Saab Finlandia -rekisteri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Re: 99 Finkut

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:?:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 99 Finkut

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

multivalve kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
Aeronomi kirjoitti: Pitkät ovet tulivat 78-malliin, ja samalla lyhennettiin autoa 5 cm. Näiden valmistusmäärä voi ollakin 11 kpl, joista kaksi on tehty turbotekniikalla.
en ole koskaan finkku ysiysiä nähnytkään, mutta olenko ymmärtänyt oikein että nämä kaksi turboyksilöä olivat manuaalivaihteistolla, vapaastihengittävät automaatteja?
Eli Oulun Kaupungin edustusautona oli Turbo Finlandia 99 vuoteen -88 tai -89 (muistaakseni). Eli jos jotain kautta kyseleepi että kuka oli kaupungin edustusauton kuljettaja tuolloin -80 luvulla, ja jos hänet jostain tavoittaa, niin tuo vaihde asia varmasti selviää ja ehkä muutakin autosta. Olen käynyt kyseisesä autossa sisällä joskus n. 12v sitten, mutta en mee vannomaan (hataran muistini johdosta) mutta sellainen kutina on minulla että ois ollut manuaali tuo auto. Sen aikainen omistaja sanoi että 11 (taas muistaakseni) on noita Finlandioita tehty ja tämä oli numero 9.!
Tuo auto on tallessa eräällä kerholaisella Oulun seudulla, mutta sen numero ei ole 9 vaan jotain isompaa. Minulla on nimittäin numero 9 :) Sekin on ollut Pohjois-Suomessa vuosina 1983-86.

Nämä kaksi autoa ovat B-turbotekniikalla ja 4-portaisella manuaalilla, mutta ainakin minulla on tehostettu ohjaus. Tämä viittaisi siihen, että alkujaan autoon on ollut tarkoitus tulla GLE-tekniikka eli vapariruisku ja automaatti, mutta asiakkaan pyynnöstä tilalle on laitettu turbotekniikka.

Laitoin jokunen viikko sitten finkkujeni tiedot myös Finlandia-rekisteriin.

Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

On nähnyt yks 99 finladia turbo, se oli myytävänä joskus en oikein tiedä kuka osti sen. Oli manuaalivaihtenen. Ensinmäinen omistaja oli muistaakseni Enso Gutzeit. Mun mielestä sen numero oli jotakin 20+.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

Jipo kirjoitti:On nähnyt yks 99 finladia turbo, se oli myytävänä joskus en oikein tiedä kuka osti sen. Oli manuaalivaihtenen. Ensinmäinen omistaja oli muistaakseni Enso Gutzeit. Mun mielestä sen numero oli jotakin 20+.
Tuo on se #9, joka on nykyään mulla :) Pitkäovisia -78 finkkuja näyttäisi nykytiedon mukaan tehdyn 20 kpl, joista ainakin neljä on klubilaisilla tallessa.

Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
jyncci
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 05, 2011 17:17

Re: Saab Finlandia -rekisteri

Viesti Kirjoittaja jyncci »

Hei, mielestäni Finlandia on hieno pala suomalaisessa ajoneuvohistoriassa ja vuosien mittaan muuttunut entistä erikoisemmaksi. Pääsin ihailemaan yhtä vuoden 1981 mallia ja vähän jäin koukkuun.

Syntyikö tätä Finlandia-rekisteriä ja mistä löytyy?
Näkyykö VIN:ssä mitään merkkiä onko auto Finlandia vai ei?
Mikä Finlandian lisähinta on käytettyjen kaupassa?
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab Finlandia -rekisteri

Viesti Kirjoittaja argi »

jyncci kirjoitti:Hei, mielestäni Finlandia on hieno pala suomalaisessa ajoneuvohistoriassa ja vuosien mittaan muuttunut entistä erikoisemmaksi. Pääsin ihailemaan yhtä vuoden 1981 mallia ja vähän jäin koukkuun.

Syntyikö tätä Finlandia-rekisteriä ja mistä löytyy?
Näkyykö VIN:ssä mitään merkkiä onko auto Finlandia vai ei?
Mikä Finlandian lisähinta on käytettyjen kaupassa?
Saabistissa oli taannoin hyvä juttu Finkuista ja siinä oli lueteltu 99:en numerot. Juttu ei kuitenkaan enää löydy aiemmasta linkistä. Laita yv jos et ole tuota nähnyt ja haluat pdf-kopion.

Tuollainen rekisterihön olisi hyvä saada aikaan!

—Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
jyncci
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 05, 2011 17:17

Re: Saab Finlandia -rekisteri

Viesti Kirjoittaja jyncci »

Kiitos! Täytyypä kaivaa vanhat lehdet. Nyt etsin nimenomaan noita mallin 900 Turbo Finlandia tietoja.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab Finlandia -rekisteri

Viesti Kirjoittaja argi »

jyncci kirjoitti:Kiitos! Täytyypä kaivaa vanhat lehdet. Nyt etsin nimenomaan noita mallin 900 Turbo Finlandia tietoja.
Löytyy lehdestä 4/2006!
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab Finlandia -rekisteri

Viesti Kirjoittaja aero »

Finkun hintalisä heittelee, kysyntä välillä vähän piikkailee mutta yleensä on harmittavan laimeata, kun useimmilla, jotka finkun tahtoo, finkku jo on. Omanikin oli kaunis, tai ainakin leimassa, mutta ei sillä silti myydessä kauheata hintaa ollut.

Finkkumarkkinoita voi aika hyvin seurata tästä linkistä: search.php?keywords=finlandia&fid[]=18 - kyseessä on siis tämän foorumin myyntipalstalle suoritettu haku hakusanalla finlandia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jyncci
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 05, 2011 17:17

Re: Saab Finlandia -rekisteri

Viesti Kirjoittaja jyncci »

Kiitos. Ihme ettei kiinnosta. Harvinainen, suomalainen ja mielestäni kaunein 900. Lipputanko lokasuojaan muistuttamaan kultakaudesta.
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 99 Finkut

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

Aeronomi kirjoitti:
Pitkät ovet tulivat 78-malliin, ja samalla lyhennettiin autoa 5 cm. Näiden valmistusmäärä voi ollakin 11 kpl, joista kaksi on tehty turbotekniikalla.

Ja minäkin voin osallistua finlandiarekisteritalkoisiin omalta osaltani :)
Ja kolmehan niitä tehtaan turbottamia oli loppujen lopuksi. Ensimmäinen oli grafiitinharmaa (Sk02) ja kaksi muuta mustia.

Voin tosiaan osallistua talkoisiin edelleen.

Pena
--
99 GLE-78
99 Turbo Finlandia -78
99 GLs Turbo "Police Special" -80
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
Vastaa Viestiin