Kampiakselin stefa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Kampiakselin stefa

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Saako 900S vm 90 vaihdettua kampiakselin stefan nostamatta koko myllyä pois paikoiltaan. Siis vaihdettua silläviisii, että uusi stefa ei vuoda!!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kumpaan päähän oot vaihtamas? vauhtipyörän päähän onnituu helpommin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kytkinpää onnistuu ja vaihdankin stefan aina kun vaihdan kytkimen tms. ku on työkalu sen stefan painamiseen mutta kaasarissa ja 8v. iivarissa otan koneen ennemmin pois hihnapyörän stefan vaihtoo varten koska en halua valutella öljyjä pitkin käsiä ja kannattaa yleensä uusia samalla öljypumpun rungon o-rengaskin ja yleensä kiilahihnan pultti on sa..anan lujasti kiinni.

Turbot / S;t , 16v.on muuten niin vee -mäisiä ku tavaraa on enemmän konehuoneessa ja johto ym. purettavana , turboista puhumattakaan ja vielä pisteenä i;n päälle ku on ilmastointia ja ABS jarrua niin nam-purettava.... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kampiakselin stefa

Viesti Kirjoittaja stara »

perkijar kirjoitti:Saako 900S vm 90 vaihdettua kampiakselin stefan nostamatta koko myllyä pois paikoiltaan. Siis vaihdettua silläviisii, että uusi stefa ei vuoda!!
saa, molempiin päihin, vaatii vaan vähän erikoistyökaluja, jotka tosin ovat helppoja itsekin virittää.
haulla löytyy paljon asiaa......
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Mjaahas.
Siis iso urakka edessä! Joskus tuli purettua 900GLs -80 muutamaan kertaan kun tein siihen koneremonttia ja muutin manuaaliksi yms. joten siihen purku/kasaushommaan alkoi jo tottua. Siis turbo lisää haastetta ja kun aika kultaa muistot niin saas nährä kui äijän käy.

Kun nappaan koneen pois nokalta, niin mitä muuta olisi samalla järkevää tehdä 370tkm ajetulle avaamattomalle koneelle?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

perkijar kirjoitti: Kun nappaan koneen pois nokalta, niin mitä muuta olisi samalla järkevää tehdä 370tkm ajetulle avaamattomalle koneelle?
Tähänkin löytyy paljon kannanottoja ja vinkkejä haulla, ja riippuu tietysti siitä miten kauan aikoo pitää , mikä on peltitilanne yms, 1000 € autoon on henkisesti raskasta duunata 1000 € remppa.
Esim. puristus/ ohivirtausmittaus ->> rengastuspäätös sen mukaan, kytkin aukiasentoon ennen irroitusta, jos sitä meinaa tuunata.
Kansipahvi, jos ei oo kerta avattu, ketjun kiristysvaran tarkistus ja päätös sen mukaan. risat nostinkupit vaihtoon.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onnistuu stefan vaihto hihnapyörän puolelle helposti. Itse vaihdoin 8v i malliin kaverin avustuksella aikoinaan ja aikaa meni 1,5h nosturi oli käytössä, samalla vaihtui ö.pumpun o-rengas.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

perkijar kirjoitti:Mjaahas.
Siis iso urakka edessä! Joskus tuli purettua 900GLs -80 muutamaan kertaan kun tein siihen koneremonttia ja muutin manuaaliksi yms. joten siihen purku/kasaushommaan alkoi jo tottua. Siis turbo lisää haastetta ja kun aika kultaa muistot niin saas nährä kui äijän käy.

Kun nappaan koneen pois nokalta, niin mitä muuta olisi samalla järkevää tehdä 370tkm ajetulle avaamattomalle koneelle?
Ei ole kummonen homma vaihtaa stefoja koneen paikallaan ollessa!!!
turhaa harkitset koneen nostamista noiden takia. :wink:
Aikaa menee +/- 1 tunti riippuen kumpaan päähän vaihtaa,edellyttäen että on vaihtanut ennenkin!!! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Korjaamot ei varmasti tee sitä tunnin veloituksella
Joten parempi tehdä itse kun se on noin helppoo.....
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Joo kiitos vain vastauksista. Siis eiku stefan kimppuun nyt kun sain lopulta autotallinkin valmiiksi...

Onkohan kampiakseliin kulunut ura stefan kohdalle? Jos on, niin mahtaako uusi stefa mennä uraan niin, että se todellakin pitää?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

perkijar kirjoitti:Joo kiitos vain vastauksista. Siis eiku stefan kimppuun nyt kun sain lopulta autotallinkin valmiiksi...

Onkohan kampiakseliin kulunut ura stefan kohdalle? Jos on, niin mahtaako uusi stefa mennä uraan niin, että se todellakin pitää?
Uran kuluminen on hyvin mahdollista, merkkiliikkeestä myytiin kuulemani mukaan "korjausstefoja" joissa huuli on hieman erikohdassa ja tiiviys siten taattu.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

moksu kirjoitti:Korjaamot ei varmasti tee sitä tunnin veloituksella
Joten parempi tehdä itse kun se on noin helppoo.....
samaa mieltä minäkin . aika kumihuuli pitää olla, jos ton nimelliseen tuntiin paahtaa, ainakin nosturi silloin pitää olla. mulla velottivat n. 2,5 timmee paikassa, jossa mielestäni hommat irtoo. Sielläkään eivät enää jaksaneet öljypumpun o- rengasta vaihtaa samalla kertaa, urakka vissiin kusas.
Kun löysäilee kaikki laturin ja tehostajan ja ilmastoinnin remmit ja säätelee takasin kans ja työstää välillä alakautta ja osan yläkautta sellaista vasenkätisen venytys/rentoutusjumppaa ja siirtää ilmastoinnin kompurankin pois tieltä, niin siinähän menee jo puoli pakkaa norttiakin ketutukseen.
Lisäksi pitää olla erikoisemmeet sen kampuran mutterin avaamiseen , joka tunnetusti on tiukalla.

Mieluusti maksoin sen 130 € moisesta työosuudesta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oliko se nyt 32 vai 32 se kampuran pultti, räikkää sinne väliin ei mahdu niin tarvi hylsy hioa niin että sitä sai lenkki avaimella väännettyä. toinen piti isoa meisseliä hammaskehällä ja toinen kopautti lekalla avaimeen, taisi kerta laakista aueta. jos on ilmastointi niin kannattaa irroittaa (on pakko melkein) se neljäs siivapyörä.
nosturi kyllä on ehdoton!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

90 lähtien kuulemma 27 mm, aiemmat 30 mm
ilmastoinnin siiva ehdottomasti pois.
mie hitsaisin ehdottomasti 6- hylsyn johonkin 8--10 mmx n. 50--60 mm latakkaan ja laikkaisin sit sopivan matalaksi.
momentti on niin iso, jotta nyljääntyy vaan hyvä mutsku 12-kulma lenkillä tai sinkoo ottaan , eikä sinne taida edes mutkalenkki käydäkään.
hylsy paikoilleen ja painavamunaisin mies varteen:), sit vaan sihteerikkö starttaa masiinan ja sit irtoo.
ihan oikeesti :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

No niin, sama homma edessä minulla. 27mm tuntui olevan tuo pultti ainakin 91 vuosimallissa. Hylsy on jo hommattu sekä sopiva pätkä lattarautaa, jotta saa työkalut väkästeltyä. Eihän siellä sitten muuten ole missään ryssänkierteitä, eihän?? Uusi stefa ja öljypumpun o-rengas pitäis vielä hakea saabilta, sitten vaan joku viikonloppu vaihtoon..
KTM SD
Vastaa Viestiin