Vetonivelen ostoon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pertsa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 09:37

Vetonivelen ostoon?

Viesti Kirjoittaja Pertsa »

Potilas: Saab 900i OG

Oireet seuraavanlaiset:

Aluksi: Piti hiljaista kolkatusta käännyttäessä jyrkästi oikealle. Ääni koventui pikku hiljaa (kuulunut jo viime kesästä).

Pari viikkoa sitten: Alkoi kuulua jo peruutettaessa eli myös hiljaisella vauhdilla. Ääni kova kolkatus/narina. Ainoastaan siis kiihdyttäessä.

Nyt: Hyvä että sain auton kotipihaan. Vauhtia->vapaalle->vauhtia->vapaalle sivuteitä ajellen. Ravistaa erittäin voimakkaasti aina kaasua painettaessa ja ratti vatkaa ihan kunnolla käsissä. Tuntui, että ohjauskaan ei oikein enää tottelisi kunnolla.

Eli varmaan sitten vasen vetonivel mennyt? Siinä tapauksessa Motonetistä ajattelin tilata tuon tarvike-mallin:

900 5.80--8.87 ulompi (Tarvike). . . . . . . . . . . . . . 17-4114 52.00

Tarvitsenko muuta? Voiko olla jotain muuta mennyt samalla rikki? Ja kauanko menee noin korjaamolla vaihdettaessa ellen löydä jotain tuttua hoitamaan hommaa?

Kiitos vastauksistanne.

PS. Kytkimestäkin on ilmeisesti jotain rikki, koska välillä kuuluu volinaa/ulinaa kun painaa kytkintä. Loppuu aina muutaman sekunnin päästä. Ei ainakaan mielestäni luista. Laakeri? Mikä? Vaikea homma vaihtaa?

Voi voi, kun palaa taas rahaa vanhaan autoon mutta uudempaankaan ei juuri nyt ole varaa ja katsastus tässä kuussa :cry:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

voishan sitä vähän katsoakin ettei diagnoosi ihan mutuna mee, mutta aika selkeesti on nivel. Empä juuri ajelis jos noin paha on, saattaa rikkoa jotain lisää.
tiedosta tuleeko sidepanta ja molybdeeni- vetonivelrasvaa nivelen mukana. katso myös suojakumin kondis, jos pykimää, niin harkitse uusintaa samalla.
rasvaa voit ottaa ylimääräistäkin, koska samalla voit lisätä sinne sisäniveleen/ kuppiin. noi rasvatuubit on usein aika pieniä. Lueskele aiheita haulla ja miellä homman vaateet hyvin ennenkuin aloitat. lukkorengaspihdit ja pitkä voimahylsy 32 mm ainakin ovat tarpeen ja ohjauksen pallonivelen ulospuristustyökalu.
Lisäksi esim vanhat jarrupalat tms jousen voiman kumoukseen siihen rungon7 ylätukivarren rakoon. pane ne jo auton ollessa vielä pyörillään, muuten et saa palloniveltä suosiolla irti/ takaisin. Olikohan se ny yläpallo ja ohjauksen pallo jotka avataan , siit en oo varma.
niin ja napamutteri tietenkin heti ekana auton ollessa pyörillään.
Muut taitaa olla yleistyökaluja.

Kytkimen painelaakeri se siellä vissiin vinkuu.
jos ei mitään miesmuistiin ole tehty, niin varaudu vaihtamaan laajemmin esim oheisen linkin mukaan ( tai käytä hakua) kytkimen tiimoilta. siis jos meinaat pitkään ajella. työn osuus on niin suuri kytkimen tiimoilla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37254
kytkin on aika vaativa aloittelijan tehdä yksin, olisi syytä olla kokeneempi mukana ja apuna.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

niin ja toi painelaakeri ei yleensä oo kovin akuutti, paitti jos meinaa käyttää saman asetelman, koska asetelman kynnet voipi kulua siinä laahauksessa. voit koittaa ujuttaa öljyy jostain suojakopan aukosta siihen laakeriin, sais siirtymään kesäsemmille keleille.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja käytettyä

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos uuden osto hirvittää niin vanhaa hyvää löytyy kyyllä.siis ehjä vetarin murros.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kytkimen painelaakeriongelmaan liittyen, kommentein varustettu kuvasarja 99:n kytkinrempasta, pätee 900:nkin muuten, paitsi keulaa ja jäähdytintä ei tarvitse irrottaa, kytkinakseli mahtuu 900:ssa tulemaan juuri riittävästi ulos syylärin ollessa paikallaan.

Painelaakerin vaihto on työmäärällisesti sama kuin koko kytkimen remontointi, samalla vaihtaa siis levyn ja asetelmankin, jos tarve on.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/

Vetonivelremppa voi mennä ihan nopeastikin, vetoakseli irti autossa parissakymmenessä minuutissa. Nivel irti akselista viidessä minuutissa, tai sitten kolmessa tunnisssa, jos boorit jumittavat. Minulla toteutui tuo jälkimmäinen vaihtoehto, kun en raaskinut turvautua väkivaltaisiin keinoihin ajoissa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25131

Vetoniveloperaatiosta ohjetta löytyy täältä:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin