Millä kilometreillä satkun kytkimen vaihtoon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Millä kilometreillä satkun kytkimen vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Mietin tässä, että varmaan monilla teistä saabfoorumilaisista on kokemuksia vanhakoppasen saab 900:n kytkimen "vaihtovälistä". Nytpä näyttää siltä, että oman satkuni kytkin alkaa olla nollapinnassa kohta ja kilometrejä on takana vasta 177000, tosin auto on ollut autokoulukäytössä ja ennen myös naiskuskin käytössä.

Siis kyselisin vain teiltä, mitkä on kilometrit olleet, kun kytkimenvaihto on tullut eteen?

Mahdollisimman paljon vaan lukemia ruutuun!

Seppop
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

195 tkm, ei luistanut vielä mutta loppu oli jo lähellä
900i 2.1 16v -93
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Riippuu niin ajotyylistä! :wink: Aikanaan eräälle (70V)papalle vaihdoin vuoden välein KYTKIMEN jä ÖLJYT eli vaihtoväli oli noin 5000 km. :D Kunnes ymmärsi luovuttaa kortin pois!
Normaalisti menee yleensä helposti yli 250tkm!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Olen vaihtanut satkuun kytkimen jolla oli ajettu maantieajoa 300tkm, sitä ei ollut aiemmin irrotettu autosta joten laaja skaala on....
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Edelliseen satkuun piti vaihtaa 200 tkm kohdalla ja sitä edelliseen ei ollut vaihdettu vielä pois myytäessä 285tkm kohdalla , eli paljon riippuu myös aikaisemmasta käytöstä.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

250tkm tuntuu kyllä olevan aika hyvä keskimäärä, ainakin näillä seuduilla, järkevän ihmisen seka-ajossa kulutettuna. :)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

miten ajokilometrit voi olla mitenkään rinnastettavissa kytkimen ikään? kilsojahan karttuu lähinnä taajaman ulkopuolella, silloin kun kytkintä käytetään vähiten :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

296tkm kesyyntyi, kun ruuvasin APC-boxin uuteen uskoon ja vaihdoin isomman ahtimen. Seuraava näkkäri kesti kyllä sen minun ajotyylin, mutta kytkinakseli ja 2 vetoniveltä ei.. nyt mittarilukema 306tkm ja auto seisonnassa purkutuomiota miettiessä. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oman satkun kytkimellä ajettu 340tkm eikä vieläkään loppu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aeron kytkimellä oli ajettu joku 156tkm ja se oli raskas käyttää, ei luistanut, ehkä viimeinen 20% kulutuspinnasta jäljellä. Laajan kytkinremontin jälkeen ajomukavuus nousi todella paljon, kytkin kevyt käyttää jne.. Suosittelen!

EDIT: Itse mietiskelin pitkään mitä kytkinpakettia käyttää ja päädyin Sachsiin. Toimi hyvin, ei moittimista. Muistaakseni Borg & Beckin kytkinpaketissa oli Sachsin kytkinlevy, paineasetelma oma joka näytti viimeistellymmältä ja "kynnet" olivat pidemmät verrattuna Sachsin asetelmaan. Pääasia, että samaan konkurssiin vaihdattaa myös painelaakerin, kytkinnesteet, jarrupolkimen (se reikä kuluu) ja ainakin pää- ja työsylinterien tiivisteet jos ei muuta. Haulla löytyy varmasti vanhoja juttuja..
Viimeksi muokannut petteri75, Ti Huhti 11, 2006 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Millä kilometreillä satkun kytkimen vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja stara »

