanssa. Varsinkin sinne mistä tulee vesikanavat imusarjaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyllä Myrkky puhuu asiaa. Hyvän kannen voi tehdä varastoon, laittaa venttiilit ja säätää välykset yms. Kannen vaihto on 99:ssä varsin mutkaton toimenpide kunhan ei päästä ketjunkirstäjää ulos. Siihenkin löytyy konsti millä sen telkisysteemin saa takaisin sisään. Omassa muinaisessa -83 mallisessa (ajettu 240000 km.) oireili niin, että tyhjäkäynnillä paine ajoi vedet pihalle tai sammuttamisen jälkeen. Kansitiiviste siinä sitten vain vuoti.
Ehjiä kansia saa vieläkin varmaan ihan kohtuuhunnoilla. Yhden silloisen Saab tuttavan 99 ampui 4:s sylinterin liekkirenkaan kannen raosta ulos. Meinasi ensin romuttaa koko auton. Kansi oli ehjä plaanattiin vain, mutta nostajakupeissa oli kolmessa selvät murtumat, kuin mersun merkit. Uudet osat haettiin "metsävarastosta" romuksi ajetusta 900:sta. Samassa yhteydessä saatiin sopivia säätölevyjä. Tiivisteiden kanssa kävi sitten vanhanaikaisesti, kun niitä imusarjan tiivisteitä oli vissiin 4 erilaista ja laitoin ensin paikalleen tietenkin väärän ja nesteet tulvat sitämukaa imusarjan raosta ulos, kun kaatoi paisunta-astiaan. Kannen hiushalkeama oli silloin 8-venttiilisissä asia, jolla peloteltiin tyyliin, että niissä on aina kansi halki. Vika oli todennäköinen, mutta harvinaisempi, kuin luuloteltiin.
Ehjiä kansia saa vieläkin varmaan ihan kohtuuhunnoilla. Yhden silloisen Saab tuttavan 99 ampui 4:s sylinterin liekkirenkaan kannen raosta ulos. Meinasi ensin romuttaa koko auton. Kansi oli ehjä plaanattiin vain, mutta nostajakupeissa oli kolmessa selvät murtumat, kuin mersun merkit. Uudet osat haettiin "metsävarastosta" romuksi ajetusta 900:sta. Samassa yhteydessä saatiin sopivia säätölevyjä. Tiivisteiden kanssa kävi sitten vanhanaikaisesti, kun niitä imusarjan tiivisteitä oli vissiin 4 erilaista ja laitoin ensin paikalleen tietenkin väärän ja nesteet tulvat sitämukaa imusarjan raosta ulos, kun kaatoi paisunta-astiaan. Kannen hiushalkeama oli silloin 8-venttiilisissä asia, jolla peloteltiin tyyliin, että niissä on aina kansi halki. Vika oli todennäköinen, mutta harvinaisempi, kuin luuloteltiin.