Millä kilometreillä satkun kytkimen vaihtoon?
Millä kilometreillä satkun kytkimen vaihtoon?
Mietin tässä, että varmaan monilla teistä saabfoorumilaisista on kokemuksia vanhakoppasen saab 900:n kytkimen "vaihtovälistä". Nytpä näyttää siltä, että oman satkuni kytkin alkaa olla nollapinnassa kohta ja kilometrejä on takana vasta 177000, tosin auto on ollut autokoulukäytössä ja ennen myös naiskuskin käytössä.
Siis kyselisin vain teiltä, mitkä on kilometrit olleet, kun kytkimenvaihto on tullut eteen?
Mahdollisimman paljon vaan lukemia ruutuun!
Seppop
Siis kyselisin vain teiltä, mitkä on kilometrit olleet, kun kytkimenvaihto on tullut eteen?
Mahdollisimman paljon vaan lukemia ruutuun!
Seppop
Riippuu niin ajotyylistä!
Aikanaan eräälle (70V)papalle vaihdoin vuoden välein KYTKIMEN jä ÖLJYT eli vaihtoväli oli noin 5000 km.
Kunnes ymmärsi luovuttaa kortin pois!
Normaalisti menee yleensä helposti yli 250tkm!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Normaalisti menee yleensä helposti yli 250tkm!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
296tkm kesyyntyi, kun ruuvasin APC-boxin uuteen uskoon ja vaihdoin isomman ahtimen. Seuraava näkkäri kesti kyllä sen minun ajotyylin, mutta kytkinakseli ja 2 vetoniveltä ei.. nyt mittarilukema 306tkm ja auto seisonnassa purkutuomiota miettiessä. ![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Aeron kytkimellä oli ajettu joku 156tkm ja se oli raskas käyttää, ei luistanut, ehkä viimeinen 20% kulutuspinnasta jäljellä. Laajan kytkinremontin jälkeen ajomukavuus nousi todella paljon, kytkin kevyt käyttää jne.. Suosittelen!
EDIT: Itse mietiskelin pitkään mitä kytkinpakettia käyttää ja päädyin Sachsiin. Toimi hyvin, ei moittimista. Muistaakseni Borg & Beckin kytkinpaketissa oli Sachsin kytkinlevy, paineasetelma oma joka näytti viimeistellymmältä ja "kynnet" olivat pidemmät verrattuna Sachsin asetelmaan. Pääasia, että samaan konkurssiin vaihdattaa myös painelaakerin, kytkinnesteet, jarrupolkimen (se reikä kuluu) ja ainakin pää- ja työsylinterien tiivisteet jos ei muuta. Haulla löytyy varmasti vanhoja juttuja..
EDIT: Itse mietiskelin pitkään mitä kytkinpakettia käyttää ja päädyin Sachsiin. Toimi hyvin, ei moittimista. Muistaakseni Borg & Beckin kytkinpaketissa oli Sachsin kytkinlevy, paineasetelma oma joka näytti viimeistellymmältä ja "kynnet" olivat pidemmät verrattuna Sachsin asetelmaan. Pääasia, että samaan konkurssiin vaihdattaa myös painelaakerin, kytkinnesteet, jarrupolkimen (se reikä kuluu) ja ainakin pää- ja työsylinterien tiivisteet jos ei muuta. Haulla löytyy varmasti vanhoja juttuja..
Viimeksi muokannut petteri75, Ti Huhti 11, 2006 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Millä kilometreillä satkun kytkimen vaihtoon?
toi selittää jo tosi paljon.SeppoP kirjoitti: kilometrejä on takana vasta 177000, tosin auto on ollut autokoulukäytössä ja ennen myös naiskuskin käytössä.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Eikös niissä ohjeissa ole jotain sanottu siitä toimisylinterin muovirenkaasta, siitä vissiin päätellään kytkimen kulumaa.
vaikka ei kai tuo niin nuukaa ole, jos pelittää niin antaa palaa. kyllä sen sitten huomaa kun ei enää pääse mäkeä ylös
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Mikä on hyvä kytkin nykyään ? Borg Bekkiä ei kuulemma saa enään ja Qwintonin paketista ei hyviä kokemuksia. Tekeekö koko sachsin paketilla mitään ???
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Mulla oli iivarissa 135 000km mittarissa ostettaessa. Noihin kilometreihin oli jo saatu kertaalleen levy -siis pelkkä levy
- vaihdettua (ja sekin oli vääränmallinen
. Auton myyneen liikkeen edustajan mukaan aiemmat omistajat olivat olleet naisopettaja ja merimies, ja autolla oli hinattu vain kevytperävaunua tämän jälkimmäisen omistajan toimesta. Tuo vääränmallinen levy ja koko muu kytkin meni vaihtoon jossain 250 000km paikkeilla ja samalla todettiin levyn vääräntyyppisyys, mikä aiheutti kytkimen epämiellyttävän nykäys-ominaisuuden. Tilalle vaihdettiin A&P, ja se oli todella hyvä. Sachsin kytkimen pitäisi olla lähes yhtä hyvä.