SeppoP kirjoitti: kilometrejä on takana vasta 177000, tosin auto on ollut autokoulukäytössä ja ennen myös naiskuskin käytössä.
toi selittää jo tosi paljon. :lol:
Eikös niissä ohjeissa ole jotain sanottu siitä toimisylinterin muovirenkaasta, siitä vissiin päätellään kytkimen kulumaa.
vaikka ei kai tuo niin nuukaa ole, jos pelittää niin antaa palaa. kyllä sen sitten huomaa kun ei enää pääse mäkeä ylös :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mikä on hyvä kytkin nykyään ? Borg Bekkiä ei kuulemma saa enään ja Qwintonin paketista ei hyviä kokemuksia. Tekeekö koko sachsin paketilla mitään ???
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mulla oli iivarissa 135 000km mittarissa ostettaessa. Noihin kilometreihin oli jo saatu kertaalleen levy -siis pelkkä levy 8O - vaihdettua (ja sekin oli vääränmallinen :twisted: . Auton myyneen liikkeen edustajan mukaan aiemmat omistajat olivat olleet naisopettaja ja merimies, ja autolla oli hinattu vain kevytperävaunua tämän jälkimmäisen omistajan toimesta. Tuo vääränmallinen levy ja koko muu kytkin meni vaihtoon jossain 250 000km paikkeilla ja samalla todettiin levyn vääräntyyppisyys, mikä aiheutti kytkimen epämiellyttävän nykäys-ominaisuuden. Tilalle vaihdettiin A&P, ja se oli todella hyvä. Sachsin kytkimen pitäisi olla lähes yhtä hyvä.

Sen verran vielä tuosta perävaunun vetämisen vaikutuksesta kytkimen käyttöikään, että en alkuunkaan uskonut myyjän puheita aiemmasta käytöstä, ja tähän sain vahvistuksen, kun bongasin erään leirintäalueen mainoksesta saapin koukussaan hirmuinen kusikoppi. Vahvistusta toi myös sisempien vetonivelien vaihto, joihin oli kulunut kuoppa runkoon kuulan vaikutuksesta, mikä taas kertoi, että autolla oli ajettu raskaassa lastissa pitkää matkaa. Kun auton takapenkillä ei ollut käytön jälkiä eikä myöskään tavaratilassa, jäi ainoaksi mahdollisuudeksi hikikaappi, joka ilmanvastuksellaan oli rasittanut niveliä ja kytkintä.
Huomattavan useilla karavaanareilla on muuten kumma tapa ostaa autoonsa (uudehkoonkin) b-varaosia, jonkalainen tuo kyseinen kytkinlevykin oli 8O :twisted:

Pikkusen meni aiheesta sivuunkin, mutta ajatuksena siis tosiaan se, että käyttö vaikuttaa kytkimen kestoikään enemmän kuin kilometrit. Onhan esimerkiksi ainakin Helsingin takseista suurin osa automaatteja, koska kytkimiä kuluu liikaa, ja nykyautoihin kytkimen vaihtoi ei ole enää puolen tunnin (vartin) juttu kuten on og-satkussa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Melkein tämän kytkin topicin ja erään 5-vaihteen kulumista käsittelevän topicin perusteella voisi vetää johtopäätöksen, että käytettyä autoa ostaessa peräkoukun puuttuminen on plussaa. :lol:

Kilometreistähän ei voi paljoa päätellä.

80tkm ajetulla autolla on voitu ajaa pääasiassa 16 vuoden ajan kerran pari päivässä lähikauppaan ja kirkolle, jolloin kone ei ole päässyt käyttölämpötilaan, kytkin on kulunut ja vaihteita on selailtu. Varsinkin jos on ajeltu "taloudellisesti" pienillä kierroksilla.

300tkm ajetussa voi olla ollut suurimman osan ajasta päällä 5. vaihde.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5671
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mites mulla on sellainen tutina, että ostin pari kuukautta sitten motonetistä kytkinpaketin 900i -84 tosin jossa on se vanhempi painelaakeri, niin Borg Beckin paketissa oli. No kytkin on asentamatta vielä ja löytyy takakontista...
Vanhassa pinta vähissä ja painelaakeri jollottaa mutta vielä se pitää hyvin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin