Kytkimen työsylinteri?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Kytkimen työsylinteri?

Viesti Kirjoittaja 900S »

Nyt on -90 900S:ääni vaihdettu kytkinsarja (paineasetelma, levy, laakeri), kytkinpoljin ja pääsylinterin tiivisteet (se oli niin hyväkuntoisen näköinen, etten raaskinut maksaa n.70€:a uudesta), eikä kytkin ole vieläkään kovin hyvä. Nyt olen asiaa pähkäillyt ja eipä siinä paljon enää vaihtoehtoja ole missä vika voisi olla, eli työsylinterissä.
Voisiko joku sylinterin vaihtanut sanoa, onko paha homma ja joutuuko siinä ottamaan koko paineasetelman pois?
Niin ja kytkin on ilmattu kunnolla, että sen huonous tuskin johtuu siitäkään.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Kyllä sen joutuu ottamaan kokonaan, ne nimittäin tulee yhdessä mutta ei oikeen erikseen (työsylinteri, paineasetelma, levy).
Mitä sulla se kytkin tekee?? ei irroita? vai nestehukkaa? jumii?
Jos jumii tai on nestehukkaa niin silloin vika löytyy todennäköisesti työsylinteristä, mutta jos ei irroita tai ottaa hirmu alhaalta niin silloin luulisin että jossain on ilmaa tai antaa periksi siitä kumiletkusta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tai kytkinpolkimen varressa kulunut reikä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

nii

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

joo se kumi letku on todella yleinen vika siihen ettei irrota kunnolla ja sitten toinen on polkimen reikä kulunu. Se mihkä pääsylinterin tanko tulee tapilla kii. Kannattaa tarkistaa se ilmauski vielä etit sopivan korkin nestesäiliöön ja teet reijän korkkiin ja siitä paineilmaa hiljaa säiliöön. Tietenki ilmausruuvi auki. kun ilmaa ei enää tuu sitte joku kaveri laittamaan se kiinni samalla ku sä painat ilmaa sinne säiliöön.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kytkimen työsylinteri?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

900S kirjoitti:Nyt on -90 900S:ääni vaihdettu kytkinsarja (paineasetelma, levy, laakeri), kytkinpoljin ja pääsylinterin tiivisteet.
Suosittelen, että ostat kytkinputken (metalli/kumi) uuden. Asennat sen seuraavasti. Otat lukkopihdet, ja puristat niillä ne jarrupääsylinterin ja kytkinpääsylinterin välissä olevan kumiletkun kiinni. Ota kytkinkoppa irti, saat ilmausruuvin ja putken toisen pään näkösille. Otat kytkinputken irti ja laitat uuden paikoilleen, on helppoa tai vaikeaa, miten sen nyt ottaa. Pidät huolen, että jarrunestettä on käsillä. Avaa kytkimen ilmausruuvi, jarruneste säiliön korkki ja lukkopihdet pois. Odottele ja anna painovoiman tehdä tehtävänsä. Tarkkaile jarrunesteen pintaa, älä anna laskea alle minimin, ettet joudu ilmaamaan jarruja. Kun kytkimen ilmausruuvista tulee tasaisena, hiljaisena "norona" pelkkää nestettä (ei ilmaa), kiristä ilmausruuvi. Sitten lisäät jarrunestettä maksimiin, mene polkeen kytkintä. Poljin on alussa hiukka "löysä", mutta kyllä se siitä "kovenee" :lol: Sitten vaan vielä tarkistat jarrunesteen pinnan ja

KOVAA AJOA :twisted:

P.S. Jos tämä ei auta, niin korjaa/ostaa uus työsylinteri, mutta se on jo toinen tarina :lol:

EDIT: Tein tuon kytkinputken remontin omaan 99:iin ja uskon, että on paljonkin vaikeampi tehdä OGässään, kun siellä on konehuoneessa enemmän tavaraa. Niin, ja lisäksi purin omasta ilmanputsarin kotelon ja imuputken irti ja sen alumiinisen lämminilmaputken. Tällä lailla sain paljon tilaa tehdä remontti. Loppujen lopuksi homma oli niitä "lokasuojien_päällä_makaamisia".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ei jarruja tarvitse siltikään ilmata, vaikka kytkimen kautta säiliön tyhjentäisit.

Paineilman kanssa on kanssa helppo ilmata kytkin. Säiliön korkissa on pieni reikä. Siihen paineilmapistoolilla pienellä paineella(säädä kompurasta), Ilmausruuvi työsylinteristä auki ja ilma tulee pois.

Vaihtaisin 'kytkinputken' kokonaan metalliputkeksi. Toimii tosi hyvin, kun letkunpätkä ei pääse pullistelemaan välissä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ASTech kirjoitti:Ei jarruja tarvitse siltikään ilmata, vaikka kytkimen kautta säiliön tyhjentäisit.

Paineilman kanssa on kanssa helppo ilmata kytkin. Säiliön korkissa on pieni reikä. Siihen paineilmapistoolilla pienellä paineella(säädä kompurasta), Ilmausruuvi työsylinteristä auki ja ilma tulee pois.

Vaihtaisin 'kytkinputken' kokonaan metalliputkeksi. Toimii tosi hyvin, kun letkunpätkä ei pääse pullistelemaan välissä.
Ei siihen paineilmaa tarvitse, painovoima auttaa ihan riittävästi. Ja se kumiletku siellä työsylinterin päässä on värinöitä varten. Jos sulla on koko putki metallia, menee se nopeammin paskaksi kuin kuminen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

dimebak kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Ei jarruja tarvitse siltikään ilmata, vaikka kytkimen kautta säiliön tyhjentäisit.

Paineilman kanssa on kanssa helppo ilmata kytkin. Säiliön korkissa on pieni reikä. Siihen paineilmapistoolilla pienellä paineella(säädä kompurasta), Ilmausruuvi työsylinteristä auki ja ilma tulee pois.

Vaihtaisin 'kytkinputken' kokonaan metalliputkeksi. Toimii tosi hyvin, kun letkunpätkä ei pääse pullistelemaan välissä.
Ei siihen paineilmaa tarvitse, painovoima auttaa ihan riittävästi. Ja se kumiletku siellä työsylinterin päässä on värinöitä varten. Jos sulla on koko putki metallia, menee se nopeammin paskaksi kuin kuminen.
Jäykkiä putkia en ole toistaiseksi korjannut yhtäkään uudelleen. Ensimmäisen asentamisesta onkin vasta ~5 vuotta. Tiedän nuorempiakin rikkoontuneita kuminpätkiä. Eihän siellä turhaan nekään ole. Mielestäni eivät kuitenkaan ole hintaansa väärtit. Ymmärrän toki niitä, jotka eivät muuta originaalista, se on asiallista sekin.

Tottakai jäykän putken asentamisessa on syytä käyttää vähän maalaisjärkeä ja jättää elämisvaraa. Moottorihan liikkuu hiukan runkoon nähden. Muuten käytössä kova on paljon miellyttävämpi. Hintaa sille kertyy alle parikymppiä. En tiedä, paljonko alkuperäinen nykyään maksaa. Voi olla vähän kalliimpi :?

Painovoima varmaan riittää, jos niin sanot. En ole koskaan kokeillut.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Putkista senverran, että itselläni lähti kerran ilmatessa tuo alkuperäinen muoviputki irti 8O

Lähti sitten vaihtoon koko putki. Mietin vain mitä olis tapahtunut jos tuo olis pettänyt ajejettaessa...silloinhan jarrunestesäiliökin olis valunu ihan tyhjäks!

EDIT:kirjoitusvirheitä
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Teemu kirjoitti:Putkista senverran, että itselläni lähti kerran ilmatessa tuo alkuperäinen muoviputki irti 8O

Lähti sitten vaihtoon koko putki. Mietin vain mitä olis tapahtunut jos tuo olis pettänyt ajejettaessa...silloinhan jarrunestesäiliökin olis valunu ihan tyhjäks!

EDIT:kirjoitusvirheitä
Ei harmitusta ja kytkimen toimimattomuutta kummempaa. Ok merkkivalon syttymisen :) . Jarrut ei häviä tuosta syystä. Ongelmat alkavat sitten, kun pääsylinteri haukkaa tyhjää. Se ei tee sitä niin, ettetkö huomaisi säiliön olevan jo tyhjä.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mertmi kirjoitti:Tai kytkinpolkimen varressa kulunut reikä...
jep, polkimen uusein, koska siinä oli se reikä levinnyt. Siinä ei tarvitse olla kuin pari milliä "liikaa reikää", niin se tuntuu polkimessa heti.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

lintta go go kirjoitti:Kyllä sen joutuu ottamaan kokonaan, ne nimittäin tulee yhdessä mutta ei oikeen erikseen (työsylinteri, paineasetelma, levy).
Mitä sulla se kytkin tekee?? ei irroita? vai nestehukkaa? jumii?
Jos jumii tai on nestehukkaa niin silloin vika löytyy todennäköisesti työsylinteristä, mutta jos ei irroita tai ottaa hirmu alhaalta niin silloin luulisin että jossain on ilmaa tai antaa periksi siitä kumiletkusta.
Nestehukkaa ei ole. Ennen kuin vaihdoin nuo pääsylinterin tiivisteet, se teki muutaman kerran todella katalan tempun. Ei ottanut kiinni ollenkaan/todella huonosti ja siitäkös meinasi hätä tulla!! Ei kuitenkaan sattunut mitään. Siinä oli siis alussa n.3-4 cm aivan tyhjää ja se kiinni vasta ihan alhaalla. Se on nyt kuitenkin parempi, kun ne tiivisteet vaihdoin ja ilmattiin kunnolla, mutta mielestäni se voisi ottaa vieläkin ylempänä kiinni.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

niin ja kytkinputki on n.3mm paksua metalliputkea, mikä maksaa Saabilla n.100€! Pikkuisen suolainen hinta.

KIITOS kaikille vastanneille!!! Mä kokeilen vielä ainakin tuota ilmausta korkin kautta. Haen vaikka romikselta toisen korkin mihin teen reiän.
Jos sekään ei auta, niin putken kimppuun.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

900S kirjoitti:niin ja kytkinputki on n.3mm paksua metalliputkea, mikä maksaa Saabilla n.100€! Pikkuisen suolainen hinta.
8O No huh huh. Piti tarkistaa omani hinta. Markan ainaka 99:n putken hinta oli 340 markkaa (=mummonrahaa).

Ja ei kai se paljoa ole OGsatasen putkea lyhyempi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

no nii

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Ei sun tarvi romikselta korkkia hakee. Siihen käy hyvin joku muukin korkki esim jostain oljykannusta mikä sopii ees sinnepäin. Nii ja siitä kytkimestä vielä sen verran et jos oot laittanu jonkun tarvikelevyn sinne nii ne on yleensä sen verran paksumpia et kytkin irrottaa jo ihan pohjasta.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Vastaa Viestiin