Edellinen omistaja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Edellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Miten on kun olette "uutta" menopeliä hommailleet. niin onko ollut mielenkiintoisia viritelmiä edellisen omistajan taholta?

Itellä kun tuntui uusimmassa hankinnassa olevan yhta sun toista jonkun "ingenjöörin" tekosta, mm. oikean etuparkin tilalle oli laitettu jarruvalopoltin ja se poltti sulakkeen nro 18 jonka takana paljon muutakin kivaa (etin vikaa jonkun hetken ennenkun löysin!!), oikean pakkivalon molemmat piuhat maissa (ei palanu pakkivalo, ihme kyllä ;) ). Muutenkin takavalojen piuhat oli miten sattuu ohiteltu rosvoliittimillä jne kun oli jälkiasennettu vetokoukku.

Ja mikä parasta niin koko pakoputki on hitsattu alusta loppuun, ei yhtään liitoskappaletta :D . Mukava homma vaihtaa takapönttö :D .

Tais mennä OT:ksi, mutta itellä kyse satkusta ;)
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Edellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Djjules kirjoitti:Miten on kun olette "uutta" menopeliä hommailleet. niin onko ollut mielenkiintoisia viritelmiä edellisen omistajan taholta?

Itellä kun tuntui uusimmassa hankinnassa olevan yhta sun toista jonkun "ingenjöörin" tekosta, mm. oikean etuparkin tilalle oli laitettu jarruvalopoltin ja se poltti sulakkeen nro 18 jonka takana paljon muutakin kivaa (etin vikaa jonkun hetken ennenkun löysin!!), oikean pakkivalon molemmat piuhat maissa (ei palanu pakkivalo, ihme kyllä ;) ). Muutenkin takavalojen piuhat oli miten sattuu ohiteltu rosvoliittimillä jne kun oli jälkiasennettu vetokoukku.

Ja mikä parasta niin koko pakoputki on hitsattu alusta loppuun, ei yhtään liitoskappaletta :D . Mukava homma vaihtaa takapönttö :D .

Tais mennä OT:ksi, mutta itellä kyse satkusta ;)
On ollut ja on törmätty, useimmiten pienenpienen sähkövian takia on tehty joku sikaviritys joka vanhemmiten on aiheuttanut mm. paniikkijarrutuksen ja pikaisen evakoitumisen melkoisen savuisesta ohjaamosta. Myös ylikokoiset sulakkeet takaavat yllätyksen ennemmin tai myöhemmin(takakontin valolle tulevassa linjassa 30A sulake ja teippivirityksiä kontissa.. paloi koko johtosarja virtalukolta taaksepäin).

Jonkinmoisen hämmennyksen aiheutti myös räjähtänyt vesiletku kaupunkiruuhkassa, joku p**keleen dorka oli tehnyt jostain roiskeläppäkumista tiivisteen paisuntasäiliön korkin väliin. Kävisin syöttämässä sille tyypille sen kuminpalan jos vain saisin selville kuka sen viritteli. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Re: Edellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Myrkky kirjoitti:Jonkinmoisen hämmennyksen aiheutti myös räjähtänyt vesiletku kaupunkiruuhkassa, joku p**keleen dorka oli tehnyt jostain roiskeläppäkumista tiivisteen paisuntasäiliön korkin väliin. Kävisin syöttämässä sille tyypille sen kuminpalan jos vain saisin selville kuka sen viritteli. :|
*repesin* :lol:

Kyllä välillä tulee mieleen että vois kysyä joltain joka tietää ennekun menee kikkailemaan omia viritelmiä :P
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Eräässä autossani puhallin oli laitettu toimimaan erillisellä katkaisijalla, johdot tietenkin ilman sulakkeita ja läpivientikumeja ja samalla oli särjetty kojelautaakin. Itse tutkin vikaa ja huomasin sulakkeen olleen vaan palanut ja revin kytkennät hiiteen, laitoin puhaltimen toimimaan normaalisti. Kojelaudasta ei enää ehjää saanut :lol:

Toinen oli sellainen, että autossa oli sidottu rautalangalla kuskinpenkin selkänojan säätöpyörä. Säätöpyörän ratas halki ja ainut korjaus oli hommata toiselle puolelle uusi penkinrunko. Hinta tuolle osalle oli jotain 2600mk, käytettyjä ei löytynyt mistään. Merkkiliikkeen tiedostoissa oli merkintä, että edellinen omistaja oli käyttänyt autoa vaivan takia korjaamolla. Hinta oli ilmeisesti saanut turvautumaan tuohon patenttiin. Myyjäliike ei suostunut maksamaan, kuin vain puolet korjauksesta :twisted: . Aluksi ei meinannut maksaa mitään.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Tietty nämä viritykset varmaan ovat vielä suhteessa auton hintaan, ja kyse oli ostettaessa jo melko vanhasta autosta, mutta:

