etuiskarien vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

lucaf kirjoitti:
axtec kirjoitti:mulla meni iskarin alapään kiinnikkeestä kierteet
hyvä tuokin mahdollisuus tietää. kiristitkö liikaa? itse käytin pitkän vääntövarren koko pituutta kiristämisessä, en onneksi kaikilla voimillani. tulikohan minullakin turhan tiukalle.
oli jo edellinen omistaja vääntänyt hajalle ja oli vain laittanut "tuplamutterin" se päällimmäinen mutteri irtosi hyvin, mutta toinen pyörii paikoillaan.
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Lainaanpa aihetta kun liippaa läheltä. Katsastusmieheltä tuli kehotus vaihtaa etuiskarin alasilmukan kumi. Langan hyvien vinkkien (crc-kylpy ja tarpeeksi momenttia mutterin aukaisuun) lisäksi ajattelin vielä kysyä kun en noita iskareita ole vielä ehtinyt vaihtelemaan, että onko tosiaan niin ettei tarvitse kuin aukaista se alapään kiinnitysmutteri, tukivartta nostaa hieman, poistaa vanha kumi ja sujuttaa uusi tilalle? Yläpäähänkö ei tarvitse koskea lainkaan? Tuleeko se kumi kiltisti pois, ja olennaisemmin, paljonko tarvitsee uuden kohdalla sijallesaattamiseksi ponnistella?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Laittaa palikat ylätukivarsien alle ennen kuin nostaa keulan ilmaan, niin ei tarvitse tunkilla erikseen nostella. Ponnistelun määrä riippuu siitä kuinka hyvin tappi ja reikä on kohdakkain ja minkälainen kaasunpaine iskareissa on, mutta ei pitäisi kuntosalilla käyntiä vastata.
Mulla ne muutama kerta, kun alakiinnike on katkennut tai hukannut kierteensä, on tapahtunut jo avausvaiheessa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

huonoo rautaa on alatappi, katkee avatessa herkästi. putsaa ryyteet avoimesta kierreosuudesta todella hyvin ja liukastetta tietenkin. pahimmassa tapauksessa lämmitä. olen usein pannut joutilaan vanhan mutterin avoimen kierreosan päälle suojaksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Nyt on kumi paikallaan, eikä ollut paha rasti. Kylvettelin pari päivää crc:llä mutteria ja sitten kertarysäyksellä 70 cm varrella auki. Sitä iskariahan mahtui vallan hyvin liikuttelemaan ja vanha kumi tuli meisselillä kampeamalla ulos. Uuten laitoin jarrunestettä liukasteeksi ulos ja sisälle. Sujuttelin silmukkaan ja työnsin tapista läpi. Että kiitoksia hyvistä neuvoista!
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Vastaa Viestiin