Kytkimen työsylinteri?
Kytkimen työsylinteri?
Nyt on -90 900S:ääni vaihdettu kytkinsarja (paineasetelma, levy, laakeri), kytkinpoljin ja pääsylinterin tiivisteet (se oli niin hyväkuntoisen näköinen, etten raaskinut maksaa n.70€:a uudesta), eikä kytkin ole vieläkään kovin hyvä. Nyt olen asiaa pähkäillyt ja eipä siinä paljon enää vaihtoehtoja ole missä vika voisi olla, eli työsylinterissä.
Voisiko joku sylinterin vaihtanut sanoa, onko paha homma ja joutuuko siinä ottamaan koko paineasetelman pois?
Niin ja kytkin on ilmattu kunnolla, että sen huonous tuskin johtuu siitäkään.
Voisiko joku sylinterin vaihtanut sanoa, onko paha homma ja joutuuko siinä ottamaan koko paineasetelman pois?
Niin ja kytkin on ilmattu kunnolla, että sen huonous tuskin johtuu siitäkään.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Kyllä sen joutuu ottamaan kokonaan, ne nimittäin tulee yhdessä mutta ei oikeen erikseen (työsylinteri, paineasetelma, levy).
Mitä sulla se kytkin tekee?? ei irroita? vai nestehukkaa? jumii?
Jos jumii tai on nestehukkaa niin silloin vika löytyy todennäköisesti työsylinteristä, mutta jos ei irroita tai ottaa hirmu alhaalta niin silloin luulisin että jossain on ilmaa tai antaa periksi siitä kumiletkusta.
Mitä sulla se kytkin tekee?? ei irroita? vai nestehukkaa? jumii?
Jos jumii tai on nestehukkaa niin silloin vika löytyy todennäköisesti työsylinteristä, mutta jos ei irroita tai ottaa hirmu alhaalta niin silloin luulisin että jossain on ilmaa tai antaa periksi siitä kumiletkusta.
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
nii
joo se kumi letku on todella yleinen vika siihen ettei irrota kunnolla ja sitten toinen on polkimen reikä kulunu. Se mihkä pääsylinterin tanko tulee tapilla kii. Kannattaa tarkistaa se ilmauski vielä etit sopivan korkin nestesäiliöön ja teet reijän korkkiin ja siitä paineilmaa hiljaa säiliöön. Tietenki ilmausruuvi auki. kun ilmaa ei enää tuu sitte joku kaveri laittamaan se kiinni samalla ku sä painat ilmaa sinne säiliöön.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Re: Kytkimen työsylinteri?
Suosittelen, että ostat kytkinputken (metalli/kumi) uuden. Asennat sen seuraavasti. Otat lukkopihdet, ja puristat niillä ne jarrupääsylinterin ja kytkinpääsylinterin välissä olevan kumiletkun kiinni. Ota kytkinkoppa irti, saat ilmausruuvin ja putken toisen pään näkösille. Otat kytkinputken irti ja laitat uuden paikoilleen, on helppoa tai vaikeaa, miten sen nyt ottaa. Pidät huolen, että jarrunestettä on käsillä. Avaa kytkimen ilmausruuvi, jarruneste säiliön korkki ja lukkopihdet pois. Odottele ja anna painovoiman tehdä tehtävänsä. Tarkkaile jarrunesteen pintaa, älä anna laskea alle minimin, ettet joudu ilmaamaan jarruja. Kun kytkimen ilmausruuvista tulee tasaisena, hiljaisena "norona" pelkkää nestettä (ei ilmaa), kiristä ilmausruuvi. Sitten lisäät jarrunestettä maksimiin, mene polkeen kytkintä. Poljin on alussa hiukka "löysä", mutta kyllä se siitä "kovenee"900S kirjoitti:Nyt on -90 900S:ääni vaihdettu kytkinsarja (paineasetelma, levy, laakeri), kytkinpoljin ja pääsylinterin tiivisteet.

KOVAA AJOA

P.S. Jos tämä ei auta, niin korjaa/ostaa uus työsylinteri, mutta se on jo toinen tarina

EDIT: Tein tuon kytkinputken remontin omaan 99:iin ja uskon, että on paljonkin vaikeampi tehdä OGässään, kun siellä on konehuoneessa enemmän tavaraa. Niin, ja lisäksi purin omasta ilmanputsarin kotelon ja imuputken irti ja sen alumiinisen lämminilmaputken. Tällä lailla sain paljon tilaa tehdä remontti. Loppujen lopuksi homma oli niitä "lokasuojien_päällä_makaamisia".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ei jarruja tarvitse siltikään ilmata, vaikka kytkimen kautta säiliön tyhjentäisit.
Paineilman kanssa on kanssa helppo ilmata kytkin. Säiliön korkissa on pieni reikä. Siihen paineilmapistoolilla pienellä paineella(säädä kompurasta), Ilmausruuvi työsylinteristä auki ja ilma tulee pois.
Vaihtaisin 'kytkinputken' kokonaan metalliputkeksi. Toimii tosi hyvin, kun letkunpätkä ei pääse pullistelemaan välissä.
Paineilman kanssa on kanssa helppo ilmata kytkin. Säiliön korkissa on pieni reikä. Siihen paineilmapistoolilla pienellä paineella(säädä kompurasta), Ilmausruuvi työsylinteristä auki ja ilma tulee pois.
Vaihtaisin 'kytkinputken' kokonaan metalliputkeksi. Toimii tosi hyvin, kun letkunpätkä ei pääse pullistelemaan välissä.
Ei siihen paineilmaa tarvitse, painovoima auttaa ihan riittävästi. Ja se kumiletku siellä työsylinterin päässä on värinöitä varten. Jos sulla on koko putki metallia, menee se nopeammin paskaksi kuin kuminen.ASTech kirjoitti:Ei jarruja tarvitse siltikään ilmata, vaikka kytkimen kautta säiliön tyhjentäisit.
Paineilman kanssa on kanssa helppo ilmata kytkin. Säiliön korkissa on pieni reikä. Siihen paineilmapistoolilla pienellä paineella(säädä kompurasta), Ilmausruuvi työsylinteristä auki ja ilma tulee pois.
Vaihtaisin 'kytkinputken' kokonaan metalliputkeksi. Toimii tosi hyvin, kun letkunpätkä ei pääse pullistelemaan välissä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jäykkiä putkia en ole toistaiseksi korjannut yhtäkään uudelleen. Ensimmäisen asentamisesta onkin vasta ~5 vuotta. Tiedän nuorempiakin rikkoontuneita kuminpätkiä. Eihän siellä turhaan nekään ole. Mielestäni eivät kuitenkaan ole hintaansa väärtit. Ymmärrän toki niitä, jotka eivät muuta originaalista, se on asiallista sekin.dimebak kirjoitti:Ei siihen paineilmaa tarvitse, painovoima auttaa ihan riittävästi. Ja se kumiletku siellä työsylinterin päässä on värinöitä varten. Jos sulla on koko putki metallia, menee se nopeammin paskaksi kuin kuminen.ASTech kirjoitti:Ei jarruja tarvitse siltikään ilmata, vaikka kytkimen kautta säiliön tyhjentäisit.
Paineilman kanssa on kanssa helppo ilmata kytkin. Säiliön korkissa on pieni reikä. Siihen paineilmapistoolilla pienellä paineella(säädä kompurasta), Ilmausruuvi työsylinteristä auki ja ilma tulee pois.
Vaihtaisin 'kytkinputken' kokonaan metalliputkeksi. Toimii tosi hyvin, kun letkunpätkä ei pääse pullistelemaan välissä.
Tottakai jäykän putken asentamisessa on syytä käyttää vähän maalaisjärkeä ja jättää elämisvaraa. Moottorihan liikkuu hiukan runkoon nähden. Muuten käytössä kova on paljon miellyttävämpi. Hintaa sille kertyy alle parikymppiä. En tiedä, paljonko alkuperäinen nykyään maksaa. Voi olla vähän kalliimpi

Painovoima varmaan riittää, jos niin sanot. En ole koskaan kokeillut.
Ei harmitusta ja kytkimen toimimattomuutta kummempaa. Ok merkkivalon syttymisenTeemu kirjoitti:Putkista senverran, että itselläni lähti kerran ilmatessa tuo alkuperäinen muoviputki irti![]()
Lähti sitten vaihtoon koko putki. Mietin vain mitä olis tapahtunut jos tuo olis pettänyt ajejettaessa...silloinhan jarrunestesäiliökin olis valunu ihan tyhjäks!
EDIT:kirjoitusvirheitä

Nestehukkaa ei ole. Ennen kuin vaihdoin nuo pääsylinterin tiivisteet, se teki muutaman kerran todella katalan tempun. Ei ottanut kiinni ollenkaan/todella huonosti ja siitäkös meinasi hätä tulla!! Ei kuitenkaan sattunut mitään. Siinä oli siis alussa n.3-4 cm aivan tyhjää ja se kiinni vasta ihan alhaalla. Se on nyt kuitenkin parempi, kun ne tiivisteet vaihdoin ja ilmattiin kunnolla, mutta mielestäni se voisi ottaa vieläkin ylempänä kiinni.lintta go go kirjoitti:Kyllä sen joutuu ottamaan kokonaan, ne nimittäin tulee yhdessä mutta ei oikeen erikseen (työsylinteri, paineasetelma, levy).
Mitä sulla se kytkin tekee?? ei irroita? vai nestehukkaa? jumii?
Jos jumii tai on nestehukkaa niin silloin vika löytyy todennäköisesti työsylinteristä, mutta jos ei irroita tai ottaa hirmu alhaalta niin silloin luulisin että jossain on ilmaa tai antaa periksi siitä kumiletkusta.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
niin ja kytkinputki on n.3mm paksua metalliputkea, mikä maksaa Saabilla n.100€! Pikkuisen suolainen hinta.
KIITOS kaikille vastanneille!!! Mä kokeilen vielä ainakin tuota ilmausta korkin kautta. Haen vaikka romikselta toisen korkin mihin teen reiän.
Jos sekään ei auta, niin putken kimppuun.
KIITOS kaikille vastanneille!!! Mä kokeilen vielä ainakin tuota ilmausta korkin kautta. Haen vaikka romikselta toisen korkin mihin teen reiän.
Jos sekään ei auta, niin putken kimppuun.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S kirjoitti:niin ja kytkinputki on n.3mm paksua metalliputkea, mikä maksaa Saabilla n.100€! Pikkuisen suolainen hinta.

Ja ei kai se paljoa ole OGsatasen putkea lyhyempi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
no nii
Ei sun tarvi romikselta korkkia hakee. Siihen käy hyvin joku muukin korkki esim jostain oljykannusta mikä sopii ees sinnepäin. Nii ja siitä kytkimestä vielä sen verran et jos oot laittanu jonkun tarvikelevyn sinne nii ne on yleensä sen verran paksumpia et kytkin irrottaa jo ihan pohjasta.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269