- puhaltimen johdot kytketty väärinpäin
- apumiehen yläpuhallinjohto "korjattu" polkupyörän kahvakumilla
- 2-avainjärjestelmä
- 12 vuotta vanhat uusinastarenkaat "paikattu" sisärenkailla
- kuskinpenkin pohja korjattu ilmastointiteipillä
- ruuveja puuttuu lähes joka paikasta, ja joissain kohdin oli ruuveja vaihdettu ristiin ja korvattu siten, että kokoajan joutuu vaihtamaan erikokoisen torxin, ristipään ja tasapään välillä avatessaan jotain tiettyä kokonaisuutta

EDIT:
- ovenpohjat oli hitsattu kaikissa ovissa, mutta vedenpoistoreiät oli jääneet tekemättä
Viimeksi muokannut saab900c, To Huhti 06, 2006 07:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Onhan noita ihmeellisyyksitä tullut kanssa itselle vastaan.

Yhdessä 900:ssa oli taakse vaihdettu vääränlainen jarruvalonpolttimo ja aina kun painoi jarrun pohjaan valot parkkiasennossa niin ajovalot syttyivät palamaan.

Erityisesti 96 puolella on tullut vastaan mm seuraavia hienoja ranetuksia:

- 96 kuskipenkki jossa on pohja hajonnut oli korjattu tunkemalla auton kokopeite penkin sisälle. Itseasiassa ihan kiva yllätys löytää ehjä kokopeite auton mukana kaupanpäälle.

- 96 takavilkkujen piuhat oli vedetty uusiksi pintavetona takakontin luukun välistä.

- 96:seen oli asennettu bilteman säädettävä tuulilasienpyyhkimien taukopyyhintä. Toi muuten ok, mutta pyyhkimet pysähtyi keskelle lasia. Lisäksi sähköjohdot oli vedetty konehuoneen poikki sillai että osa niistä nojasi suoraan pakosarjaan ja oli melkein kokonaan sulaneita.

- 96.sen ruostuneet takaiskarien yläpäät oli korjattu hitsaamalla niihin kolmesta suunnasta jotain ihme kulmarautoja. Kiinnitys näytti ihan hämähäkiltä ja auto oli katsastettu pari kuukautta ennemmin noilla korjauksilla (olikohan katsastusmies joku siskonmies ;)

Paljon näkee kun vahoja autoja laittelee :)

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vilkkuviiksi ja tuulilasin pesurin viiksi korvattu halppiskatkaisijoilla.
Todella kiva käyttää :roll: .
Tosin nämä oli yhden tutun autossa.
Samaisen kaverin toisessa autossa myös stereot oli kytketty karvaperseliitoksilla ja edes kaikissa liitoksissa ei ollu teippejä, autokaan ei ollut kuin 2-3 vuotias :cry: .

Pahin oli yhden autoni hammastangon säätömutterin sokka, joka oli korvattu rautalangan pätkällä. Tietenkin tämä patentti petti ja ohjaukseen tuli yllättävästi puolen kierroksen välys :twisted: . Tuuria matkassa, ettei tapahtunut kovassa vauhdissa.

Sitten näitä rengas juttuja ihmettelen, auton alla voi olla neljänkin erimerkin rengasta. Jopa kohtuu uusissakin autoissa. Ja toiset renkaat on yleensä ilman vanteita.

Yksi kiva on yleensä nämä kivenisku korjaukset sprayllä, jotka on ihan väärää sävyä ja vedetty suoraan ruosteen päälle.
Samalla sotkettu tiivisteet ja listat.
Usein tuollaista pikku rokamaa ei olis edes huomannut, ellei joku seppä töhräisi muutaman millin rokamaa 20 sentin spray läntillä.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Minun NG satkussa oli varapyörä teipattu vanteen ulkosyrjältä umpeen.
kertokaa jos keksitte syyn moiselle.

siis teippaus peitti vanteen (kuten pölykapseli) ja teippi oli vedetty puoleen väliin kulutuspintaa.

Joku HIFISTI ?? Yllättäin revin teipit helvettihin!