Sen verran vielä tuosta perävaunun vetämisen vaikutuksesta kytkimen käyttöikään, että en alkuunkaan uskonut myyjän puheita aiemmasta käytöstä, ja tähän sain vahvistuksen, kun bongasin erään leirintäalueen mainoksesta saapin koukussaan hirmuinen kusikoppi. Vahvistusta toi myös sisempien vetonivelien vaihto, joihin oli kulunut kuoppa runkoon kuulan vaikutuksesta, mikä taas kertoi, että autolla oli ajettu raskaassa lastissa pitkää matkaa. Kun auton takapenkillä ei ollut käytön jälkiä eikä myöskään tavaratilassa, jäi ainoaksi mahdollisuudeksi hikikaappi, joka ilmanvastuksellaan oli rasittanut niveliä ja kytkintä.
Huomattavan useilla karavaanareilla on muuten kumma tapa ostaa autoonsa (uudehkoonkin) b-varaosia, jonkalainen tuo kyseinen kytkinlevykin oli
Pikkusen meni aiheesta sivuunkin, mutta ajatuksena siis tosiaan se, että käyttö vaikuttaa kytkimen kestoikään enemmän kuin kilometrit. Onhan esimerkiksi ainakin Helsingin takseista suurin osa automaatteja, koska kytkimiä kuluu liikaa, ja nykyautoihin kytkimen vaihtoi ei ole enää puolen tunnin (vartin) juttu kuten on og-satkussa...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Sen verran vielä tuosta perävaunun vetämisen vaikutuksesta kytkimen käyttöikään, että en alkuunkaan uskonut myyjän puheita aiemmasta käytöstä, ja tähän sain vahvistuksen, kun bongasin erään leirintäalueen mainoksesta saapin koukussaan hirmuinen kusikoppi. Vahvistusta toi myös sisempien vetonivelien vaihto, joihin oli kulunut kuoppa runkoon kuulan vaikutuksesta, mikä taas kertoi, että autolla oli ajettu raskaassa lastissa pitkää matkaa. Kun auton takapenkillä ei ollut käytön jälkiä eikä myöskään tavaratilassa, jäi ainoaksi mahdollisuudeksi hikikaappi, joka ilmanvastuksellaan oli rasittanut niveliä ja kytkintä.
Huomattavan useilla karavaanareilla on muuten kumma tapa ostaa autoonsa (uudehkoonkin) b-varaosia, jonkalainen tuo kyseinen kytkinlevykin oli
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Pikkusen meni aiheesta sivuunkin, mutta ajatuksena siis tosiaan se, että käyttö vaikuttaa kytkimen kestoikään enemmän kuin kilometrit. Onhan esimerkiksi ainakin Helsingin takseista suurin osa automaatteja, koska kytkimiä kuluu liikaa, ja nykyautoihin kytkimen vaihtoi ei ole enää puolen tunnin (vartin) juttu kuten on og-satkussa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Melkein tämän kytkin topicin ja erään 5-vaihteen kulumista käsittelevän topicin perusteella voisi vetää johtopäätöksen, että käytettyä autoa ostaessa peräkoukun puuttuminen on plussaa. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kilometreistähän ei voi paljoa päätellä.
80tkm ajetulla autolla on voitu ajaa pääasiassa 16 vuoden ajan kerran pari päivässä lähikauppaan ja kirkolle, jolloin kone ei ole päässyt käyttölämpötilaan, kytkin on kulunut ja vaihteita on selailtu. Varsinkin jos on ajeltu "taloudellisesti" pienillä kierroksilla.
300tkm ajetussa voi olla ollut suurimman osan ajasta päällä 5. vaihde.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kilometreistähän ei voi paljoa päätellä.
80tkm ajetulla autolla on voitu ajaa pääasiassa 16 vuoden ajan kerran pari päivässä lähikauppaan ja kirkolle, jolloin kone ei ole päässyt käyttölämpötilaan, kytkin on kulunut ja vaihteita on selailtu. Varsinkin jos on ajeltu "taloudellisesti" pienillä kierroksilla.
300tkm ajetussa voi olla ollut suurimman osan ajasta päällä 5. vaihde.
Mites mulla on sellainen tutina, että ostin pari kuukautta sitten motonetistä kytkinpaketin 900i -84 tosin jossa on se vanhempi painelaakeri, niin Borg Beckin paketissa oli. No kytkin on asentamatta vielä ja löytyy takakontista...
Vanhassa pinta vähissä ja painelaakeri jollottaa mutta vielä se pitää hyvin.
Vanhassa pinta vähissä ja painelaakeri jollottaa mutta vielä se pitää hyvin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96