Molemmat etuparkit palanu ja takaa sisemmistä parkeista puuttu polttimot
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kun ostaa naisen hellässä hoidossa olleen, niin siinä ei ole ranetuksia. siinä ei sii ole koskaan tehty mitään , kaikki paikat on huoltamatta ja umpijuntturassa.

mä ostin firma- auton, jossa oli ollu siis huollot ilmaiset merkkiliikkeessä.
ihmettelin suuresti kun sitäkin oli pitänyt ranettaa, ei vissiin ollu malttanu viedä liikkeeseen tai mitä sitä kun itsekin " osaa".

joskus vuonna yks ja reikä meillä oli kundien kaa vanha wartburg, se piti kerran lykätä käyntiin, karkas perkele käsistä alamäkeen.
vähän kouras vaikka ei ollukaan mun ajokki. se saatana syöksyi yhden pirun komeen mercuryn perseeseen.. missä oli liki puolmetrinen kromipuskuri ja muutenkin huippurauta siihen aikaan.
No savun hälvettyä me revittiin se siitä persauksesta irti, ja pyyhittiin pölyt mercusta.
ällistys oli suuri.
joku oli tehny just sen puolen lokasuojan jostain säkistä ja kipsivellistä. siinä mercussa ei ollu naarmuakaan. helpotus oli suuri, ja masennus kans.
vähän sen jälkeen siitä warresta palo kaikki piuhat, liekö oli saanu siipeensä siinä mällissä. On muuten aika herpaannuttava hetki kattoo ku piuhat kytee ja hiiltyy ja akun höllääminenkin tapahtuu sit liian myöhään. siinä osaa alkaa ymmärtämään sulakkeiden ja kunnon läpivientien tarpeellisuuden. En kyllä ymmärrä vieläkään miten koko konepuolen piuhat melkein kaikki kerralla palaa, eikö siinä saatanassa ollu sulakkeita laisinkaan. Tai sit startin päävirta oli samassa nipussa muiden kaa.

No sen satu loppu siihen, kaverin mami ja papi osti pojalle ihan uuden warren ja kyllä me sitä puunattiin, mut kyllä sekin karkas käsistä. assalla ajettii liukkaalla pil*u, ja jysähti yhteen tolppaan, tuli komee monttu keulaan. Assan poliisit ei puhalluttanu, ku ei ollu värkkejä sillon, mutta huukoa tais kysellä ja vittuilivat valtavasti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mieleenjäävin on ollut yhdessä satkussa korjattu kuljettajanpenkki.Niissähän on ne jouset siellä alhaalla ja tuppaavat menemään poikki :arrow: penkki retkahtaa.
No tuo tuntui kivikovalta tuossa satkussa.Irroitin penkin ja sinne oli rakennettu laudoista,vanereista ja pellistä korjauspalaa..Ja oli muuten nähty selvästi vielä paljon aikaa ja vaivaa.
Toivottavasti kukaan ei ole jälkenpäin kertonut almiista korjaussarjasta sille hemmolle.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kaikki ei asu B:n tai M:n naapurissa, ja jos ei osaa lukee ja kirjoittaa niin pitää ranettaa siitä mitä nurkista löytyy. Ja onhan se niinkin. jotta vaikka viikon duunit, mutta kur-nuukaan ei saa maksaa.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Nojoo, kun noita kaikkia muistaisikin.. :)

Sellainen tuli ainakin mieleen että og:ssa oli kerran kontinpohjan sivut paikattu melkoisella määrällä betonia..! 8O :lol:
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Eräässä og-satkussa oli mittariston eteen rakennettu pienestä rekisterikilpivalosta uusi ulkoinen mittarivalaistus. Edellinen omistaja ei ollut uskaltanut vaihtaa mittaristoon uusia lamppuja, kun mittariston roplaamisesta voi kuulemma joutua linnaan 8O :lol:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

rr kirjoitti:Eräässä og-satkussa oli mittariston eteen rakennettu pienestä rekisterikilpivalosta uusi ulkoinen mittarivalaistus. Edellinen omistaja ei ollut uskaltanut vaihtaa mittaristoon uusia lamppuja, kun mittariston roplaamisesta voi kuulemma joutua linnaan 8O :lol:
:lol:
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Oma satku tuli kanssa hieman omituisessa kuosissa. Normaalia, että toiset pyörät on takakonissa, nastarenkaat ilman nastoja ja vanteet erillä. Sillä hinnalla kuitenkin jaksoin purra sen. Ostettiin alkukesästä auto ja oli katsastuksessa ollut tammikuussa, pohja tosin muistutti reikäleipää. Ja vielä:
- rosvoliittimiä takakontin lattian johdoissa
- takalattian verhoilu brutaalisti vedetty mattoveitsellä, että oli saatu "kajaripiuhat" menemään siististi
- soitin puuttui ja johdot oli ranetettu omituisilla kytköksillä
- konepeiton vaijeri paskana ja avaamiseen menee ikuisuus
- virtalukossa oli jokin patentti, hajosi ja vaihdoin hiiltyneenä vihdoin muutama vk sitten koko metallimurikan (keppin ja lukon runko)

Ja sain kattoverhouksenkin irti eilen, on aiemminkin irroitettu näemmä kun oli kartturin vyön kohdilta haljennu se levy...
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Vastaa Viestiin